Oppilas kuoli sairauskohtaukseen Espoossa – liikuntatunnilla oli suoritettu piip-testiä
Oppilas on joutunut sairaalaan espoolaisen koulun liikuntatunnilta tällä viikolla. Koulun rehtori vahvistaa tapahtuman IS:lle.
– Siellä on ollut sellainen tilanne, että oppilas on saanut liikuntatunnilla sairauskohtauksen ja hänet on viety sairaalaan ambulanssilla.
Rehtori ei kommentoi oppilaan tämänhetkistä terveydentilaa. IS:n tietojen mukaan poika kuoli sairaalassa.
IS:n saamien tietojen mukaan liikuntatunnilla oli suoritettu niin sanottua piip-testiä.
Piip-testillä eli kestävyyssukkulajuoksulla (engl. beep test) mitataan maksimaalista kestävyyttä. Testissä juostaan 20 metrin matkaa edestakaisin yhä nopeammin ja nopeammin niin kauan kuin juoksija jaksaa.
Nimi tulee äänitteestä, joka antaa äänimerkin, kun juoksijan tulee lähteä seuraavalle sukkulalle.
Kommentit (634)
Miksi mua suututtaa???
En pidä peruskoulusta, testejä, laajat koko perheen terveystutkimukset ja mitä vielä jatkossa?
Kaikki on mennyt liian pitkälle.
Onneksi kuopus jo kasilla.
Nykysuuntaus ei hyvää kerro ja vähän pelkään että lisää keksitään koko ajan.
Peruskoulu on kohta suorittamista ja herkille liikaa.
Saatika että perheen asioita udellaan oikein urakalla.
Move testissä kysyttiin lupaa saako käyttää terveystarkastuksessa ja poika teki itse päätöksen.
Jatkossa tuleekin sitten saarnat terkkarilta jos kunto huono. No poika ei lupaa antanut.
Missä liikunnan ilo? Sitä korostan aina ja se pitää meidät liikkuvana.
Sienestämään lähdetään kohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläasteella itelle tuli kuntotestin jälkeen aivan totaalinen romahdus, sairaalaan vietiin. Vedin kaikki kuntotestin osat täysillä ja olin viikkoja kotona jo harjoitellut että saan varmasti vatsalihasliikkeitä tehtyä viimeiseen saakka kun halusin näyttää kiusaajilleni jne...
Tällainen kilpailullinen liikunta kouluissa ei oikein ole hyväksi. En ymmärrä miksi pitää pakottaa nuoria vetämään itsensä aivan loppuun noissa testeissä. Ja muuten kyllä arvostellaan jos "luovuttaa" ensimmäisten joukossa.
N20
Sairasta on tässä vain sinun oma suhtautuminen ollut jos noin olet tosissasi ottanut.[/
Sairas olet itse, nuoret murrosiässä ja kehitys kesken, myös se psyyke.
He ovat vielä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mua suututtaa???
En pidä peruskoulusta, testejä, laajat koko perheen terveystutkimukset ja mitä vielä jatkossa?
Onneksi kuopus jo kasilla.Nykysuuntaus ei hyvää kerro ja vähän pelkään että lisää keksitään koko ajan.
Saatika että perheen asioita udellaan oikein urakalla.Move testissä kysyttiin lupaa saako käyttää terveystarkastuksessa ja poika teki itse päätöksen.
Jatkossa tuleekin sitten saarnat terkkarilta jos kunto huono. No poika ei lupaa antanut.
Ei ollut omanakaan kouluaikana (ysäri+2000 -luvun alku) tietoakaan liikunnan ilosta.
Vattuilua tuli niin opettajalta kuin näiltä lellikeiltä, jotka sattuivat harrastaan liikuntaa ns. oikeassa seurassa.
Nämä tytöt saivat automaattisesti kympin liikunnasta, me muut seiskan, aivan sama kuinka tosissaan oli yrittänyt.
"Parhaimpia" muistoja se, miten savustettiin ulos kevään luokkien välisestä pesäpallo-ottelustakin, arvalla siis valittiin pelaajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläasteella itelle tuli kuntotestin jälkeen aivan totaalinen romahdus, sairaalaan vietiin. Vedin kaikki kuntotestin osat täysillä ja olin viikkoja kotona jo harjoitellut että saan varmasti vatsalihasliikkeitä tehtyä viimeiseen saakka kun halusin näyttää kiusaajilleni jne...
Tällainen kilpailullinen liikunta kouluissa ei oikein ole hyväksi. En ymmärrä miksi pitää pakottaa nuoria vetämään itsensä aivan loppuun noissa testeissä. Ja muuten kyllä arvostellaan jos "luovuttaa" ensimmäisten joukossa.
N20
Sairasta on tässä vain sinun oma suhtautuminen ollut jos noin olet tosissasi ottanut.
Olet oikeassa, olin sairas. Mulla oli syömishäiriö ja hyvin vaativa suhtautuminen itseeni ja suorituksiini. Minut vain leimattiin koulussakin luonnostaan hoikaksi ja ketään ei epäillyt kohdallani syömishäiriötä vasta kun lukiossa. Olin pyörtyillut useaan otteeseen liikuntatunneilla,käytävillä jne ja siitä huolimatta liikkatunnilla opettajat eivät koskaan puuttuneet asiaan.
N20
Minkä hemmetin takia sukkulatestiä tehdään perusopetuksessa mahdollisesti huonokuntoisille oppilaille? Oma poikani harrastaa yleisurheilua ja siellä testataan sukkulaa välillä, mutta sillä tasolla kaikki ovat jo kovakuntoisia.
Joku on varmasti myös joskus kuollut matematiikantunnille, eikä matikanopetusta ole sen takia lopetettu.
Tieten tahtoen tuskin on tämä oppilas tai myöskään opettaja ottanut riskiä. Älyttömän huono tuuri vain käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Olettehan tietoisia, että myös kesken seksin kuolee ihmisiä. Tästä ei julkisuudessa paljon puhuta, mutta ensihoidon ammattilaiset tämän tietävät hyvin....
Jep, aina välillä hopeakettujen raatoja löytyy paareilta. Surullista mutta elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen lisäarvoa tuo jatkuva testaaminen ja arvojärjestykseen lajittelu tuottaa? Kuolemantapauksia ja yleistä pahoinvointia, sitä se tuottaa. Sairas maailma.
Standarditesteillä testataan ikäluokkien kuntoa ja sen kehitystä. Nykyään jopa lapset (alle kouluikäiset!) kärsivät ylipainosta ja heikosta yleiskunnosta, jonka vuoksi eivät aina selviä edes perusarjessa suoritettavista liikuntasuoritteista. Näillä testeillä selvitetään lasten ja nuorten yleiskuntoa ja osataan puuttua siihen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.
Vastahan oli Ylellä tai vastaavalla artikkeli urheilijamiehestä, joka oli täysin odottamatta saanut sydänpysähdyksen, ja ohimenevästä bussista joku huomasi ja ehti maallikkoelvytyksellä pitää hengissä ensiavun saapumiseen saakka. Kyseessä siis mies, joka juoksi paljon ja tietenkin hyväkuntoinen, eikä mitään sydänongelmaa ollut aiemmin.
Elämä on niin haurasta, ei sitä tiedä vaikka itsekin seuraavalla lenkillä lähtisi. Ei missään nimessä ollut opettajan vika, ellei sitten ollut tiedossa jotain lapsen kuntoon vaikuttavaa tekijää.
Eli numerotietoa kerättiin, sitä varten piip-testi on kehitetty. Iltalehti:
"- Sitä katsottiin, että se antaa oikean kuvan nuoren suorituskyvystä. Halusimme saada ajantasaista tietoa missä kunnossa lapset ja nuoret ovat ja saada tietokantaa kerättyä".
Testin kehittelijä, ei vaikuta empaattiselta ihmiseltä.
"Espoon sivistystoimi selvittää liikuntatunnin jälkeen kuolleen oppilaan tapausta. Espoon Tiistilän koulun oppilas sai sairauskohtauksen kesken liikuntatunnin.
- Tämä on erittäin ikävä ja valitettava juttu. Erittäin pahoillani olen vanhemmille, että näin on päässyt käymään, Espoon sivistystoimen johtaja Aulis Pitkälä sanoo Iltalehdelle.
Pitkälä kertoo, että Sivistystoimi muun muassa selvittää, noudatettiinko liikuntatunnilla opetussuunnitelmaa. Pitkälä on toiminut aiemmin Opetushallituksessa tekemässä perusopetuksen Move!-uudistusta. Kyseessä on 5. ja 8. vuosiluokkien oppilaille tarkoitettu toimintakyvyn valtakunnallinen tiedonkeruu- ja palautejärjestelmä."
Vierailija kirjoitti:
Miksi mua suututtaa???
Onneksi kuopus jo kasilla.Nykysuuntaus ei hyvää kerro ja vähän pelkään että lisää keksitään koko ajan.
Saatika että perheen asioita udellaan oikein urakalla.Move testissä kysyttiin lupaa saako käyttää terveystarkastuksessa ja poika teki itse päätöksen.
Varmaan siksi että liikkumattomuus on väestömme merkittävimpiä ongelmia. Ylipainosta tulee normaalia ja tavallinen kävely (kuten nytkin heitit esimerkiksi sienestämisen!!!) nähdään jo liikuntasuorituksena. Sienestäminen ja metsässä kävely on hyvä alku, mutta peruskunnon ylläpitoon täytyy liikkua paljon enemmän ja rasittaa sitä kehoa.
Todennäköisesti olisi saanut tuon kohtauksen muuallekin. Enemmän pitäisi olla kouluissa tilanteita joissa lapsi tai nuori viedään psyykkisen ja fyysisen jaksamisen äärirajoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten poika on jopa tykännyt testeistä, mutta silti saanut sairaskohtauksen. Täällä saa käsityksen, ettei kukaan tykkää testeistä. Ja liikunnan ilosta sen verran, että paljon on myös oppilaita, jotka nimenomaan nauttivat kilpailusta ja kroppansa testaamisesta, että mitäs he sitten tekevät tunneilla, kun siellä vähän läpsytellään jumppapalloa toisille. Piip-testit ja Cooperin-testit ovat jokaisen omaa kuntoa mittaava. Omat muistikuvani ovat tosiaan sellaisia, että ne jotka eivät näistä tykänneet jollain tavalla, eivät myöskään yhtään juoksuaskelta turhaan ottaneet.
Olen samaa mieltä ja meillä poika tykkää testeistä ja johtuu varmaan siitä, kun pärjää niissä hyvin.
Sama täällä. Kaikki 3 lasta samanlaisia. Kilpailevat keskenään, kuka noista testeistä saa parhaat tulokset.
Vierailija kirjoitti:
Ja näillä testeilläkö lisätään teinien liikuntamyönteisyyttä ja innostetaan koululiikuntaan? Oma teini pitää liikunnasta ja liikkuu vapaa-ajalla, mutta koululiikunta on hänen mielestään kamalaa näiden testien vuoksi. Liikunnan ilo on vaarassa kadota koulussa, kun tunnit ovat pelkkää testausta. Onhan se toki hyvä tietää mikä on koululaisten kuntotaso tänä päivänä, mutta vielä tärkeämpää olisi tehdä liikuntatunneista oppilaille mielekkäitä!
Koska sun lapsi haluais olla parempi muttei viitsi tehdä asialle mitään? Urheilu perustuu kilpailuun. Ei ole mitään järkeä jättää pois testejä joihin suurin osa pystyy leikiten vain sen takia että se joka niitä eniten tarvitsisi ei halua koska on laiska?
Jotenkin olin kuvitellut, että nykyään olisi jo ymmärretty ettei tällaisilla testeillä ja hyvin kilpailuhenkisellä urheilulla saada lisättyä koululaisten innostusta terveyttä ja hyvinvointia ylläpitävää LIIKUNTAA kohtaan. Mutta ehei, ilmeisesti lapsia pääsee edelleen simputtamaan ne epäonnistuneet kilpaurheilijat, jotka ovat joutuneet tyytymään liikunnan opettajan työhön.
Järkyttävää! Osaanottoni läheisille sekä myös koulukavereille!
Vierailija kirjoitti:
suomaa kirjoitti:
Kuinka kävisi, jos me sohvaperunat pistettäisi suorittamaan Cooperintesti? Moniko tulisi hengissä maaliin?
Cooperintestissä voi mennä vaikka 50m jos ei kuntoa ole parempaan eli sitä siinä mitataan
Pip-testo toimii täysin samalla logiikalla. Juokset sen minkä pystyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mua suututtaa???
Sienestämään lähdetään kohta.Varmaan siksi että liikkumattomuus on väestömme merkittävimpiä ongelmia. Ylipainosta tulee normaalia ja tavallinen kävely (kuten nytkin heitit esimerkiksi sienestämisen!!!) nähdään jo liikuntasuorituksena. Sienestäminen ja metsässä kävely on hyvä alku, mutta peruskunnon ylläpitoon täytyy liikkua paljon enemmän ja rasittaa sitä kehoa.
Ihan hyvä mulle, ikää 53v. Jos ei sienestä niin ei ymmärrä. Maasto haastavaa ja käveltävä on sekä mitä luonto saa aikaa psyykkeelle.
Jokainen ei liikkuva tajuaa että kunto huono, ei olla niin tyhmiä että jotain testejä tarvitaan.
Teini tietää kuntonsa ilman testejä ja minä myös.
Testit ei vaikuta mitään, ei liikuta yhtään sen enempää.
Sairasta on tässä vain sinun oma suhtautuminen ollut jos noin olet tosissasi ottanut.