Te, joilla on vakava varastoraudan puute! (runsaat menkat, kasvissyönti, raskaudet...)
Mitä oireita oli? Milloin tajuttiin ottaa ferritiini? Mitä ferritiiniarvo oli?
Millä annoksella aloit käyttää rautaa ja kuinka paljon varastorauta nousi tietyssä ajassa?
Kommentit (377)
Mulla aina ollut hb tosi hyvä jotain 140 luokkaa. Aina väsymystä valitellessani todettu vain, että ei ainakaan raudan puutteesta johdu. Sain kesällä keskenmenon ja vuotoa tuli useampi kuukausi. Lopulta käynnistettiin kierto uudelleen lääkkeillä. Pyysin lääkäriltä lähetettä ferritiinimittauksiin, koska niitä ei ole koskaan mitattu ja mielestäni sille olisi nyt hyvä syy. Lääkäri nauroi, mutta määräsi kuitenkin labroja, jossa myös P-ferrit. Hb huiteli taas yli 140, mutta ferritiini oli 27. Ensi viikolla soittoaika lääkärille, luultavasti jatkaa nauruaan kun kerran osun viitteiden sisälle. Kävin hakemassa kuitenkin apteekista obsidan -kuurin, koska uusi raskaus haaveissa. Käyn sitten parin kkn päästä omatoimisesti mittauttamassa arvot uudelleen yksityisellä.
"Rautapula lannistaa ja musertaa ihmisen, mutta vain osa saa hoitoa - miksi se on niin vaikeaa?
Tänään klo 7:30
Sisätautiopin dosentti Esa Soppi on vuosien ajan lähettänyt kymmeniä potilaita rautatankkaukseen. Alle 10 prosenttia on sen saanut.
Ferritiinin eli varastoraudan puute vaivaa osaa suomalaisista
Tila on huonosti tunnettu
Monet kokevat, että heidän oireitaan ei oteta vakavasti.
Kun googlaa sanat ferritiini ja varastorauta, päätyy niin meidän maallikoiden kuin lääkäreidenkin keskusteluihin."
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/5a6e6387-8df4-41f4-b80b-5a9fc…
Vierailija kirjoitti:
Pitkä ketju jo. Selvisikö missä pelkän ferritiiniarvonsa voi Suomessa selvittää ja mitä se maksaa?
Pari euroa julkisella, mutta sitä ei välttämättä suostuta ottaa.
Yksityisellä saa ilman lähetettä, maksaa 20-50 euroa, riippuu yksityisestä.
Viimeiset 10 vuotta ollut paha anemia, pyysin kohdun poistoa massiivisista kuukautisvuodoista johtuen 47 v. Gyne vaan tokas, ettei kohtua oteta ihan vaan pienistä ongelmista pois.-> kierukoista ei mitään apua! Jaa että sillä lailla! Minulla on mielestäni ollut Todeella iso ongelma! Hemoglobiini ollut n. 10v sitten 150 ja nyt viimeisen 5 v aikana 70-110. Kun tuli 50v kunnallinen tarkastus niin kautta rantain vasta sairaalassa älyttiin ekan kerran ottaa ferritiini, joka OLI alle 3. No ei ihme, että olen vuosia ihmetellyt todella väsynyttä olemustani. Hyvä kun on edes tukkaa päässä. Minä en käy ruikuttaa oloani lääkärillä vaan 2015 kun pyörryin kesken työpäivän sain saikkuu 1,5 vk ja sen jälkeen kuten ennenkin vuositasolla poissaoloni ovat olleet vain 6-15/vuosi! Ja kyllä ovat hoitajat ihmetelleet "rautaista työkuntoani" ei niinkään lääkärit. Ja lääkärikäyntejä ei ole koko elämäni aikana ollut montaa! Kait sitä sais mitä vaan kun aina kävis ruikuttaa, mutta ei kuulu tapoihini. Olis kyllä pitänyt olla kovana näissä asioissa, mutta sen kerran kun jotakin jostakin sanoo, ei sitä ole kohdallani otettu ihan tosissaan. Tokaisin 50v tarkastuksessa lääkärille, että jos olen tähänkin saakka jaksanut ilman apua niin tästä eteenpäinhän vaan sen pitäisi jo iänkin puolesta helpottaa! Vuodot onneksi loppuu kohta ja siitä syystä: ai miten onnellinen olen kun vanhenen, vuodot loppuu ikiajoiksi.
Ennen ferritiinin mittausta ei tarvitse pitää kahden viikon taukoa rautatableteista!
Voiko ottaa 200 mg kerralla aamuisin, vai onko parempi ottaa aamuin illoin 100 mg?
Miten niin ei tarvitse pitää taukoa ennen ferritiinimittausta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liity facessa raudanpuute ryhmään niin saat tietoa yllin kyllin.
Olen itse siellä vähän aikaa ollut ja hämmästynyt siitä että kuinka tietämättömiä lääkärit siitä voivat olla, joillain on ollut jopa 3 ferritiini, en ymmärrä miten sellainen ihminen on enää edes hengissä.
Mitä jos ei ole facessa?
K-u-o_lee tai tulee hulluksi. - Kyllä minä tiedän, kun en siellä ole.
Mulla oli kaikki oireet mitä lueteltu 6 viestissä, paitsi palan tunne kurkussa ja nielemis vaikeudet, ferritiini oli 9. Ja itse menin labraan kun halusin tarkistuttaa. Muutaman kuukauden rautakuurin jälkeen ferritiini oli jo yli 30.
Vierailija kirjoitti:
Voiko ottaa 200 mg kerralla aamuisin, vai onko parempi ottaa aamuin illoin 100 mg?
Miten niin ei tarvitse pitää taukoa ennen ferritiinimittausta?
Kokenut sisätautilääkäri ohjeisti minulle, että 100 mg aamulla ja 100 mg illalla - hän sanoi, ettei missään nimessä koko satsia kerralla.
Ei Verta! kirjoitti:
Viimeiset 10 vuotta ollut paha anemia, pyysin kohdun poistoa massiivisista kuukautisvuodoista johtuen 47 v. Gyne vaan tokas, ettei kohtua oteta ihan vaan pienistä ongelmista pois.-> kierukoista ei mitään apua! Jaa että sillä lailla! Minulla on mielestäni ollut Todeella iso ongelma! Hemoglobiini ollut n. 10v sitten 150 ja nyt viimeisen 5 v aikana 70-110. Kun tuli 50v kunnallinen tarkastus niin kautta rantain vasta sairaalassa älyttiin ekan kerran ottaa ferritiini, joka OLI alle 3. No ei ihme, että olen vuosia ihmetellyt todella väsynyttä olemustani. Hyvä kun on edes tukkaa päässä. Minä en käy ruikuttaa oloani lääkärillä vaan 2015 kun pyörryin kesken työpäivän sain saikkuu 1,5 vk ja sen jälkeen kuten ennenkin vuositasolla poissaoloni ovat olleet vain 6-15/vuosi! Ja kyllä ovat hoitajat ihmetelleet "rautaista työkuntoani" ei niinkään lääkärit. Ja lääkärikäyntejä ei ole koko elämäni aikana ollut montaa! Kait sitä sais mitä vaan kun aina kävis ruikuttaa, mutta ei kuulu tapoihini. Olis kyllä pitänyt olla kovana näissä asioissa, mutta sen kerran kun jotakin jostakin sanoo, ei sitä ole kohdallani otettu ihan tosissaan. Tokaisin 50v tarkastuksessa lääkärille, että jos olen tähänkin saakka jaksanut ilman apua niin tästä eteenpäinhän vaan sen pitäisi jo iänkin puolesta helpottaa! Vuodot onneksi loppuu kohta ja siitä syystä: ai miten onnellinen olen kun vanhenen, vuodot loppuu ikiajoiksi.
Pyydä Caprilon resepti, se ei ole mikään ehkäisylääke. Ainoastaan vähentää verenvuotoa todella paljon. Otetaan kuukautisten ekoina päivinä vain ja siinä se.
Asun Keski-Euroopassa ja mulla ferritiini mitattiin ilman, että edes tiesin, mikä se on.
Olin mennyt lääkäriin valittamaan vain väsymystä ja jatkuvaa sairastelua. Huonojen tulosten selvittyä lääkäri selitti mulle mikä se on ja että näillä arvoilla (10) elämänlaatuni ja jaksamiseni on todella vaakalaudalla. Määräsi ensin rautakuurin mutta onneksi tajusin vaatia suonensisäistä. En aiemmin tiennyt koko ferritiinistä mitään. Tutkimus ei maksanut mitään.
Ärsyttävää sairastaa tätä tämän hetken "muotisairautta". Pari vuotta sitten työhöntulotarkastuksessa hemoglobiini oli 100, jonka jälkeen otettiin varastoraudat, jotka olikin sitten 3. Olin ollut väsynyt ja nukkunut paljon, mutta luulin että työ nyt vaan oli niin kuluttavaa. Lääkäri oli kauhuissaan, kun olin muutamaa viikkoa aikaisemmin kiivennyt Norjassa parille vuorelle. Luulin, että kunto oli vaan huono kun vähän hengästytti.
Puoli vuotta sitten huomasin taas nukkuvani kaikki vapaa-ajat. Työterveydessä taas rautakokeet ja nyt varastot oli sentään 5 (":D"). Rautaa on mennyt 200mg päivässä ja kohta kontrolliin.
Siis kuinka kauan olet vetäny rautaa 200 mg, puolisen vuotta? Ja puoli vuotta sitten arvo oli siis 5?
Pari vuotta sitten oli ferritiini 3? Veditkö rautaa sen jälkeen?
Mihin asti nousi silloin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei tarvitse pitää taukoa ennen ferritiinimittausta?Kokenut sisätautilääkäri ohjeisti minulle, että 100 mg aamulla ja 100 mg illalla - hän sanoi, ettei missään nimessä koko satsia kerralla.
Tsiisus, mä oon tehnyt näin 3 kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla määrättiin kuukausia synnytyksen jälkeen kilpirauhaslääkitys kun oli vajaatoimintaan viittaavia oireita niin paljon.
Hb oli silloin 125, punasoluindeksit alle viitteiden. Lääkäri sanoi perusverenkuvan olevan ok.
Kilpirauhasvasta ~aineita ei ollut, arvot olivat lievästi "vinksallaan", alhainen t4v oli syy lääkityksen aloitukseen ja lukuisat oireet.Ferritiiniä ei edes katsottu, mutta muistan silloin ihmetelleeni , kun ikenet ja silmäluomien "aluset" oli ihan valkeat ja värittömät.
Minulla on erittäin runsaat menkat ja syön vaihtelevan hyvin ja huonosti.
Pulssi on matala, mutta ponkaisee ylös esim.herätessä omituisesti tai rasituksessa. On tykytystä ja muljahtelua.
On ruokahaluttomuutta, hikoilu ja palelu vaihtelevat. Tuntuu, että lämmönsäätely on ihan sekaisin.
Masennusta , ajoittain hengenahdistusta, väsymystä, kurkun ja kaulan alueella paineentunnetta. Hiukset ovat ohentuneet jo puolella ja ovat huonokuntoiset.
Kilpirauhasarvot ovat hyvät, tsh jopa "liian matala" thyroxinilla. Mutta olo kaikkea muuta kuin hyvä.
Ferrit. oli pari kk sitten 28.
Mietinkin, että jos oireeni ovat koko ajan johtuneet raudanpuutteesta, voinko mahdollisesti lopettaa kilpirauhaslääkityksen jos raudanpuute korjataan?
Palautuuko kilpirauhasen toiminta jos lääkitystä on käyttänyt yli 5 vuotta?😕
Osa oireista siis kyllä helpotti thyroxinilla, siksi sitä jatkoinkin, mutta olo ei edelleenkään ole terve, tai ainakin vaihtelee kokoajan surkeasta siedettävään.Jos sun kilpirauhasarvot on hyvät ja varastoraudan arvo on vakavan varastoraudan puutteen kohdalla, niin totta hitossa kärsit vakavasta raudanpuutteesta ja tilanteesi korjaantuu syömällä rautatabletteja.
Olet näköjään syönyt kilpirauhaslääkkeitä turhaan, koska ongelmasi ja oireesi johtuvat raudanpuutteesta.Mene hyvälle lääkärille!
Niinpä, kun hyvän lääkärin löytäisin!
Kaikkiin noihin oireisiini on tarjottu aina vain mielialalääkitystä.
Sain lopulta sen thyroxin kokeiluun, koska en suostunut ssri pas**aan ja koska se auttoi joihinkin oireisiin niin se jäi käyttöön.
KUKAAN lääkäri ei KOSKAAN ole esittänyt oireideni syyksi raudanpuutetta , vaikka olen kertonut runsaista menkoista ja kuparikierukasta. Koska hb on normaali.Mielialalääkitystä on kyllä tarjottu.
Haluan ehdottomasti lopettaa thyroxinin ,jos oireeni johtuivat alunperinkin raudanpuutteesta.
Kilpirauhanen on itseasiassa ultrattu ja kunnossa.
Mutta jos olen 6 vuotta lamannut kilpirauhasta synteettisillä hormoneilla, niin palautuuko sen oma toiminta????!!!!?
On se kiva kun meillä on taitavia tk~ lääkäreitä.
Papereissani on vanha masennusdiagnoosi, ehkä siksi eivät ole sen enempää viitsineet tilannettani tutkia.
Hienoa!
Jos tuo kuparikierukka edelleen käytössä, niin kannattaisi ehkä vaihtaa hormonikierukkaan. Itselläni kuparikierukka lisäsi vuotoa. Vaikka itselläni oli hormonikierukka, niin silti kuukautiset olivat runsaat.
Itseäkin kiinnostaa et mistä noin halvalla saa noin kattavan paketin?
Monissa yksityisissä labroissa pelkkä näytteenottomaksu jotain 15€ ja ferritiini pelkästään jo pari-kolmekymppiä