Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ambulanssilla päivystykseen, missä hoitohenkilökunta heitti läppää keskenään

Vierailija
18.09.2018 |

Tässä taannoin mieheni sai kotona äkillisen kipukohtauksen ja pyörtyi. Tällaista ei ole koskaan ennen tapahtunut. Kauhistuin tietysti ja soitin heti ambulanssin ja meidät kiidätettiinkin sairaalaan. Ambulanssimatkan aikana mies tokeni sen verran, että oli taas tajuissaan, joskin aika tokkurainen.

Sairaalassa ensihoitaja käski meidät penkeille istumaan ja kävi ilmoittamassa meidät vastaanottoon. Ajattelin, että no pian varmaan alkaa tapahtua, vaan ei. Kukaan ei osoittanut meitä kohtaan minkäänlaista mielenkiintoa, ei käynyt kyselemässä mitään, nada. Aika senkun kului ja jossain vaiheessa aloin miettimään, että onko tässä käynyt joku informaatiokatkos ja kysyin kysymässä ystävällisesti, että kai meidät on rekisteröity saapuneiksi ja yritin selittää tilannetta. Joojoo on, odottakaa siinä vaan, oli vastaus. Ok. Odotellaan. Odottelun aikana ohi kulkee keskenään läppää heittäviä hoitajia. Minkäänlaisesta kiireestä ei ole nähtävissä merkkiäkään. Erään huoneen ovi avautuu, ja tyhjästä huoneesta tulee ulos lääkäri, koputtaa viereisen huoneen oveen, jonka avaa toinen lääkäri (myös tämä huone oli tyhjä, eivätkä olleet mitään toimistotiloja vaan vastaanottohuoneita). Lääkärit 1 ja 2 alkavat keskustelemaan keskenään siitä, milloin pitäisivät lounastaukonsa. Eivät siis olleet tauollakaan vaan ihan työajalla.

Miehen tila alkaa heikentyä, alkaa taas hikoilla, kouristella kivuissaan ja putoaakin lopulta lattiaan. Huudan, että auttakaa nyt joku, jolloin toinen lounaslääkäreistä suvaitseekin vihdoin ottaa meidät vastaan. Ukko kammetaan lattialta paareille ja vihdoin hoito voi alkaa. Tässä vaiheessa täytyy sanoa, että hoitajat tekivät todella hyvää hoitotyötä, olivat ystävällisiä ja kävivät ripeästi toimeen. Lääkäri piipahti huoneessa lähinnä tuhahtelemassa ja palasi parin tunnin päästä diagnoosinsa kanssa - miehelläni on kuulemma NESTEHUKKA! Olin että siis mitä, näetkö sen jostain arvoista vai? Ei ollut kuulemma tarpeen, hän näki ihan naamasta vaan, että mies oli kuivunut. Sanoin, että kyllä kuulostaa omituiselta, hän nimittäin juo päivittäin vettä tosikin paljon. Että oletko ihan varma? Tähän lääkärillä ei löytynyt juuri lisättävää.

Mies on nyt kunnossa eikä mitään selkeää syytä tälle tapahtumalle löytynyt. Jotenkin tää koko tapaus jäi todella ikävänä mieleen. Olen aina ennen ollut ensimmäisenä hoitsujen ja lääkäreiden puolella, mutta nyt pisti miettimään. Se mieletön kiire, josta aina puhutaan, ei kyllä välittynyt meille millään tavalla. Lounassuunnitelmista jutustellaan kun ambulanssilla tuotu potilas huohottaa naama valkoisena toista tuntia päivystyshuoneessa.

Teen itsekin kiireistä työtä, sellaista, missä harvoin on aikaa lärpätellä mukavia työkaverin kanssa.

Mainittakoon muuten vielä, että päivystyksessä oli koko tämän ajan melko rauhallista, ei suuria määriä sisään vyöryäviä verenvuotopotilaita tai mitään sellaista.

En tiedä. Olen aika hämmentynyt. Mahtaako paikalla olla hoitajia tai lääkäreitä? Menikö nyt ihan oikein? Tunnustatteko, että työyhteisöön kuuluu myös vähän niitä veltompia tapauksia? Ymmärrän, että kaikkiin töihin kuuluu ns. "näkymäntöntä kiirettä" jota työnkuvaa tuntematon ei välttämättä osaa ajatellakaan. Niin kuuluu omaankin työhöni. Noihin hommiin kuitenkin viiletän itse juoksujalkaa, en jää asiakkaiden eteen rupattelemaan lomamatkoistani (ei muuten tulis mieleenkään).

Kommentit (469)

Vierailija
321/469 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensiapukurssilla neuvottiin, että jos tulee vaikka liikenneonnettomuuden jälkeiseen tilanteeseen, ensin tsekataan hiljaiset loukkaantuneet, valittajat sitten sen jälkeen.

Onpas ollut tosi "hyvä" kouluttaja.

Kyllä, on hyvä. Valittajan sydän lyö ja ilmaa tulee keuhkoihin. Joten hän pysyy elossa sen aikaa, kun hiljaa olevan hengitystä avataan tai jopa annetaan elvytystä.

Vierailija
322/469 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensiapukurssilla neuvottiin, että jos tulee vaikka liikenneonnettomuuden jälkeiseen tilanteeseen, ensin tsekataan hiljaiset loukkaantuneet, valittajat sitten sen jälkeen.

Kyllä, on hyvä. Valittajan sydän lyö ja ilmaa tulee keuhkoihin. Joten hän pysyy elossa sen aikaa, kun hiljaa olevan hengitystä avataan tai jopa annetaan elvytystä.

Koska päästään irti näistäkin paikkansapitämättömistä kliseistä? Ei ihme, että suomalainen terveydenhoito on surkeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/469 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilaita syyllistetetään ambulanssin tilaamisesta tai omalla kyydillä päivystykseen hakeutumisesta, vaikka tavan pulliainen ei mitenkään voi tietää onko vaiva tarpeeksi painava syy mennä !  Enkä nyt puhu niistä, jotka menevät ulisemaan tikku sormessa vaan esim. kovasta äkillisestä vatsakivusta.

Minä olen mennyt ,kun  tajusin keskellä Lidliä etten saa henkeä! No se oli fasettilukko, pallea jumitti mutta kokemus oli pelottava ja itseasiassa kun kirjoitan tåtä minulla om sama hengenahdistus päällä. En tiedä, osaisinko erottaa  tämän vaivan esim. keuhkoveritulpasta ..

Vierailija
324/469 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että ihminen tulee ambulanssilla ei ole indikaattori mistään. Toinen ajaa itse ensiapuun ja kuolee minuuteissa sen jälkeen, toinen soittaa ambulanssin, kun on pahat ilmavaivat. Hoitajat tekevät arviot kiireellisyydestä oireiden, ei saapumistavan perusteella.

Vierailija
325/469 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potilaita syyllistetetään ambulanssin tilaamisesta tai omalla kyydillä päivystykseen hakeutumisesta, vaikka tavan pulliainen ei mitenkään voi tietää onko vaiva tarpeeksi painava syy mennä !  Enkä nyt puhu niistä, jotka menevät ulisemaan tikku sormessa vaan esim. kovasta äkillisestä vatsakivusta.

Minä olen mennyt ,kun  tajusin keskellä Lidliä etten saa henkeä! No se oli fasettilukko, pallea jumitti mutta kokemus oli pelottava ja itseasiassa kun kirjoitan tåtä minulla om sama hengenahdistus päällä. En tiedä, osaisinko erottaa  tämän vaivan esim. keuhkoveritulpasta ..

Päivystykseen saa minusta mennä, jos kokee siihen tarvetta. Mutta minusta on väärin syyttää henkilökuntaa siitä, että nämä syövät ruokatunneillaan tai juttelevat työkaverinsa kanssa. Työtä pitää pystyä tekemään kymmeniä vuosia, ei vain sitä yhtä pientä hetkeä.

Vierailija
326/469 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat ja lääkärit vitsailevat siellä, koska työ on oikeasti henkisesti raskasta. Jos ottaisivat joka potilaan henkilökohtaisesti, niin kävisi työ liian raskaaksi. Kyllä sieltä saa hoitoa viimeistään jos meinaa kuolla. Suomessa kylläkin kuolee luvattoman paljon porukkaa arvauskeskuksissa.

Sitten on väärässä työssä.

Kaikessa työssä jopa teknillistä osaamista tärkeämpää on se että sopiiko ihminen siihen henkilönä. Äärettömän moni hoitaja ja lääkäri ei ole kykenevä työhönsä.

Rankasta duunista positiivisella asenteella ja huumorilla selviävä väärässä duunissa? Höpö höpö. Sä olet varmaan työpaikkasi ilopilleri: ryppy otsassa kierrät kieltämässä nauramisen työkavereilta xD

Vierailija
327/469 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Intubaatio ja oxycont iv 0,3 mg/kg otetaan tarkkailuun koska metelöi. T. päivystyksen vs. lääkäri

Vierailija
328/469 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jäin kovan päänsäryn takia tarkkailuun, huoneessa oli kaksi sänkyä joista toisessa makasi vieras mies. Oli pelottavaa jakaa huone uppo -oudon ukon kanssa ja pelotti myös se tunne, että minut on hylätty sinne.

Jossain vaiheessa sitten ukko oksensi. . Verta. Mustaa verta ja minä painelin soittokelloa joka ei toiminut.

Lopulta kirjaimellisesti KONTTASIN käytävälle huutamaan apua.

Vierailija
329/469 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Intubaatio ja oxycont iv 0,3 mg/kg otetaan tarkkailuun koska metelöi. T. päivystyksen vs. lääkäri

Mihin tarkkailuun ja miksi?

Vierailija
330/469 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

? No muut onnettomuuden potilaat ovat hiljaisia ja yksi metelöi niin tottakai panostamme häneen, putki suussa on huonoa huutaa ja oxycont laittaa rennoksi. Mistä minä tiedän minä olen vain töissä täällä T. päivystyksen vs. lääkäri

Vierailija
331/469 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jäin kovan päänsäryn takia tarkkailuun, huoneessa oli kaksi sänkyä joista toisessa makasi vieras mies. Oli pelottavaa jakaa huone uppo -oudon ukon kanssa ja pelotti myös se tunne, että minut on hylätty sinne.

Jossain vaiheessa sitten ukko oksensi. . Verta. Mustaa verta ja minä painelin soittokelloa joka ei toiminut.

Lopulta kirjaimellisesti KONTTASIN käytävälle huutamaan apua.

Niin että tarkkailussa pitäisi saada valita keitä siinä lähellä on? Koska Mimosa pelkää miehiä, niin Mimosan vieressä saa olla vain naispotilaita? Kyllä sen sängyn olisi ollut syytä olla psykan puolella.

Vierailija
332/469 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

? No muut onnettomuuden potilaat ovat hiljaisia ja yksi metelöi niin tottakai panostamme häneen, putki suussa on huonoa huutaa ja oxycont laittaa rennoksi. Mistä minä tiedän minä olen vain töissä täällä T. päivystyksen vs. lääkäri

Nyt vähän sotket asioita. Kyse oli siitä, mitä maallikon kannattaa tehdä odotellessaan ambulanssia onnettomuuspaikalla. Eikä todellakaan survota putkia minnekään.

Vierailija
333/469 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilm kirjoittaja joku joka antaa Oxycontinia iv (= on tbl) suoneen ja ilmeisesti ambuttaa palkeella intuboinnin jälkeen. Huono tsoukki.

Vierailija
334/469 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

334 jatkaa: muista päivystäjä laittaa putki trakeaan, älä suuhun '-'

Vierailija
335/469 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sairaala?

Meilahti.

t. ap

Vai Hartmanin sairaala?

Vierailija
336/469 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilm kirjoittaja joku joka antaa Oxycontinia iv (= on tbl) suoneen ja ilmeisesti ambuttaa palkeella intuboinnin jälkeen. Huono tsoukki.

:D Ihan liuoksena on oxycontia myös. Huumori ei ole ikinä pahasta...

Vierailija
337/469 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse istuin munuaistulehduksessa JA keuhkokuumeessa 6t päivystyksessä. Pyysin päästä makuulle, mutta petipaikat oli kuulemma täynnä. 40 asteen kuumeeni kyllä lääkittiin puolessa välissä odotusta, jonka seurauksena hikoilin itseni läpimäräksi. Muut potilaat katsoi kuin spitaalista mutten jaksanut välittää. Lopulta mut kärrättiin osastolle ja siihen mennessä tulehdusarvoni oli kasvanut satasella ja etsivät seuraavat 2t suonta, johon saisi tipan. Elimistöni oli mennyt johonkin hälytystilaan ja suonet vetäytyneet. Leikkaussalista hälytetty henkilö sai lopulta kanyylin laitettua loputtoman kidutuksen jälkeen. Tämä Jorvissa.

Tuskin sinulle on valehdeltu siitä että petipaikat ovat täynnä, sillä usein ne sitä ovatkin. On pakko välillä istuttaa potilaita aulassa kun muualla ei ole paikkoja. Hoitajat varmasti vaikka taikoisivat niitä petipaikkoja potilaille lisää, mutta eivät siihen pysty. Petipaikkojen määrän määrää ihan joku muu kuin rivihoitaja.

Kaikki odottelu sairaalassa ei ole hoitajien syytä. Yksikään hoitaja ei nauti potilaiden hoidon viivyttämisestä. Paras tilanne hoitajan kannalta on se, että potilas pääsee nopeasti eteenpäin, joko osastolle tai hoito-ohjeet saatuaan kotiin.

Ja se, että sairaille ihmisille tiuskitaan, on todella typerää. Ja tämän sanon hoitajana joka työskentelee erittäin kiireisessä päivystyksessä.

Anteeksi, mutta kuka on näistä paikoista vastuussa? Ja voitko kertoa tarkemmin niiden jakamisesta? Mietin tätä vasta alkukesästä jonottaessani ensiavussa monta tuntia. Minuun sattui niin kovasti, etten olisi jaksanut edes istua. Petipaikat olivat kuulemma loppu. Yritin odotella omaa numeroani, mutta järjestelmässä sattui joku virhe, sillä numeroni hypättiin yli. Odotin ilman muuta, että tilanne korjattaisiin ja minut otettaisiin heti seuraavaksi. Mutta ei. Mieheni meni sanomaan asiasta hoitajalle. Hän vain naureskeli siinä, että juu kappas, tällainen virhe. Että kyllä sun vuoros jossain vaiheessa tulee. Siinä vaiheessa en enää kestänyt vaan aloin itkeä. Toinen potilas sanoi, että minun pitäisi päästä ensin häntä, koska asia olisi hänelle ok ja minun numeroni oli mennyt monta numeroa sitten. Hoitaja ärähti siihen, että jos siinä lukee potilas 64 niin eihän sitä voi ottaa numeroa 50. Hän kommentoi siihen vielä ilkeästi, että kaikesta ihmiset jaksavatkin ruikuttaa. Lopulta pääsin toisen hoitajan puheille. Löytyi petipaikka ja minut otettiin sisälle, mutta kyseisen henkilön käytöksestä jä kyllä paha maku.

Missäpäin Suomea sairaala?päivystyksessä jonotetaan ilmoittautumisjärjestyksellä vuoronumeron kanssa. Kyllä kai on tapana hoitaa kiireellisyysjärjestyksessä, näin ainakin Helsingissä.

Vierailija
338/469 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kaaduin kännissä jäisellä tiellä, silmäkulma aukesi ja ambulanssi ajoi ohi. Eivät ottaneet kyytiin, sanoivat että tilaa taksi, olet niin juovuksissa. Kävelin kotiin.

Koetko sitten, että olisit tarvinnut ambulanssin palveluksia, kun kuitenkin olit siinä kunnossa että pystyit itse KÄVELEMÄÄN kotiin?

Vierailija
339/469 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sairaala?

Meilahti.

t. ap

Vai Hartmanin sairaala?

Meilahteen ei pääse kuin lähetteellä naistenklinikkaa ja lastensairaalaa lukuun ottamatta.

Se päivystys, johon ambulanssimiehet kotoa vie ihmisen, on Hartmanin sairaala, Helsingin kaupungin yksikkö, kun taas Meilahti on HUS-sairaala. Samalla tontilla sijaitsevat, niin sekaannuksia syntyy.

Vierailija
340/469 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

känniset, ja heidän takiaan tulleet vammat, kuormittavat terveydenhuoltoa ihan liikaa.