Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

köyhyys:(

18.09.2018 |

Hei.. Onko täällä ketään muuta yksinhuoltajaa jolla on huoli siitä että ruoka riittää?:( onko ketään tänään katsonut jääkaappiin kun siellä on vain 2 jugurtti purkkia lapsille aamuksi ja hieman mehua?:( onko kukaan muu miettinyt tänään että mistä saisin huomiset ruokarahat?:'( olen joutunut taloudellisesti niin tiukkaan paikkaan etten tiedä edes mitä teen, ei minulla ole ketään ketä voisi auttaa, ei täällä turun suunnalla ole edes ruokakassien jakoa koska pelastusarmeija suljettiin:'( ja vaikka olisi niin en pääsisi hakemaan koska ei minulla ole rahaa bussiin:'( pyysin sosiaalikeskuksestakin apua mutta eivät kuulemma myönnä ruokalappuja kauppaan:/ vielä 2kk sitten olin töissä, mutta minut irtisanottiin yrityksen taloudellisen tilanteen takia ja en uusia töitä ole vielä saanut:( minulla on kaksi erityislasta ja heitä vien harrastuksiinsa bussilla ja pyöräillen, yritän säästää jokaisen sentin vain minkä pystyn, mutta siltikään rahat ei riitä:'( en tiedä mitä tekisin:( seurakunnastakaan en voi saada ilman jotain kokousta koska olen sieltä saanut kesällä tukea ruokalappuina että sain maksettua lasteni leirit:( ei palkkani mikään kummoinen ollut siivoojana mutta pärjättiin ja nyt en tiedä millä eläisimme:( on hullua lukea kun joku kirjoittaa että pitäisi olla työtön yksinhuoltaja, tämä ei pidä paikkansa, meillä ei ole muiden apua lasten tarvikkeiden ostamiseen tai harrastuskuluihin tai koulujuttuihin tai sanomattakaan ei meitä kukaan auta joka päivä lasten hoidossa..

tiinavaan

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänhallinta ihan hukassa. En tiedä itkeäkö vai nauraa.

Vierailija
42/62 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet ostanut vähillä rahoilla jogurttia ja mehua, jos lapset tarvii ruokaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuu mieleeni suruton nuoruusaika, jolloin ei ollut huolta huomsesta, eikä pahemmin kuluvastakaan päivästä.

Aamulla sitä heräsi jostain murjusta ja tutki taskunsa löytyyko rahaa ja tupakkaa. Joskus loytyi, yleisimmin ei.

Lähimpään kauppaan varastamaan jotain syömistä ja hyvällä säkällä sai pöllittyä röökiaskin kassalta (aikaa ennenkuin ne menivät lukkojen taakse). Jos kävi mäsis, sieltä sai ritsattua pakan sätkäpapereita (100 kpl laatikko), jonka sai myytyä helposti. Kahvi meni aina kaupaksi, varsinkin kotikaupunkini torin kahvioihin, joihin sitä tuli myytyä satoja paketteja :-)

Siihen aikaan kirjoja vielä arvostettiin ja pöllimällä uusimpia teoksia, ne sai vaihdettua divarissa helposti rahaksi.

Kulta oli helpointa myytävää, mutta vaati enemmän työtä ja ainakin yhden kaverin aiheuttamaan hässäkkää kultasepänliikkeessä. 

Varastin kaiken mahdollisen vaatteista ja kengistä lähtien, enkä kärähtänyt vuosien aikana kuin yhden ainoan kerran.

Jatkoin ritsaamista vuosikausia kunnes siirryin lompakkovarkauksiin (liikkeiden takahuoneista ja taskuista kapakoissa) ja pankkikorttipetoksiin.

Tätä en tietenkään suosittele Ap:lle, mutta tulipahan mieleen kuinka aikoinaan selvitettiin rahattomuus, eikä aktiivimallin kaltaisesta ihmisten kyykytyksestä kukaan edes uneksinut.

Oli aktiivisuutta ihan omasta takaa :-)

Vierailija
44/62 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta elämänhallinta ja se että ei elä yli varojensa on kaksin verran vaikeampaa olemattomilla tuloilla kun kohtuullisilla tai hyvillä tuloilla. Pitäis suunnitella rahan käyttö tulojen mukaan, niinku pitäis pitäis mutta jos annatte mulle 3000€ osaan suunnitella rahojen riittävyyden paljon paremmin kun jos käytössä on 1500€. Näin se vaan kuulkaas on aika monelle. Kun se ihan tavallinenkin elämä maksaa ja maksaa.

Vierailija
45/62 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käyttää lapsilisät siihen mihin kuuluukin, eli lasten elatukseen, niin heille kyllä riittää ruoka.

Vierailija
46/62 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta elämänhallinta ja se että ei elä yli varojensa on kaksin verran vaikeampaa olemattomilla tuloilla kun kohtuullisilla tai hyvillä tuloilla. Pitäis suunnitella rahan käyttö tulojen mukaan, niinku pitäis pitäis mutta jos annatte mulle 3000€ osaan suunnitella rahojen riittävyyden paljon paremmin kun jos käytössä on 1500€. Näin se vaan kuulkaas on aika monelle. Kun se ihan tavallinenkin elämä maksaa ja maksaa.

Vaan tätä ei nämä ilmeisen vakavaraiset huutelijat täällä ymmärrä, tässäkin ketjussa niin ylimielisiä ja alentuvia heittoja elämänhallinnan puutteesta, että sylettää. Kokeilkaapa rouvat itse elää kahden lapsen kanssa minimituloilla ja sen jälkeen 0-tuloilla, kun ne pienetkin loppuvat. Pienistä varoista ei jää säästöön, etenkin jos koetat pitää lapset poissa köyhyyden kurimuksesta. Ymmärrän hyvin että ap vienyt lapset leirille. Hiukan myötätuntoa, arvon palstailijatt, ja tsemppiä ap:lle, kohtalotovereita takuulla on, pidä oma pää kylmänä ja sinnittele sisulle, toivottavasti tilanteesi pian helpottaa. 

Vierailija
47/62 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan saat apua tuolta ruokakassipalvelusta ja voit soittaa myös seurakuntaan. Pullojen kerääminen on sitten se viimeinen hätävara. Yhdellä pullolla saa makaronipussin ja neljällä vaikka pussillisen valmislihapullia. Vastaisuudessa kaappiin/jääkaappiin aina jauhoja, hiivaa, säilykkeitä, pastaa, riisiä, linssejä, papuja, öljyä, voita, maitojauhetta, kananmunia ym. ja pakastimeen sekavihanneksia. Paketti linssejä maksaa reilun euron ja kun siihen lisää tomaattisosetta ym (papuja, sekavihanneksia, nokare voita) niin saa proteiinirikkaan sopan.

Koosta lapsilisäpäivänä aina ns.kotivara johon ei kosketa kuin äärimmäisessä hädässä tai jos ei kauppaan pääse sairastumisen takia. Pilaantuvia tuotteita tietenkin käytetään mutta hankitaan tuoreempaa heti tilalle (esim. kananmunat). Säilykkeitä on helppo säilöä pitkiäkin aikoja.

Ota tavaksi heittää pikkuhilut johonkin kippoon ja saat huomaamatta kokoon sen verran että niillä saa kotivaraa täydennettyä hädän hetkellä vaikka voirasialla.

Osta punalappuisia tuotteita ja pakasta. Myös hedelmiä voi pakastaa (viipaloi kuorittu banaani ja pakasta viipaleet) ja tehdä niistä vaikka pirtelöä hädän hetkellä. Banaanit ovat nyt aika edullisia. Myös rasvattoman maidon voi pakastaa maidon siitä kärsimättä.

Vierailija
48/62 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap on jäänyt vasta työttömäksi, niin ei niitä toimeentulotukia mistään automaatista hänelle samantien tipu, elei ennen ole niitä saanut. Hakemuksien käsitely kaikkine jonoineen ja lappusineen kestää hyvinkin kuukauden, ainakin mitä olen läheisiä seurannut. Samoin asumistuki ei päsähdä tilille mistään taivaasta, ellei sitäkään ole ennemmin saanut. Mistä muuten juontaa uurensa kuvitelma, että yh on aina oikeutettu johonkin tukiin? Jos ap:lla on ollut työpaikka aiemmin, ei hän todennäköisesti ole toimeentulotukea saanut. Myös ongelmat elatusmaksuissa eivät hoidu mitenkään äkkiä,  os esimerkiksi lasten etävanhempi ei ole halukas maksuja maksamaan, niin ei niiden ulosoton kautta periminenkään hetkessä käy.

Vierailija
49/62 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap on jäänyt vasta työttömäksi, niin ei niitä toimeentulotukia mistään automaatista hänelle samantien tipu, elei ennen ole niitä saanut. Hakemuksien käsitely kaikkine jonoineen ja lappusineen kestää hyvinkin kuukauden, ainakin mitä olen läheisiä seurannut. Samoin asumistuki ei päsähdä tilille mistään taivaasta, ellei sitäkään ole ennemmin saanut. Mistä muuten juontaa uurensa kuvitelma, että yh on aina oikeutettu johonkin tukiin? Jos ap:lla on ollut työpaikka aiemmin, ei hän todennäköisesti ole toimeentulotukea saanut. Myös ongelmat elatusmaksuissa eivät hoidu mitenkään äkkiä,  os esimerkiksi lasten etävanhempi ei ole halukas maksuja maksamaan, niin ei niiden ulosoton kautta periminenkään hetkessä käy.

Jos on kahden lapsen yh ja aiemmin työskennellyt siivoojana, on 90%:n todennäköisyys, että on jo työssä ollessaankin saanut asumistukea. 

Vierailija
50/62 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No missä se viimeinen palkka on? Pitäis olla aikaa laittaa tuet juoksemaan....

Näihin tilanteisiin käy se luottokortti, mutta sekin pitää hakea jo töissä ollessa eikä palstalla huutaa että velaksieläminen on synti ja minä en luottoa tarvitse, ikinä.

Ja mikä se kiireellisen  toimeentulotuen vastausaika onkaan, 7 päivää?

Vierailija
51/62 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse elän minimituloilla ja kyllä saan säästettyä ja kyllä selviän. Ihan turhaa on vinkua niistä 3000e rahamääristä. Todella moni tulee toimeen pienillä määrillä kuussa. Ja ei muuten kannata ostaa lapsille kalliita juttuja jos ei ole varaa, muuten opetatte lapsille sen, että niitä voi ostella ja lapsilla on aikuisuudessa todennäköisempää joutua vararikkoon/ulosoton asiakkaaksi, jos ei lapsuudessa olla opetettu, että ei  osteta jos ei ole varaa. 

Tuohon toimeentulotukeen voi saada muuten nopeamman päätöksen jos tilanne sitä vaatii. 

Vierailija
52/62 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näihin tilanteisiin käy se luottokortti, mutta sekin pitää hakea jo töissä ollessa eikä palstalla huutaa että velaksieläminen on synti ja minä en luottoa tarvitse, ikinä.

Tietääkseni lapsiperheillä se voi olla ihan pari päivää jos on oikeasti niin huono tilanne.

Vierailija
53/62 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkseni lapsiperheillä se voi olla ihan pari päivää jos on oikeasti niin huono tilanne.

Itseasiassa korjaus. He lähettävät kunnan sosiaalityöntekijöiden puolelle (usein samana/seuraavana päivänä) jotka antavat sitten mahdollisia ruokalappuja siihen asti, kunnes se päätös tulee. Näin muistan sen olevan, jos ei sitten ole muuttunut

Vierailija
54/62 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan saat apua tuolta ruokakassipalvelusta ja voit soittaa myös seurakuntaan. Pullojen kerääminen on sitten se viimeinen hätävara. Yhdellä pullolla saa makaronipussin ja neljällä vaikka pussillisen valmislihapullia. Vastaisuudessa kaappiin/jääkaappiin aina jauhoja, hiivaa, säilykkeitä, pastaa, riisiä, linssejä, papuja, öljyä, voita, maitojauhetta, kananmunia ym. ja pakastimeen sekavihanneksia. Paketti linssejä maksaa reilun euron ja kun siihen lisää tomaattisosetta ym (papuja, sekavihanneksia, nokare voita) niin saa proteiinirikkaan sopan.

Koosta lapsilisäpäivänä aina ns.kotivara johon ei kosketa kuin äärimmäisessä hädässä tai jos ei kauppaan pääse sairastumisen takia. Pilaantuvia tuotteita tietenkin käytetään mutta hankitaan tuoreempaa heti tilalle (esim. kananmunat). Säilykkeitä on helppo säilöä pitkiäkin aikoja.

Ota tavaksi heittää pikkuhilut johonkin kippoon ja saat huomaamatta kokoon sen verran että niillä saa kotivaraa täydennettyä hädän hetkellä vaikka voirasialla.

Osta punalappuisia tuotteita ja pakasta. Myös hedelmiä voi pakastaa (viipaloi kuorittu banaani ja pakasta viipaleet) ja tehdä niistä vaikka pirtelöä hädän hetkellä. Banaanit ovat nyt aika edullisia. Myös rasvattoman maidon voi pakastaa maidon siitä kärsimättä.

Pakko mainita, että punalapputuotteet eivät usein tule halvemmaksi. Yleisemmin punalapputuotteita ovat ne kalliit valmisruuat, joita köyhän kannattaa vältellä.

Vierailija
55/62 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkista mistä saa eu ruokakasseja,

Soita lut, seurakunnan diakonia toimistoon ja kerro tilanteesi sieltä olen itse saanut lahjakortteja kauppaan.

Vierailija
56/62 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eron jälkeen minäkin putosin taloudellisesti aika ahtaalle. Pahinta oli ihan alkuun, kun oli pitänyt raapia kaikki säästöt kasaan ja laittaa ne takuuvuokraan ja muuton kustannuksiin (sain kyllä pakettiauton lainaan, mutta bensaa siihenkin piti ostaa kun kiertelin pitkin poikia maakuntaa ostamassa niitä käytettyjä huonekaluja).

Kuukauden palkka meni kahdessa viikossa, mutta onneksi oli kesäloma ja saatoin laittaa lapset kahdeksi viikoksi mummolaan eikä tarvinnut kertoa että elin itse kuumalla vedellä ja työpaikalla kokousten ylijäämäsämpylöillä.

Jälkikäteen tietysti olen vähän miettinyt, että olisiko pitänyt puhua esimerkiksi omille vanhemmilleni suoremmin siitä tilanteesta, mutta en osannut. En halunnut, että he joutuisivat kovasti murehtimaan. Siinä oli mielestäni jo kovin paljon, että he pitivät lapsia luonaan.

Pikkuhiljaa se helpotti. Nyt viiden vuoden jälkeen alkaa olla tilanne, että suurimmat oppirahat on maksettu eikä ole tarvinnut nälkää nähdä. Raha "loppuu" nykyäänkin aina viikkoa ennen seuraavaa tilipäivää, mutta se johtuu siitä että tilistä on siirretty osa säästöön sen pahan päivän varalle.

Kuivaruokavarasto ja pakastin ovat ahkerassa käytössä, ruokahävikki on pientä.

Mutta muistan kyllä, että kun on muutama euro rahaa niin pitää ostaa se kalliimpi vessapaperi, jonka rullahinta on 45 senttiä sen sijaan että ostaisi jättisäkin joka maksaa 6 euroa mutta sillä saa 20 sentin paperirullia.

Vertaile siinä sitten kilohintaa.

Vierailija
57/62 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on saanut paljon hyviä vinkkejä, mistä voi hakea ruoka-apua. Tsemppiä hakemiseen!

Vierailija
58/62 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos haluat konkreettista apua, niin tee tänne anonyymi sähköpostiosoite, mihin joku paikallinen voi ottaa yhteyttä. Yksi ruokakassi hyväntekeväisyyteen ei ole kovin iso avustus.

59/62 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

no en tiedä mikä on anonyymi sähköposti osoite mutta minun spostini on tamminen.arja1@gmail.com :/ ja minä tämän keskustelun aloitin:( kyllä minä asiani saan järjestymään ja kiitos teille ketkä annoitte hyviä neuvoja:)

tiinavaan

Vierailija
60/62 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olettaen, että tarina olisi tosi....

Ethän sä tietenkään sossusta mitään ruokalappuja saa, koska perustoimeentulon maksaminen on siirretty KELAlle. Sossu myöntää vain harkinnanvaraista toimeentulotukea ja sitä ennen on pitänyt hakea KELAsta perustoimeentulotukea. 

Jos olet tehnyt aiemmin siivoojan töitä, olet todennäköisesti jo silloin saanut asumistukea. Oletko työttömäksi jäätyäsi tarkistuttanut asumistuen? Tulosihan ovat pienentyneet, joten mahdollisesti saisit nyt suurempaa asumistukea. 

Tuollaisessa taloudellisessa tilanteessa, missä lapsilisään on vielä viikko eikä kaapeissa ole tuon enempää ruokaa, voi lasten harrastuskerrat tältä viikolta jättää väliin. Ei mene rahaa niihin bussimaksuihin vaan voit ostaa silläkin rahalla ruokaa. Lasten leirit olisi kannattanut perua, jos taloudellinen tilanne on kesällä ollut se, että rahat on menneet leirimaksuihin ja sen vuoksi olet jo joutunut käyttämään seurakunnankin mahdollistaman ruoka-avun. Ymmärrän, että vähävaraisenakin haluaisi lapsilleen kaikkea kivaa, mutta valitettavasti täytyisi priorisoida. Leirit on nyt leireilty, mutta ihan jatkoa varten muista, että et voi pitää lapsiasi nälässä, jotta he pääsisivät leireille tai voisivat harrastaa. 

Facebookissa on erilaisia avustusryhmiä, joista voi koittaa saada ruoka-avustuksia. Tai sitten menet nöyrästi soittamaan jonkun naapurisi ovikelloa, kerrot tilanteesi ja kysyt, olisiko heillä antaa teille jotain ruokaa. Jos mun ovikelloani joku naapuri soittaisi ruokaa pyytäen, niin aina multa pakkasesta ja kaapeista sen verran löytyy, että harkiten säännöstelemällä ainakin lapset saisivat viikoksi vatsansa täyteen. Onneksi lapsesi saavat kuitenkin lounaan koulussa eli kannattaa kehottaa lapsia syömään kupu täyteen. 

Sillä aikaa, kun lapsesi ovat nyt koulussa, otat kynän ja paperia sekä alat kirjata ylös kaikki tulosi ja kaikki menosi. Sitten lasket, paljonko päivää kohti on rahaa käytettävissä. Sen rahan - pienenkin - käytät ruokakaupassa harkiten. 

Onko tullut mieleen, että varsinkin erityislapset on pakko laittaa kesäksi päiväleireille, että on mahdollista käydä TÖISSÄ. Kyse ei ole mistään ylimääräisestä kivasta.

-Ei ap