17-vuotias Bea odottaa toista lastaan
Kommentit (396)
Pistää kyllä miettimään minkälaisia pirttihirmuja nämä mammat ovat, jotka toivovat vain kaikkea pahaa kaikille mistä syystä tahansa. Ei voi olla oma elämäkään niin hienoa kuin väittävät. Onko rahavaikeuksia, huono parisuhde, mistä tämä puhdas viha kumpuaa?
Tässä keskustelussa ei ole varmaan ketään, joka pitää 14 vuotta ideaalina ikänä tulla äidiksi, mutta että jaksaa aikaansa käyttää täällä raivoamiseen, että lapset huostaan ja teini myös kun elävät veronmaksajien rahoilla jne jne. Enemmänhän siihen verorahoja kuluisi jos tosiaan koko perhe hajotettaisiin ja mitä kaikkia pitkäaikaisia vaikutuksia siitä olisi näille lapsille. Varmasti huonommat lähtökohdat olisi kaikille kuin, että läheiset tukevat hankalassa elämäntilanteessa.
Päälle vihataan jokaista, joka koittaa nähdä tilanteessa jotain mahdollisuuksia tai kertoo kuinka on itse selvinnyt vastaavanlaisista kokemuksista tms. Joku pitää saada tilille ja tuomittavaksi, mielellään mahdollisimman moni. Sekö auttaa omassa onnettomassa elämässä? Tämä siis pahimmille pakkoabortoijille ja huostaanottajille. Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta Bea ja hänen vanhempansa vaikuttivat kaikki tosi ihanilta vanhemmilta. Vaikka ajatus 14-vuotiaasta äidistä itseäni kauhistuttaakin niin Bea tuntui olevan nainen oikeassa paikassa.
Sitä vaan ihmettelen että pettääkö näillä teineillä ehkäisy vai jättävätkö sen vain pois? Itse olen ainakin elänyt 36-vuotiaaksi ilman yllätysraskauksia.
Tietysti ehkäisy voi pettää.
Minulla on pettänyt kolme kertaa. Ekan kerran kondomi repesi (en tiedä lasketaanko mutta jälkiehkäisykään ei toiminut), toisella kerralla minipillerit ja kolmannella yhdistelmäpillerit ja kellontarkasti otettuna. Jännittää vähän kierukan kanssa nyt, jos tämä vielä pettää niin molemmille sterilisaatio. On siis meitä onnekkaita....
Vierailija kirjoitti:
Minusta Bea ja hänen vanhempansa vaikuttivat kaikki tosi ihanilta vanhemmilta. Vaikka ajatus 14-vuotiaasta äidistä itseäni kauhistuttaakin niin Bea tuntui olevan nainen oikeassa paikassa.
Sitä vaan ihmettelen että pettääkö näillä teineillä ehkäisy vai jättävätkö sen vain pois? Itse olen ainakin elänyt 36-vuotiaaksi ilman yllätysraskauksia.
Leea Mattilan sanoin: "Teiniraskauksille tyypillistä on välinpitämätön suhtautuminen ehkäisyyn". Enhän nyt MINÄ voi tulla raskaaksi. Ja kuinkas sitten kävikään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin kuitenkaan. Pelkästään tässä ohjelmassa äidit ovat kertoneet yksinkertaisesti puuhailleensa ilman ehkäisyä.
En tiedä oletteko katsoneet jo seuraavaa jaksoa ruutu+ mutta kyllä touhu siinäkin ihmetetty.
Toistuu tämä että lapsilla eri isät, sanotaan suoraan ettei opiskelu kiinnosta eikä tulevaisuuden suunnitelmia. Lähihoitaja opinnot on usein näissä esillä. Ei sillä ettenkö ymmärtäisi miten hienoa työtä lähihoitajat tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pettää mutta osalla tuntuu käyvän näin useita kertoja.
Vierailija kirjoitti:
On kivaa hankkia liuta kakaroita reippaasti alaikäisenä, kyllä me veronmaksajat mielellämme elätämme sinut ja lapsesi, Bea! Lisää vaan tulemaan, ehdit saada 10 ennen 30 vuoden ikää!
Ja vaikka hän olisi saanut lapset yli 3-kymppisenä, samat tuet (äitiyspäiväraha + lapsilisä) saisi, ne kun nyt kuuluvat kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pettää, mutta vaikuttaa epätodennäköiseltä että kaikilla näillä teiniäideillä ehkäisy olisi pettänyt ja useimmilla vielä monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Pistää kyllä miettimään minkälaisia pirttihirmuja nämä mammat ovat, jotka toivovat vain kaikkea pahaa kaikille mistä syystä tahansa. Ei voi olla oma elämäkään niin hienoa kuin väittävät. Onko rahavaikeuksia, huono parisuhde, mistä tämä puhdas viha kumpuaa?
Tässä keskustelussa ei ole varmaan ketään, joka pitää 14 vuotta ideaalina ikänä tulla äidiksi, mutta että jaksaa aikaansa käyttää täällä raivoamiseen, että lapset huostaan ja teini myös kun elävät veronmaksajien rahoilla jne jne. Enemmänhän siihen verorahoja kuluisi jos tosiaan koko perhe hajotettaisiin ja mitä kaikkia pitkäaikaisia vaikutuksia siitä olisi näille lapsille. Varmasti huonommat lähtökohdat olisi kaikille kuin, että läheiset tukevat hankalassa elämäntilanteessa.
Päälle vihataan jokaista, joka koittaa nähdä tilanteessa jotain mahdollisuuksia tai kertoo kuinka on itse selvinnyt vastaavanlaisista kokemuksista tms. Joku pitää saada tilille ja tuomittavaksi, mielellään mahdollisimman moni. Sekö auttaa omassa onnettomassa elämässä? Tämä siis pahimmille pakkoabortoijille ja huostaanottajille. Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan!
Minusta on kyllä ihan hyvä, että suuri osa edelleen tuomitsee teiniraskaudet selkokielisesti. Sillä on havaittavissa myös sitä, että niistä on tullut nykyaikana asia, jota voidaan romantisoida ja söpöstellä. Ei tarvitse palata mihinkään entisaikojen "kotiin ei ole enää tulemista" -meininkeihin, mutta on ihan turhaa luoda myöskään jotain "ihkuu nuori äiti, söpö vauva, kyl se pärjää, on sillä verkostoo" -meininkiä.
Ihan selvää nykypäivän lapselle pitäisi olla, että ensiksi suoritetaan oppivelvollisuus ja sen jälkeen ammattikoulu/lukio, minkä jälkeen ihan aikaisintaan voi harkita perhettä. Hyvä olisi, jos ei silloinkaan. Esim. lukion jälkeen on pakko hakea jatko-opintoihin, jos mahdollisena välivuotena ilman karensseja tukia mielii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on kyllä ihan hyvä, että suuri osa edelleen tuomitsee teiniraskaudet selkokielisesti. Sillä on havaittavissa myös sitä, että niistä on tullut nykyaikana asia, jota voidaan romantisoida ja söpöstellä. Ei tarvitse palata mihinkään entisaikojen "kotiin ei ole enää tulemista" -meininkeihin, mutta on ihan turhaa luoda myöskään jotain "ihkuu nuori äiti, söpö vauva, kyl se pärjää, on sillä verkostoo" -meininkiä.
Ihan selvää nykypäivän lapselle pitäisi olla, että ensiksi suoritetaan oppivelvollisuus ja sen jälkeen ammattikoulu/lukio, minkä jälkeen ihan aikaisintaan voi harkita perhettä. Hyvä olisi, jos ei silloinkaan. Esim. lukion jälkeen on pakko hakea jatko-opintoihin, jos mahdollisena välivuotena ilman karensseja tukia mielii.
No se on varmaan kaikkien mielestä paras vaihtoehto. Itse pidän vaan yhtä vastenmielisenä näitä "minä pakottaisin kyllä tyttäreni tekemään abortin" tai että "lapset pois äidiltä" kommentit. Ne vaan menee pahasti yli. Hyvin harva varmaan haluaa kannustaa lapsia tekemään lapsia, mutta jos tilanne on se niin rajansa julmuudellakin
Vierailija kirjoitti:
En tiedä oletteko katsoneet jo seuraavaa jaksoa ruutu+ mutta kyllä touhu siinäkin ihmetetty.
Toistuu tämä että lapsilla eri isät, sanotaan suoraan ettei opiskelu kiinnosta eikä tulevaisuuden suunnitelmia. Lähihoitaja opinnot on usein näissä esillä. Ei sillä ettenkö ymmärtäisi miten hienoa työtä lähihoitajat tekevät.
Lähihoitajaopinnot on siitä hyvät, että:
- Kestävät melko vähän aikaa = työelämään ja ansioihin pääsee melko nopeasti kiinni.
- Töitä riittää niin paljon kuin jaksaa tehdä.
- Työpaikkoja löytyy usein myös läheltä.
- Jos on lapsiperhearkea vapaa-ajallaan pyörittänyt, niin siinä on jo hyvää pohjaa ja kokemusta hoitoalan perustyölle.
- Melko monipuolinen ammatti, jolla voi työllistyä ehkä pienen lisäkoulutuksen avulla niin päiväkotiin, kotihoitoon, perhepäivähoitajaksi, vanhainkotiin, sairaalaan kuin vaikka kehitysvammaistenkin pariin.
Itse olen jo 4-kymppinen, mutta harkitsen myös lähihoitajaopintoja. Nykyinen työni sihteerikkönä uhkaa loppua. Lähihoitajan koulutus on melko lyhyt ja avaa aika laajat työmahdollisuudet.
Ei siis ollenkaan huono valinta reippaalle nuorelle äidille.
Kylmäävintä oli kun jaksossa Bean äiti kysyttäessä sanoi että Bean ja tämän lapsien poismuutto ja Bean itsenäistyminen on vaikeaa kun "kaikki 3 lähtevät kerralla", ikään kuin kaikki 3 olisi Bean äidin lapsia eikä lähes aikuinen tytär ja tämän lapset.
Jotain häikkää tuossa äiti + tytär suhteessa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajaopinnot on siitä hyvät, että:
- Kestävät melko vähän aikaa = työelämään ja ansioihin pääsee melko nopeasti kiinni.
- Töitä riittää niin paljon kuin jaksaa tehdä.
- Työpaikkoja löytyy usein myös läheltä.
- Jos on lapsiperhearkea vapaa-ajallaan pyörittänyt, niin siinä on jo hyvää pohjaa ja kokemusta hoitoalan perustyölle.
- Melko monipuolinen ammatti, jolla voi työllistyä ehkä pienen lisäkoulutuksen avulla niin päiväkotiin, kotihoitoon, perhepäivähoitajaksi, vanhainkotiin, sairaalaan kuin vaikka kehitysvammaistenkin pariin.
Itse olen jo 4-kymppinen, mutta harkitsen myös lähihoitajaopintoja. Nykyinen työni sihteerikkönä uhkaa loppua. Lähihoitajan koulutus on melko lyhyt ja avaa aika laajat työmahdollisuudet.
Ei siis ollenkaan huono valinta reippaalle nuorelle äidille.
Vielä yksi ranskalainen viiva lisää eri kirjoittajalta:
- kouluun on helppo päästä eli ei tarvitse juurikaan nähdä vaivaa saadakseen opiskelupaikan
Vierailija kirjoitti:
Narsku kirjoitti:
Meidän suvussa lapset on tehty aina nuorina. Siskoni, äitini, mummoni... Mutta en näe, että olisi jotenkin "huonon vanhemmuuden" tulosta. Kyllä isovanhempani oli ihan armeijanväkeä, äitini hoitoalalla töissä, samoin kuin siskoni. Joka omistaa jopa oman firman. Hän synnytti ensimmäisen lapsensa 17-vuotiaana. Ensimmäinen lapsi on täysi-ikäinen ja muuttanut jo pois kotoa ja hänen toinen lapsensa on 15-vuotias.
Minulla on kolme lasta. Ensimmäisen sain 18-vuotiaana. Kaikki olettavat sen olleen vahinko, kunnes kerron, että lopetin ehkäisyn ihan tarkoituksella 3kk aiemmin, kuin tulin raskaaksi. Tein heti perään toisen. Ja myöhemmin kolmannen. Vanhin lapseni on nyt 6-vuotias. En todellakaan kadu nuorena äidiksi tuloa. Unelmani oli perustaa iso perhe. Olla hyvä äiti. Kotiäiti. Ei teidän verorahoillanne, vaan mieheni tuloilla, niin kauan kuin nuorinkin aloittaa koulun.
Onhan tilanteeni erilainen, kuin esimerkiksi serkullani. Pian nelikymppinen nainen, korkeasti koulutettu, asuu yksin koiransa kanssa kerrostalo kaksiossa. Erosi vastikää ja myi yhteisen omistusasunnon. Hyvän työn lisäksi, sisältöä elämään tuo alkoholinhuuruiset viikonloput ystäväporukan kanssa.
Minä 25-vuotias nainen, joka opiskelee tällähetkellä korkeasti koulutettuun ammattiin, asun 300-neliöisessä ok-talossa lasteni, mieheni ja eläinteni kanssa, enkä käytä minkäänlaisia päihteitä (ei, en edes tupakkaa, alkoholia, kahvia, ENKÄ OLE USKOVAINENKAAN...) ja nautin oikeasti elämästäni perheeni kanssa. Valitsen aina ja joka kerta tämän elämän. Vaikka saisin tehdä kaiken toisin, en tekisi. Kun minä olen sen 40-vuotta, on mulla aikaa luoda uraa, matkustella jne. Ja minulla on jo ne rakkaat lapset. Jos olisin odottanut, olisin jäänyt lapsettomaksi. Sillä vaikka minulla on kolme lasta ja olen vasta 25-vuotias, en voi enää saada lapsia. Eikä se todellakaan ole omasta tahdosta, vaan tulos vuosien yritykselle. ONNEKSI TAHDOIN LAPSIA JO NUORENA.
En silti sano, että niin täytyy tehdä, tai että katson hyvällä siskon tyttöni seksielämää, juuri riparin käyneenä. Mutta koska en voi estää sitä, voin olla se täti, joka antaa tietoa esimerkiksi juuri siitä ehkäisystä. Ilman, että lapsosen tarvitsee punastella äitinsä edessä. Tämä on minun elämäni ja minun valintani.
Kannattaa myös varautua siihen, että se ns. urajuna meni jo, jos ajattelet vasta sitten päälle kolmikymppisenä hypätä mukaan ilman alasi työkokemusta. Suurin osa niistä muista korkeakoulutetuista on valmistunut siinä vaiheessa kun sinä olet vaihtanut vaippoja - ja ehtineet saada vuosia enemmän työmarkkinoilla arvostettavaa työkokemusta kun sinä vasta alat etsiskelemään töitä... Kumman veikkaat työnantajien palkkaavan?
Niin, sitä sopii miettiä. Ottavatko tuoreen valmistuneen jolla on lapset jo tehtynä ja jonka saa pienemmällä palkalla vai sen jolla on työkokemusta, suurempi palkkavaatimus ja biologinen kello tikittämässä niin että tietää että pulla on uunissa heti kun vakituinen työpaikka on plakkarissa... Veikkaan että valinta ei ole ihan niin selvä kuin sinä näytät luulevan.
Vierailija kirjoitti:
Kylmäävintä oli kun jaksossa Bean äiti kysyttäessä sanoi että Bean ja tämän lapsien poismuutto ja Bean itsenäistyminen on vaikeaa kun "kaikki 3 lähtevät kerralla", ikään kuin kaikki 3 olisi Bean äidin lapsia eikä lähes aikuinen tytär ja tämän lapset.
Mitä kylmäävää siinä on? Totta kai se tuntuu vaikealta ja koti tyhjältä, kun pesästä lentää yhden sijasta kolme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kylmäävää siinä on? Totta kai se tuntuu vaikealta ja koti tyhjältä, kun pesästä lentää yhden sijasta kolme.
Se, että hän kohteli lapsenlapsiaan kuin omiaan? Eivät ne ole hänen lapsiaan vaan lapsenlapsiaan. Opettele lukemaan...
Vierailija kirjoitti:
Ekassa jaksossa oli kolme lasta ja kolme isää. Syntyi sitten onneksi yksi lapi lisää, niin on neljä lasta ja kolme isää. Jotkut ovat tainneet ymmärtää isälapsisuhteen väärin. Kyseessä ei ole lukumäärien suhde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leea Mattilan sanoin: "Teiniraskauksille tyypillistä on välinpitämätön suhtautuminen ehkäisyyn". Enhän nyt MINÄ voi tulla raskaaksi. Ja kuinkas sitten kävikään?
Jotenkin sitä ei ymmärretä, että raskausriski koskee itseäänkin.
Jos ei ole ehkäisyä ja tauditkaan ei ole riski niin: oraal, anaal tai käsirunka!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että hän kohteli lapsenlapsiaan kuin omiaan? Eivät ne ole hänen lapsiaan vaan lapsenlapsiaan. Opettele lukemaan...
Katsottiinko me samaa jaksoa? Vai mistä hatusta vedit, että kohtelisi lapsenlapsia kuin omiaan?