17-vuotias Bea odottaa toista lastaan
Kommentit (396)
Narsku kirjoitti:
Hmm... mites nämä naiset, jotka haluavat yksin äideiksi? Lapsettomuusklinikoilla on yllättävän paljon näitä naisia. Jotka eivät halua miestä, vaan siittiön. En lähtisi päättelemään asioita, kun ei edes tunne ihmistä. Jokainen meistä on erilainen. Bea on rohkea, kun jakaa tarinansa koko suomen kanssa ja antaa ihmisille puhuttavaa. Vaikka varmasti tiedostaa, että valtaosa tuomitsee. Veikkaan, että Bean asiat eivät kiinnosta, kuin Suomalaisia keski-ikäisiä äitejä. Jotka yrittävät ulospäin näyttää täydellisiltä äideiltä, mutta heidänkin lapsensa ovat joskus syöneet pilttiä, eikä itsetehtyä porkkanasosetta.
Hmm... Ehkäisystä piittaamaton teiniäiti ei ole millään muotoa verrattavissa tietoisesti yksin lapsettomuushoitoihin hakeutuvaan aikuiseen. Ensimmäinen on lapsi, toinen aikuinen. Ensimmäinen ei hanki lasta tietoisesti, toinen hankkii. Ensimmäisellä ei ole tuloja, joilla lapsensa elättää, toisella on. Ensimmäinen tuli vahingossa raskaaksi, toinen pitkällisen harkinnan jälkeen tietoisesti jne jne.
Tyttöparka.
En ole edes katsonut vielä ohjelmaa, mutta hälyttävää, jos tällaisia tapauksia on useampikin. Suomessa seksuaalivalistus on huipputasoa, eikä näin pitäisi käydä yhdellekään lapselle. Teiniraskaudet kuuluvat ylipäänsä mielestäni 80- ja 90-luvuille, jolloin kaikenlaista tolvanaa oli vielä liikenteessä, kun mistään ei kunnolla edes puhuttu. Toivottuina niitä ei pidetty edes silloin. Vain lähinnä WT kunnostautui näissä.
Karmeaa, että kauhistelemme muun maailman lapsiäitejä. Samalla täällä ollaan sellaisia omasta tahdosta.
Narsku kirjoitti:
Tämä on varmasti mielipiteitä jakava asia.
Kyllä, minun mielestäni 14-vuotias ei ole valmis äidiksi. Osittain tapahtunut VOI OLLA kasvatuksen tulosta, mutta ikävää on yleistää asia niin, että teiniäiti-on-aina-huolimaton-ehkäisyn-kanssa-koska-vanhempi. Jos näen 14-15-vuotiaan työntelemässä vauvanvaunuja, kyllä mulle ekana ainakin tulee mieleen, onko tämä nuori äiti joutunut kokemaan esimerkiksi raiskauksen. Ei se ole aina ihan oma valinta tai kasvatuksen tulosta.
Tässä kohtaa menetin mielenkiintoni lukea eteenpäin.
Ensinnäkin on todettu, että henkilö ei syystä tai toisesta tule usein raskaaksi raiskauksen seurauksena. Hyvä näin.
Toiseksi suuri osa haluaa tehdä abortin, jos tulee raiskauksen seurauksena raskaaksi. Mieti nyt vähän!
Kyllä aika suu auki tuota ohjelmaa sai katsoa. Bea itse vaikutti hyvin lapselliselta ja leikkii kotia omassa lapsuudenkodissaan. Varmaan hänen vanhempansa tekevät koko porukan ruuat ja pesevät pyykit yms. Oikea yh-arki kahden pienen lapsen kanssa olisi aika paljon rankempaa.
Ensimmäisen kerran tosiaan vielä voisi ajatella vahingoksi. Ja vanhempien pitäisi ensimmäisen vahingon jälkeen raahata jälkikasvunsa vaikka väkisin hankkimaan pysyvä ehkäisy. Tuosta sai hyvinkin sen kuvan, että Bean äiti saa tätä kautta lisälapsia.
Toivottavasti Bea hoitaa nyt ehkäisynsä kuntoon eikä tee lisää lapsia ennenkuin on kasvanut aikuiseksi, hankkinut oman asunnon ja ammatin.
Narsku kirjoitti:
Tämä on varmasti mielipiteitä jakava asia.
Kyllä, minun mielestäni 14-vuotias ei ole valmis äidiksi. Osittain tapahtunut VOI OLLA kasvatuksen tulosta, mutta ikävää on yleistää asia niin, että teiniäiti-on-aina-huolimaton-ehkäisyn-kanssa-koska-vanhempi. Jos näen 14-15-vuotiaan työntelemässä vauvanvaunuja, kyllä mulle ekana ainakin tulee mieleen, onko tämä nuori äiti joutunut kokemaan esimerkiksi raiskauksen. Ei se ole aina ihan oma valinta tai kasvatuksen tulosta.
Muistan kun oma äitini raahasi minut 13-vuotiaana perheneuvolaan hakemaan ehkäisypillereitä. 13-VUOTIAANA! Olin ihan että öö, mihin näitä käytetään? Äiti sanoi silloin, että ne on hyvä olla valmiina, sitten kun sen aika tulee. Ja koen kyllä, että äitini toimi hyvin ja oikein. Olin silloin seurustellut poikaystäväni kanssa jo puolivuotta. Äidin ennakointi oli mielestäni järkevä päätös. Tätä ennen toki kattavat seksivalistukset ja sopimus siitä, että seksiä ei harrasteta ennen kuin suhde on kestänyt määrän x kuukautta. Olisiko ollut 6kk, eli puolivuotta. Odotin siitä vielä muutamia kuukausia pidempäänkin.
Meidän suvussa lapset on tehty aina nuorina. Siskoni, äitini, mummoni... Mutta en näe, että olisi jotenkin "huonon vanhemmuuden" tulosta. Kyllä isovanhempani oli ihan armeijanväkeä, äitini hoitoalalla töissä, samoin kuin siskoni. Joka omistaa jopa oman firman. Hän synnytti ensimmäisen lapsensa 17-vuotiaana. Ensimmäinen lapsi on täysi-ikäinen ja muuttanut jo pois kotoa ja hänen toinen lapsensa on 15-vuotias.
Minulla on kolme lasta. Ensimmäisen sain 18-vuotiaana. Kaikki olettavat sen olleen vahinko, kunnes kerron, että lopetin ehkäisyn ihan tarkoituksella 3kk aiemmin, kuin tulin raskaaksi. Tein heti perään toisen. Ja myöhemmin kolmannen. Vanhin lapseni on nyt 6-vuotias. En todellakaan kadu nuorena äidiksi tuloa. Unelmani oli perustaa iso perhe. Olla hyvä äiti. Kotiäiti. Ei teidän verorahoillanne, vaan mieheni tuloilla, niin kauan kuin nuorinkin aloittaa koulun.
Onhan tilanteeni erilainen, kuin esimerkiksi serkullani. Pian nelikymppinen nainen, korkeasti koulutettu, asuu yksin koiransa kanssa kerrostalo kaksiossa. Erosi vastikää ja myi yhteisen omistusasunnon. Hyvän työn lisäksi, sisältöä elämään tuo alkoholinhuuruiset viikonloput ystäväporukan kanssa.
Minä 25-vuotias nainen, joka opiskelee tällähetkellä korkeasti koulutettuun ammattiin, asun 300-neliöisessä ok-talossa lasteni, mieheni ja eläinteni kanssa, enkä käytä minkäänlaisia päihteitä (ei, en edes tupakkaa, alkoholia, kahvia, ENKÄ OLE USKOVAINENKAAN...) ja nautin oikeasti elämästäni perheeni kanssa. Valitsen aina ja joka kerta tämän elämän. Vaikka saisin tehdä kaiken toisin, en tekisi. Kun minä olen sen 40-vuotta, on mulla aikaa luoda uraa, matkustella jne. Ja minulla on jo ne rakkaat lapset. Jos olisin odottanut, olisin jäänyt lapsettomaksi. Sillä vaikka minulla on kolme lasta ja olen vasta 25-vuotias, en voi enää saada lapsia. Eikä se todellakaan ole omasta tahdosta, vaan tulos vuosien yritykselle. ONNEKSI TAHDOIN LAPSIA JO NUORENA.
En silti sano, että niin täytyy tehdä, tai että katson hyvällä siskon tyttöni seksielämää, juuri riparin käyneenä. Mutta koska en voi estää sitä, voin olla se täti, joka antaa tietoa esimerkiksi juuri siitä ehkäisystä. Ilman, että lapsosen tarvitsee punastella äitinsä edessä. Tämä on minun elämäni ja minun valintani.
Vähän off topiccina, elämä voi tuoda yllätyksiä matkan varrella eli kaikki ei mene aina suunnitelmien mukaan: esim. voitko olla 100 % varma, että suhteesi kestää tai et esim. sairastu vakavasti tai läheisesi sairastu tms. Tulevaisuuteen kun ei voi kukaan nähdä. Ja siitä syystä myös kannattaa harkita ja miettiä, koska ja miten niitä lapsia hankkii. On eri asia olla vastuussa muistakin kuin vain omasta elämästään. Ja varsinkin, miksi hankkia lapsi/lapsia tilanteeseen, joka on hyvin epävarma/muutosaltis? Lapsi/lapset kun kuitenkin tarvitsevat tietyn määrän pysyvyyttä/jatkuvuutta, ainakin näin olen omalla kohdalla todennut. (eikä siis tarkoita sitä, että elämän pitäisi olla jatkuvasti sitä yhtä ja samaa)
Mutta joka tapauksessa hyvä, että itselläsi on tilanne, johon olet tyytyväinen ja selvästi myös miettinyt sitä etukäteen, vaikka nuori esikoisen saadessasi olitkin. Tunnen myös pariskunnan, jossa äiti oli samanikäinen kuin sinä ja nyt heillä on lapsia ikäskaalalla 4 - 25. ja ovat jo myös isovanhempia reilu nelikymppisiä.
Tämän hetkisen miesystäväni lapsi on myös 18 ja en voisi kyllä kuvitella hänen olevan vielä kypsä äidiksi, kun oma aikuistumisprosessi on vielä kesken. Eikä se tarkoita sitä, että tilanne voisi olla erilainen parin vuoden tai kymmenen vuoden päästä.
Itse aloin harkita lapsia vasta 30 jälkeen, koska sitä ennen ei ollut mitään erityistä kiinnostusta äitiyteen. Nyt on yksi lapsi ja se sopii elämäntilanteeseen paremmin kuin hyvin. Olen ehtinyt opiskella, matkustaa ja tehdä kaikenlaista kiinnostavaa, uraa olen luonut sopivasti, kun se ei nyt muutenkaan ole ollut se pääasia, sen enempää kuin ne materiaaliset jututkaan, vaikka olen niistäkin saanut nauttia. Eikä ole tarvinnut ainakaan kärvistellä rahapulassa muuten kuin joskus nuorempana oli tiukempaa.
Oli miten oli, jokainen tekee valintansa ja kantaa itse seuraukset. Näissä tapauksissa sitä seurauksia kantavat myös ne lapset.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aika suu auki tuota ohjelmaa sai katsoa. Bea itse vaikutti hyvin lapselliselta ja leikkii kotia omassa lapsuudenkodissaan. Varmaan hänen vanhempansa tekevät koko porukan ruuat ja pesevät pyykit yms. Oikea yh-arki kahden pienen lapsen kanssa olisi aika paljon rankempaa.
Ensimmäisen kerran tosiaan vielä voisi ajatella vahingoksi. Ja vanhempien pitäisi ensimmäisen vahingon jälkeen raahata jälkikasvunsa vaikka väkisin hankkimaan pysyvä ehkäisy. Tuosta sai hyvinkin sen kuvan, että Bean äiti saa tätä kautta lisälapsia.
Toivottavasti Bea hoitaa nyt ehkäisynsä kuntoon eikä tee lisää lapsia ennenkuin on kasvanut aikuiseksi, hankkinut oman asunnon ja ammatin.
Pitäisikö Bean vanhempien siis nakata Bea lapsineen pihalle, jotta Beakin saisi muiden yksinhuoltajaäitien tapaan kokea sen oikean yh-arjen kahden pienen lapsen kanssa? Eihän tuo nyt millään sovi, että teiniäidillä on yhtään sen helpompaa arjen pyörittämisessä kuin jollain muulla yh-äidillä.
Joo, teiniäitiys ei ole mitenkään tavoiteltava asia, mutta tässä tapauksessa lapset on jo syntyneet ja Bea tukijoukkoineen hoitaa lapset. Ihmeellinen tarve ihmisillä maalailla piruja seinille, kuinka Bea ei tiedä todellisesta yh-arjen rankkuudesta mitään, kun asuu lapsuudenkodissaan ja pyykitkin pestään valmiiksi ja opiskelukin on niin rankkaa ja voi voi voi. Ei kai kukaan kotona asuva tuon ikäinen nuori odota että vanhemmat hoitaa pyykkihuollon, siivoukset ja ruokahuollon ja teini sen kun valuu paikalle? Miksei siis Beakin osaisi tehdä näitä asioita, vaikka lapsineen lapsuudenkodissa asuukin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö Bean vanhempien siis nakata Bea lapsineen pihalle, jotta Beakin saisi muiden yksinhuoltajaäitien tapaan kokea sen oikean yh-arjen kahden pienen lapsen kanssa? Eihän tuo nyt millään sovi, että teiniäidillä on yhtään sen helpompaa arjen pyörittämisessä kuin jollain muulla yh-äidillä.
Joo, teiniäitiys ei ole mitenkään tavoiteltava asia, mutta tässä tapauksessa lapset on jo syntyneet ja Bea tukijoukkoineen hoitaa lapset. Ihmeellinen tarve ihmisillä maalailla piruja seinille, kuinka Bea ei tiedä todellisesta yh-arjen rankkuudesta mitään, kun asuu lapsuudenkodissaan ja pyykitkin pestään valmiiksi ja opiskelukin on niin rankkaa ja voi voi voi. Ei kai kukaan kotona asuva tuon ikäinen nuori odota että vanhemmat hoitaa pyykkihuollon, siivoukset ja ruokahuollon ja teini sen kun valuu paikalle? Miksei siis Beakin osaisi tehdä näitä asioita, vaikka lapsineen lapsuudenkodissa asuukin?
Näköjään et ole ollut teinien kanssa missään tekemisissä. Muuten et ihmettelisi asiaa, joka on enemmän sääntö kuin poikkeus. Teinit todellakin pääsääntöisesti olettavat, että asiat tapahtuvat ilman, että heidän tarvitsee eväänsä väräyttää. Ja monissa kodeissa ei edes yritetä opettaa omatoimisuutta, vaan teiniä passataan kuin pikkuvauvaa. Nimimerkillä teinien kanssa työskentelevä ja parin teinin äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietäisitpä vaan kuinka moni olettaa, että palvelu pelaa ja itse voi vaan "valua paikalle". Uskallan väittää, että ylivoimaisesti suurin osa teineistä tekee juuri niin. Ei välttämättä siksi, etteivät osaisi asioita, vaan siksi että teininä ihmisiin iskee usein tauti nimeltä laiskuus, jolloin mitään ei tehdä ellei ole pakko. Hieman kärjistettyä, mutta kokemuksen mukaan melko paikkansapitävää.
On kivaa hankkia liuta kakaroita reippaasti alaikäisenä, kyllä me veronmaksajat mielellämme elätämme sinut ja lapsesi, Bea! Lisää vaan tulemaan, ehdit saada 10 ennen 30 vuoden ikää!
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin älytön tapaus. Raskaana oleva 14v pitäisi ottaa kiireellisesti huostaan, sillä hän ei ole kykenevä huolehtimaan lapsesta eivätkä vanhemmat ole osanneet hoitaa vznhemman velvollisuuksia. 14v ei pitäisi mennä sänkyyn vielä kenenkään kanssa, sillä tämä on ihan lapsi vielä. 14v ei voi kehityystasostaan johtuen vielä ymmärtää mihin on ryhtymässä pitäessään lapsen, miten noin nuoren sallitaan pitää lapsi? Ja nyt on toinen tulossa, hyvähän se on lapsia puskea maailmaan kun toiset (veronmaksajat) elättävät hänet ja lapsensa! Aivan järjetöntä.
Juuri näin.
Se että on jo ennen täysi-ikäistä lapsia kahden miehen kanssa on jo sellainen asia että lapset pitäisi ottaa huostaan.
Vierailija kirjoitti:
Kätilön työ on aika kaukana, kun peruskoulu on vielä kesken, tästä nuoresta saa sen kuvan, että ihme jos se peruskoulu edes tulee ikinä käytyä loppuun. Kuin pikku lapsi jolta kysytään "mitä sinusta tulee isona".
Tyttöhän kävi peruskoulun loppuun kuvausten aikana ja sai opiskelupaikan lähihoitajakoulusta.
Narsku kirjoitti:
Meidän suvussa lapset on tehty aina nuorina. Siskoni, äitini, mummoni... Mutta en näe, että olisi jotenkin "huonon vanhemmuuden" tulosta. Kyllä isovanhempani oli ihan armeijanväkeä, äitini hoitoalalla töissä, samoin kuin siskoni. Joka omistaa jopa oman firman. Hän synnytti ensimmäisen lapsensa 17-vuotiaana. Ensimmäinen lapsi on täysi-ikäinen ja muuttanut jo pois kotoa ja hänen toinen lapsensa on 15-vuotias.
Minulla on kolme lasta. Ensimmäisen sain 18-vuotiaana. Kaikki olettavat sen olleen vahinko, kunnes kerron, että lopetin ehkäisyn ihan tarkoituksella 3kk aiemmin, kuin tulin raskaaksi. Tein heti perään toisen. Ja myöhemmin kolmannen. Vanhin lapseni on nyt 6-vuotias. En todellakaan kadu nuorena äidiksi tuloa. Unelmani oli perustaa iso perhe. Olla hyvä äiti. Kotiäiti. Ei teidän verorahoillanne, vaan mieheni tuloilla, niin kauan kuin nuorinkin aloittaa koulun.
Onhan tilanteeni erilainen, kuin esimerkiksi serkullani. Pian nelikymppinen nainen, korkeasti koulutettu, asuu yksin koiransa kanssa kerrostalo kaksiossa. Erosi vastikää ja myi yhteisen omistusasunnon. Hyvän työn lisäksi, sisältöä elämään tuo alkoholinhuuruiset viikonloput ystäväporukan kanssa.
Minä 25-vuotias nainen, joka opiskelee tällähetkellä korkeasti koulutettuun ammattiin, asun 300-neliöisessä ok-talossa lasteni, mieheni ja eläinteni kanssa, enkä käytä minkäänlaisia päihteitä (ei, en edes tupakkaa, alkoholia, kahvia, ENKÄ OLE USKOVAINENKAAN...) ja nautin oikeasti elämästäni perheeni kanssa. Valitsen aina ja joka kerta tämän elämän. Vaikka saisin tehdä kaiken toisin, en tekisi. Kun minä olen sen 40-vuotta, on mulla aikaa luoda uraa, matkustella jne. Ja minulla on jo ne rakkaat lapset. Jos olisin odottanut, olisin jäänyt lapsettomaksi. Sillä vaikka minulla on kolme lasta ja olen vasta 25-vuotias, en voi enää saada lapsia. Eikä se todellakaan ole omasta tahdosta, vaan tulos vuosien yritykselle. ONNEKSI TAHDOIN LAPSIA JO NUORENA.
En silti sano, että niin täytyy tehdä, tai että katson hyvällä siskon tyttöni seksielämää, juuri riparin käyneenä. Mutta koska en voi estää sitä, voin olla se täti, joka antaa tietoa esimerkiksi juuri siitä ehkäisystä. Ilman, että lapsosen tarvitsee punastella äitinsä edessä. Tämä on minun elämäni ja minun valintani.
Kannattaa myös varautua siihen, että se ns. urajuna meni jo, jos ajattelet vasta sitten päälle kolmikymppisenä hypätä mukaan ilman alasi työkokemusta. Suurin osa niistä muista korkeakoulutetuista on valmistunut siinä vaiheessa kun sinä olet vaihtanut vaippoja - ja ehtineet saada vuosia enemmän työmarkkinoilla arvostettavaa työkokemusta kun sinä vasta alat etsiskelemään töitä... Kumman veikkaat työnantajien palkkaavan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kätilön työ on aika kaukana, kun peruskoulu on vielä kesken, tästä nuoresta saa sen kuvan, että ihme jos se peruskoulu edes tulee ikinä käytyä loppuun. Kuin pikku lapsi jolta kysytään "mitä sinusta tulee isona".
Eikös kätilö ole AMK-tason koulutus? Eli perudkoulutodistus ei riitä, vaan tytön pitää käydä lukio tai opiskella esim. lähihoitajaksi ensin? Aikaisintaan kuuden vuoden kuluttua voi alkaa odottelemaan kätilöksi valmistumista, ja tuskin niinkään aikaisin vielä kun on kaksi pientä lasta kuitenkin yksin huolehdittavana. Toivottavasti älyäisi nyt edes olla enempää lapsia tekemättä ennen kuin on ammatti, työ ja kunnollinen mies kuvioissa mukana.
Kätilön koulutus on vielä AMK-tason koulutukseksi pitkä, 4,5 vuotta.
Kaikki amk-tutkinnot kestää vähintään 3,5v. Eli ihan suht. Pitkiä ne on kaikki. 4 vuotta kestää ainakin insinööri, ensihoitaja, terveydenhoitaja- tutkinnot. Kätilön tutkinto 4,5v lienee kyllä tosiaan pisin.
Mutta jos nyt aloittaa lh-koulun niin kuuden vuoden päästä ei vielä kätilöksi valmistu. Ei vaikka pääsisi suoraan lähihoitajakoulusta sisään kätilölinjalle, mikä ei sekään ole ihan helppo juttu, koska se on suosittu linja ja sinne on paljon hakijoita. Jos kaikki sujuu hyvin, hän voisi olla noin 8 vuoden päästä kätilö.
Jos Bea pääsee opiskelemaan kätilöksi, hän joka tapauksessa valmistuu reilusti alle kolmekymppisenä, eli ei tosiaankaan ole ikäloppu.
Vierailija kirjoitti:
Narsku kirjoitti:
Kannattaa myös varautua siihen, että se ns. urajuna meni jo, jos ajattelet vasta sitten päälle kolmikymppisenä hypätä mukaan ilman alasi työkokemusta. Suurin osa niistä muista korkeakoulutetuista on valmistunut siinä vaiheessa kun sinä olet vaihtanut vaippoja - ja ehtineet saada vuosia enemmän työmarkkinoilla arvostettavaa työkokemusta kun sinä vasta alat etsiskelemään töitä... Kumman veikkaat työnantajien palkkaavan?
Tai sitten se työpaikka saattaa löytyä hyvinkin helposti, kun on jo lapset tehty siinä vaiheessa, kun kanssatyönhakijat vasta suunnittelevat lapsia ja tulevia äitiyslomia. Tästä on lähipiirissä esimerkkejä. Työntekijän palkkaamiseen ei saisi vaikuttaa se, että hän mahdollisesti tulee lisääntymään lähivuosina, mutta kukapa työnantajaa estää näitä miettimästä. Asioilla on aina puolensa.
Oliko tämä taustalla oleva mieskään edes Bean isä, epäilen. Äitin velvovollisuus oisi ehkäisystä valistaa eikä
vaan kannustamaan nuorta tytärtään lapsia tehtailemaan omaksi ilokseen.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tämä taustalla oleva mieskään edes Bean isä, epäilen. Äitin velvovollisuus oisi ehkäisystä valistaa eikä
Hyvin lapsellista ajatella, että pelkällä valistuksella olisi mitään vaikutusta. Jos teini päättää harrastaa seksiä ilman ehkäisyä, hän tekee sen vaikka valistusta olisi ollut 24/7. Ei Suomessa kukaan ole ehkäisystä tietämätön. Piittaamattomia kyllä riittää niin teineissä kuin aikuisemmissakin.
Vierailija kirjoitti:
Mistäpä sitä tietää, mitä ehkäisystä on puhuttu seurustelun alkaessa tai esikoisen syntymän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on oliko mies Bean isä? Muutkin kuin biologiset isät voivat olla osa lapsen/nuoren elämää. Monissa tapauksissa heistä on paljon enemmän tukea ja apua kuin siitä siittäjästä tulee koskaan olemaan. Lapsella ei koskaan ole liikaa välittäviä ihmisiä ympärillään. Ei varsinkaan, kun lapsi on tullut äidiksi lapsena.
Minusta Bea ja hänen vanhempansa vaikuttivat kaikki tosi ihanilta vanhemmilta. Vaikka ajatus 14-vuotiaasta äidistä itseäni kauhistuttaakin niin Bea tuntui olevan nainen oikeassa paikassa.
Sitä vaan ihmettelen että pettääkö näillä teineillä ehkäisy vai jättävätkö sen vain pois? Itse olen ainakin elänyt 36-vuotiaaksi ilman yllätysraskauksia.
Tietoisesti yksin lapsen hankkiva aikuinen on "ihan vähän" eri asia kuin holtittomalla seksikäyttäytymisellä kahdesti raskaaksi tullut teini (tai oikeammin lapsi). Lapsettomuushoitoihin ei tuosta vaan pääse, joten on aivan varmaa, että sinne päätyvät ovat tosissaan harkinneet, mitä lapsen saaminen merkitsee ja ovat siihen myös varautuneet. 14-vuotiaalla ei ole tällaisesta mitään käsitystä, vaan harhaisesti kuvitellaan, että vauva on kuin joku nukke. Ei siitä paljon vaivaa ole. Ei toki, se on vain loppuelämän mittainen sitoumus, jota ei voikaan palauttaa kun alkaa ahdistaa. En näe mitään rohkeaa siinä, että mainostaa omaa ajattelemattomuuttaan ympäriinsä.