17-vuotias Bea odottaa toista lastaan
Kommentit (396)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bea, minullakin on kysymys sinulle: Miksi sinun mielestäsi on ok, että teet lapsia ollessasi itsekin vielä lapsi ja hoidatat lapsesi äidilläsi ja muilla sukulaisilla? Miksi on myös ok, että veronmaksajat maksavat sinun ja lastesi elämisen 100%, sinullahan ei tule minkäänlaisia tuloja olemaan moniin vuosiin.
Kerro meille, Bea.
No tuota... Bea saa äitiyspäivärahan ja lapsilisän kuten kaikki muutkin äidit. Aloitettuaan opiskelun Bea saa opintotukea kuten muutkin opiskelijat.
On se varmaan tiukkaa, koska lapsilisä loppuu. Siis se Bean oma lapsilisä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ihanat ja välittävät vanhemmat, ja seksivalistustakin sain mutta silti tulin raskaaksi 15-vuotiaana. Se ehkäisy (pillerit, jotka otin kellontarkasti joka päivä) nimittäin petti. Ei todellakaan ollut vanhempieni syy että tulin raskaaksi, eikä myöskään olisi ollut minusta syy huostaanottoon. Koulu sujui, en käyttänyt päihteitä, seksiä vakituisen poikaystävän kanssa.
Sama homma. En ollut kuullutkaan, että vatsataudin jälkeen teho voi olla heikompi ja lapsihan siitä seurasi, kun olin 16. Nyt oon 27 ja edelleen lapsen isän kanssa yhdessä, mulla on maisterintutkinto jonka suoritin ihan normaalissa ajassa ja valmistuin 24-vuotiaan ja oon opettaja.
Itse huolehdittiin lapsi. Mies teki iltatöitä R-kioskilla ja maksoi elarit sen muutaman kuukauden kunnes pääsin peruskoulusta ja sitten muutettiin yhteen. Mä sain aamutöitä lehdenjakajana, päivällä käytiin molemmat lukiota. Vanhemmat auttoi just sen verran, että saatiin ostettua pinnasänky yms. Muuten kituutettiin sillä noin 1000€/kk mikä meidän tuloista tuli yhteensä + lapsilisä. Vuokran jälkeen meillä oli noin 600€ loppukuuksi. Mä opettelin jopa ompelemaan, että saatiin kestovaipat eikä vaippoihin mennyt rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Puheet pakkoabortista on kuin jostain rotuhygienian ajoilta 30-luvulta. Teiniraskaudet ovat verrattain hyvin harvinaisia, ja tuon ikäinen ehtii kyllä opiskelemaan ja hankkimaan korkeamman koulutuksen kuin sinulla on.
Minkä ajalta??? 😂
Niin, ja? Toisaalla käkistään siitä, että naiset aloittavat lisääntymisyritykset liian myöhään.
Bealla on aika hyvin - hän on nelikymppisenä vapaa mukuloistaan, samassa iässä moni av-mamma itkee karua arkeaan kolmen alakoulu- ja tarhaikäisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja? Toisaalla käkistään siitä, että naiset aloittavat lisääntymisyritykset liian myöhään.
Bealla on aika hyvin - hän on nelikymppisenä vapaa mukuloistaan, samassa iässä moni av-mamma itkee karua arkeaan kolmen alakoulu- ja tarhaikäisen kanssa.
No eiköhän tuolla "ehkäisy petä" vielä useamman kerran.
Ei todellakaan ole normaalia länsimaissa lisääntyä 14-vuotiaana. 17-vuotiaana on hieman eri asia JOS kyseessä on ensimmäinen lapsi. Siltikin, wt-touhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi helve*ti, eikö nykyään opeteta ehkäisystä koulussa, ja onhan se vanhempienkin vaastuu!! Ja nää sitte elelee tuilla. Tuskin toikaan muija ikinä mihinkään kouluun menee. Jos itse olisin tullut raskaaksi 17- saati 14-vuotiaana, olisin ehdottomasti tehnyt abortin, sen pitäisi olla pakollinen noin nuorille. Ja tsemppiä vaan kumppanin löytämiseen tulevaisuudessa, ei varmaan kovin montaa miestä kiinnosta leikkiä isää kahdelle mukulalle, jolla on vielä eri isät. Huhhuh
Huhhuh kuinka vastenmielinen ihminen olet. Ihan oksettaa. Ymmärrätkö, että hyvinvointiyhteiskunnan idea on se, että ihmistä tuetaan kun hän joutuu pulaan. Puheet pakkoabortista on kuin jostain rotuhygienian ajoilta 30-luvulta. Teiniraskaudet ovat verrattain hyvin harvinaisia, ja tuon ikäinen ehtii kyllä opiskelemaan ja hankkimaan korkeamman koulutuksen kuin sinulla on.
No täytyy nyt kyllä sanoa, että jos ja kun aikuinen transihminen joutuu pakkosterilisoitavaksi nyky-Suomessa, niin on se kumma, että ajatusta 13-14-vuotiaan mukulan abortista jaksetaan kauhistella. Asiat tärkeysjärjestykseen.
Yksikään trans ei puolustaisi oikeuksiaan tuolla argumentilla. Olet aika yksin ajatustesi kanssa, ehkä sinut olisi pitänyt abortoida.
En tietääkseni väittänyt, että tätä mieltä olisi joku transhenkilö, saati pyrkinyt keräämään mielipiteeni taakse jotakin haaremia - mistä moinen ajatus? Puhuin omasta kannastani, sillä lapsi on lapsi ja olisi syytä muistaa lapsen etu - myös sen syntyvän lapsen (lapsen oikeuksien sopimus, YK) eikä romantisoida asioita. En myöskään ole tehnyt asiasta mitään tutkimusta AV-palstan kommenttia varten eli joo, voin hyvin olla yksin ajatusteni kanssa. Toisaalta sitä et myöskään sinä tiedä.Vahvassa suosituksessa aborttiin teinin kohdalla en näe todella mitään pahaa.
Mielestäni tuo sinun "argumenttisi" on aivan turhaa ja brutaalia henkilöön menemistä. En minäkään sinulle mitään vastaavaa sanonut. Myöskin minun on aika vaikeata vastata kysymykseen, johon en ole voinut itse vaikuttaa. Sinun varmaan täytyisi kysyä äidiltäni tuota asiaa. Eihän sille asialle myöskään enää mitään voi, joten jossittelu on melko turhaa kaikkien kannalta. Harvempi kuitenkaan pyrkii abortoimaan toivottua ja harkittua lasta, ellei yhtäkkiä tapahdu jotain katastrofaalista elämässä tai tiedetä vaikeasta sairaudesta tmv.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäsi 13 ja 40 ikävuoden väliin ei mahdu ikävuosia? Elämäntilanteita, jolloin ei ole liian nuori eikä liian vanha? En tiedä, mitä on käkiseminen, mutta varmaankin ensisijaisesti tarkoitetaan 35+-naisia.
Jep, ei se lapsi fiksua ole 45-50-vuotiaankaan kohdalla. Varmasti lapsi voisi saada tällöinkin reippaasti paremmat olosuhteet.
Oletko teini-ikäinen äiti? Haluatko jakaa tarinasi Ylen uutisvideossa?
Ylen ulkomaantoimitus etsii parhaillaan teini-ikäistä äitiä haastateltavaksi lyhyeen uutisvideoon.
Juttua tehdään, koska Yhdysvalloissa on marraskuussa tulossa välivaalit ja haastattelemme siellä paikallista nuorta äitiä hänen elämäntilanteestaan.
Yhdysvaltalaiselta äidiltä kysellään, minkälaista tukea hän on saanut yhteiskunnalta? Miten koulunkäynti/opiskelu on järjestetty? Minkälaista taloudellisesta tukea tai hoitoapua hän on saanut? Kuinka häntä valmennettiin elämänmuutokseen? Minkälaista seksuaalivalistusta hän sai koulussa?
Samoja asioita kysyttäisiin sinulta täällä Suomessa. Lopuksi molemmat haastattelut leikattaisiin yhdeksi videoksi, joka julkaistaisiin verkossa. Osia siitä voitaisiin käyttää myös tv:ssä.
Videohaastattelun tekeminen veisi varmasti muutaman tunnin. Oltaisiin tovi sinun kotona seurailemassa arkea ja sitten piipahdettaisiin myös ulkona. Haastattelu pitäisi tehdä lähiviikkoina.
Jos tuntuu siltä, että haluaisit osallistua tähän videoon tai kysyä lisätietoja, ota rohkeasti yhteyttä:
ihme että tolla naamalla sai edes yhtä lasta..saati 2. Huostaan koko perhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bea, minullakin on kysymys sinulle: Miksi sinun mielestäsi on ok, että teet lapsia ollessasi itsekin vielä lapsi ja hoidatat lapsesi äidilläsi ja muilla sukulaisilla? Miksi on myös ok, että veronmaksajat maksavat sinun ja lastesi elämisen 100%, sinullahan ei tule minkäänlaisia tuloja olemaan moniin vuosiin.
Kerro meille, Bea.
No tuota... Bea saa äitiyspäivärahan ja lapsilisän kuten kaikki muutkin äidit. Aloitettuaan opiskelun Bea saa opintotukea kuten muutkin opiskelijat.
Kyseessä on ns. lapsilisäpyramidi.
frank kirjoitti:
ihme että tolla naamalla sai edes yhtä lasta..saati 2. Huostaan koko perhe.
Sehän tästä vielä puuttuis että lapsia tai kokonaisia perheitä (niin kuin sinä asian ilmoitat) ruvettaisiin huostaanottamaan pelkän ulkonäön perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro meille, Bea.
On jo loppunut.
Bean äidin kanssa olin aikanaan samalla kurssilla. Beahan on aikaansaatu rankoilla hoidoilla 10v yrityksen jälkeen, joten en pitäisi mahdottomana, että olisi käytetty lahjoitettuja sukusoluja, mikä selittäisi sen, ettei tyttö juurikaan muistuta vanhempiaan.
Kariutuneista lapsihaaveistaan johtuen äiti on varmasti innoissaan tyttärensä raskauksista ja lapsista, tekeehän tytär hänelle lisää lapsia, mikä tuli ohjelmassa hyvin esille.
Ei se vanhempien syy olekaan vaan ihan oma ja poikaystävän syy, koska seksistä vakituisen poikaystävän kanssa saattaa tulla raskaaksi pillereistä huolimatta. Syy ei siis myöskään ole ne pillerit vaan se seksi.