Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, joilla on vakava varastoraudan puute! (runsaat menkat, kasvissyönti, raskaudet...)

Vierailija
19.09.2018 |

Mitä oireita oli? Milloin tajuttiin ottaa ferritiini? Mitä ferritiiniarvo oli?
Millä annoksella aloit käyttää rautaa ja kuinka paljon varastorauta nousi tietyssä ajassa?

Kommentit (377)

Vierailija
321/377 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on paras rautavalmiste? Ovatko nestemäiset parempia?

Nestemäiset imeytyy parhaiten, mutta niissä on vain 15 mg rautaa / päiväannos, joten ne eivät riitä korjaamaan jo syntynyttä raudanpuutetta, ehkäisyyn sopivat hyvin.

Raudanpuutteeseen tulee käyttää rautaa mieluiten 100 mg rautaa / päivä, kun tavoitteena on täyttää varastot. Jotkut lääkärit määräävät jopa 200 mg joka päivä 3 kk ajan.

Vatsaystävällisin ja kallein on Maltofer. Sitä myydään purutabletteina.

Mulla on Ferrodania, myös 100mg ja sisältää C-vitamiiniakin. Voiko noita ottaa esim. 3 päivässä huoletta?

300 mg per päivä on paljon ja vaatii kyllä ihan lääkärin määräyksen ja kaikki rautakokeet ennen sitä, en omin päin ottais.

Vierailija
322/377 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/377 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko runsaat kuukautiset, väsymys, vetämättömyys, lievät paniikkikohtaukset riesana.

Minulle tehtiin kivuton seerumimittaus jossa todettiin että rauta- JA kupariarvot olivat matalat. Rautahan tarvitsee kuparia imeytymiseen ja varastoimiseen.

Noiden lisäksi B12 ja D olivat matalat. Magnesium ja Omega3 hieman alhaalla.

Sinkki, seleeni, C, A, ja muut B-vitamiinit olivat sopivat. Lisäksi siinä oli vielä muitakin joita en nyt tähän hätään muista.

Oli kiva saada tuollainen kattava mittaus joka selitti noita vaivojanikin, ja paketti maksoi vain 50 eur.

Vierailija
324/377 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä menkat suht niukat, mutta olen käynyt verenluovutuksessa 12 kertaa viimeisten 6 vuoden sisällä. Hemoglobiini ollut hyvä (135-142) lähes aina. Nyt otatin ferritiinin synlabilla, tulos oli 10.

En ole osannut yhdistää epämääräistä oireiluani (väsymys, hiusten lähtö, nopea leposyke jne.) raudanpuutteeseen. Eipä ole asiaa verenluovutukseen lähivuosina, ei välttämättä enää koskaan. Aloin syömään obsidania 100 mg/vrk. Hullua ettei veripalvelu testaa ferritiiniä luovuttajilta. Itselle tuli vähän kusetettu olo. Olen kuuliaisesti luovuttanut verta vuosikausia tiedostamatta, että olen tehnyt sillä vahinkoa terveydelleni.

Täsmälleen omat fiilikset, olen ollut säännöllinen verenluovuttaja mutta enää en mene! Ilmeisesti Veripalvelua ei tippaakaan kiinnosta luovuttajien terveys. Itse valitin kesällä työterveyslääkärille armotonta väsymystäni (joka oli pahin etenkin viikolla ennen kuukautisten alkua) ja hän määräsi verikokeisiin. Hb oli noin vain päälle 120 vaikka normaalisti ollut luovutuksissa mitattuna päälle 150, myös punasoluarvot olivat sellaiset että aloitin lääkärin käskystä heti kunnon rautakuurin. Nyt 3-4 kk rautaa syötyäni kävin mittauttamassa ferritiinin joka oli vain päälle 10, eli mitähän mahtanut olla aiemmin! Hb oli noussut jo lähelle normaalia ja oli nyt vajaa 150 mutta varastorauta edelleen todella pohjalukemissa. Oireina mm epäsäännölliset, runsaat ja todella kivuliaat kuukautiset. Raju hiustenlähtö sekä lamaannuttava väsymys, joista jälkimmäinen on nyt viimeisen kuukauden aikana jäänyt pois.

En ymmärrä miksei luovuttajilta mitata ferritiiniä luovutusten yhteydessä, edes siten että tulos tulisi jälkikäteen kotiin mikäli ei valmistu niin nopeasti, kun tutkitaanhan siitä verestä monta muutakin asiaa. Näin ehkäistäisiin se ettei kukaan pilaa vuosikausia omaa terveyttään yrittämällä auttaa muita luovuttamalla verta! Olen todella vihainen tästä asiasta ja aion myös laittaa palautetta eteenpäin.

Vierailija
325/377 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
326/377 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko runsaat kuukautiset, väsymys, vetämättömyys, lievät paniikkikohtaukset riesana.

Minulle tehtiin kivuton seerumimittaus jossa todettiin että rauta- JA kupariarvot olivat matalat. Rautahan tarvitsee kuparia imeytymiseen ja varastoimiseen.

Noiden lisäksi B12 ja D olivat matalat. Magnesium ja Omega3 hieman alhaalla.

Sinkki, seleeni, C, A, ja muut B-vitamiinit olivat sopivat. Lisäksi siinä oli vielä muitakin joita en nyt tähän hätään muista.

Oli kiva saada tuollainen kattava mittaus joka selitti noita vaivojanikin, ja paketti maksoi vain 50 eur.

Mistä tällaisen paketin saa?

Vierailija
327/377 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
328/377 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin se raudanpuutteen parempaa hoitoa koskeva kansalaisaloite katosi? "Poistettu tietosuoja-asetuksen nojalla"? Pitääkö se laittaa sinne uustaan vai mitä ihmettä..? 

Vierailija
329/377 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
330/377 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
331/377 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä ketju jo. Selvisikö missä pelkän ferritiiniarvonsa voi Suomessa selvittää ja mitä se maksaa?

Vierailija
332/377 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin viime keväänä verikokeissa, joissa otettiin myös ferritiini arvo. Kun lääkäri soitti tuloksia, niin sanoi että mulla varastorauta on "matalahko" (oli 20!). Kysyin että pitäiskö aloittaa syömään rautaa, niin vastaus oli luokkaa "no kai sä voit jos siltä tuntuu"... No lueskelin itse lisää näitä juttuja (en siis käynyt testeissä tuon ferritiinin takia vaan se jostain syystä otettiin siinä samalla) siitä ja aloin syömään rautaa, mulla ne vahvat nieltävät pillerit ärsyttää helposti vatsaa, niin oon nyt syönyt purutabletteja joissa on rautaa pienempi määrä, eli varastot ei varmasti täyty niin tehokkaasti...mut pitäis varata aika verikokeisiin ja katsoa onko ne arvot parantuneet. Ainakin olo on helpottanut tänä aikana kun oon lisärautaa syönyt; hengenahdistus on vähentynyt, samoin rytmihäiriöt, joille kummallekaan ei ole löytynyt syytä, eli liekö sitten tuosta?! En oo myöskään sairastellut jatkuvasti. Ainoastaan en tiennyt tota että magnesiumia ei sais ottaa samaan aikaan kuin rautaa, tähän asti oon ottanut :( Ajatellut vain että helpommalla pääsee kun ottaa kaikki pillerit kerralla niin ei tarvi kahdesti päivässä muistaa... No, aina oppii jotain uutta, toivottavasti silti edes osa raudasta on imeytynyt..! 

Vierailija
333/377 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä otit tämän paketin? Ja millä hakusanoilla löytyisi?

Vierailija
334/377 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveystalon maksulliseen pakettiin kuuluu!

Vierailija
335/377 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiinin otetun yksityisellä ( muitakin labroja) , oli 22, infuusio siellä samalla yksityisellä.

Vierailija
336/377 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella otettu hb oli 104 ja ferritiini 13 sitten sain pussillisen rautaa sairaalassa.

Vierailija
337/377 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli ei se hemoglobiini karkaa käsistä. Mun 145 hemppa alkoi laskea raudansyönnin myötä. Sepä olikin ylhäällä hapenpuutteesta.

Onhan nämä jänniä elimistön hienomeanismit. Niitä olis kiva osata lukea laajemminkin.

Vierailija
338/377 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa pitää 2 viikon tauko raudan syönnistä ennen labroja!

Vierailija
339/377 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ferritiini 10 ja koska se on just alarajalla, niin en saanut edes kehoitusta ottaa lisärautaa käyttöön. No, otin kuitenkin. 

Vierailija
340/377 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mites tämä kuparihomma ja sen vaikutus rauta-arvoihin, onko tuttua?

Moniko on rautn-arvojen lisäksi mittauttanut kuparin ja keruloplasmiinin?