En uskalla harrastaa liikuntaa!
Tuo Espoossa kuollut oppilas sai minut tekemään tämän aloituksen.
Juuri piilevien terveysongelmien takia en ole vielä uskaltanut aloittaa mitään liikuntaharrastusta, koska olen jo vuosia pelännyt että entä jos minulla onkin joku synnynnäinen vika jota ei olla huomattu ja se ensimmäinen urheilurasitus olisikin sitten se viimeinen.
Olen monesti yrittänyt selittää nämä pelkoni eri lääkäreille ja suorastaan itkien pyytänyt että tutkivat minut läpikotaisin jotta voisin viimein aloittaa liikunnan, mutta turhaan.. Edes stetoskooppia ei ole yksikään lääkäri vielä käyttänyt, sanovat että vika korvien välissä. En käsitä miksei tutkita, kun kuitenkin joka paikassa suositellaan puhumaan lääkärin kanssa ennen kuntoilun ja/tai ruokavalion muutosten aloittamista! Ja minähän ne tutkimukset joka tapauksessa joudun maksamaan, ei lääkäri!!!
Ilmeisesti rakenteelliset viat ja aneurysmat ovat täällä suomessa ultraharvinaisten luokkaa kun ei oteta potilaiden (maksavien!) huolia tosissaan. :(
N29
Kommentit (6)
Ei kaikkien tarvikaan liikkua maksimaalisella sykkeellä. Voit silti harrastaa kävelyä, joogaa ja jumppaa. Jos ekg:ssä näkyy sydämen QT-ajan piteneminen, uintia luonnonvesissä ei suositella. Sillloinkaan esim juoksemista ei ole kielletty. Monet lääkkeet ei sovi jos on tuo taipumus. Muista kuitenkin että niin kauan kuin sydän lyö, olet elossa. Kaikilla se kerran pysähtyy, mutta siihen asti voit elää ja hengittää rauhassa. Yleensä ekg otetaan joidenkin lääkkeiden käyttäjillä, mutta jos et tarvi lääkkeitäkään, älä stressaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkien tarvikaan liikkua maksimaalisella sykkeellä. Voit silti harrastaa kävelyä, joogaa ja jumppaa. Jos ekg:ssä näkyy sydämen QT-ajan piteneminen, uintia luonnonvesissä ei suositella. Sillloinkaan esim juoksemista ei ole kielletty. Monet lääkkeet ei sovi jos on tuo taipumus. Muista kuitenkin että niin kauan kuin sydän lyö, olet elossa. Kaikilla se kerran pysähtyy, mutta siihen asti voit elää ja hengittää rauhassa. Yleensä ekg otetaan joidenkin lääkkeiden käyttäjillä, mutta jos et tarvi lääkkeitäkään, älä stressaa.
Kiitos asiallisesta vastauksesta! :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset tahtovat liikkua aivan liian korkeilla sykkeillä kuntoonsa nähden. Itse olen tämän vuonna "treenannut" ilman tavoitteita 85 % ajasta alle 120 keskisykkeellä (käytännössä kävelyä, lyhyitä kävely-mäkijuoksuintervalleja) ja juoksuvauhti on tipahtanut yli minuutilla per kilometri. Aikaisemmin sykekeskiarvo oli 150 luokkaa ja kunto junnasi lähes paikoillaan. Kuukausittaiset kilometrit ovat kaksinkertaistuneet, koska rasitus kropalle on paljon pienempi.
Mikään tuskin sinuakaan estää ulkona kävelemästä. Pitkiä, rauhallisia lenkkejä omaa oloaan tunnustellen. Ei normaali ihminen muuta tarvitse ja harva tekee edes tuon vertaa.
Ei kannata liikkua ollenkaan. Kannattaa pysyä kotona ja liikkua sieläkin hitaalla sykkeellä.