Miten rajoitatte juomistanne?
Minkä pohjalta päätät, että olet juonut tarpeeksi tai ylipäätään sen mitä tahtia ja minkä verran juotte illassa?
Tuleeko vain sellainen olo, ettet halua enempää vai teetkö tietoisen päätöksen.
En juo kovin usein, mutta silloin kun juon lopetan usein vasta sitten kun olen liian humalassa ja on jo huono olo. Tuntuu, että yhtäkkiä vaan huomaan että olen melko kovassa humalassa. En hae tuollaista oloa tietoisesti eikä se ole minusta mukavaa.
En haluaisi luopua alkoholinkäytöstä kokonaan, mutta päätin että juon enimmillään 5 annosta.
Kommentit (79)
Itse huomasin että ruotsalaiset ovat oikeassa. Aina yleensä on tapana ollut vetää ns tyhjään vatsaan.
Jotenkin itselle sopii että syö päivässä vain korkeintaan kolmesti. Muuten pieren koko päivän ja vatsa ei tykkää jatkuvista välipaloista.
Illalla tulee sitten otettua ja yleensä se keskikalja käy liian voimakkaasti päähän. Kun on kolme annosta ottanut niin menee oikeastaan jo hallinta ja voi juoda koko kopallisen.
Siksi vedän ykköstä nykyään. Taidan olla aika herkkä alkoholille.
Mieheni turvautuu tuohon ykkös-, kakkos- ja alkoholittomaan olueen. Se toimii, itsekin ostan nykyään usein kotiin kaksi isoa kakkosolutta sen sijaan että ostaisin mäyräkoiran kolmosta kuten ennen oli tapana.
Väliin juon aina vettä niin usein kun vain muistan .
Mutta omaa juomista voisin silti vähentää ja innostun helposti - varsinkin seurassa. Eli kotona on helpompi tissutella kiltisti ja aamulla hyvä olo, mutta kun seurassa innostuu niin krapula on taattu.
Liika juominen ei tee hyvää mielenterveydelle :/ Oma ongelmani ei ole nopea kaksinkäsin kännääminen, vaan tissuttelu. Siinä tule lähes huomaamatta otettua pitkän päivän aikana aika monta annosta.
En ole varsinaisesti keksinyt muuta keinoa, kuin rajoittaa tilaisuuksiin osallistumista, joissa tulee otettua. Kotona ei ole mitään ongelmaa olla ottamatta, mutta seurassa jossa nautitaan alkoholia ei riitä sitten yksi tai kaksi juomaa, juotava humalaan asti. Onneni on että olen humalassa ihan ok tyyppi (ei draamaa, ei mokailua), mutta kyllä näitä tilaisuuksia on pitänyt silti rajoittaa...
Ei tarvitse rajoittaa. Vihaan kännissä olevien sössötystä.
Pyydän/kaadan aina viiniä vain tilkan (6-8cl) lasiin. Alkumalja, alkuruualle ja pääruualle tuo tilkka viiniä ja joskus harvoin avec (esim Baileys) 4cl.
Tissuttelua tai siiderin lipittelyä en harrasta mutta kesähelteellä voin joskus ottaa lasin Aperolia tai Hugon.
Juon juuri sen mikä maistuu hyvältä.
Jaan juomiseni pitkälle ajalle illan mittaan, vähän tai ei ollenkaan väkeviä ja joka juoman jälkeen tunnustelen olotilaa. Sekä tietenkin syöminen ennen juomista ja välillä vettä tasoittamaan.
N. puolenyön maissa lopetan yleensä ottamisen melkein kokonaan, aikaa nukkumiseen ei ole kuitenkaan enää paljoa joten loput juomisesta tekee vain turhaa krapulaa ja menee hukkaan. Jos olen neljään asti bilettämässä tms niin saattaa puolenyön jälkeen mennä vielä 1-2 drinkkiä mutta siinä kaikki, lähes aina. Ja aika siedettävän pienillä krapuloilla olen selvinnyt yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En rajoita koska en käytä juurikaan alkoholia. Pyydän alkoholittoman vaihtoehdon jos mahdollista mutta jos ei ole mahdollista niin juon yleensöä vain lasillisen, joskus kaksi. Jostakin lehdestä luin että kolme lasillista alkoholia olisi maksimi jota kannattaa noudattaa illan aikana, terveydelle ja painolle hyväksi kun ei ylitä tuota määrää.
Jatkan vielä että en itse osta alkoholia, juomiseni tapahtuu sosiaalisissa tilanteissa ja lähinnä sellaisissa joihin en voi itse vaikuttaa, jos kaikki muut osallistujat juovat lasin viiniä tilaisuudessa jossa tarjoillaan alkoholia, niin osallistun muiden mukana, ravintolassa voi pyytää alkoholittoman vaihtoehdon mutta jos tilaisuus on muualla eikä alkoholittomia vaihtoehtoja tarjolla niin otan sen tavallisen viinilasillisen.
Mitä on ne sosiaaliset tilanteet joissa on PAKKO juoda eikä asiaan voi itse vaikuttaa??? Ei ole ainakaan minulle koskaan vastaan tullut
Juodaan aika hitaasti, napostellaan jotain tapas-tyyppista siina samalla ja illan lopuksi syodaan viela jotain vahan tuhdimpaa alkoholittoman juoman kanssa.
Ja katto on viinipullo per nena ajalla 17-24. Tuosta maarasta tullaan molemmat huppeliin vaan ei humalaan, eika seuraavana paivana ole krapulaa ja pystyy heraamaan normaalisti siina kahdeksan maissa aamulla.
Aikaisemmin saattoi mennä vuosikin ennen kuin join ja jos join, niin se oli korkeintaan lasi kaksi. Kuluneen vuoden aikana kontrolli mennyt, en pidä kipulääkkeistä joten alkoholi vie kivun summa summarum ei hyvä. Niin ja lääkkeet aiheuttaa riippuvuutta ja kun niitä on joutunut syömään vieroitusoireet on aika kamalat. Voi kun kannabis olisi laillista niin vaihtaisin siihen.
Huomaan myös joskus juovani jotta saan jotakin aikaiseksi, kipu ja sairaus vie energiat nolliin ja kun ei pääse urheilemaan joka oli aiemmin se energisoiva ja se millä sai kipeät asiat pois mielestä, niin tissutteluksi meni.
Oon kyllä päättänyt että heti kun terveys vaatii jää juominen taas kokonaan, koska nykyään en pysy edes kohtuudessa.
Ostan vaan pari laatikkoa viikonlopuksi, yhden pullon terävää tietysti ja viiniä, kaikki loppuu, niin rajoittaahan se.
Vierailija kirjoitti:
Aikaisemmin saattoi mennä vuosikin ennen kuin join ja jos join, niin se oli korkeintaan lasi kaksi. Kuluneen vuoden aikana kontrolli mennyt, en pidä kipulääkkeistä joten alkoholi vie kivun summa summarum ei hyvä. Niin ja lääkkeet aiheuttaa riippuvuutta ja kun niitä on joutunut syömään vieroitusoireet on aika kamalat. Voi kun kannabis olisi laillista niin vaihtaisin siihen.
Huomaan myös joskus juovani jotta saan jotakin aikaiseksi, kipu ja sairaus vie energiat nolliin ja kun ei pääse urheilemaan joka oli aiemmin se energisoiva ja se millä sai kipeät asiat pois mielestä, niin tissutteluksi meni.
Oon kyllä päättänyt että heti kun terveys vaatii jää juominen taas kokonaan, koska nykyään en pysy edes kohtuudessa.
Niin että kun terveys sen SALLII ei vaatii!! hautaan en ajatellut itseäni juoda enkä edes sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En rajoita koska en käytä juurikaan alkoholia. Pyydän alkoholittoman vaihtoehdon jos mahdollista mutta jos ei ole mahdollista niin juon yleensöä vain lasillisen, joskus kaksi. Jostakin lehdestä luin että kolme lasillista alkoholia olisi maksimi jota kannattaa noudattaa illan aikana, terveydelle ja painolle hyväksi kun ei ylitä tuota määrää.
Jatkan vielä että en itse osta alkoholia, juomiseni tapahtuu sosiaalisissa tilanteissa ja lähinnä sellaisissa joihin en voi itse vaikuttaa, jos kaikki muut osallistujat juovat lasin viiniä tilaisuudessa jossa tarjoillaan alkoholia, niin osallistun muiden mukana, ravintolassa voi pyytää alkoholittoman vaihtoehdon mutta jos tilaisuus on muualla eikä alkoholittomia vaihtoehtoja tarjolla niin otan sen tavallisen viinilasillisen.
Mitä on ne sosiaaliset tilanteet joissa on PAKKO juoda eikä asiaan voi itse vaikuttaa??? Ei ole ainakaan minulle koskaan vastaan tullut
Sivusta mutta itse myös koen jotkut tilanteet sellaisena että on pakko juoda vaikkapa baari tai juhlat. Nuorempana tuli juotua vain siksi että ei kestänyt känniläisiä ja koin baarit todella ahdistavana, mutta oli pakko joskus käydä koska kaveritkin kävi. Myöhemmin tajusin että eihän siellä ole pakko käydä, tosin aikamoinen erakko tulikin.
Ostan aina saman vahvuista viiniä ja juon pullollisen suunnilleen samalla nopeudella aina, niin tiedän, että määrä pysyy minulle sopivana. Jos joskus tuttu määrä meinaa nousta liikaa päähän tai tulee huono olo, juon sitten tietysti vähemmän alkoholia ja enemmän vettä. Baarissa liikaa juomista rajoittaa hyvin myös juomien hinta :D. Jos menen baariin, juon aika rauhallisesti tunnustellen, mikä määrä tuntuu sopivalta enkä koske väkeviin shotteihin. En lähes koskaan tule vahvaan humalaan, sillä minulle iskee huono olo melko helposti ennen kuin humalatila edes on kovin suuri.
Vierailija kirjoitti:
Kannabiksella.
Näin kyllä varmasti moni tekisikin jos olisi laillista mutta, olisi aika ikävä menettää huoltajuus, työpaikka tai vaikkapa saada rekisteriin tieto huumeidenkäytöstä. En siis suosittele vaikka se terveellisempi tapa onkin kuin juominen.
Tietenkin jos olet työtön eikä tarkoituksesikaan ole päästä työelämään, lapseton ja et ajele autolla, niin anna mennä vain.
Vierailija kirjoitti:
Ostan aina saman vahvuista viiniä ja juon pullollisen suunnilleen samalla nopeudella aina, niin tiedän, että määrä pysyy minulle sopivana. Jos joskus tuttu määrä meinaa nousta liikaa päähän tai tulee huono olo, juon sitten tietysti vähemmän alkoholia ja enemmän vettä. Baarissa liikaa juomista rajoittaa hyvin myös juomien hinta :D. Jos menen baariin, juon aika rauhallisesti tunnustellen, mikä määrä tuntuu sopivalta enkä koske väkeviin shotteihin. En lähes koskaan tule vahvaan humalaan, sillä minulle iskee huono olo melko helposti ennen kuin humalatila edes on kovin suuri.
Amatööri, ensin kunnon pohjat ja sitten vasta baariin, no ei nyt mutta nuoruudesta tuttua.
Päätös juomisen määrästä tapahtuu 90% kaupassa: ostan sen verran kuin kuvittelisin juovani illan mittaan. Tuo 10% sisältää sen että joskus ei maistu ihan loppuun asti. Tämä metodi on ollut käytössä vuosikaudet.
Juon aivan liikaa, kaikki runsaskulutuksen ja riskirajojen merkkipaalut näkyvät enää kaukana takanani.
Vierailija kirjoitti:
Päätös juomisen määrästä tapahtuu 90% kaupassa: ostan sen verran kuin kuvittelisin juovani illan mittaan. Tuo 10% sisältää sen että joskus ei maistu ihan loppuun asti. Tämä metodi on ollut käytössä vuosikaudet.
Juon aivan liikaa, kaikki runsaskulutuksen ja riskirajojen merkkipaalut näkyvät enää kaukana takanani.
Tämä on oikeasti toimiva konsti. Varmuuden vuoksi herätyskello soimaan 20:50 jolloin ehtii käydä hakemassa lisää jos meinaa käydä vähiin.
Itselle yleensä puoli pulloa viiniä antaa sopivan hiprakan. Örvelökännissä en tykkää olla.
Tissuttelemalla. En juo niin että kun menee maata alkaa pyöriä kuin laivalla myrkyisässä säässä tai niin että epätoivoisesti alkaisin räpeltää tuossa jotakin voikkuleipää itelleni ja loitsumaan pahaa oloa syrjemmälle.