köyhyys:(
Hei.. Onko täällä ketään muuta yksinhuoltajaa jolla on huoli siitä että ruoka riittää?:( onko ketään tänään katsonut jääkaappiin kun siellä on vain 2 jugurtti purkkia lapsille aamuksi ja hieman mehua?:( onko kukaan muu miettinyt tänään että mistä saisin huomiset ruokarahat?:'( olen joutunut taloudellisesti niin tiukkaan paikkaan etten tiedä edes mitä teen, ei minulla ole ketään ketä voisi auttaa, ei täällä turun suunnalla ole edes ruokakassien jakoa koska pelastusarmeija suljettiin:'( ja vaikka olisi niin en pääsisi hakemaan koska ei minulla ole rahaa bussiin:'( pyysin sosiaalikeskuksestakin apua mutta eivät kuulemma myönnä ruokalappuja kauppaan:/ vielä 2kk sitten olin töissä, mutta minut irtisanottiin yrityksen taloudellisen tilanteen takia ja en uusia töitä ole vielä saanut:( minulla on kaksi erityislasta ja heitä vien harrastuksiinsa bussilla ja pyöräillen, yritän säästää jokaisen sentin vain minkä pystyn, mutta siltikään rahat ei riitä:'( en tiedä mitä tekisin:( seurakunnastakaan en voi saada ilman jotain kokousta koska olen sieltä saanut kesällä tukea ruokalappuina että sain maksettua lasteni leirit:( ei palkkani mikään kummoinen ollut siivoojana mutta pärjättiin ja nyt en tiedä millä eläisimme:( on hullua lukea kun joku kirjoittaa että pitäisi olla työtön yksinhuoltaja, tämä ei pidä paikkansa, meillä ei ole muiden apua lasten tarvikkeiden ostamiseen tai harrastuskuluihin tai koulujuttuihin tai sanomattakaan ei meitä kukaan auta joka päivä lasten hoidossa..
tiinavaan
Kommentit (62)
Tsemppiä ap.
Oletko ehtinyt saamaan päätöstä päivärahoista?
Tai toimeentulotukipäätöstä?
Kela maksaa kyllä aika nopeasti tuet päätösten tekemisen jälkeen. Kannattaa olla sinne yhteydessä jos päätökset viipyvät.
Itse odottelin sairauspäivärahapäätöstä neljä viikkoa ihan turhaan.
Oletin, että päätöksestä tulee joku ilmoitus sitten kun se on tehty, mutta eipä tullut. 3 viikossa olivat päätöksen tehneet ja maksupäivät laittaneet saman tien nähtäville. Oli kuitenkin iloinen yllätys huomata (sitten kun sinne kelan sivuille kirjauduin), että ensimmäinen erä oli jo maksettu ja vielä toinen erä oli tulossa myöhemmin.
Tiliä en ollut käynyt tarkistamassa siinä odotellessa, sillä ei sillä luulin ettei siellä ole mitään. Työttömällä kun ei hirveästi jää säästöön tuloista.
Käyttäjä22353 kirjoitti:
tätä en tänne halunnut, olen hakenut tukia kyllä ja elämiseen on jäänyt rahaa n.730ekk ja tosiaan ei minulla näin ole ennen mennyt:( olen varannut ajan jo talousneuvojalle:( ja on minulla puuroa kaapissa, toinen poikani ei vain saa syödä puuroa. Mutta uskon hartaasti että tämä tästä helpottaa. ja uskokaa pois olen jo midttinyt mitä vähennetään menoista ja en todella nyt pystykkään lapsia harrastuksiin viemään, ja niistä onneksi tulee nuo maksut vain 2krt kk joten ne olen kyllä jo maksanut:) odottelen nyt vain päätöksiä tuista:) ihan vaan olisin halunnut tietää että onko kukaan muu ikinä ollut samanlaisessa tilanteessa?
Olen ollut taloudellisesti yhteiskunnan tukien varassa kahden lapsen yksinhuoltajana. Mutta en koskaan siinä tilanteessa, että viikko ennen seuraavaa rahapäivää jääkaapissa olisi vain 2 jugurttia ja mehua.
Hope ry.lle viestiä tai facebookissa on kaikesta kierrätys ryhmää, heiltä saa lastentarvikkeita ja vaatteita ja yleensä nämä ovat vielä hyvässä kunnossa.
Vettä tulee hanasta, ainakin lapsen hampaat kiittää kun vaihdat mehun veteen, mehua ei todellakaan tarvitse juoda joka päivä.
Soita, ole kiltti, seurakuntaan ja kerro tilanteesi. Ihan tänään. Kerro että joudut odottamaan päätöksiä, tms. Olet ainakin yrittänyt saada apua. Onko ihan todella niin, että et voisi lainata jolta kulta esimerkiksi 20e, tai kymppiä? Olisiko sinulla jokin ymmärtäväinen tuttu, jolle voisit soittaa tänään? Uskalla kertoa tilanteesi. Ihmiset ovat yllättävän auttavaisia, kun tosi on kyseessä. Sillä kahdella kympillä saat maitoa, leipää, perunaa, porkkanaa, jauhelihaa.
Sitten soitat sosiaalitoimistoon ja kerrot tilanteesi. Onko sossuilla päivystävä puhelin, en tiedä. En tiedä, onko kirjoituksesi provo, kuten tällä palstalla silloin tällöin on. Ellei, niin ala toimia ihan sen ruokajutun vuoksi.
Kunhan saat tilanteesi rauhoittumaan (ja ruokaa jääkaappiin), ala tarkastella menojasi suurennuslasilla. Tosi tosi paljon voi säästää, vaikka ymmärrän erityislasten aiheuttamat erityistilanteet. Sinun olisi hyvä saada jutella jonkun toisen aikuisen kanssa, mutta niin, että sinä itse määräät omista asioistasi - ja seisot itse tukevilla taloudellisilla jaloillasi. Tarkoitan, että sinä määräät miten perheessäsi rahaa käytetään. Talousosaamista ja - jämäkkyyttä voi oppia, ja tulet näkemään, miten rahasi alkavatkin riittää. Aluksi teet turhien juttujen ostolakon. Turhia juttuja on paljon. Valitettavasti lasten harrastukset voi olla myös se, mistä on luovuttava.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opetella laittamaan ruokaa itse, tee kerralla isompi annos ja pakasta ylijäämä, syötte sitten joku toinen päivä nämä valmiit ruuat, todella helppoa ja vaivatonta. Jauhelihakeitto, makaronilaatikko, puurot yms. kotiruuat käyttöön. On edullinen. Kaurapuuro aamu ja iltapalaksi ei mitään jugurttia, ei se edes pidä nälkää, jos jugurttia on pakko ostaa niin litran purkki, josta halvin on alle euron ja tämä kestää avattuna helposti viikon. Kaikki päiväkset ovat suuntaa antavia, eli osta rohkeasti punaisella lapulla, kestää pari päivää päiväksen yli jääkaapissa.
Litran jugurttipurkin puolesta minäkin liputan. Tulee halvemmaksi kuin pikkupurkit, eikä roskaa tule yhtä paljon. Joku jugurtti varsinkin säilyy pitkään parasta ennen päiväyksen jälkeenkin, eli sitä voi surutta ostaa tarjouksesta lyhyellä päiväyksellä. Itse ainakin syön hyvinkin vanhalla päiväyksella olevaa jugurttia. Se on käytänössä hyvää jos ei siinä ole hometta. Sehän on hapanmaitotuote ja valmistetaan hapattamalla.
Jos oikein haluaa alkaa nuukailemaan niin sitä voi valmistaa itsekin.
En ymmärrä jugurttipurkkien ostamista. Jos jugurttia on syötävä, niin litran purkkeja. Mekin syödään edullisia, halvimpia juttuja. Ollaan hyvätuloinen perhe, joskin juuri nyt luottokorttiveloissa. Suu säkkiä myöten. Mehua? Vesi on parempi. Mehuissa on turhaa sokeria.
Käyttäjä22353 kirjoitti:
ja facebookkia minulla ei ole:( uakon kyllä että ensi kuu tuo helpotuksen, olo on vain niin yksinäinen:( tuntuu kuin yksin taistelisin:'(
Sun kannattaa luoda tili facebookiin. Se ei ole vaikeaa.
Sieltä kautta on mahdolista löytää apua ja vertaistukeakin. Suosittelen lämpimästi.
Ainakin roskalava-ryhmässä annetaan ilmaiseksikin tavaraa - saatat löytää sieltä tarvitsemiasi tavaroita tai vaatteita ihan ilmaiseksi tai muutamalla eurolla.
Sen lisäksi on avustus-ryhmiä joita kannattaa myös etsiä.
Lapset on parempi sijoittaa uusiin koteihin. Ensin ruoka ja sitten harrastukset jos ruoan jälkeen on niihin varaa.
Vierailija kirjoitti:
Soita, ole kiltti, seurakuntaan ja kerro tilanteesi. Ihan tänään. Kerro että joudut odottamaan päätöksiä, tms. Olet ainakin yrittänyt saada apua. Onko ihan todella niin, että et voisi lainata jolta kulta esimerkiksi 20e, tai kymppiä? Olisiko sinulla jokin ymmärtäväinen tuttu, jolle voisit soittaa tänään? Uskalla kertoa tilanteesi. Ihmiset ovat yllättävän auttavaisia, kun tosi on kyseessä. Sillä kahdella kympillä saat maitoa, leipää, perunaa, porkkanaa, jauhelihaa.
Sitten soitat sosiaalitoimistoon ja kerrot tilanteesi. Onko sossuilla päivystävä puhelin, en tiedä. En tiedä, onko kirjoituksesi provo, kuten tällä palstalla silloin tällöin on. Ellei, niin ala toimia ihan sen ruokajutun vuoksi.
Kunhan saat tilanteesi rauhoittumaan (ja ruokaa jääkaappiin), ala tarkastella menojasi suurennuslasilla. Tosi tosi paljon voi säästää, vaikka ymmärrän erityislasten aiheuttamat erityistilanteet. Sinun olisi hyvä saada jutella jonkun toisen aikuisen kanssa, mutta niin, että sinä itse määräät omista asioistasi - ja seisot itse tukevilla taloudellisilla jaloillasi. Tarkoitan, että sinä määräät miten perheessäsi rahaa käytetään. Talousosaamista ja - jämäkkyyttä voi oppia, ja tulet näkemään, miten rahasi alkavatkin riittää. Aluksi teet turhien juttujen ostolakon. Turhia juttuja on paljon. Valitettavasti lasten harrastukset voi olla myös se, mistä on luovuttava.
Eikö köyhien perheiden lasten harrastusmaksuihin saa tukea?
Itse olen ainakin niin ymmärtänyt ja toivon kovasti että se on totta. Kannattaa kysyä Kelasta, sosiaalitoimistosta ja seurakunnalta niistä.
Seurakunnalla myös harrastustoimintaa lapsille. Kannattaa kysellä. Sieltä voi löytyä hyviäkin harrastuksia.
Oma lapseni soittaa seurakunnan soittokunnassa. Käy soittotunneilla ja orkesteriharjoituksissa, kummassakin kerran viikossa. Opettajat ovat ainakin tässä ryhmässä samat kuin konservatoriolla, ja orkesterissa on sekä seurakunnan että konservatorion oppilaita. Opetuksen taso on siis hyvä vaikka maksut ovat pienet ja mukaan pääsee ilman pääsykokeita.
Vierailija kirjoitti:
Lapset on parempi sijoittaa uusiin koteihin. Ensin ruoka ja sitten harrastukset jos ruoan jälkeen on niihin varaa.
Ei ole kyllä tärkeysjärjestys ihan kunnossa jos harrastukset maksetaan ennen jääkaapin täyttöä. Vai onko tässä taas ihminen, joka esittää että rahaa on, vaikka ei olekaan. Sääli lapsia.
hei, on ihan totta ettei ole ketään keltä pyytää:( ja olen soittanut seurakuntaan mutta he eivät voi minua ainakaan tänään auttaa kun heillä on palaveri seuraavaksi vasta torstaina:(
tiinavaan
olen ne harrastusmaksut maksanut ennen kuin minut irtisanottiin töistä! minulle kuule lapset ovat ykkös asia!
tiinavaan
Käyttäjä22353 kirjoitti:
hei, on ihan totta ettei ole ketään keltä pyytää:( ja olen soittanut seurakuntaan mutta he eivät voi minua ainakaan tänään auttaa kun heillä on palaveri seuraavaksi vasta torstaina:(
Ja edelleenkään Facebookiin et voi liittyä?
Jos sinut irtisanottiin, niin onhan sulle maksettu lopputili ja lomarahat yms.
Miten se voi mennä noin, että irtisanominen tulee ihan puskista ja saman tien ilman mitään korvauksia?
Leipäjonot:
https://www.operaatioruokakassi.com/ruoka-apua
Soita ja kysy voivatko tuoda kotiin jos et itse pääse.
Turun alue, ajat ja osoitteet eli ruokakasseja kyllä jaetaan.
Voit myös viedä panttilainaamoon jotakin. Puhelin, tietokone, korut, kellot, pelit, soittimet.
kyllä tuli irtisanominen puskasta ja kato nuo kierettiin sillä varattomuudella ja nyt odotellaan palkkaturvasta rahoja:( ja minulla ei konetta ole eikä kyllä muutakaan mitä voisin panttiin viedä, olen aina ollut todella vaatimaton ihminen:(
tiinavaan
Liity sinne Facebookiin ja vaikka ensimmäisenä Ruoka-apua kantasuomalaisille -ryhmään. Siellä kerrot tilanteesi. Voit myös liittyä muihin avustusryhmiin, mutta niissä yleensä avustuksia pitää hakea laittamalla hakemus ylläpitäjille ja siinä voi kestää.
Käyttäjä22353 kirjoitti:
tätä en tänne halunnut, olen hakenut tukia kyllä ja elämiseen on jäänyt rahaa n.730ekk ja tosiaan ei minulla näin ole ennen mennyt:( olen varannut ajan jo talousneuvojalle:( ja on minulla puuroa kaapissa, toinen poikani ei vain saa syödä puuroa. Mutta uskon hartaasti että tämä tästä helpottaa. ja uskokaa pois olen jo midttinyt mitä vähennetään menoista ja en todella nyt pystykkään lapsia harrastuksiin viemään, ja niistä onneksi tulee nuo maksut vain 2krt kk joten ne olen kyllä jo maksanut:) odottelen nyt vain päätöksiä tuista:) ihan vaan olisin halunnut tietää että onko kukaan muu ikinä ollut samanlaisessa tilanteessa?
Provohan sä olet ihan kivasti ympäripyöreää höttöä koko ketju ja olet varmaan itse tässä ketjussa se neuvojen antaja myös monessa vastauksessa.
Eiköhän tämänkin ketjun tarkoitus ole antaa neuvoja jollekin jonka tukirahat ei riitä ja miten olla säästäväinen jne.
Vielä haluaisin kuitenkin ap että vastaisit miksi sulle jää n. 700€ kun yhden lapsen kanssa jää n. 850€ asumiskulujen jälkeen ja lisäksi kela maksaa sähkön ja mahdolliset sairaskulut ja lääkkeet. Eli miksi et saa täyttä toimeentulotukea? Sitten jos vielä valottaisit että paljon sä käytät ruokaan per kk? Jos saisit 850€ ja ruokaan menisi 400€, niin muihin laskuihin ja vaatteisiin jäisi vielä 450€ joka kuukausi. 400€ saa jo hyvät ruuat kahdelle. Jos olette isoruokaisia niin 500€ voisit vielä pistää ruokaan ja 350€ riittää kyllä netti, kännykkälaskuun ja vaate- kenkähankintoihin.
Kannattaa opetella laittamaan ruokaa itse, tee kerralla isompi annos ja pakasta ylijäämä, syötte sitten joku toinen päivä nämä valmiit ruuat, todella helppoa ja vaivatonta. Jauhelihakeitto, makaronilaatikko, puurot yms. kotiruuat käyttöön. On edullinen. Kaurapuuro aamu ja iltapalaksi ei mitään jugurttia, ei se edes pidä nälkää, jos jugurttia on pakko ostaa niin litran purkki, josta halvin on alle euron ja tämä kestää avattuna helposti viikon. Kaikki päiväkset ovat suuntaa antavia, eli osta rohkeasti punaisella lapulla, kestää pari päivää päiväksen yli jääkaapissa.