Julia Thuren säästänyt vuodessa kymppitonnin. Yksi syy että rahaa jää säästöön on se että hänellä on vain yksi lapsi.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005827570.html
– Ei myöskään ole itsestäänselvyys, että olen terve, en tarvitse autoa, minulla on vain yksi lapsi, ja ennen kaikkea, minulla on aikaa ja energiaa suunnitella talouttani, hän huomauttaa
Kommentit (101)
Molemmilla vanhemmilla pitäisi vuodessa tai ainakin kahdessa saada vähintään kymppitonni eli yhteensä kaksikymmentä tonnia säästöön lapsen tilille ennen ensimmäistä lasta ja sen jälkeen sitten yhteensä kymppitonni vuodessa sinne samalla tilille. Niin kauan kuin saa lastenhoitotilille ja lasten rahastoihin kymppitonnin vuodessa säästöön niin voi tehdä lapsia. Sitten jos alkaa tehdä tiukkaa niin ei kannata tehdä enempää. Kymppitonni/lapsi/vuosi kannattaa varata lapsen juokseviin-, asumis-, harrastus- ja perheen autokuluihin niin riittää varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julia on ainakin tuhlannut macin kannettavaan, joissa tunnetusti on ilmaa hinnoissa.
Köyhän ei välttämättä kannata ostaa halpaa. Omistan 8 vuotta vanhan Macin ja se toimii yhtä hyvin kuin uutena. Ei ole aikomusta vaihtaa sitä ennen kuin se hajoaa.
Kaveri ostaa uuden markettikoneen 250€ joka toinen vuosi.No mulla on vanha pc-kannettava 8v. ollut joka ikinen päivä ainoana koneena, ja vaihdan vasta kun hajoaa. Kaverin ylikallis Mac pimeni parin kolmen vuoden jälkeen. Ei vaan käynnistynyt enää.
Hmm, onkohan tällä palstalla jotain Mac -vihaa? Käyttäkää ennenkuin dissaatte.
Mun tämänhetkinen MacBook Pro on ollut käytössä miltei kymmenen vuotta. Akku vaihdettiin juuri, muuten ei ole ollut vikoja. Muistia riittää edelleen, toki jossain vaiheessa sekin tulee täyteen.
Kosketustuntuma on edelleen laadukas ja käytettynä Mac pitää arvonsa. Vaikka miehellä on uudempi Mac, niin olemme harkinneet ostoissamme muitakin kannettavia. Tällä hetkellä vain mikään muu ei ole riittävä käyttöömme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on turkulainen ja sillä on varakkaat vanhemmat joilla kontakteja...
Vau tätä teidän lyhyen yksinkertaistamisen logiikkaa. Siinä tapauksessa mun olis pitänyt sanoa mun pohjalaisvanhemmille, että "ei kannata tehdä hommia, kun ei niistä saa 100 000€/hlö vuodessa. Plus, että teillä ei ole edes rikkaita vanhempia saati perintöä. Mä aion isona mennä työkkärin luukulle".
Vanhempani ovat säästäneet, säästäneet ja säästäneet. Sijoittaneet rahansa fiksusti ilman perintöjä tai kontakteja ja opettaneet kovan työnteon merkityksen ilman haihattelua. Ja kyllä, olen ottanut mallini heiltä.
Juuri näin. Huomaa ketkä kommentoijista ovat me ollaan hävitty tää peli -asenteella.
Joillekin ei näköjään mikään määrä disclamereita riitä... Julia on sekä tossa haastattelussa (ks. esim. ap:n viesti) että blogissa kyllästymiseen asti muistuttanut olevansa etuoikeutettu monella tapaa, mutta silti pitää valittaa, että helppohan se on puhua, kun on etuoikeutettu.
Ja joo, noi esimerkiksi valitut säästövinkit on kuluneita ja toimii vain sellaisille tyypeille, joilla on rahaa. Jännästi kuitenkin tälläkin palstalla vähän väliä ihmiset kitisee, että tienataan molemmat 3-4k /kk, eikä riitä "mihinkään" 3-4 hengen perheessä. Että ehkä nyt vaan on niin, että kaikki ei oo niin fiksuja rahankäyttäjiä kuin tähän ketjuun kommentoineet, niin yllättävää kuin se toki onkin. Ja siinä on varmaan vähän toimittajakin tehnyt valintoja, kun juttuun on otettu esimerkkejä? Kirjassa pitäisi blogin mukaan olla muutakin kuin säästämistä, mm. vastuullista sijoittamista, mikä ainakin itseä kiinnostaisi.
Sain noin 2000€/kk nettotuloistani säästöön 10 000€ vuodessa, vaikka kävin ulkomailla ja järjestin samalla häitä yhdessä puolisoni kanssa.
Millä keinoin? Asumme suht edullisessa vuokra-asunnossa yhdessä mieheni kanssa (omistusasuntoa emme vielä halua ostaa), minulla ei ole autoa. Pyöräilen puolet vuodesta töihin, toisen puolikkaan menen bussilla. En tupakoi, alkoholia käytän vähänlaisesti. Syömme pääasiallisesti kasvisruokaa ja omat eväät ovat lähes aina töissä. Ulkona syömiseen panostamme, mutta käymme hieman harvemmin (vertaa 2x/kk Amarillossa tai 1x/kk hienommassa paikassa). En osta jatkuvasti uutta ym. Mistään en koe joutuvani luopumaan, päin vastoin.
Julialla on hyviä pointteja josta moni voisi ottaa opiksi.
Noissa ohjeissa ei ollut mitään uutta. En juo kahvia kauppakeskuksessa. Syön ulkona n. Kaksi kertaa vuodessa. Työpaikalla on eväät. Vaatteita ostan vain tarpeeseen j.n.e. Nettotuloni ovat 1950 e/kk. Miehen kanssa laitetaan laskut puoliksi. Meillä on iso perhe, 7 lasta, oma talo, velkaa n. 35000. Säästän 85 e/kk. Siitä tulee n. 1000 e/vuosi. Tulee siitä kymmenessä vuodessa 10000 e, jos tuloja on tämänkin verran. Ruoka laitetaan monipuolisesti ja lapsille ostetaan vaatteita tarpeen mukaan. Puutetta emme ole nähneet, mutta 10000 euron vuosisäästö on utopiaa. Tärkeintä ei ole rahan säästäminen, vaan toimeentulo ja se toisista välittäminen, että jokaisella olisi hyvä olla.
Vierailija kirjoitti:
Joillekin ei näköjään mikään määrä disclamereita riitä... Julia on sekä tossa haastattelussa (ks. esim. ap:n viesti) että blogissa kyllästymiseen asti muistuttanut olevansa etuoikeutettu monella tapaa, mutta silti pitää valittaa, että helppohan se on puhua, kun on etuoikeutettu.
Ja joo, noi esimerkiksi valitut säästövinkit on kuluneita ja toimii vain sellaisille tyypeille, joilla on rahaa. Jännästi kuitenkin tälläkin palstalla vähän väliä ihmiset kitisee, että tienataan molemmat 3-4k /kk, eikä riitä "mihinkään" 3-4 hengen perheessä. Että ehkä nyt vaan on niin, että kaikki ei oo niin fiksuja rahankäyttäjiä kuin tähän ketjuun kommentoineet, niin yllättävää kuin se toki onkin. Ja siinä on varmaan vähän toimittajakin tehnyt valintoja, kun juttuun on otettu esimerkkejä? Kirjassa pitäisi blogin mukaan olla muutakin kuin säästämistä, mm. vastuullista sijoittamista, mikä ainakin itseä kiinnostaisi.
Näin juuri. Tuttavapiirissämme on useampi perhe, joka on juuri tällaisia "mikään raha ei riitä perheessämme". Silti on pakko olla kaksi autoa, lapsilla on lapsivakuutukset, joka kuukausi käydään kampaajalla ottamassa väri ja leikkaus, asutaan suihkussa, vaatteet on pakko ostaa uutena, asuntolainaa ei saada lyhennettyä kunnolla, sijoituksia, saati säästöjä ei ole, ruoka on eineksiä ja muuta kallista, salikortti on, vaikkei sitä käytetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen turkulainen, ns kolikkojutun päätellen jä, sanoo myös yhden juurisyyn mihin keskimääräisenkin miehen rahat menee: "mulla on kallis emäntä..."
Onhan se, jos ottaa omaan ulkonäköön panostavan naisen, joka ei kykene omia hankintojaan maksamaan itse. Se viimeisen päälle vaatetettu ja laitettu ulkonäkö ei tule ilmaiseksi. Me vähään tyytyväiset meikittömät harmaavarpuset saamme maksettua omat menomme ja rahaa jää vielä säästöön.
Mukava havaita, että säästäväisyys on hyväksyttyä edes silloin kun konteksti on riittävän puritaaninen. Jos ei muuta niin on se jo ainakin alku.
Mutta hiukan on kyllä ankeaa jos ainut sallittu säästökohde on naisille meikit. Ulkomaanmatkoista ja lattekahveista ei saa säästää koska joku tienaa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Noilla tuloilla saakin säästöön eikä tarvitse ihmeemmin edes pihistellä. Minua jaksaa naurattaa säästövinkit "keitä aamukahvi kotona äläkä osta viiden euron lattea", "tee itse ruokaa äläkä tilaa valmista kotiin, säästät kuukaudessa satasia" ja "ota välillä eväät töihin". Minun säästövinkit ovat "keitä kahvia vain sen verran kun juot ja koeta vähentää siitäkin", "pidä puuropäiviä" ja "käytä eväisiin max euron verran päivässä".
Nuo ensimmäiset ovat kylläkin ihan normaaleja, normaalituloisen kaupunkilaissinkun tai kaupunkilaisparin säästövinkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Julia on ihana ihminen, tykkään hänen blogistaan. Mutta onhan nämä rikkaiden säästövinkit aina huvittavia. Vai että ihan pitäisi jättää jokapäiväinen takeaway-latte hakematta, ja ei pitäisi tilata kotiin ruokaa. No aijaa! Ja vielä pitäisi nöyrtyä kysymään kassamyyjältä oikein design-mekon hintaa, kamalaa, sehän pitää kohta köyhänä! Kyllä en tahdo että kassamyyjä köyhänä pitää! Täytyy olla design-mekko, en suostu pitämään ei-design-mekkoa! (Kukahan kertois tuhlareille, että se hienolta kalskahtava design-sana tarkoittaa ihan vaan suunnittelua, ja kaikki mekot, jopa H&M:nkin on joku suunnitellut. Eli ihan yhtä design-mekko on se 9,99 euron mekkokin. Ja samoissa hikipajoissa tehdään, kalliit ja halvat.)
No ei tuo kyllä kovinkaan rikkaiden elämältä vaikuta, normaalituloisten ja -varaisten kylläkin.
Minulla nettotulot 2300 kk, säästöön 1300 kk, asumiskulut n. 400 kk kaikkineen. Tästä jää siis yli 15 000 säästöön vuodessa, vaikka tuhlaisi lomarahat. En matkustele usein, enkä osta latteja, lapsia ei ole ja asun avopuolison kanssa. 600 riittää asumiskulujen jälkeen kk ruokaan, käyttörahaksi ja pakollisiin kuluihin. Vaatteet pääosin kirpparilta ym. Opiskelen töiden ohessa, joten budjetti tuntuu ruhtinaaliselta "opiskelijalle", mitään tukia en tietenkään enää saa. Huom, nautin silti elämästäni nyt, se ei vaadi kuluttamista :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julia on ainakin tuhlannut macin kannettavaan, joissa tunnetusti on ilmaa hinnoissa.
Köyhän ei välttämättä kannata ostaa halpaa. Omistan 8 vuotta vanhan Macin ja se toimii yhtä hyvin kuin uutena. Ei ole aikomusta vaihtaa sitä ennen kuin se hajoaa.
Kaveri ostaa uuden markettikoneen 250€ joka toinen vuosi."toimii yhtä hyvin kuin uusi". Millä logiikalla? Et ole vaihtanut akkua? Entä laitteen muisti? T:MacBook Pro-käyttäjä
iMac:ssä ei ole akkua ja muistista en tiedä.
Joku alapeukuttaa kun on iMac pöytäkoneena?
Oikeesti? Kone kuin kone. Itselleni ei ole merkillä väliä kunhan ohjelmat ja konetoimivat.
Vierailija kirjoitti:
Nämä on taas näitä... ”10000 säästäminen on niin helppoa kun vaan keittää oman kahvin”. Jutussa ei kerrottu että rouvan nettotulot ovat varmasti tuhansia euroja.
Joo, paras mihin olen törmännyt oli säästövinkkiartikkeli jossa ehdotettiin että muuta takaisin vanhempiesi luo asumaan ja säästä asumiskuluissa :D
Omalla kohdalla säästöjen kerryttämiseen on toiminut parhaiten tulojen kasvaminen. Yllättävästi jää aika paljon enemmän käteen lähes neljän tonnin tuloilla kuin puolentoista tonnin tuloilla, vaikka tuli ostettua auto ja työmatkat pitenivät.
10 000 vuodessa? Olen säästänyt 6 kuukaudessa 12 000 e, meillä on 3 lasta, omakotitalo ja 2 autoa.
Ainiin ja matkustellaan myös, mistään ei jäädä paitsi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri ostaa uuden markettikoneen 250€ joka toinen vuosi.No mulla on vanha pc-kannettava 8v. ollut joka ikinen päivä ainoana koneena, ja vaihdan vasta kun hajoaa. Kaverin ylikallis Mac pimeni parin kolmen vuoden jälkeen. Ei vaan käynnistynyt enää.
Hmm, onkohan tällä palstalla jotain Mac -vihaa? Käyttäkää ennenkuin dissaatte.
Mun tämänhetkinen MacBook Pro on ollut käytössä miltei kymmenen vuotta. Akku vaihdettiin juuri, muuten ei ole ollut vikoja. Muistia riittää edelleen, toki jossain vaiheessa sekin tulee täyteen.
Kosketustuntuma on edelleen laadukas ja käytettynä Mac pitää arvonsa. Vaikka miehellä on uudempi Mac, niin olemme harkinneet ostoissamme muitakin kannettavia. Tällä hetkellä vain mikään muu ei ole riittävä käyttöömme.
Muisti ei tule ajan myötä täyteen. Taidat puhua tallennustilasta, eli et tiedä hölkäsen pöläystäkään siitä mistä puhut.
Mielestäni Thuren muistaa kyllä aina mainta että tiedostaa olevansa etuoikeutettu ja että kaikilla ei ole varaa säästää.
Mutta pienituloiset ihmiset hassaavat myös rahaa aivan suotta. Eivät tietenkään samanlaisia summia kuin parempituloiset, mutta silti. Ja kaikki hyvätuloisetkaan eivät saa yhtään rahaa säästöön...
Thuren myös kertoo konkreettisia vinkkejä mihin on itselaittanut rahojaan kun taas esim "vauras nainen" Majamäen vinkit ovat aina jotain "naiset, katsokaa mihin kulutatte ja vaurastukaa" mitä nyt ei voi pitää vinkkinä alkuunkaan.
En haluaisi lannistaa, mutta itse säästin samoilla tuloilla 6 kuukauden aikana 10 000 e ja nyt kun bruttotulot ovat 3000 e / kk säästän 2000 e / kk.
Ei siitä sen enempää, en sano muuta kuin että vuodessa 10 000 euron säästäminen noilla tuloilla ei ole temppu eikä mikään.
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi lannistaa, mutta itse säästin samoilla tuloilla 6 kuukauden aikana 10 000 e ja nyt kun bruttotulot ovat 3000 e / kk säästän 2000 e / kk.
Ei siitä sen enempää, en sano muuta kuin että vuodessa 10 000 euron säästäminen noilla tuloilla ei ole temppu eikä mikään.
Eli et maksa syömisestä ja asumisesta mitään? 3000 euron bruttotuloista jää verojen jälkeen juuri sen verran mitä säästit. Kuka maksoi elämisesi?
iMac:ssä ei ole akkua ja muistista en tiedä.