Miten rajoitatte juomistanne?
Minkä pohjalta päätät, että olet juonut tarpeeksi tai ylipäätään sen mitä tahtia ja minkä verran juotte illassa?
Tuleeko vain sellainen olo, ettet halua enempää vai teetkö tietoisen päätöksen.
En juo kovin usein, mutta silloin kun juon lopetan usein vasta sitten kun olen liian humalassa ja on jo huono olo. Tuntuu, että yhtäkkiä vaan huomaan että olen melko kovassa humalassa. En hae tuollaista oloa tietoisesti eikä se ole minusta mukavaa.
En haluaisi luopua alkoholinkäytöstä kokonaan, mutta päätin että juon enimmillään 5 annosta.
Kommentit (79)
Helsinkiläisistä joka kymmenes on alkoholin suurkuluttaja.
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/tiede/alkoholi-ja-riskirajat-voiko-tur…
Minullakin on sitä ongelmaa, että helposti hujahtaa enemmän kuin piti ja sitten onkin jo liian myöhäistä, kun tuntee olevansa tosi kännissä. Muutamalla kikalla olen saanut rajoitettua hyvin:
- Joskus menen vaikka juhliin autolla siksi, että saan juoda max. yhden. Helppo pysyä rajoissa, kun ei halua olla rattijuoppo ja tappaa itseään/muita.
- Ostan illaksi vain tietyn määrän alkoholia, ja kun loppuu niin loppuu.
- Baariin otan vain tietyn budjetin, etten pysty ostamaan liikaa.
- Juon kevyempiä versioita, esim. ykkösolutta. Väkeviin en koske ollenkaan.
- Juodessa nautin myös vettä ja ruokaa.
Juon välillä vettä ja ostan välillä jotain syömistä. Yritän pysytellä viidessä juomassa. Joskus en ota pankkikorttia baariin ollenkaan, vain muutaman kympin käteistä. Tällöin on pakko lopettaa juominen, kun rahat loppuvat. Vaikeimpia ovat tilaisuudet, joissa on ilmaista viinaa tarjolla. Silloin täytyy vain yrittää laskea, kuinka paljon juo, ja yrittää lopettaa kokonaan esim. puoleen yöhön mennessä. Jatkot kannattaa jättää yleensä kokonaan väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juomalla mietoja, vähemmän ja hitaasti. Jos yhtään huippaa päässä, seuraava lasillinen on vettä. En edes tykkää olla humalassa, heti tulee vaan paha olo. Yleensä vain se ensimmäinen lasillinen maistuu. Toinen vain erityisen hyvässä seurassa.
Mikä idea on juoda, jos ei halua sen huippaavan päässä? Ihan sama mitä syö tai juo - pääasia, että pyörryttää.
Tätä minä en ymmärrä ollenkaan. Miksi haluaa ehdoin tahdoin huippaavan tai pyörryttävän olon?
Minä en juo koskaan, ikinä humalahakuisesti enkä sen vuoksi katso tarpeelliseksi erityisesti rajoittaa juomista.
Juon pääosin vain viiniä ja yleensä ruoan yhteydessä. Aperol Spriz joskus aperitiivina kesäisellä terassilla.
En rajoita sitä mitenkään, sillä kun juon viinaa, haluan juoda niin paljon kuin mahdollista.
En juo alkoholia. Se on parasta. Autoilen kaikkiin juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En rajoita koska en käytä juurikaan alkoholia. Pyydän alkoholittoman vaihtoehdon jos mahdollista mutta jos ei ole mahdollista niin juon yleensöä vain lasillisen, joskus kaksi. Jostakin lehdestä luin että kolme lasillista alkoholia olisi maksimi jota kannattaa noudattaa illan aikana, terveydelle ja painolle hyväksi kun ei ylitä tuota määrää.
En ymmärrä miksi sain alapeukkuja? Suomessa ei ole hyväksyttävää olla vetämättä päätä täyteen? Ei ihme että täällä on niin paljon alkoholisteja silmänilona kaupungilla.
Koska et vastaa kysymykseen. Ap kysyy miten juodessa tiedät vähentää ettei mene yli. Ei sitä kuka käyttää alkoholia ja kuinka paljon käyttää.
Ei mun ole koskaan tarvinnut tietoisesti rajoittaa kun alkoholi lakkaa maistumasta toisen annoksen jälkeen. Eli enempää en edes saisi alas.
Vierailija kirjoitti:
En rajoita koska en käytä juurikaan alkoholia. Pyydän alkoholittoman vaihtoehdon jos mahdollista mutta jos ei ole mahdollista niin juon yleensöä vain lasillisen, joskus kaksi. Jostakin lehdestä luin että kolme lasillista alkoholia olisi maksimi jota kannattaa noudattaa illan aikana, terveydelle ja painolle hyväksi kun ei ylitä tuota määrää.
Ei tosiaankaan kannata ylittää. Jos lasillinen on 2 dl niin kolme lasillista alkoholia on lähes 40 annosta.
Ostan kaksi 0.5 l tölkkiä tai puoli pulloa viiniä (nykyään on se keskikokokin olemassa). Baarissa käytän maksimissaan 21 euroa alkoholiin, mikä on kolmen tuopin hinta. Sillä tavalla.
En pifä yhtään humalaisesta olosta, joten pyrin nauttimaan viinini hitaasti ja mielellään syön myös samalla jotain.
Lopetin kokonaan, kun en osannut hallita.
Kun minulle tulee tietty olo, tajuan, että juoma nousee päähän. Oisko 3-4 annosta. Tietoisesti rajoitan juomista sitten.
Jos olen kavereiden kanssa, niin siirryn vesilinjalle. Haluan olla tokkuissani, että pääsen kotiin. Jos miehen kanssa, niin valitettavasti mies tuppaa juottamaan minua. Mutta voin olla varma, että hän pitää minusta huolta.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläisistä joka kymmenes on alkoholin suurkuluttaja.
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/tiede/alkoholi-ja-riskirajat-voiko-tur…
En ihmettele yhtään. Jos vielä joutuisin asumaan Helsingissä niin olisin rapajuoppo. Ensimmäiset 23 vuottani asuin ja sitten muutin sieltä mahdollisimman kauas. Viisi vuotta asuin myös Shanghaissa, mutta se olikin oikeasti suurkaupunki ja ihan eri asia kuin Helsinki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaankaan kannata ylittää. Jos lasillinen on 2 dl niin kolme lasillista alkoholia on lähes 40 annosta.
Piniä annoksia sinulla. 6dl= 15 annosta.
Itse en juurikaan rajoittele juomistani: vaimo pitää lukua, eikä ole huono känninestäjä.
En rajoita mitenkään. Moni onkin sanonut, että alkoholi pukee minua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juomalla mietoja, vähemmän ja hitaasti. Jos yhtään huippaa päässä, seuraava lasillinen on vettä. En edes tykkää olla humalassa, heti tulee vaan paha olo. Yleensä vain se ensimmäinen lasillinen maistuu. Toinen vain erityisen hyvässä seurassa.
Mikä idea on juoda, jos ei halua sen huippaavan päässä? Ihan sama mitä syö tai juo - pääasia, että pyörryttää.
Tätä minä en ymmärrä ollenkaan. Miksi haluaa ehviini/viinidoin tahdoin huippaavan tai pyörryttävän olon?
Minä en juo koskaan, ikinä humalahakuisesti enkä sen vuoksi katso tarpeelliseksi erityisesti rajoittaa juomista.
Juon pääosin vain viiniä ja yleensä ruoan yhteydessä. Aperol Spriz joskus aperitiivina kesäisellä terassilla.
Koska viina/viini/siideri/kalja/pontikka/kilju/sahti ym. litkut on pahoja ja juon niitä ainoastaan sen pyörryttävän vaikutuksen takia. No en ehkä kuitenkaan pontikkaa tai kiljua.
En tykkää olla humalassa, joten rajoitin on ihan automaattinen. En juo enempää kun tuntuu että olen päihtynyt, eli noin kaksi max kolme annosta.
Et ymmärrä pointtia. Kyllä kaikki tietää, että turvallisinta olisi olla juomatta kokonaan. Kyse on siitä että kirjoittaja ilman lähteitä sanoi absoluuttiseksi rajaksi kolme annosta koska muistelee joskus niin jostain lukeneensa.