Miten rajoitatte juomistanne?
Minkä pohjalta päätät, että olet juonut tarpeeksi tai ylipäätään sen mitä tahtia ja minkä verran juotte illassa?
Tuleeko vain sellainen olo, ettet halua enempää vai teetkö tietoisen päätöksen.
En juo kovin usein, mutta silloin kun juon lopetan usein vasta sitten kun olen liian humalassa ja on jo huono olo. Tuntuu, että yhtäkkiä vaan huomaan että olen melko kovassa humalassa. En hae tuollaista oloa tietoisesti eikä se ole minusta mukavaa.
En haluaisi luopua alkoholinkäytöstä kokonaan, mutta päätin että juon enimmillään 5 annosta.
Kommentit (79)
Yritän kovasti rajoittaa, mutta vuonna 2011 sorruin skumppaan. Hoitoon ohjausta tarvitaan.
Kotona emme juo mitään, ellei ole ruokavieraita. Silloin shamppanjaa ja viiniä. Ravintolassa ruokaviinit syödessä. Ehkä muutama olut menee vuodenmittaan saunan jälkeen . Humalaan ei halua juoda, koska seuraava päivä menee pilalle.
Yritän olla juomatta ennen puolta päivää. Tosin joskus lipsahtaa toiselle aikavyöhykkeelle...
Kysytään, miten alkoholinkäyttöä voi hillitä ja rajoittaa, niin äkkiseltään laskettuna jo 7:ssä viestissä todetaan, että olemalla juomatta pisaraakaan.
Auttaako tämä jotenkin niitä, jotka haluavat oppia kohtuukäytön tai olla juomatta itseään humalaan? Vähän sama kuin kysyisi neuvoa lapseen liittyvissä asioissa, niin tultaisiin toteamaan, että mulla ei muuten oo ollenkaan lapsia, niin ei oo ongelmaa.
Pliis, mäkään en juo, mutta en tule tällaisiin ketjuihin pätemään.
Vierailija kirjoitti:
Kysytään, miten alkoholinkäyttöä voi hillitä ja rajoittaa, niin äkkiseltään laskettuna jo 7:ssä viestissä todetaan, että olemalla juomatta pisaraakaan.
Auttaako tämä jotenkin niitä, jotka haluavat oppia kohtuukäytön tai olla juomatta itseään humalaan? Vähän sama kuin kysyisi neuvoa lapseen liittyvissä asioissa, niin tultaisiin toteamaan, että mulla ei muuten oo ollenkaan lapsia, niin ei oo ongelmaa.
Minusta taas apn on hyvä huomata, ettei suuri(n) osa ihmisistä tarvitse mitään sen kummempaa rajoitinta. Kertoo jonkin sortin alkoholiongelman alusta tai ainakin uhasta, jos toistuvasti on tilanteessa jossa kokee vaikeaksi hillitä juomistaan.
En edes halua 1-3 annosta enempää, joten ei tarvetta rajoitella.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläisistä joka kymmenes on alkoholin suurkuluttaja.
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/tiede/alkoholi-ja-riskirajat-voiko-tur…
Tätä en ihmettele ollenkaan. Synnyin Helsingissä ja asuin siellä 25 ensimmäistä vuottani. IKINÄ en enää halua käydä siellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse rajoittaa, kun en ole juonut kuuteen vuoteen.
Eihän tämä aloitus sitten koskenut sinua ollenkaan. Onko kruunusi nyt kirkkaampi?
Miksei muka koskenut? Kyllä minäkin vastaan, koska kysymys kuului: Miten rajoitatte juomistanne? Aika selkeää, eikö?
Minäkin rajoitan siten juomistani , etten juo ollenkaan. En ole juonut n. 7 vuoteen. Ei kirkasta kruunua yhtään ainakaan minulla, se vain on oma valintani eikä se ole sinultakaan pois, jos joku meistä muista ei juo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juomalla mietoja, vähemmän ja hitaasti. Jos yhtään huippaa päässä, seuraava lasillinen on vettä. En edes tykkää olla humalassa, heti tulee vaan paha olo. Yleensä vain se ensimmäinen lasillinen maistuu. Toinen vain erityisen hyvässä seurassa.
Mikä idea on juoda, jos ei halua sen huippaavan päässä? Ihan sama mitä syö tai juo - pääasia, että pyörryttää.
Tätä minä en ymmärrä ollenkaan. Miksi haluaa ehdoin tahdoin huippaavan tai pyörryttävän olon?
Minä en juo koskaan, ikinä humalahakuisesti enkä sen vuoksi katso tarpeelliseksi erityisesti rajoittaa juomista.
Juon pääosin vain viiniä ja yleensä ruoan yhteydessä. Aperol Spriz joskus aperitiivina kesäisellä terassilla.
Minä taasen en ymmärrä sinua. Pysy ilonpilaaja poissa juhlista ja juo sitä Aperol Spriziäsi keskenäsi. Ikävintä bileissä on just tuommoinen ihminen, joka on olevinaan kaikkia muita parempi; peilailee itseään ja kohentelee kolttuaan. Semmoiset olen karsinut jopa facebookkavereistani.
Päätin alkaa absolutistiksi sen pohjalta, että alkoholi on mielestäni tarkoitettu humaltumiseen, enkä enää halunnut olla humalassa. Ainoa looginen ratkaisu oli olla ottamatta enää tippaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Päätin alkaa absolutistiksi sen pohjalta, että alkoholi on mielestäni tarkoitettu humaltumiseen, enkä enää halunnut olla humalassa. Ainoa looginen ratkaisu oli olla ottamatta enää tippaakaan.
Kippis sille! 🍾
Yritän juoda vain viikonloppuisin (pe, la, su). Kesällä meni kyllä pitkin viikkoa.
Vitsin juju oli sataprosenttinen alkoholi. Pöljä.
Mun ei oikeastaan tee luonnostaan mieli enempää kuin se 1 annos. Seurassa jos olen niin joka toinen juoma on cokis tai vesi, eikä ikinä väkeviä.
Lopetan kun väsyttää sen verran että on pakko mennä nukkumaan, yleensä myöhään yöllä. Nukun pitkään seuraavana aamuna, ja vietän seuraavan illan viltin alla ja roskaruuan parissa töllöä katsellen.
Minulla on aikalukolla varustettu annostinkone. Syötän siihen oluet etukäteen ja määrittelen tavoitepromillet ja kone sitten antaa yhden oluen kun on sen aika, ei sekuntiakaan aikaisemmin. Koneella on myös yhteys älykellooni josta voin koko ajan tarkistaa kauanko seuraavaan olueeseen on aikaa ja se hälyttää tarvittaessa jos olen vaikka sammunut enkä tajua noutaa kaljaa oikeaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas apn on hyvä huomata, ettei suuri(n) osa ihmisistä tarvitse mitään sen kummempaa rajoitinta. Kertoo jonkin sortin alkoholiongelman alusta tai ainakin uhasta, jos toistuvasti on tilanteessa jossa kokee vaikeaksi hillitä juomistaan.
Niin no mitä sitten? Jos ap on tosiaan todennut, että suurkulutuksen raja on lähestymässä, ja haluaa konkreettisia neuvoja kuinka vähentää heti ajoissa, mutta ei ainakaan vielä ole valmis lopettamaan kokonaan, niin mikä tässä on huonoa? Kaikki emme ole sillä tavalla täydellisiä, että itsellemme vahingollisistakaan tavoista kykenisimme sormia napsauttamalla luopumaan.
Vierailija kirjoitti:
Juon koko ajan vettä, syön illan aikana jotain. En juo liian nopeasti. Tavoite on, että krapula ei ole aamulla kova.
Siis mitä häh täh? Juotko alkoholia vain maun vuoksi jos välttelet sen vaikutuksia? Jos haluat mahdollisimman pienellä alkoholimäärällä mahdollisimman hyvän nousuhumalan ja fiiliksen, niin tyhjään vatsaan. Saman tuntemuksen tuolla mainitsemallasi metodilla joudut juomaan vähintään kaksinkertaisen annosmäärän alkoholia. Alkoholin haittavaikutuksiin vaikuttaa ylivoimaisesti eniten nautittu alkoholimäärä, ei niinkään väkevyys.
Maksaako oluttuoppi ihan tosissaan 7 euroa 😶??