Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Julia Thuren säästänyt vuodessa kymppitonnin. Yksi syy että rahaa jää säästöön on se että hänellä on vain yksi lapsi.

Vierailija
17.09.2018 |

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005827570.html

– Ei myöskään ole itsestäänselvyys, että olen terve, en tarvitse autoa, minulla on vain yksi lapsi, ja ennen kaikkea, minulla on aikaa ja energiaa suunnitella talouttani, hän huomauttaa

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi lannistaa, mutta itse säästin samoilla tuloilla 6 kuukauden aikana 10 000 e ja nyt kun bruttotulot ovat 3000 e / kk säästän 2000 e / kk.

Ei siitä sen enempää, en sano muuta kuin että vuodessa 10 000 euron säästäminen noilla tuloilla ei ole temppu eikä mikään.

Eli et maksa syömisestä ja asumisesta mitään? 3000 euron bruttotuloista jää verojen jälkeen juuri sen verran mitä säästit. Kuka maksoi elämisesi?

HUPS! Siis NETTOtulot 3000 e ;) Tai tarkalleen laskettuna 3200 e.

Vierailija
82/101 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi lannistaa, mutta itse säästin samoilla tuloilla 6 kuukauden aikana 10 000 e ja nyt kun bruttotulot ovat 3000 e / kk säästän 2000 e / kk.

Ei siitä sen enempää, en sano muuta kuin että vuodessa 10 000 euron säästäminen noilla tuloilla ei ole temppu eikä mikään.

Eli et maksa syömisestä ja asumisesta mitään? 3000 euron bruttotuloista jää verojen jälkeen juuri sen verran mitä säästit. Kuka maksoi elämisesi?

Itsellä sama tavoite kuin sinulla. Omat tulot 3300 e / kk ja hyvin pärjää 1300 eurolla kuussa ja joskus säästöön jää enemmän kuin 2000 e / kk.

En ymmärrä minne ihmiset saavat sitä rahaa kulumaan niin hemmetisti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla aika hem metin isot menot ennen tuota säästökokeilua,että voi säästää 10 000 euroa vuodessa.

Minulla menee nykyään noin tonni kuussa, jos lasketaan koko vuoden keskimääräinen summa, eli vuodessa menoni ovat noin 12 000 euroa.

Jos tuosta säästäisin vielä 10 000 euroa pois, niin melko taikuri saisin olla, että vuodessa kuluttaisin rahaa vain 2000 euroa.

Eli kyllä pitää olla melko ää liömäistä rahankäyttöä, jos onnistuu säästämään kymppitonnin vuodessa sillä ettei ostele joka päivä jotain turhuuksia. Kuka on niin idi ootti, että ostelee jotain turhuuksia ja take away-juttuja kymppitonilla vuodessa, ja sitten on muka viisas, kun lopettaa turhuuksiin törsäämisen?

Vierailija
84/101 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä sama tavoite kuin sinulla. Omat tulot 3300 e / kk ja hyvin pärjää 1300 eurolla kuussa ja joskus säästöön jää enemmän kuin 2000 e / kk.

En ymmärrä minne ihmiset saavat sitä rahaa kulumaan niin hemmetisti!

Itse en vois mitenkään pärjätä, vaikka mulla on mies ja maksetaan kaikki puoliksi. Pitää vaan päästä ostamaan joka kuukausi palkkapäivänä uusia vaatteita. Kirppareita en voi sietää.

Vierailija
85/101 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla aika hem metin isot menot ennen tuota säästökokeilua,että voi säästää 10 000 euroa vuodessa.

Minulla menee nykyään noin tonni kuussa, jos lasketaan koko vuoden keskimääräinen summa, eli vuodessa menoni ovat noin 12 000 euroa.

Jos tuosta säästäisin vielä 10 000 euroa pois, niin melko taikuri saisin olla, että vuodessa kuluttaisin rahaa vain 2000 euroa.

Eli kyllä pitää olla melko ää liömäistä rahankäyttöä, jos onnistuu säästämään kymppitonnin vuodessa sillä ettei ostele joka päivä jotain turhuuksia. Kuka on niin idi ootti, että ostelee jotain turhuuksia ja take away-juttuja kymppitonilla vuodessa, ja sitten on muka viisas, kun lopettaa turhuuksiin törsäämisen?

Itse säästin 25 000 euron vuosituloista 10 000 e helposti.

T. Avioliitossa elävä kahden lapsen äiti. Kun ne menotkin puolitetaan, niin ei jää niin paljon maksettavaa ;) Eikä lapsetkaan sitä säästämistä hidasta!

Vierailija
86/101 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käärinliinoissa ei ole taskuja..

Vierailija
87/101 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kamala 😂 Työssäkäyvänä ihmisenä ymmärrän täysin, että tällainen neuvo:

Jätin kahvilassa pullan ostamatta ja otin välillä eväät töihin

toimii ja tuo säästöjä. Mutta se on vähän jotain muuta, jos ei ole niitä töitä..

Vierailija
88/101 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sitten itse perinyt vanhemmiltasi / isovanhemmiltasi mitään?

Vierailija
89/101 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun isossa taloyhtiössä ja saan pientä tuloa kirppismyynneillä.

Olen hommannut kierrätyshyllyn ja kun asukkaita on yli 300, hyllyille tulee joka päivä jotain.

Kerran kk vien tavarat kirppikselle, jossa on 50% sopimus ja sieltä tulee 100 - 200 e kk käteen.

Meillä on mieheni kanssa lounaskortit. Näiden saldo ja lounassetelien saldolla maksamme ruokamenot.

Yhtiövastike on 280 e ja sähkölasku alle50 e kk.

Vaatteita ostan max 2 vuodessa.

Aika halvalla elämme. Ilman näitä vinkkejä.

Vierailija
90/101 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain tämä Thuren mainitsi että joku isovanhempi antaa jokaisesta syntyvästä lapsesta/lapselle 4000 euroa. Helppohan siitä on kerryttää lapselle. Kyllähän tästä jo näkee miten jotkut todella syntyvät kultalusikka persiissä.

Ja toinen mikä näiden varakkaiden nuukailussa ärsyttää on kun kaupungit näivettyy. Taas uusia firmoja laittamassa lappuja luukulle kun ei vaan kannata, ainoat jotka pärjää on samat ulkomaiset ketjuliikkeet. Se on katastrofi kaupunkikuvalle. Nämä voisivat ottaa vastuuta myös kaupunkikuvasta ja laittaa varallisuuttaa kiertoon, mutta ei, pääasia että tilillä suuri summa, vaikka pienyrittäjyys ei enää kannata, kun muutkin uskovat tätä sijoittamisen ilosanomaa ( monet muuten tulevat rahojaan menettämään, kantaako nämä mitään vastuuta siitä) Itselläkin myös sijoituksia, mutta sijoitan lisäksi hyvään elämään, suosin ostoksissani mm suomalaisia putiikkeja ym.

Vierailija
91/101 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein saman homman 7 kuukauden aikana, ainoa ero on se että itselläni on 3 lasta ja olin tuohon aikaan puolet vuodesta ansiosidonnaisella, meillä on 2 autoa ja oli jo tuolloin omakotitalo, jossa velkaa :D Tällä hetkellä säästössä 22 000 e, jotka olen säästänyt ihan itse (miehellä omat säästönsä). Oma tavoitteeni on säästää tällä hetkellä käsirahaa sijoitusasuntoihin.

T. MinäMinä 28 v.

Vierailija
92/101 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten itse perinyt vanhemmiltasi / isovanhemmiltasi mitään?

En. Isovanhemmista kaksi oli tulonsiirtojen varassa eläneitä juoppoja. Yksi jätti tyttärilleen rahaa mutta oma äitini hassasi oman osuutensa alle vuodessa. Yksi on vielä hengissä ja ei sieltä mitään heru. Omat vanhempani tulevat jättämään arvotonta roinaa vuokrakämpällisen verran.

Vierailija
93/101 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yep, rahaa ei saa mukanaan hautaan, mutta onneksi on sitten lapsia, jotka pääsevät nauttimaan perinnöstä ;)

Itselläni on 19 000 e säästöjä ja yksi velaton asunto vuokralla.

Vierailija
94/101 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalla voi taata sen että eläkepäivät ovat leppoisat ja voi jäädä työelämästä pois jo hyvissä ajoin ennen virallista eläkeikää. Tätä eivät "Käärinliinoissa ei ole taskuja" -huutelijat millään ymmärrä kun tuntuvat mielellään kuluttavansa suuren osan elämästään työn parissa. Harvoja ihmisiä työ niin paljoa kiinnostaa että sitä mielellään tekee varsinkin kun siitä ei mielestään hyvää korvausta saa.

Vierailija
95/101 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näille aikaisin eläkkeelle jääville suosittelen aktiivista yhteiskunnasssa mukana pysymistä vapaaehtoistyön, yhdistystoiminnan tms kautta. Liian usein nähnyt miten eläkkeelle jäätyään ihminen tavallaan menettää toivonsa elämän suhteen, jää sinne kotiin, elämänpiiri kaventuu, vanhenee silmissä. Sitten taas tiedän pari vielä 70 vuotiaana työelämässä jatkavaa, tosi omilla ehdoillaan lähinnä yrittäjänä, ovat ihan eri tavalla tässä päivässä kiinni, hyvin ikäistään nuoremman oloisia ja positiivisia.

Vierailija
96/101 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typeriä ja itsestään selviä "säästövinkkejä". Kahviloiden kahvit on niin kalliita ettei sellaisia kukaan normi-ihminen osta muutenkaan kuin ehkä kerran pari vuodessa, erityistilanteissa. Ulkona syöminenkin rajoittuu mm. synttäreihin, muutama kerta per vuosi. Eli ei noiden rajoittaminen ole mikään säästövinkki normaalille ihmiselle. Ne on niitä erityisjuttuja jotka muulla säästämisellä voi toteuttaa ansaitusti mutta harvoin.

Vierailija
97/101 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän vuodessa noin 10 000 e matkoihin eli jättämällä matkat väliin säästäisin 10 000 e vuodessa. Mitä saavuttaisin sillä? Elämättömän elämän? Ei kiitos.

Miksi elämän täytyy olla aina jossain muualla? Miksei elämää voi rakentaa sinne missä asuu?

Mä kaipaan ainakin vaihtelua elämääni. Mielummin käyn jossain reissuissa vuoden aikana ja maisemanvaihdoksen jälkeen tuun taas pirteämpänä kotiin kuin kökkisin kokoajan vain kotona ja laittaisin kaikki liikenevät rahat johonkin turhaan sisustusroinaan tai jatkuvaan puutarhan mylläämiseen.

Voiko paremmin sanoa! Minä allekirjoitan kaiken tuon. Vuosikausia nyhjäsin kotona erilaisten sisustusjuttujen parissa puutarhaa antaumuksella mylläten. Nyt olen kurkkua myöten täynnä tätä paikkakuntaa, kotoa kökkimistä. (Ja myös puutarhan mylläämistä). Selkeä tavoite säästämisessä on paras kannustin! Päämäärän määrittely - ja sen jälkeen suoraa toimintaa päämäärän saavuttamiseksi.

Vierailija
98/101 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noissa ohjeissa ei ollut mitään uutta. En juo kahvia kauppakeskuksessa. Syön ulkona n. Kaksi kertaa vuodessa. Työpaikalla on eväät. Vaatteita ostan vain tarpeeseen j.n.e. Nettotuloni ovat 1950 e/kk. Miehen kanssa laitetaan laskut puoliksi. Meillä on iso perhe, 7 lasta, oma talo, velkaa n. 35000. Säästän 85 e/kk. Siitä tulee n. 1000 e/vuosi. Tulee siitä kymmenessä vuodessa 10000 e, jos tuloja on tämänkin verran. Ruoka laitetaan monipuolisesti ja lapsille ostetaan vaatteita tarpeen mukaan. Puutetta emme ole nähneet, mutta 10000 euron vuosisäästö on utopiaa. Tärkeintä ei ole rahan säästäminen, vaan toimeentulo ja se toisista välittäminen, että jokaisella olisi hyvä olla.

Minusta tuntuu, että ongelma on siinä kun kaikki muuttavat pääkaupunkiseudulle. Siellä se elämä on kallista!

Olen itse alle kolmekymppinen kahden lapsen äiti ja olen aina saanut säästöön rahaa. Kun tienasin 2700 e / kk, niin sain 9 kuukaudessa säästöön lähes 10 000 e. Meillä on niin pieni asuntolaina ja ajamme edullisilla autoilla eikä ole muuta kuin perus menoja tuon päälle. Emme halua kasvattaa lainojamme, koska se syö säästöjä, niinpä ainut laina on tuo asuntolaina.

Minulla oli 28-vuotiaana 30 000 euron säästöt, ihan kahden lapsen äitinä ja ilman perintöjä. Ei se mahdottomuus ole. Kaikki pienet laskulle ostelut ja muut muuttuvat pitkän ajan kuluessa isoksi kulueräksi. Tiedän monta tapausta, jossa vaan todetaan ”en tiedä minne se raha menee”, mutta myöhemmin saan kuulla noista osamaksuista. Hmmmm..

Vierailija
99/101 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse säästin 25 000 euron vuosituloista 10 000 e helposti.

T. Avioliitossa elävä kahden lapsen äiti. Kun ne menotkin puolitetaan, niin ei jää niin paljon maksettavaa ;) Eikä lapsetkaan sitä säästämistä hidasta!

Joskus ne totta vieköön hidastaa :) Lapseni harrastuskulu kilpatasolla on 400€/kk. Mutta oma valintamme enkä valita, kunhan nyt mainitsin.

Pienet lapset nyt ei juuri mitään kulutakaan hoitomaksujen lisäksi, mutta ikinä ei voi tietää tulevasta. Jostain pienestä ja vähäpätöiseltä tuntuvasta harrastuksesta voi ”vahingossa” kasvaa todella iso menoerä. Lapsen suuri intohimo ja pärjää lajissa hyvin, niin siinä sitä sitten ollaan. Mutta sellaista se, itse mieluusti säästän nämä vuodet vähemmän ja katson tilannetta myöhemmin uudelleen.

Vierailija
100/101 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettotulot 1380€/kk. Mitenkähän siitä sais 10000€ säästöön vuodessa?

Kaikki lähtee liikkeelle halvasta asumisesta

Vanha ketju mutta komppaan tätä. En ole rikas mutta pärjään hyvin yksinhuoltajana osittain, koska asumme kaksiossa "alle" tulotasomme. Saan noin 2500 € nettotuloista kuussa tonnin säätöön. Saisin lainaa isompaan asuntoon, mutta minulle taloudellinen mielenrauha on noin tuhat kertaa tärkeämpää kuin neliöt.

Helpointa on varmaan säästää, jos on toinen aikuinen jakamassa arjen kuluja. Silloin ei tarvitse asua niin ahtaastikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi