Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä hemmetin oikeus perheellisillä on saada parhaimmat loma-ajat??

Vierailija
04.05.2006 |

Taas jälleen kerran on se aika vuodesta, jolloin lomalistoja pähkäillään työpaikallamme. Ihmetyttää vain kovasti eräiden tiettyjen mammojen asenne. Jos ei ole lapsia, niin se on kuulemma ihan sama mihin aikaan vuodesta sen kesälomansa pitää. Siis täh?! Asenteena meidän työpaikalla näyttää olevan, että, perheellisten pitää saada aloittaa kesälomansa juhannuksesta ja siitä sitten 4 viikkoa eteenpäin. Muut saavat tyytyä jämäaikoihin eli käytännössä toukokuun lopusta juhannukseen tai heinäkuun lopusta elokuuhun. Ihankuin muilla kuin heillä ei olisi mitään elämää tai menoja.

Aion ihan vittuillakseni laittaa kesälomatoiveekseni juhannuksesta neljä viikkoa. Kyllä on muillakin oikeus nauttia parhaasta loma-ajasta!

Kommentit (359)

Vierailija
181/359 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olisiko ap kumppaneineen nyt vain kateuden kynsissä? Itselläni on periaatteessa 37 vuotta työelämää yhteensä (28-65 v), joista kuutena vuotena minulla on tarhaikäisiä lapsia (lapsia useampi, mutta äitiyslomien aikana ei ole tarvetta sumplia tätä ja siinä hoituu isompien kesähoito samalla). Eli 5/6 kesistä minulla on joustovaraa, 1/6 työikäni kesistä todellakin toivon saavani lomat tarhan kesätuon aikaan. En näe tässä mitään ongelmaa.

Ja kyllä, varahoitopaikat ovat kamalia kokemuksia lapselle, etenkin pienelle.

Miksi ihmeessä tällaisissa tilanteissa aina vedetään tuo kateuskortti esille? En minä ole kateellinen, vaan peräänkuulutan oikeudenmukaisuutta ja tasapuolisuutta.

Vierailija
182/359 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi kerrottakoon, että olen kahden lapsen äiti, ettet vaan luule minua katkeraksi sinkuksi =)

Itse jouduin edellisessä työpaikassani minä-minä-mammojen uhriksi. Jouduin pitämään lomani pätkissä, jotta mammat saivat toiveensa läpi. Viiden vuoden pätkälomien jälkeen sanoin eräässä kuukausipalaverissa, etten enää suostu moiseen. Kerroin haluavani edes joskus olla heinäkuun lomalla. Onneksi pomoni suostui tähän, kertoi heti siinä paikassa sen olevan ainoastaan tasapuolista.

Kamala urputus selän takana jatkui aina lomiin asti. Oli oikeasti kamalaa kohdata sellaista itsekeskeistä käyttäytymistä aikuisten ihmisten taholta. Onneksi koitti heinäkuu ja 4 viikkoa putkeen lomaa. Ja kyllä se olikin ihanaa. Sain kokea todella irtautuvani työasioista, koska 4 viikkoon ei tarvinnut ajatella muuta kuin omaa elämäänsä. Ihminen, sinkkukin, todella tarvii tarpeeksi pitkän yhtäjaksoisen loman, jotta voi taas hyvillä mielin ja uutta energiaa täynnä palata loman jälkeen työpaikalle.

Moinen luksus ei ole vain perheellisiä varten vaan kuuluu tasapuolisesti kaikille työntekijöille! Ajattele sitä 152, mikäli yhtään pystyt asettumaan toisten asemaan. Toivon todella, että ap saa tahtonsa läpi omalla työpaikallaan.

Itse opin edellisessä paikassa sen, että nyt perheellisenä en todellakaan yritä kävellä sinkkujen ja perheettömien yli missään asiassa vain sen varjolla, että minulla on 2 ihanaa lasta. Kotiasiat, myös hoito-ongelmat, on aina ratkaistavissa jotenkin muuten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/359 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että on ok, että muut joutuvat kärsimään puolestamme? Että tasapuolisuudella ja tasa-arvolla ei sittenkään ole mitään merkitystä tässä yhteiskunnassa.

Ja millä ihmeen perusteella ne varahoitopaikat on järjestään kaikki hirveitä? Voisiko joku perustella?

Vierailija
184/359 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

on kunnalla velvollisuus järjestää varahoito jostin auki olevasta pk:sta.

Joten verukkeita ovat nuo syyt että ei muka ole heinäkuuksi hoitopaikkaa!

Jos kukaan ei pystyisi kesällä järjestämään muuta hoitopaikkaa, ei kaikki lapset mahtuisi varahoitopaikkaan. Eli noita varahoitoja järkättäessä on lähdetty siitä oletuksesta, että osalla vanhemmista on mahdollisuus olla lomalla silloin. (tai järjestää muu hoito)

Minä en ainakaan halua kantaa hankalana kesäloman sijoitteluna niskassani sitä jos jokin kunta ei hoida velvoitteitaan lapsenhoidon järjestämisen suhteen.

Vierailija
185/359 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa loma-ajassa, kun ei ollut lapsia. Tiesin nimittäin, että esim. sillä kahden lapsen yh:lla ei muuta mahdollisuutta ole, kun tarha menee heinäkuuksi kiinni ja lähin tarha 5 km päässä. Sitäpaitsi monesti on parhaimmat lomasäät heinäkuun lopusta - elokuussa.

Nyt en pysty joustamaan, kun tarha lyö ovet kiinni heinäkuussa. Lapset vasta aloitti tarhan, joten jos vien yhdeksikin päiväksi tarhaan, on maksettva koko kuukauden hoitomaksu. Joka tapauksessa heinäkuussa päivähoidosta pitää pulittaa 200 euroa, vaikka en edes voi käyttää kys. palvelua.

Joten juu, minä olen heinäkuussa lomalla. Kenties sitten, kun molemmat on koulussa, pystyn pitämään lomaa kesäkuussakin - tai elokuussa. Mutta kun lapsiperheen elämä on yhtä juoksemista, kiva olisi viettää joskus kokonainen kuukausi ilman kiirettä ja kellontuijotusta, perheenä.

Vierailija
186/359 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Ihan kun päiväkodin aukioloajat liittyisi muiden kun sen päiväkodin työntekijöiden lomiin. Myöskin pitää lähteä heti nimittelemään niitä, joilla ei perhettä ole tai eivät ole halunneet sitä hankkia. Ei varmaan olisi pitänyt hankkia lapsia ollenkaan tai sitten ainakaan mennä töihin, jos kerran asenne on tuo.

Mukavaa kesälomaa kuitenkin, koska sen sitten pidätkään!

Vierailija:

Mikä hemmetin oikeus perheettömällä on pitää lomaa juuri silloin??

Perheetön kun pystyy paremmin joustamaan, odota vaan kun itselläsi on lapsia ja joku lapseton vanhapiika haluaa pitää lomaa juuri silloin kun sinulla ei ole hoitoa lapsille. Varmaan ottaa päähän.

Silti jollain sinkulla ei ole mielestäni pätevää syytä. Perheelliset joutuvat pätkimään lomiaan ja pitämään ne eri aikaan, jotta sinkut pääsee lomailemaan neljä viikkoa putkeen.

Taida todella kannattaa epätasa-arvoista yhteiskuntaa. Miten olet naisena (?) edes halunnut työelämään, vaikka mielestäsi perhe-elämä ansaitsee kaiken mahdollisen jouston ja ymmärryksen? Onko sen oltava aina pois joltain muulta kuin sinulta?

Loman pitoon ei tarvita mitään sen pätevämpää syytä kuin työsopimuksen ehdot. Kukaan työntekijä eikä pomokaan määrittele toisen syyn pätevyyttä, ja lomaanhan sitä ei edes tarvita. Jos työpaikassasi on sääntö, että perheelliset joutuvat pätkimään lomiaan ja pitämään ne eri aikaan, jotta sinkut pääsee lomailemaan neljä viikkoa putkeen, teillä on tosi epätasa-arvoinen ja yhdenvertaisuutta rikkova työpaikka. Arvaan vaan, että tilanne on se, että JOSKUS perheellisenkin on pätkäistävä lomansa jonkun toisen takia, vaikka sinun mielestä perheellisen pitäisi AINA saada pitää loma kuten tykkää ja MUUT joustavat perheellisen vuoksi.

Taidat olla tosi kurja työkaveri?

Vierailija
187/359 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hoitoalalla töissä olleena törmäsin myös siihen että kun ei ollut lapsia niin se oli kuulema sama, milloin lomailisin. Halusin kuitenkin viettää yhtäaikaa lomaa mieheni kanssa, jonka kanssa nähtiin molempien vuorotöiden takia välillä tosi vähän. Minä kyllä pidin välillä pääni lomissa ja sanoin että jos ei muuten heru niin olen palkattomalla sitten. Nyt kun on lapsia niin ymmärrän taas toisaalta senkin että on mukavaa jos kaikki ovat samaan aikaan lomilla perheessä. Itse tykkään muuten pitää heinäkuun lopun lomaa koska silloin yleensä uimavedet jo lämpimiä.

Vierailija
188/359 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi olen opettaja. koko kesä on lomaa samaan aikaan kuin lapsillakin, eikä tarvitse miettiä tällaista asiaa.

Vierailija
189/359 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos sinä olet työpaikkasi ainoa perheellinen, niin ilman muuta sinun kohdallasi voisi joustaa. Mutta kun aina tulee uusia perheellisiä, uusia tarhaikäisiä, uusia joustovaatimuksia jne.

Kaiken aikaa noin 1/6 työvoimasta on pikkulasten vanhempia ja 5/6 ei. Ja nyt lisääntymisiässä ovat sitä paitsi pienet ikäluokat. Kun uusia pikkulapsiperheitä tulee, vanhat ehtivät seuraavaan elämänvaiheeseen. Siis kukin joustaa vuorollaan.

Vierailija
190/359 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli teidän mielestä sillä ei ole mitään väliä, jos pieni lapsi joutuu joka päivä vaihtuvaan seuraan, ylitäyteen tarhaan vieraaseen paikkaan? Se on katsokaas aina vähän eri asia aikuisen ja lapsen välillä, aikuinen kun vielä ymmärtäisi miksi sellaiseen paikkaan joutuu, lapsi taasen ei ymmärrä. Ihan varmasti on pienelle lapselle tuollainen helposti tosi traumaattista, tiedän, että ainakin mun 3-vuotiaalle olisi. Ei ole sieltä reippaimmasta päästä muutenkaan.

Mutta sinänsä olen jäävi tähän keskusteluun osallistumaan, noi loma-asiat kun ei tällä hetkellä koske mua ollenkaan.

Vierailija
191/359 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateuskortti tuli esiin siksi, että äiköhän niistä heinäkuun lomista nauti joku muukin työntekijäryhmä kuin äidit. Pienten lasten äitejä ei kerta kaikkaan ole työelämässä niin sankoin jouloin, että jos vain ja ainoastaan he kaikkikin lomailisivat heinäkuussa, niin kaikkien muiden pitäisi siksi olla töissä. Ap:n katse on nyt jostain syystä kohdistunut nimenomaan pienten lasten äiteihin. Menepäs itseesi, olisiko se kumminkin se kateus?

155

Vierailija
192/359 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eli teidän mielestä sillä ei ole mitään väliä, jos pieni lapsi joutuu joka päivä vaihtuvaan seuraan, ylitäyteen tarhaan vieraaseen paikkaan? Se on katsokaas aina vähän eri asia aikuisen ja lapsen välillä, aikuinen kun vielä ymmärtäisi miksi sellaiseen paikkaan joutuu, lapsi taasen ei ymmärrä. Ihan varmasti on pienelle lapselle tuollainen helposti tosi traumaattista, tiedän, että ainakin mun 3-vuotiaalle olisi. Ei ole sieltä reippaimmasta päästä muutenkaan.

Mutta sinänsä olen jäävi tähän keskusteluun osallistumaan, noi loma-asiat kun ei tällä hetkellä koske mua ollenkaan.

Vierailija
193/359 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kateuskortti tuli esiin siksi, että äiköhän niistä heinäkuun lomista nauti joku muukin työntekijäryhmä kuin äidit. Pienten lasten äitejä ei kerta kaikkaan ole työelämässä niin sankoin jouloin, että jos vain ja ainoastaan he kaikkikin lomailisivat heinäkuussa, niin kaikkien muiden pitäisi siksi olla töissä. Ap:n katse on nyt jostain syystä kohdistunut nimenomaan pienten lasten äiteihin. Menepäs itseesi, olisiko se kumminkin se kateus?

155

Työelämässä ei ehkä ole sankoin joukoin lasten äitejä, mutta jostain syystä meidän työpaikalla niitä onkin melko paljon. Sen verran kuitenkin, että se on aiemmin vaikuttanut kaikkien muiden loman ajoituksiin. Ei ehkä voida tätä keskustelua käydä siinä mielessä yhteiskunnalliselta pohjalta, vaan työyhteisön pohjalta. Ja jos lukisit tekstini tarkasti, niin en ole mitenkään kohdistanut katsettani pienten lasten äiteihin (itse muuten toit tämän asian esille), vaan puhunut perheellisistä, sen kummemmin erittelemättä isiä tai äitejä, isoja tai pieniä lapsia.

Minulla ei ole mitään syytä olla kateellinen, vaadin ainoastaan oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoa. Jos omien oikeuksien perääminen on kateutta, niin ei voi kuin ihmetellä omaa arvomaailmaasi ja tosiaankin herää kysymys, millaisen arvomaailman opetat omille lapsillesi.

ap

Vierailija
194/359 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija
195/359 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen (kuten joku tässä aiemminkin) vapaa tutkija ja pidän lomani tasan silloin kun itse haluan. Hulluksi tulisin jos joutuisin tappelemaan lomistani verissä päin tuollaisten korppikotkien kanssa.

Se kun nyt vaan on niin, että jos kansalaisten halutaan lisääntyvän, lapsiperheille on annettava oikeuksia ja etuja. Mielestäni oikeus yhteen ja samaan hoitopaikkaan sekä perheen (ainakin toisen vanhemman ja lasten) oikeus pitää yhteinen kesäloma on ihan perustavaa laatua. Perheellisellä on ajateltavanaan lastensa hyvinvointi, perheettömillä ei. Yksinkertaista, eikö totta.

Vierailija
196/359 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Onneksi olen (kuten joku tässä aiemminkin) vapaa tutkija ja pidän lomani tasan silloin kun itse haluan. Hulluksi tulisin jos joutuisin tappelemaan lomistani verissä päin tuollaisten korppikotkien kanssa.

Se kun nyt vaan on niin, että jos kansalaisten halutaan lisääntyvän, lapsiperheille on annettava oikeuksia ja etuja. Mielestäni oikeus yhteen ja samaan hoitopaikkaan sekä perheen (ainakin toisen vanhemman ja lasten) oikeus pitää yhteinen kesäloma on ihan perustavaa laatua. Perheellisellä on ajateltavanaan lastensa hyvinvointi, perheettömillä ei. Yksinkertaista, eikö totta.

Työelämän joustoilla ja eduilla ei tarkoiteta sitä, että muut työntekijät joutuvat kärsimään ja joustamaan. Eikä lisääntymisen kriteerinä voi olla se, että minulle annetaan oikeuksia ja etuja, vaan ihan joku muu asia. Harmi, jos et oli sitä vielä hoksannut. Perheettömillä on ihan yhtä lailla hyvinvointi ajateltavana, omansa tai puolisonsa, joka ei ole millään lailla vähäisempää kuin perheellisten hyvinvointi. Vuosilomalaki ei sentään tunne mitään perheellisten erioikeuksia loman pitämiseen. Yksinkertaista, eikö totta.

Vierailija
197/359 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Perheellisten on ajateltava lastensa hyvinvointia, kyllä ehdottomasti. PERHEELLISTEN, ei perheellisten työkavereiden. Pitäisköhän mammojen nyt vaan ottaa itse vastuu lapsistaan. Jos päivystävät päiväkodit ovat noin pahoja paikkoja niin valitusta lääninhallitukseen. Jos loma-ajat ei passaa niin menkää sellaiseen työhön missä saatte päättää lomat itse. Tai jääkää kotiin. Mutta se ei ole työkavereiden eikä työnantajan tehtävä huolehtia teidän lasten päivähoidosta.

Vierailija
198/359 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Onneksi olen (kuten joku tässä aiemminkin) vapaa tutkija ja pidän lomani tasan silloin kun itse haluan. Hulluksi tulisin jos joutuisin tappelemaan lomistani verissä päin tuollaisten korppikotkien kanssa..

Eli meillä nimenomaan nämä perheelliset nostavat hirveän äläkän lomista.

ap

Vierailija
199/359 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mulla ei ollut tota ongelmaa lapsettomana mut en ollut esim. tahattomasti lapseton. onkohan tästä kyse? Katkeruudesta?

Eli emme ole tahattomasti lapsettomia, vaan lapsen aika ei ole vielä tullut. Joten metsään meni tämä katkeruuskorttikin.

t. ap

Vierailija
200/359 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässä ei ehkä ole sankoin joukoin lasten äitejä, mutta jostain syystä meidän työpaikalla niitä onkin melko paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi