Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liian takertuva ystävä, en jaksa häntä. Olenko kamala ihminen?

Vierailija
17.09.2018 |

Ystävälläni ei ole muita ystäviä kuin minut, pitää yhteyttä joka päivä viestein jne. Itse nautin omasta rauhasta ja muiden ystävieni ja perheeni seurasta. Olen huomannut, että ystäväni selvästi loukkaantuu, jos en vastaile hänelle pikaisesti.

Nyt hän on eronnut avomiehestään, ja tämä tilanne on vain pahentunut. Minun pitäisi olla hänen tukenaan jatkuvasti ja auttamassa muutossa jne. Hän laittoi minulle vihaisen viestin, että en ole hänen tukenaan tarpeeksi ja kun hän on aina valmis mihin vaan puolestani. Ahdistaa.

Mitä voin tehdä? Olen kysynyt hänen kuulumisiaan, mutta en voi olla joku 24/7 terapeutti tai äiti hänelle, sellainen olo nyt on. Mitä enemmän hän ahdistelee minua, sen etäämmäksi pakenen.

Tämä tilanne aiheuttaa minulle suurta stressiä, en oikeastaan edes haluaisi nähdä häntä. Olenko kauhea? Tuntuu, että olen ”velvollinen” jatkuvasti johonkin hänen kanssaan ja on jotenkin minun vastuullani nyt, että hän ei jää yksin.

On vaikea selittää tilannetta. Mutta kukaan muu ystäväni ei käyttäydy kuin hän, hyvin takertuvasti ja ahdistelevasti.

Olenko huono ystävä? Haluan vain olla rauhassa.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on ärsyttävä ruikuttava uhrautuja.

Väärin. Uhrautuminenhan olisi sitä, että tekisi kaiken juuri niin kuin ystävä haluaa. Nythän aloittaja haluaa löytää jonkinlaisen yhteisymmärryksen ja kompromissin. 

Netistähän se löytyykin juu.

Vierailija
42/47 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku on peukutuksista päätellen rämpännyt kännykän lentokonetilaa päälle ja pois ihan urakalla 😂 taitaa joko olla trolli tai itse se takertuva.

Ap:lle sanoisin että opi pitämään rajasi, olen ollut itsekin tuon tyylisessä tilanteessa. Poltin itseni melkein loppuun takertujan kanssa. Tilanne johti välien katkeamiseen, ja välit lämpeni siitä enää satunnaiseen tuttavuuteen.

Lentokonetilaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en suoraan sanottuna ymmärrä, miten ruuhkavuosia elävät ihmiset pystyy näkemään kavereita edes kerran viikossa. Jos on vaativa työ, perhe, lapsi(a), ja edes joku harrastus, niin aikaa jää muulle tosi vähän. Jos mä mietin, mihin aika on viime viikkoina näiden lisäksi mennyt, niin on taloyhtiön kokous, lapsen vanhempainilta, oma hammaslääkäri, kampaaja, lapsen lääkäri, kummilapsen synttärit, työmatka, ... Ja sitten jäljelle jäävästä ajasta pitäisi riittää ainakin muutamalle ystävälle, parisuhteelle, vanhemmille, sisaruksille... Ja jossain välissä on hoidettava ihan ne perusjutut kuten pyykit, kaupassa käynnit, ruoanlaitto, siivous, uusien vaatteiden osto lapsille kun vanhat syysvaatteet on auttamattomasti jääneet pieniksi jne. Jos töistä pääsee viiden aikaan, käy hammaslääkärissä ja kaupassa, niin ei siinä paljon ehdi ja jaksa enää kavereita tavata.

Hyi helvetti mikä elämä! Parhaat vuodet hukkaan ja ihmissuhteet paskaksi! Huonoja valintoja.

Minusta tuo edellisen kirjoittajan elämä vaikuttaa taas paljon mukavammalta kuin sellaisen, jolla ei ole mitään muuta elämässään kuin yksi kiireinen ystävä. Näitä takertujia kehottaisinkin hakemaan eämäänsä muutakin sisältöä, jotta ei olisi niin riippuvainen yhden ihmisen ajasta.

Vierailija
44/47 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku on peukutuksista päätellen rämpännyt kännykän lentokonetilaa päälle ja pois ihan urakalla 😂 taitaa joko olla trolli tai itse se takertuva.

Ap:lle sanoisin että opi pitämään rajasi, olen ollut itsekin tuon tyylisessä tilanteessa. Poltin itseni melkein loppuun takertujan kanssa. Tilanne johti välien katkeamiseen, ja välit lämpeni siitä enää satunnaiseen tuttavuuteen.

Lentokonetilaa?

Normaalisti kommenttia voi peukuttaa vain kerran, mutta silloin voi peukuttaa uudestaan jos käyttää kännykän lentokonetilassa.

Vierailija
45/47 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin Ap miltä tilanne sinusta tuntuu. Itselläni oli vastaavanlainen ystävä ja lopulta minulla ei ollut muuta mahdollisuutta kuin katkaista välit kokonaan. Oma elämänlaatu parani huomattavasti. Ihan alkujaan tämä ystäväni oli ns. normisti kanssakäyvä ja tosi mukava. Saatoimme puhua kaikesta. Pikkuhiljaa tahti alkoi tiivistyä niin että tunsin ihan ahdistusta. Hän soitti joka ikinen päivä vähintään kerran! paitsi viikonloppuisin, joskus silloinkin. Jos en heti vastannut tuli kohta kiukkuviestiä perään. Hän elää kahdestaan miehensä ja koiriensa kanssa, omat vanhempansa ovat kuolleet eikä lapsia ole. Minulla taas on sekä äiti elossa, että lapsia ja muutenkin paljon hektisempi elämä joten en pystynyt sellaiseen jokapäiväiseen soittorumbaan. Kerran jo sovimme että ei soitella päivittäin, mutta kohta tilanne oli taas ajautunut samaan. Jos kerroin jostain vastoinkäymisestä, hänellä oli aina monin verroin vaikeampaa ja jos taas elämässäni oli joku ilon aihe niin hänellä oli kaikki monin verroin paremmin. Lisäksi hän oli minulle kateellinen ihan ihmeellisistä asioista, esim kun minulla on siskoja ja hänellä ei! Hän aina syytteli että helppohan minulla on kun on siskoja jakamassa huolia. Hän myös moitti minua kaikesta mahdollisesta, ruokavaliosta, asioiden hoitamisesta, minun olisi pitänyt kertoa raha-asiamme ja kaikki asiat hänelle ja niistä hän jankkasi lähes päivittäin. Loppujen lopuksi minulla ei ollut muuta mahdollisuutta kuin katkaista tämä voimia vievä ihmissuhde kokonaan. Nyt on helpompi hengittää :)

Vierailija
46/47 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samanlainen kaveri, että häiritsee ystäviään kyllä, mutta  sillä erotuksella, että hän ei yleensä suutu ainakaan näkyvästi muille vaan kääntää suuttumisen itseensä.

Takertuva, mielistelijä. Todella rasittava. Puhuu paljon, ei yhtään kestä hiljaa ja saa oloni jatkuvasti hermostuneeksi. Ehdottelee hirveesti kaikkea mikä ei kiinnosta minua. 

Toivottavasti ei eroa nykyisestä poikaystävästään niin kauan kun ollaan suht usein tekemisissä. Voin kuvitella että viestimäärä kavereille triplaantuisi. Nytkin jo ärsyttää. 

Vierailija
47/47 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun ystävyys ahdistaa, kannattaa ottaa etäisyyttä.

Myös rajat pitää tehdä selviksi. Ei tarvitse olla aina saavutettavissa puhelimitse, whatsappilla tai muuten. Ei myöskään tarvitse selitellä, miksi ei ole vastannut puheluihin.

Kohteliaisuuttaan ei tarvitse suostua kaikkeen mitä ystävä ehdottaa. Eikä sen pelossa, että hän loukkaantuu, jos ei teekään hänen toiveiden mukaan.

Ei se vähennä ystävyyttä jos pitää omat rajat. Jos siitä suuttuu, niin ei voi mitään. Kenenkään pillin mukaan ei tarvitse lähteä tanssimaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi