Miten sovitte puolisonne kanssa kumpi jää sairaan lapsen kanssa kotiin?
Tuleeko asiasta riitaa? Meillä tulee, kun mies aina ensimmäisenä kiirehtii sanomaan, että hänellä jotain tosi tärkeää eikä voi olla pois.
Esim tänään olin pois päivän töistä, ja huomenna olisi tärkeä tapaaminen aamupäivästä, jonne olisi tosi tärkeä päästä. Voisin vaikka koko loppupäiväni järjestää niin, että olen kotona. No kun kysyin mieheltä, että mitä tehdään huomisen kanssa, niin hän heti sanoi, ettei voi olla pois kun on joku urakkatyö kauempana, että eikö hän muka ole jo sanonut.
Hän ei siis edes kysynyt mitä minulla on ohjelmassa huomenna. Olen itse esimiesasemassa ja mieheni on duunari. Siinä mielessä pystyn järjestelemään aika hyvin päiväni ja tekemään osan töistä etänä, mutta välillä olisi melkein pakko olla paikalla töissä. Useimmiten kuitenkin jään sairaiden lasten kanssa kotiin, koska se onnistuu helpommin, mutta minusta se on epäreilua ja väärin, että mies pitää tätä itsestäänselvyytenä.
Mielipiteitä? Tai kokemuksia? Miten sumplitte teidän perheessä työkuviot, kun lapsi sairastuu?
Ja tarkennan vielä, että ilomielin hoidan lastani kotona, ja jos saisin valita niin olisin kotiäiti kokonaan. Valitettavasti se ei vaan taloudellisesti ole mahdollista.
Kommentit (232)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ammatiltani kirurgi, joten toimittossa työskentelevän vaimoni on hieman helpompi jäädä pois.
Luulisi pikemminkin, että sun ei pidä mennä töihin levittämään virusta, jos sun muksut on esim. pahassa vatsataudissa. Silloin se olisi siis juurikin SINÄ jonka pitää jäädä kotiin hoitamaan lapsia.
Missäkähän työpaikassa voi jäädä pois sillä perusteella, että voi levittää lapsen sairastamaa sairautta, jos itse olet oireeton? Ei ainakaan hoitoalalla! Kirurgit pitää sitä paitsi toimenpidettä tehdessään suusuojaa, joka kyllä suojaa potilaan tartunnalta.
Ja kuljeskelee siis koko työpäivän ympäriinsä steriilit hanskat kädessä, takki yllä ja suusuoja suun edessä....? No juu ei. Eikä ne edes pysy steriilinä, jos poistuu leikkaussalista.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule riitaa. Miehen työtä voi tehdä etänä tai illalla kiireellisimmät tai joku kollega voi tehdä jos asia ei todella voi odottaa, minun työni on sidottu ajanvarauksiin ja paikalla oloon eikä sitä voi työn luonteen vuoksi lyhytaikaisesti siirtää toiselle henkilölle. Mies jää kotiin. Tämä oli selväksi puhuttu jo ennen kuin (6 kotiäitivuoden jälkeen) hain töitä.
Toki en minäkään kuvittele olevani korvaamaton, mutta miehen työjärjestelyihin poissaolo aiheuttaa vähemmän haittaa.
Lisään vielä että kummankaan työ ei tosiaan ole sellaista että siihen olisi millään tavalla mielekästä hankkia lyhytaikaiseen poissaoloon sijaista. Sitten ne työt tehdään vain myöhemmin ja niitä rajataan itse niin että siitä selviää. miehen työssä se onnistuu paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoa. Mies jää koska pystyy tekemään työnsä myös kotona ja minä en.
Miksi pitäisi tehdä työ kotoa jos on oikeus olla saikulla hoitamassa lasta?
Sama kun joku tossa sanoi että hän jää kun vaimon työ vaatii sijaisen järkkäämisen.
Se on kuulkaas työnantajan ongelma järjestää se sijainen eikä työntekijän murehdittava asia milläänlailla.
Jos työntekijät aina joustaa näissä eikä jää saikulle "kun ei voi kun ei ole sijaisia" niin niitä sijaisia ei ole tulossa jatkossakaan.
Siksi näin koska se on helpointa. Kun tämä meiltä onnistuu näin hyvin, niin ei meillä ole mitään tarvetta tai halua alkaa hämmentään lapsien sairastumisia työnantajan ongelmaksi, ne on meidän lapsia. Ei työnantajien.
Suunnilleen vuorotellen, vähän työtilanteesta riippuen. Itse olen omalla ilmoituksella, mies joutuu hakemaan todistuksen (ja on sitten vähintään sen 3 päivää kerralla pois).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ammatiltani kirurgi, joten toimittossa työskentelevän vaimoni on hieman helpompi jäädä pois.
Luulisi pikemminkin, että sun ei pidä mennä töihin levittämään virusta, jos sun muksut on esim. pahassa vatsataudissa. Silloin se olisi siis juurikin SINÄ jonka pitää jäädä kotiin hoitamaan lapsia.
Missäkähän työpaikassa voi jäädä pois sillä perusteella, että voi levittää lapsen sairastamaa sairautta, jos itse olet oireeton? Ei ainakaan hoitoalalla! Kirurgit pitää sitä paitsi toimenpidettä tehdessään suusuojaa, joka kyllä suojaa potilaan tartunnalta.
Ja kuljeskelee siis koko työpäivän ympäriinsä steriilit hanskat kädessä, takki yllä ja suusuoja suun edessä....? No juu ei. Eikä ne edes pysy steriilinä, jos poistuu leikkaussalista.
Älä jaksa olla lapsellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä on alapeukutettu? Olen nainen ja kannatan ehdottomasti lasten sairastumisesta johtuvien poissaolojen jakamista tasan, mutta kirurgin kohdalle vedän kyllä rajan.
Kahdesta syystä. Ensinnäkin siksi, että ainakaan tartuntasairauksia ei pidä sairaiden lasten isän tulla tartuttamaan työpaikalle, muihin lääkäreihin ja sairaanhoitajiin, saati leikkauspotilaisiin.
Ja toiseksikin siksi, että tuo ei ole kirurgia nähnytkään kuin ehkä märissä päiväunissa.
Tällä sinun logiikalla lääkärit ja hoitajat eivät voisi tehdä päiväkään töitä. Tavattoman monet sairaudet, kun ei koskaan välttämättä edes puhkea sairaudeksi vaikka tartunta on päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoa. Mies jää koska pystyy tekemään työnsä myös kotona ja minä en.
Miksi pitäisi tehdä työ kotoa jos on oikeus olla saikulla hoitamassa lasta?
Sama kun joku tossa sanoi että hän jää kun vaimon työ vaatii sijaisen järkkäämisen.
Se on kuulkaas työnantajan ongelma järjestää se sijainen eikä työntekijän murehdittava asia milläänlailla.
Jos työntekijät aina joustaa näissä eikä jää saikulle "kun ei voi kun ei ole sijaisia" niin niitä sijaisia ei ole tulossa jatkossakaan.Ei ole mitään vain työnantajan ongelmia. Työpaikka on yhteisö, jossa on yhteisön ongelmia joita yhdessä ratkaistaa, että kaikkien työ on mielekästä. Sitä voi itse katsoa peiliin jos tuolla asenteella on niitä ongelmia.
Silloin kun lapset olivat pieniä, heidän sairaana ollessaan minä jäin yleensä kotiin hoitamaan heitä, mutta asiasta pystyttiin sopimaan ihan sovussa. Minä jäin mielelläni lasten kanssa kotiin, ja töiden puolesta se oli helpommin järjestettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei "voi", vaan levittää!
Tuo on ainakin meillä jopa suotavaa, jos lapset ovat vastikään sairastuneet. Vatsataudit leviävät erittäin herkästi ja niitä kantaa ekat pari päivää niin, että pöpöjä on työpaikalla kaikilla pinnoilla. Esimerkiksi rota- ja norovirukset elävät pinnoilla toista VIIKKOA.
Siinä ei mitkään suusuojat auta, viruksia joutuu melko väkisinkin ainakin työtovereihin, heräämössä jopa potilaisiin.
Ja haloo, nythän oli kyse sen lapsen hoidosta. Jomman kumman on joka tapauksessa jäätävä pois töistä, vaikkei ole itse kipeä.... leikkauksia siirretään tämän tästä tai toinen kirurgi tekee. Aika harvoin on kyse niin spesiaalista tapauksesta, että juuri yhden nimenomaisen kirurgin on se tehtävä. Kaikissa keskussairaaloissa on enemmän kuin yksi kirurgi.
Eiköhän sillä toisellakin kirurgilla ole myös töitä. Ne jokainen siirrettävä leikkaus on jotakin, mitä joku toinen odottaa kivuissaan, henkensä uhalla tai joutunut kovasti omia työkuvioitaan järjestämään, jotta pääsee siihen.
Oireeton vanhempi ei ole pois töistä sillä varauksella jos nyt vaan sattuisi kantamaan pöpöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten minä jäin kotiin siitä syystä, että miehellä työ jossa hänellä ei sijaista saatavilla. Ainoa joka tekee sitä mitä tekee ja hyvin vaikea perua sovittuja työkuvioita, menee maine eikä tilille tuu rahaa palkanmaksuun. On luokiteltavissa yrittäjäksi vaikkei sitä varsinaisesti olekaan (en sen tarkemmin pysty nyt kuvaamaan)
Eikö tuo ole aika stressaavaa kun olette tilanteessa jossa miehellesi tuleva esim vatsatauti vie välittömästi maineen ja kyvyn palkanmaksuun?
Meneekö miehesi töihin vatsataudissa tai murtuneellaMenee, tosin meidän perheessä ei onneksi ole vatsatauteja ollut. Jäsenetkin on pysyneet ehjänä. Ehkä kerran vuodessa sairastapauksen vuoksi on sovittu jätetty tekemättä ja sekin jonkun muun kuin miehen. Silloin tilanteesta riippuen muutkaan eivät voi töitä tehdä ja kulut juoksee.. On tästä puhuttu, että mitäs sitten, mutta vakava tilanne täytyy olla että mies pois jäisi. Sitä ei murehdita etukäteen.
Satunnaisia muutoksia voi tehdä, mutta lapsen sairastuminen ei todellakaan ole sellainen, eikä muutoksia voi tehdä niin usein kun lapset tietyssä vaiheessa sairastivat. Sama tilanne useimmalla miehen työkaverilla, kynnys jäädä pois töistä on todella korkea ja työpaikalla sekä miehiä että naisia.
Mies ei mua vedätä, tiedän mitä tekee ja tiedän mitä vaatii, mulle tää ei oo ongelma. Maksukyky ei ihan heti mene, mutta siihen kyllä vaikuttaa heti ja maineeseen kyllä sitten jos poissaoloja olisi kuukausittain. Teille ehkä ongelma ja kummallisuus, kun ette tiedä mitä tekee, mutta ei teidän tarvi tarkkaan tietääkään.
Minä olin useammin kuin mies, koska miehellä noin 5x mun palkka, eli voidaan sanoa, että hänen työssä pärjäämisensä meille tärkeämpää. Hänellä vaativa asiantuntija/esimiestyö, minulla asiakaspalvelutyö, jossa vuorot. Toki harmitti muiden puolesta olla pois, mutta meillä oli paljon työntekijöitä, joten täysin pulaan ei jääty. Välillä saatiin miehen työnantajan maksamana lastenhoitaja. Kyllä mieskin on ollut pois useita kertoja, mutta käytännössä etätöissä, ei varmaa oo hirveästi lasta hoitanut...
Joskus sitten taas harmitti olla töissä, jos siellä oli täysin kuollutta ja sairas lapsi kotona.
Nyt nämä ajat ohi käytännössä, nuorempi on 8, eikä kumpikaan lapsi sairastele enää juurikaan. Itse aloin opiskelemaan, joten mullakin on nyt pakollisia ja tärkeitä menoja, mutta onneksi on myös muuta tukiverkkoa, jos kuitenkin sattuu sairasteluita tulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mies alkoi jäädä sen jälkeen, kun minun työnantajani alkoi vaatia miehen työnantajalta aina selvitystä siitä, että hän oli ollut töissä. Koki liian raskaana noiden papereiden kiikuttamisen palkkahallintoon.
Tämä oli hyvä vinkki vastaisuuden varalle. Pitääkin muistaa itse tämä. - N ja yhden lapsen äiti
Vierailija kirjoitti:
Minä jään, mies tekee pelkkää yötyötä. Sitäpaitsi semisti inhoan omaa työtäni, joten jään mielellään pois.
Eli olette molemmat kotona. Meillä ei ainakaan hyväksytä poissaoloa jos toinen vanhempi kotona, vaikka olisikin ollut yövuorossa. Kyllä sitä aikuinen ihminen muutaman päivän jaksaa vähemmilläkin unilla. Ja sairas lapsihan nukkuu enemmän, kuin normaalisti.
Kumpikaan meistä ei tykkää työnantajastaan. Itse työstä pidetään, mutta ei työnantajien kyttäämisestä ja pikkumaisuudesta. Meillä jää hän kotiin, jonka poissaolosta on sillä hetkellä enemmän vaivaa työnantajalle. Lisäksi ilmoitetaan poissaolosta mahdollisimman myöhään.
Lapsille löytyisi kyllä kaikki eläkkeellä olevat isovanhemmat, jotka ottaisivat mielellään lapset hoitoon kipeinä. Aika usein mummolassa ollaankin sairaspäivinä. Saisivat nostaa nopeasti ikää, jonka ikäistä lasta saa jäädä hoitamaan sairaana. Vanhin lapsi on jo 9-vuotias.
Mies jää aina. Olen itse paturi-kampaaja yrittäjä, joten äkilliset sairastumiset on vähän niinkuin mahdottomuus tällä alalla. Mies on palkkatöissä, ja pystyy tekemään etänä töitä.
Miten milloinkin, toinen vuorotyössä ja toisella liukuvatyöaika. Usein on riittänyt se että likuvan työajan puitteissa on mennyt myöhemmin töihin tai tullut aikaisemmin pois. Vuorotyöläinen saa sitten järjestettyä seuraavan päivän vuoron vapaaksi sairaan lapsen hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule riitaa. Miehen työtä voi tehdä etänä tai illalla kiireellisimmät tai joku kollega voi tehdä jos asia ei todella voi odottaa, minun työni on sidottu ajanvarauksiin ja paikalla oloon eikä sitä voi työn luonteen vuoksi lyhytaikaisesti siirtää toiselle henkilölle. Mies jää kotiin. Tämä oli selväksi puhuttu jo ennen kuin (6 kotiäitivuoden jälkeen) hain töitä.
Toki en minäkään kuvittele olevani korvaamaton, mutta miehen työjärjestelyihin poissaolo aiheuttaa vähemmän haittaa.
Lisään vielä että kummankaan työ ei tosiaan ole sellaista että siihen olisi millään tavalla mielekästä hankkia lyhytaikaiseen poissaoloon sijaista. Sitten ne työt tehdään vain myöhemmin ja niitä rajataan itse niin että siitä selviää. miehen työssä se onnistuu paremmin.
Sehän se on asiantutijatyön sinaus ja kirous, että töitä ei tee kukaan sillä aikaa kun on itse pois, vaan siellä ne on edelleen tekemättömänä odottamassa. Työn luovuttaminen toiselle vastaavaa työtä tekevälle ammattilaisellekkin vaatisi usein perehdytystä päiväkausia ja käytännössä sijaisreserviä ei ole kun kaikilla on 95% työkuorma päällä koko ajan.