Ambulanssilla päivystykseen, missä hoitohenkilökunta heitti läppää keskenään
Tässä taannoin mieheni sai kotona äkillisen kipukohtauksen ja pyörtyi. Tällaista ei ole koskaan ennen tapahtunut. Kauhistuin tietysti ja soitin heti ambulanssin ja meidät kiidätettiinkin sairaalaan. Ambulanssimatkan aikana mies tokeni sen verran, että oli taas tajuissaan, joskin aika tokkurainen.
Sairaalassa ensihoitaja käski meidät penkeille istumaan ja kävi ilmoittamassa meidät vastaanottoon. Ajattelin, että no pian varmaan alkaa tapahtua, vaan ei. Kukaan ei osoittanut meitä kohtaan minkäänlaista mielenkiintoa, ei käynyt kyselemässä mitään, nada. Aika senkun kului ja jossain vaiheessa aloin miettimään, että onko tässä käynyt joku informaatiokatkos ja kysyin kysymässä ystävällisesti, että kai meidät on rekisteröity saapuneiksi ja yritin selittää tilannetta. Joojoo on, odottakaa siinä vaan, oli vastaus. Ok. Odotellaan. Odottelun aikana ohi kulkee keskenään läppää heittäviä hoitajia. Minkäänlaisesta kiireestä ei ole nähtävissä merkkiäkään. Erään huoneen ovi avautuu, ja tyhjästä huoneesta tulee ulos lääkäri, koputtaa viereisen huoneen oveen, jonka avaa toinen lääkäri (myös tämä huone oli tyhjä, eivätkä olleet mitään toimistotiloja vaan vastaanottohuoneita). Lääkärit 1 ja 2 alkavat keskustelemaan keskenään siitä, milloin pitäisivät lounastaukonsa. Eivät siis olleet tauollakaan vaan ihan työajalla.
Miehen tila alkaa heikentyä, alkaa taas hikoilla, kouristella kivuissaan ja putoaakin lopulta lattiaan. Huudan, että auttakaa nyt joku, jolloin toinen lounaslääkäreistä suvaitseekin vihdoin ottaa meidät vastaan. Ukko kammetaan lattialta paareille ja vihdoin hoito voi alkaa. Tässä vaiheessa täytyy sanoa, että hoitajat tekivät todella hyvää hoitotyötä, olivat ystävällisiä ja kävivät ripeästi toimeen. Lääkäri piipahti huoneessa lähinnä tuhahtelemassa ja palasi parin tunnin päästä diagnoosinsa kanssa - miehelläni on kuulemma NESTEHUKKA! Olin että siis mitä, näetkö sen jostain arvoista vai? Ei ollut kuulemma tarpeen, hän näki ihan naamasta vaan, että mies oli kuivunut. Sanoin, että kyllä kuulostaa omituiselta, hän nimittäin juo päivittäin vettä tosikin paljon. Että oletko ihan varma? Tähän lääkärillä ei löytynyt juuri lisättävää.
Mies on nyt kunnossa eikä mitään selkeää syytä tälle tapahtumalle löytynyt. Jotenkin tää koko tapaus jäi todella ikävänä mieleen. Olen aina ennen ollut ensimmäisenä hoitsujen ja lääkäreiden puolella, mutta nyt pisti miettimään. Se mieletön kiire, josta aina puhutaan, ei kyllä välittynyt meille millään tavalla. Lounassuunnitelmista jutustellaan kun ambulanssilla tuotu potilas huohottaa naama valkoisena toista tuntia päivystyshuoneessa.
Teen itsekin kiireistä työtä, sellaista, missä harvoin on aikaa lärpätellä mukavia työkaverin kanssa.
Mainittakoon muuten vielä, että päivystyksessä oli koko tämän ajan melko rauhallista, ei suuria määriä sisään vyöryäviä verenvuotopotilaita tai mitään sellaista.
En tiedä. Olen aika hämmentynyt. Mahtaako paikalla olla hoitajia tai lääkäreitä? Menikö nyt ihan oikein? Tunnustatteko, että työyhteisöön kuuluu myös vähän niitä veltompia tapauksia? Ymmärrän, että kaikkiin töihin kuuluu ns. "näkymäntöntä kiirettä" jota työnkuvaa tuntematon ei välttämättä osaa ajatellakaan. Niin kuuluu omaankin työhöni. Noihin hommiin kuitenkin viiletän itse juoksujalkaa, en jää asiakkaiden eteen rupattelemaan lomamatkoistani (ei muuten tulis mieleenkään).
Kommentit (469)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensiapukurssilla neuvottiin, että jos tulee vaikka liikenneonnettomuuden jälkeiseen tilanteeseen, ensin tsekataan hiljaiset loukkaantuneet, valittajat sitten sen jälkeen.
Onpas ollut tosi "hyvä" kouluttaja.
Kyllä, on hyvä. Valittajan sydän lyö ja ilmaa tulee keuhkoihin. Joten hän pysyy elossa sen aikaa, kun hiljaa olevan hengitystä avataan tai jopa annetaan elvytystä.
Intubaatio ja oxycont iv 0,3 mg/kg otetaan tarkkailuun koska metelöi. T. päivystyksen vs. lääkäri
Mihin tarkkailuun ja miksi?
? No muut onnettomuuden potilaat ovat hiljaisia ja yksi metelöi niin tottakai panostamme häneen, putki suussa on huonoa huutaa ja oxycont laittaa rennoksi. Mistä minä tiedän minä olen vain töissä täällä T. päivystyksen vs. lääkäri
Nyt vähän sotket asioita. Kyse oli siitä, mitä maallikon kannattaa tehdä odotellessaan ambulanssia onnettomuuspaikalla. Eikä todellakaan survota putkia minnekään.
No aina survotaan putkia joka paikkaan! Ensimmäisenä onnettomuuspaikalla ollut saa tunkea putken ensimmäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on varmaan jo mainittu tässä 21-sivuisessa keskustelussa, mutta sanon silti. Tänään juuri oli Iltalehdessä juttu siitä, ettei ambulanssia tulisi soittaa jos ei ole hengenhätä ja jos pääsee omin avuinkin sairaalaan. Se pitkittää oikeasti hätäisten ihmisten hoitoon pääsyä.
Minulle jopa ns. tuntemattomat ihmiset soittelevat ambulanssia ja kerran koitin saada päivystävän sosiaalityöntekijän kiinni viikonloppuna ja ainut keino on hätänumero no väkisin hätäkeskuspäivystäjä laittoi ambulanssin tulemaan kotiini ja siitä sitten sairaalaan. Jossa olin vuorokauden tarkkailussa kun kuulemma olen impulsiivinen itsetuhoinen henkilö.
Ihan mielenkiinnosta, miksi tavoittelit sosiaalipäivystystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh.. yleensähän ambulanssilla tuotua potilasta ottaa joku hoitaja vastaan. Ei ne jätä mihinkään odotusaulaan odottelemaan.. 😂
No mut jätettiin myös viime viikolla semmoseen aulan tapaiseen pedille venaileen vaikka ambulanssilla tuotiin. Aika kauan meni että kukaan tuli paikalle ja lääkäriä vasta saikin ootella että sai mitään toimenpiteitä tehtyä.
Jäit kuitenkin henkiin?
Miksi me ihmettelemme, että lapsemme ja nuoremme puhuvat rumasti. Miksi ihmettelemme koulukiusaamista? Ei meidän kannata ihmetellä, kun olemme itse antaneet siihen tässäkin keskustelussa monta lausetta malliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on varmaan jo mainittu tässä 21-sivuisessa keskustelussa, mutta sanon silti. Tänään juuri oli Iltalehdessä juttu siitä, ettei ambulanssia tulisi soittaa jos ei ole hengenhätä ja jos pääsee omin avuinkin sairaalaan. Se pitkittää oikeasti hätäisten ihmisten hoitoon pääsyä.
Minulle jopa ns. tuntemattomat ihmiset soittelevat ambulanssia ja kerran koitin saada päivystävän sosiaalityöntekijän kiinni viikonloppuna ja ainut keino on hätänumero no väkisin hätäkeskuspäivystäjä laittoi ambulanssin tulemaan kotiini ja siitä sitten sairaalaan. Jossa olin vuorokauden tarkkailussa kun kuulemma olen impulsiivinen itsetuhoinen henkilö.
Ihan mielenkiinnosta, miksi tavoittelit sosiaalipäivystystä?
Koitin saada yhteyttä kriisipuhelimeen ja olin itsetuhoinen. Nopsaan sitten ambulanssi tuli ja vuorokausi meni sairaalassa. Olisin vain halunnut purkaa itseäni jollekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sairaala?
Meilahti.
t. ap
Vai Hartmanin sairaala?
Meilahteen ei pääse kuin lähetteellä naistenklinikkaa ja lastensairaalaa lukuun ottamatta.
Se päivystys, johon ambulanssimiehet kotoa vie ihmisen, on Hartmanin sairaala, Helsingin kaupungin yksikkö, kun taas Meilahti on HUS-sairaala. Samalla tontilla sijaitsevat, niin sekaannuksia syntyy.
Kyllä meilahteenkin (tai töölöön) ambulanssi vie esim. infarktitapauksissa, mutta ne ovat toki kiireellisiä potilaita jotka viedään suoraan liuotukseen tai leikkuriin.
onkohan mieleesi mahdollisesti juolahtanut, että sairaalassa on usein satoja työntekijöitä, jotka työskentelevät sairaalassa eri osastoilla.
Näin ollen, esimerkiksi ortopedisellä osastolla työskentelevä hoitaja saattaa kävellä kollegansa kanssa ensiavun läpi ja vaikka vähän vitsaillakin tai olla vitsailematta, mutta siltikään hän ei voisi puolisoasi ottaa hoitaakseen, sillä hän EI TYÖSKENTELE ensiavussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sairaala?
Meilahti.
t. ap
Vai Hartmanin sairaala?
Meilahteen ei pääse kuin lähetteellä naistenklinikkaa ja lastensairaalaa lukuun ottamatta.
Se päivystys, johon ambulanssimiehet kotoa vie ihmisen, on Hartmanin sairaala, Helsingin kaupungin yksikkö, kun taas Meilahti on HUS-sairaala. Samalla tontilla sijaitsevat, niin sekaannuksia syntyy.
Kyllä meilahteenkin (tai töölöön) ambulanssi vie esim. infarktitapauksissa, mutta ne ovat toki kiireellisiä potilaita jotka viedään suoraan liuotukseen tai leikkuriin.
http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaalat/meilahden-tornisairaala/paivys…
Meikun päivystys on sairaalapäivystys, Haartman sitten yhteispäivystystyyppinen. Usein kyllä jos lanssilla tullaan niin tornisairaalaan mennään. Sitten on tietty tosiaan vielä Töölön sairaala jossa on ortopedian ja traumatologian päivystys. Ap:han kertoi että olivat Meilahden sairaalassa, joten sikälikin mietityttää tarinan todenperäisyys että Suomen johtavassa päivystysklinikassa lääkäri heittää tutkimatta outoja diagnooseja nestehukasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat ja lääkärit vitsailevat siellä, koska työ on oikeasti henkisesti raskasta. Jos ottaisivat joka potilaan henkilökohtaisesti, niin kävisi työ liian raskaaksi. Kyllä sieltä saa hoitoa viimeistään jos meinaa kuolla. Suomessa kylläkin kuolee luvattoman paljon porukkaa arvauskeskuksissa.
Sitten on väärässä työssä.
Kaikessa työssä jopa teknillistä osaamista tärkeämpää on se että sopiiko ihminen siihen henkilönä. Äärettömän moni hoitaja ja lääkäri ei ole kykenevä työhönsä.
Rankasta duunista positiivisella asenteella ja huumorilla selviävä väärässä duunissa? Höpö höpö. Sä olet varmaan työpaikkasi ilopilleri: ryppy otsassa kierrät kieltämässä nauramisen työkavereilta xD
Kyllä se oli ihana tilanne, kun olimme anopin kanssa katsomassa yllättävään sairaskohtaukseen menehtynyttä appiukkoa. Hoitajat mm. naureskelivat ja heittivät vitsiä. Todella epäkunnioittavaa ja vain lisäsi anopin valtavaa ahdistusta. Voitte selitellä ja puolustella omaa käytöstänne, mutta äärimmäisen itsekästä, typerää ja loukkaavaa se on silti. Tuollaisen "huumorin" tulisi rajoittua tilanteisiin, joissa ei ole potilaita tai heidän omaisiaan paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä kaaduin kännissä jäisellä tiellä, silmäkulma aukesi ja ambulanssi ajoi ohi. Eivät ottaneet kyytiin, sanoivat että tilaa taksi, olet niin juovuksissa. Kävelin kotiin.
Minä alkoholistina sain ylämahakipukohtauksen, ja päädyin SEKS päivystykseen haimatulehdusepäilynä. Pääsin heti ilmottautumisluukulta petille makuulle. Lääkäri tuli n. 15 min. päästä saapumisesta. Labrakokeet odoteltiin ja päädyttiin diagnoosiin alkoholigastriitti. Kohtelu oli asiallista ja toiminta nopeaa. Kiitos SEKS kir. päivystykselle.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat ja lääkärit vitsailevat siellä, koska työ on oikeasti henkisesti raskasta. Jos ottaisivat joka potilaan henkilökohtaisesti, niin kävisi työ liian raskaaksi. Kyllä sieltä saa hoitoa viimeistään jos meinaa kuolla. Suomessa kylläkin kuolee luvattoman paljon porukkaa arvauskeskuksissa.
Niitä kutsutaan kylläin terveyskeskuksiksi. Kuolemaisillaan olevaa porukkaa ei kannata pitää vuodeosastolla erikoissairaanhoidossa, ja ne lähetetään terveyskeskukseen kuolemaan. Kaikki eivät vaan voi kuolla teho-osastolla.
Tossa tilanteessa kun muita ambulansseja ei oo lähellä ja ihminen on kuolemassa niin mennään tietenkin auttamaan hengenvaarassa olevaa eikä vain hylätä sinne oman onnensa nojaan. Hei haloo oikeesti, älä ole noin itsekäs
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli erikoinen ambulanssi matka, kun kesken kaiken koukattiin rannalle elvyttään jotain lähes hukkunutta. Ensihoitajat elvytti kunnes toinen ambulanssi tuli paikalle. Siellä mä makasin tuskissani ambulanssissa ja aika tuntu todella pitkältä.
Tähän on hoitajana pakko kommentoida. Kipu on inhottavaa, mutta vielä pahempi tilanne on jos pitää elvyttää. Kipuun harvoin kuolee, mutta siihen kuolee jos sydän pysähtyy.
Luuletko, että kipupotilasta kiinnostaa omissa tuskissaan jonkun uppo-oudon ihmisen hukkuminen ja kuoleminen. Ei ole hänen vastuullaan. Hän ehti ensin tilata ambulanssin ja olisi kuulunut saada hoitoa ensin.
Ambulanssia ei tilata. Ensihoitoyksikkö päättää itse toiminnastaan.
Tämä on totta, mutta samalla niin valitettavaa. Moni on kuollut kotiin ja moni hoidon viivästymisestä johtuen.
Meillä taannoin soitettiin häkeen kun lapsi pyörtyi. Sieltä laittoivat ampparin tulemaan ja ensihoitajat oli ihan huippuja lapsen kanssa. Hätä oli jo ns ohi mutta veivät lapsen kuitenkin päivystykseen tutkimuksiin. Lapsi pääsi heti käyriin ja verikokeet otettiin siinä samassa huoneessa. Lääkäri tutki kun tulokset oli valmiita. Ei voi moittia Joensuun keskussairaalaa lasten kohtelussa. Ei myöskään aikuisen minkä miehellä on kokemusta.
Lapsi tarvitsi jälkeenpäin vielä lisätutkimuksia, kaikki muutaman viikon sisään saatiin järjestettyä vaikka kyse aika isoista tutkimuksista.
Lapsella paljastui sitten eräs sairaus, me ei oikein osattu edes odottaa kun luulimme sitä ihan tavalliseksi pyörtymiseksi. Onneksi ampparihenkilöstö ja päivystyksen väki oli viisaampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsariyrityksen jälkeen tulin Meilahteen kylmästä tärisevänä ja odotin hoitajan tapaamista 45 minuuttia. Ohitseni kulki koko ajan hoitohenkilökuntaa, mutta kukaan ei reagoinut siihen mitenkään, että melkein tyhjässä odotustilassa istuu itkuinen ja keskellä talvea märäksi kastunut potilas. Senkin jälkeen kun tapasin hoitajan, ei tuonut minulle mitään vilttiä tms. vaikka valitin että on todella kylmä.
Yksi henkilökunnan jäsenistä kulutti aikaansa skitsofreenikko tms. potilaan harhoihin osallistumalla.
Minulla on täysin erilaisia kokemuksia kyseisestä paikasta. Tulin sinne ilman minkäänlaista aiempaa mt-historiaa. Pääsin hoitajalle nopeasti.
Jotkut kriteerit varmaan täyttyivät sillä lääkäri tuli nopeasti. Sain rauhoittavaa lääkettä. He olivat empaattisia.
Lääkärin puhelin soi kesken kaiken ja hän erikseen pahoitteli sitä. Teki lähetteen psyk polille. Olin päivystyksessä perjantaina, sain lääkkeitä jotta pärjään viikonlopun yli. Heti maanantaina psyk polilta soitettiin ja sain ajan jo tiistaiksi.
Luulin aina että psyk hoitoon on kuukausien jonot ja että hoidon saaminen on todella vaikeaa, siis tuurista kiinni, olen todella onnellinen että näin ei ole ja sain näin nopeasti hoitoa jota tarvitsen.
Sulla _kävi_ tuuri. Kaikilla ei käy yhtä hyvin, esim. rauhoittavia ei todellakaan saa helposti. Mä olen itsetuhoisena jonotellut puolikin vuotta hoitajalle aikaa. Olen joskus saanut lähetteen polille, mutta se on mennyt hukkaan. En ollut riittävän hyvässä kunnossa silloin, että olisin apua lähtenyt vaatimaan. No hengissä silti edelleen, hoitohenkilökunnasta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Minä jäin kovan päänsäryn takia tarkkailuun, huoneessa oli kaksi sänkyä joista toisessa makasi vieras mies. Oli pelottavaa jakaa huone uppo -oudon ukon kanssa ja pelotti myös se tunne, että minut on hylätty sinne.
Jossain vaiheessa sitten ukko oksensi. . Verta. Mustaa verta ja minä painelin soittokelloa joka ei toiminut.
Lopulta kirjaimellisesti KONTTASIN käytävälle huutamaan apua.
Tämä. Miksi pannaan monta potilasta samaan huoneeseen. On todellakin pelottavaa, kun vieressä on outo ihminen. Se voi tehdä mitä tahansa sillä aikaa, kun itse makaat avuttomana, etkä pysty puolustautumaan. Ja sellaiset hölmöt vaatteet, jotka joku väkivaltainen vierussänkyläinen saa äkkiä riisuttua. Pelottavaa, että tuolla lailla jätetään valvomatta ja minusta jopa heitteille vieraiden ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän terkkarissa päivystys on aivan kamala. Jos sinne menee kahdeksaksi aamusta, saattaa tuurilla päästä lähtemään kahdelta iltapäivästä!
Lääkäreitä on kaksi, hoitajia useampi. Hoitajat kävelevät eestaas käytäviä ja menevät avaimilla sisään eri huoneisiin vähän väliä. Lääkäreistä toinen tuntuu häipyvän jokaisen potilaan jälkeen jonnekin, joten käytännössä paikalla on vain yksi lääkäri. Minkäänlaista arviota siitä, milloin pääsee hoitoon, ei osata antaa.
Terveyskeskuksessa päivystävä lääkäri ottaa vastaan sekä ajanvarauksella tulevat että ne tarkkailuun / ensiapuun tulevat kiireellistä hoitoa vaativat potilaat, jotka menevät tietysti edelle korvakipuisista, flunssaisista tai mahatautisisista sairasloman tarvitsijoista. Kun se lääkäri häipyy jonnekin jokaisen potilaan jälkeen, voi olla kyseessä elvytys, sydäninfarkti, hengitysvaikeuksinen keuhkokuumepotilas, näin niin kuin esimerkiksi. Välillä tietysti pitää käydä myös syömässä ja vessassa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä taannoin soitettiin häkeen kun lapsi pyörtyi. Sieltä laittoivat ampparin tulemaan ja ensihoitajat oli ihan huippuja lapsen kanssa. Hätä oli jo ns ohi mutta veivät lapsen kuitenkin päivystykseen tutkimuksiin. Lapsi pääsi heti käyriin ja verikokeet otettiin siinä samassa huoneessa. Lääkäri tutki kun tulokset oli valmiita. Ei voi moittia Joensuun keskussairaalaa lasten kohtelussa. Ei myöskään aikuisen minkä miehellä on kokemusta.
Lapsi tarvitsi jälkeenpäin vielä lisätutkimuksia, kaikki muutaman viikon sisään saatiin järjestettyä vaikka kyse aika isoista tutkimuksista.
Lapsella paljastui sitten eräs sairaus, me ei oikein osattu edes odottaa kun luulimme sitä ihan tavalliseksi pyörtymiseksi. Onneksi ampparihenkilöstö ja päivystyksen väki oli viisaampia.
Amppari!? Mitä emätintä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on väärässä työssä.
Kaikessa työssä jopa teknillistä osaamista tärkeämpää on se että sopiiko ihminen siihen henkilönä. Äärettömän moni hoitaja ja lääkäri ei ole kykenevä työhönsä.
Rankasta duunista positiivisella asenteella ja huumorilla selviävä väärässä duunissa? Höpö höpö. Sä olet varmaan työpaikkasi ilopilleri: ryppy otsassa kierrät kieltämässä nauramisen työkavereilta xD
Kyllä se oli ihana tilanne, kun olimme anopin kanssa katsomassa yllättävään sairaskohtaukseen menehtynyttä appiukkoa. Hoitajat mm. naureskelivat ja heittivät vitsiä. Todella epäkunnioittavaa ja vain lisäsi anopin valtavaa ahdistusta. Voitte selitellä ja puolustella omaa käytöstänne, mutta äärimmäisen itsekästä, typerää ja loukkaavaa se on silti. Tuollaisen "huumorin" tulisi rajoittua tilanteisiin, joissa ei ole potilaita tai heidän omaisiaan paikalla.
Elämä jatkuu muilla. Viime viikonloppuna olin hautajaisissa, joissa myös ihmiset nauroivat. Se on merkki siitä, että elämä jatkuu ympärillä ja muilla.
Vierailija kirjoitti:
Odotimme kerran lapsen kanssa 5h päivystyksen tyhjässä odotushuoneessa, pari hoitajaa naureskeli siinä lasikopissa mutta muuten oli ihan autiota ja ihmettelin ketä lääkäri hoitaa kun olemme ainoat asiakkaat?
Ne muut ei vaan olleet siellä aulassa, vaan esim. polilla tai osastolla tai ensiavussa vaikka elvytettävänä. Ei siellä ole lääkäreitä vain teidän lasta varten.
En ole joutunut turvautumaan onneksi Tyksin päivystykseen useampaan vuoteen, mutta siellä on ainakin ollut tuollainen käytäntö. Tietenkään kaikkia potilaita ei ole hoidettu tuolla tavalla.