Julia Thuren säästänyt vuodessa kymppitonnin. Yksi syy että rahaa jää säästöön on se että hänellä on vain yksi lapsi.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005827570.html
– Ei myöskään ole itsestäänselvyys, että olen terve, en tarvitse autoa, minulla on vain yksi lapsi, ja ennen kaikkea, minulla on aikaa ja energiaa suunnitella talouttani, hän huomauttaa
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettotulot 1380€/kk. Mitenkähän siitä sais 10000€ säästöön vuodessa?
Kaikki lähtee liikkeelle halvasta asumisesta
Jos Australialainen siivooja tuplasi ansionsa ja vähensi työaikaansa samalla puoleen aloittaessaan siivoamaan alasti, voit vain kuvitella mitä sinun tulisi tehdä elääksesi n.545€:lla kuukaudessa ja samalla painavasi asuinkustannukset nollaan.
Vierailija kirjoitti:
Noilla tuloilla saakin säästöön eikä tarvitse ihmeemmin edes pihistellä. Minua jaksaa naurattaa säästövinkit "keitä aamukahvi kotona äläkä osta viiden euron lattea", "tee itse ruokaa äläkä tilaa valmista kotiin, säästät kuukaudessa satasia" ja "ota välillä eväät töihin". Minun säästövinkit ovat "keitä kahvia vain sen verran kun juot ja koeta vähentää siitäkin", "pidä puuropäiviä" ja "käytä eväisiin max euron verran päivässä".
Noi säästövinkit on kyllä pienituloisen näkökulmasta huvittavia. Mä voisin säästää vähän, jos en ostaisi ollenkaan kahvia enkä söisi töissä edes niitä eväitä... Mutta varmaan ihan hyviä vinkkejä tietysti joillekin, ihmetyttää vain että eikö ihmiset tuollaista itsestäänselvää säästövinkkiä tajua ilman että se pitää lukea kirjasta.
Tuli tuosta taas mieleen se artikkeli miten opiskelijana pystyisi säästämään 400 kuussa, ihan samaa "älä osta latteja" höttöä. Ihan kuin köyhillä olisi muutenkaan varaa sellaisiin jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla tuloilla saakin säästöön eikä tarvitse ihmeemmin edes pihistellä. Minua jaksaa naurattaa säästövinkit "keitä aamukahvi kotona äläkä osta viiden euron lattea", "tee itse ruokaa äläkä tilaa valmista kotiin, säästät kuukaudessa satasia" ja "ota välillä eväät töihin". Minun säästövinkit ovat "keitä kahvia vain sen verran kun juot ja koeta vähentää siitäkin", "pidä puuropäiviä" ja "käytä eväisiin max euron verran päivässä".
Noi säästövinkit on kyllä pienituloisen näkökulmasta huvittavia. Mä voisin säästää vähän, jos en ostaisi ollenkaan kahvia enkä söisi töissä edes niitä eväitä... Mutta varmaan ihan hyviä vinkkejä tietysti joillekin, ihmetyttää vain että eikö ihmiset tuollaista itsestäänselvää säästövinkkiä tajua ilman että se pitää lukea kirjasta.
No minulla on vielä hyvä säästövinkki: älä osta kirjaa, jossa annetaan ohjeita säästämiseen, koska sen voi lainata ilmaiseksi kirjastosta.
Vierailija kirjoitti:
Vielä enemmän jää rahaa, jos on 0 lasta
Raha on ehdottomasti tärkeämpää kuin lapset! Olisi todella upeaa jos kellään ei olisi lapsia ja kaikilla olisi tosi paljon rahaa säästössä!
Tuossa jutussahan lukee, että rouva tienasi nettona 2000€/kk, josta säästi siis noin 8300€/kk. Eli ei ole edes mikään hyvätuloinen. Mutta ei tuo mielestäni siltikään mitenkään ihmeellistä ole.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa jutussahan lukee, että rouva tienasi nettona 2000€/kk, josta säästi siis noin 8300€/kk. Eli ei ole edes mikään hyvätuloinen. Mutta ei tuo mielestäni siltikään mitenkään ihmeellistä ole.
Aikamoiset pääomatulot täytyy olla että säästää 8300€/kk.
Rouva on myös muita tuloja, kuten blogin kirjoittaminen tai kirja.
Todellisuudessa rouva pystyisi hyvin säästämään 20 000€ vuodessa.
Toinen turkulainen, ns kolikkojutun päätellen jä, sanoo myös yhden juurisyyn mihin keskimääräisenkin miehen rahat menee: "mulla on kallis emäntä..."
Mulle juuri se auto ja vähän isommat - vaikkakin sitten kalliimmat - neliöt on se luksus. En tee mitään lattella tai designvatteeilla. Miksi minun pitäisi olla autoton säästääkseni? Tai asua kahden teinin kanssa koirankopissa? Että lapset olisivat myöhemmin kiitollisia kun en pystynyt kuljettamaan harrastuksiin, eikä omaa huonetta ollut, mutta onpa mammalla nyt säästöjä? Mikä itseisarvo säästäminen nyt on kun näitä juttuja tulee? Minusta on ihan hyvää elämää sekin, ettei ole lainkaan velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän vuodessa noin 10 000 e matkoihin eli jättämällä matkat väliin säästäisin 10 000 e vuodessa. Mitä saavuttaisin sillä? Elämättömän elämän? Ei kiitos.
Miksi elämän täytyy olla aina jossain muualla? Miksei elämää voi rakentaa sinne missä asuu?
Mä kaipaan ainakin vaihtelua elämääni. Mielummin käyn jossain reissuissa vuoden aikana ja maisemanvaihdoksen jälkeen tuun taas pirteämpänä kotiin kuin kökkisin kokoajan vain kotona ja laittaisin kaikki liikenevät rahat johonkin turhaan sisustusroinaan tai jatkuvaan puutarhan mylläämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulla on vielä hyvä säästövinkki: älä osta kirjaa, jossa annetaan ohjeita säästämiseen, koska sen voi lainata ilmaiseksi kirjastosta.
Ei tartte edes kirjastoon saakka lähteä kun voi tässä näin lukaista nuo säästövinkit kotona lukemalla ton jutun. Ei tartte ees lainata kyseistä kirjaa.
Kuka tuhlaisi rahansa tällaiseen kirjaan, joka on täynnä itsestäänselvyyksiä? Älä osta vitosen latteja joka päivä yms. ärsyttävää skeidaa, joka kertoo lähinnä kirjoittajansa kermaperseisyydestä. Julia käyttää pelkkiin ulkona syömisiinsä kuukaudessa enemmän kuin minä käytän ruokaan.
Viiden euron latte????? Mulle vitonenkin on jo niin iso raha etten ikinä edes miettis kuluttavani sitä mihinkään kahvikupilliseen. Samalla hinnalla saa melkein pari kahvipakettia ja kuukauden- parin kuukauden kahvit. Hui!!!! 😲
Julia on ainakin tuhlannut macin kannettavaan, joissa tunnetusti on ilmaa hinnoissa.
Minun vuosituloni ovat alle 10000 euroa.
Pakolliset menonsa Thurén jakaa miehensä kanssa. Asumiseen, ruokaan, sähkö- ja vakuutusmaksuihin sekä lehtiin, lapsen päiväkotimaksuun ja ruokaan ja muuhun vastaavaan kumpikin laittaa 1 370 euroa kuukaudessa
Miten tähän kaikkeen saa menemään 2740€ kuussa???? Meillä ei edes palkat oo yhteensä noin paljon.
Julia on ihana ihminen, tykkään hänen blogistaan. Mutta onhan nämä rikkaiden säästövinkit aina huvittavia. Vai että ihan pitäisi jättää jokapäiväinen takeaway-latte hakematta, ja ei pitäisi tilata kotiin ruokaa. No aijaa! Ja vielä pitäisi nöyrtyä kysymään kassamyyjältä oikein design-mekon hintaa, kamalaa, sehän pitää kohta köyhänä! Kyllä en tahdo että kassamyyjä köyhänä pitää! Täytyy olla design-mekko, en suostu pitämään ei-design-mekkoa! (Kukahan kertois tuhlareille, että se hienolta kalskahtava design-sana tarkoittaa ihan vaan suunnittelua, ja kaikki mekot, jopa H&M:nkin on joku suunnitellut. Eli ihan yhtä design-mekko on se 9,99 euron mekkokin. Ja samoissa hikipajoissa tehdään, kalliit ja halvat.)
Asuminen edullista koska omistusasunnossa miehen kanssa puoliksi:
Julia Thurén halusi viitisen vuotta sitten ostaa isomman asunnon miehensä kanssa. Puolisot sopivat elokuussa 2013, että vuoden päästä kummallakin on kymppitonni käsirahaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä enemmän jää rahaa, jos on 0 lasta
Raha on ehdottomasti tärkeämpää kuin lapset! Olisi todella upeaa jos kellään ei olisi lapsia ja kaikilla olisi tosi paljon rahaa säästössä!
Vois jäädä aikaisemmin pois työelämästä ja nauttimaan ”eläkepäivistä”.
Ko. blogin pitäjä ammentaa ainakin bloginsa perusteella hyväosaisesta lähtökohdasta, joten hänen säästö- ja sijoitusvinkkinsä lienevät suunnattu suurinpiirtein samalla tasolla liikkuville henkilöille. Pienituloisten ei kannata kirjaa paljoa vilkaista...