Erehdyin tänään hymyilemään kaupassa miehelle, naisensa ei siitä pitänyt
Tulin hetki sitten kotiin kauppareissulta. Kaupassa kassalla minun edelläni oli pariskunta, jossa nainen oli maksuvalmiudessa edellä ja mies takanaan latomassa tavaraa hihnalle. Lopuksi mies laittoi kapulan tavaroidensa perään ja katsoi minua ystävällisesti, johon vastasin hymyllä. Huomasin, että naisensa katsoi minuun päin ja minä hymyilin myös hänelle, johon hän vastasi mulkaisulla.
Heräsi mieleen kysymys, ovatko ihmiset aina olleet näin mustasukkaisia vai onko esimerkiksi some ja sitä kautta kehkeytynyt kilpailu aiheuttanut sen, että kuvitellaan kaikkien yrittävän tavoitella vain omaa etuaan, yrittää iskeä muiden kumppanit ja aiheuttaa pahaa mieltä muille? Minä hymyilen ihan kaikille ihmisille, jos he ovat ystävällisiä.
Tämä ei siis varmasti ole mikään harvinainen kokemus muillekaan, olen lukenut vastaavista tilanteista ennenkin keskustelupalstoilla tai ollut todistamassa tämänkaltaisia tilanteita live-elämässäkin sivustaseuraajana.
Olenko väärässä, kun ajattelen, että selitys tälle on somen aiheuttama kova kilpavietti?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiheuttaako somen käyttö sinulle näitä kuvitelmia, että jokainen katse samalta sukupuolelta on mulkaisu? Ihmiset eivät ole ihan noin kiinnostuneita tai edes mustiksia.
En mä ole somessa. Eli sinun mielestäsi on siis mahdoton ajatus, että nainen voisi olla mustasukkainen, kun miehensä on ystävällinen toiselle naiselle ja tämä nainen hymyilee miehelle?
-ap
En ole somessa sanoo muija kun kirjoittaa someen. Tyhmä. Ja ei, en usko että vaimo oli mustasukkainen.
Onko tämä some? Minä miellän somen sellaiseksi, missä ollaan omalla nimellä ja naamalla. Saatan olla väärässä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perjantai-iltana ruuhkaisessa ruokakaupassa on niin paljon ärsykkeitä siellä ja täällä, ettei nainen ehkä edes huomannut hymyäsi/tarkoittanut mulkaista, oli vain väsynyt perusilme?
Minua mulkaisi tänään kaupassa vanhempi nainen, koska yritin antaa tietä huonosti liikkuvalle vanhukselle. Noin 60-vuotias ”mulkaisija” ei varmaan tajunnut miksi hidastelin ja siksi ärsyyntyi. Mutta en silti ajatellut että 60-vuotias sinänsä olisi mitään pahaa tarkoittanut tai toivonut minun jyräävän sen todella iäkkään ihmisen edestäni. Kunhan vaan ei kaikessa hälinässä tajunnut. Ei sen kummempaa.
Itse pyrin pitämään tietoisesti ruuhkassa sellaista peruspositiivista ilmettä ettei ainakaan kukaan provosoidu jos luulisi minun mulkoilevan. Oikea perusilmeeni on ehkä vähän äkäisen näköinen.
Ap haluaa kynsin hampain pitää kiinni mustiskuvitelmasta, liian järkijuttu toi hänelle.
No hyvä jos ei ollut mustasukkainen, se mulkaisu vain tuntui ikävältä, että ehkä hänellä oli paha mieli jostain muusta asiasta tai muuten vaan sellainen perusilme. Kiitos vastauksistanne!
-ap
Tuntuu etteivät muut nyt oikein käsittäneet tai halunneet käsittää mitä ap tarkoitti. Itse työskentelen kassalla ja yllättävän monen pariskunnan kanssa tulee aina ongelmia jopa siitä,että itse asiakaspalvelijana hymyilen ja tervehdin ystävällisesti. Tiedoksi kaikille se ei ole flirttailua vaan kohtelen niin kaikkia iästö ja sukupuolesta riippumatta.
Ei en ole mikään kaunotar tai kuvittele olevani mikään ihmeellinen, mutta kyllä sen välillä huomaa, jos naiset ovat ylimustasukkaisia omista miehistään. Jotkut ovat tyytyneet vain ap:n kuvailemiin mulkaisuihin (kyllä näin naisena sen mulkaisun tunnistaa, kun sen itsekkin on saattanut joskus joutua baaritiskillä näyttämään), jotkut ovat päättäneet sitten avautua siinä kassalla.
Nykyään pyrinkin siihen, että yritän etsiä katseellani pariskunnasta naisen ensin ja sen jälkeen vasta tervehdin miestä.
Mutta joo itse ymmärrän mitä ap tarkoittaa. Sillä ei ihan oikeasti ole mitään tekemistä sen kanssa että pitäisi itseään jotenkin erikoisena
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiheuttaako somen käyttö sinulle näitä kuvitelmia, että jokainen katse samalta sukupuolelta on mulkaisu? Ihmiset eivät ole ihan noin kiinnostuneita tai edes mustiksia.
En mä ole somessa. Eli sinun mielestäsi on siis mahdoton ajatus, että nainen voisi olla mustasukkainen, kun miehensä on ystävällinen toiselle naiselle ja tämä nainen hymyilee miehelle?
-ap
En ole somessa sanoo muija kun kirjoittaa someen. Tyhmä. Ja ei, en usko että vaimo oli mustasukkainen.
Onko tämä some? Minä miellän somen sellaiseksi, missä ollaan omalla nimellä ja naamalla. Saatan olla väärässä.
-ap
Ehkä se väärin mieltäminen tapahtui jo siellä kaupassa... Tai jos johonkin outoon pariskuntaan törmäsitkin, esim että siinä oli just joku parisuhdekriisi viikonlopun kunniaksi ostoksia tehdessä käynnistetty, ainakin asian yleistäminen oli sinulta hyvin outoa ajattelua.
Aika hyökkääviä kommentteja siihen nähden, että nämä samaiset kommentoijat ovat sitä mieltä ettei naiset ole koskaan mustasukkaisia 😁
Kuule, AP, tämä ei nyt ole iso juttu kellekään muulle kuin sinulle. Onko elämäsi hiukan tapahtumaköyhää? Jos nainen mielestäsi mulkaisi vihaisesti, hänellä voi olla siihen miljoona syytä. Oli pahalla tuulella ja väsynyt, kenties?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
-ap
Saatko muuten oikeasti mielihyvää siitä, että huomautat toiselle hänen tyhmyydestään?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
-ap
Olen ihan samaa mieltä kanssasi, minäkin miellän someksi vain instan, fb:n ja vastaavat, joissa ollaan omalla nimellä/profiililla. Tuosta tapahtumasta kommentoinkin jo, että todennäköisesti "mulkaisu" ei liittynyt mitenkään sinuun ja hymyysi. Työviikon jälkeen ei välttämättä kaupan kassalla vaan enää jaksa paljon hymyillä. Olen myös 99 % varma, että kumpikaan ko. pariskunnasta ei ole sen koommin suonut sinulle enää ajatustakaan, voi olla ettei nainen edes rekisteröinyt tapausta tietoiseen mieleensä, mutta sinä olet nyt kolme varttia kehitellyt erilaisia teorioita ja mielikuvia siitä. Ehkä sinun ihan oikeasti kannattaisi hankkia elämä.
Vierailija kirjoitti:
Kuule, AP, tämä ei nyt ole iso juttu kellekään muulle kuin sinulle. Onko elämäsi hiukan tapahtumaköyhää? Jos nainen mielestäsi mulkaisi vihaisesti, hänellä voi olla siihen miljoona syytä. Oli pahalla tuulella ja väsynyt, kenties?
Tottakai elämäni on tylsää ja sisällötöntä, siksi kuvittelen kaikkea ja elän omassa pienessä epärealistisessa mielikuvitusmaailmassani.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vai vielä mulkaisi. Niin varmaan. Taisi vain katsahtaa sinuun päin, mutta heti tulkitsit sen mulkaisuksi.
Kuule, jos nainen olisi ollut niin mustasukkainen kuin nyt tässä annat ymmärtää, niin nainen olisi kyllä kommentoinut äänekkäästi tai vetäissyt sinua litsarilla. (Ja ei, kukaan ei nyt kuvittele sinua tosi kauniiksi tämän perusteella.)
Pelkkä vilkaisu ei tee kenestäkään mustasukkaisuuden perikuvaa.
Niinpä, todennäköisesti nainen on ollut ajatuksissaan, ehkä miettinyt jotain ostoksiin liittyvää tms eikä ole edes huomannut sinua tai hymyäsi. Itsekin olen monesti niin ajatuksissani, ettei siinä takanaolevat ihmiset kassalla kiinnosta, elleivät he sano minulle jotain. Tosi outoa heti kuvitella, että tämä nainen olisi mustasukkainen sinulle. Hänellähän se mies on eikä sinulla.
Nyt en ole parisuhteessa, mutta en jaksaisi olla jos olisi tuollaista mustasukkaisuutta. Miehet saavat kyllä ihan normisti hymyillä ja jutella muille naisille, ei minua haittaa. Normaali sosiaalisuus on hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vai vielä mulkaisi. Niin varmaan. Taisi vain katsahtaa sinuun päin, mutta heti tulkitsit sen mulkaisuksi.
Kuule, jos nainen olisi ollut niin mustasukkainen kuin nyt tässä annat ymmärtää, niin nainen olisi kyllä kommentoinut äänekkäästi tai vetäissyt sinua litsarilla. (Ja ei, kukaan ei nyt kuvittele sinua tosi kauniiksi tämän perusteella.)
Pelkkä vilkaisu ei tee kenestäkään mustasukkaisuuden perikuvaa.
Ai että mustasukkainen on automaattisesti käytöstavaton ja väkivaltainen skitso?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
-ap
Saatko muuten oikeasti mielihyvää siitä, että huomautat toiselle hänen tyhmyydestään?
-ap
No jaa, en pidä tyhmistä ihmisistä, mutta toivon että he oppivat jotain kun heille huomauttaa. Ja opihan nyt, että se nainen siellä kassalla ei edes huomannut olemassaoloasi. Vaikka omasta mielestäsi oletkin tietysti vastustamattoman ihq.
Oliko kyseessä mustasukkaisuus vai voiko naisen hapan ilme johtua muusta. En kyllä vastaa tuntemattomien hymyilyyn yleensä riippumatta siitä osuvatko katseemme vai ei. Puoliso taas voi niin hyvinkin tehdä tai en tiefä kun ei tule srurattua hänenkään ilmeitä kassajonossa jos ne ei liity siihen mitä hän viestittää tsi yrittää viestittää minulle.
Vaikka kyse olisikin mustasukkaisuudesta yksisittäisen tapauksen perusteella en menisi arvioimaan onko mustasukkaisuus lisääntynyt saati sitä mikä vaikutus somella siihen on. Mustasukkaisia on aina ollut ja tulee olemaan jatkossa.
No annetaan tämän tippua, asian todellinen laita kun selvisi jo!
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
-ap
Mitä oikein luulet instassa ja fb:ssä (eli siellä sinun määritelmäsi mukaisessa ”somessa” sitten tapahtuvan? Siis ajattelet selvästi, että tavalliset perheenäidit laittaa poseerauskuvia päivät pääksytysten ja vertailee ulkomuotoaan toisiinsa? 😂 Siellä on kuule kuvia omenapiirakoista, kaalikääryleistä ja vähitellen kynttilälyhdyistäkin varmaan. Ainakin mun, keski-ikäisen tädin insta- ja fb-kavereilla näin. En ihan näe yhteyttä, miten tämä voisi johtaa johonkin kassajonospekulaatioon.
Vierailija kirjoitti:
-ap
Ai menit takas kauppaan ja kysyit siltä naiselta miksi mulkkasit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Ai menit takas kauppaan ja kysyit siltä naiselta miksi mulkkasit?
Ei tuollaista tarvitse tehdä, kyllä palstalaiset tietää totuuden!
-ap
Eiiiii... ”En mä ole somessa.” 🙈🙈🙈