Suunympärysihottuma on pilannut elämäni :( Iho on ihan järkyttävässä kunnossa eikä mikään auta
Olen aivan toivoton. Olen kolmekymppinen, iho on aina ollut moitteeton, kaunis ja kuultava. Kunnes noin puolitoista vuotta sitten molemmin puolin nenää ja suuta alkoi pikku hiljaa ilmestyä ns. mursunviikset eli punoittavat alueet, joissa pieniä märkänäppylöitä. Olen juossut ihotautilääkäreiden vastaanotolla (diagnoosi POD eli perioraalidermatiitti) ja kokeillut ties mitä aknelääkkeitäkin heidän ohjeistuksestaan eikä mikään ole auttanut. Ei edes antibioottikuuri. En kehtaa liikkua julkisilla paikoilla ilman meikkiä enää, sillä iho on tosi pahannäköinen, hyvin vaalea iho ja paljon punoitusta. Olen alkanut vihata koko olemustani tämän takia ja se on kerrassaan naurettavaa, sillä en ole pinnallinen ihminen lainkaan mutta tämä syö koko itsetuntoa todella kovaa. En haluaisi näyttää siltä, että mulla on rutto naamassa.
Ja mitä olen kokeillut? Ihan oikeasti aivan kaikkea, mistä vain olen löytänyt tietoa. Nyt meneillään on tetrasykliiniantibioottikuuri eikä sillä ole ollut mitään, ei mitään vaikutusta. Sitä ennen olen kokeillut olla ilman mitään kosmetiikkaa, vältellyt kalaa, maitotuotteita, gluteenia, sokeria en syö oikeastaan koskaan ja alkoholinkin jätin pois. Ei vaikutusta. Kokeilin otsonoitua oliiviöljyä, se vain pahensi. Pihkavoide samoin. Erilaiset apteekin hoitovoiteet eivät ole vaikuttaneet mitenkään, ei Rosazol, ei sienivoiteet. Ei mikään. Olen vaihtanut pois kaikki SLS:iä sisältävät tuotteet ja kasvoilla käytän enää Avenen steriiliä kosteusvoidetta ja mineraalimeikkivoidetta, en muuta. Pesen tyynyliinatkin joka päivä enkä koske kasvoihin koskaan muulloin kuin sitä puhdistaessa.
Mikä h****etti tähän oikein tepsii? Nytkin kyyneleet valuvat silmistä, kun suututtaa niin paljon. Olen jopa aloittanut joogan ja meditoimisen, jotta stressi olisi minimissään mutta äsken taas vilkaisin itseäni peilistä päivänvalossa ja voi hyvä jumala, miten sairaalta kasvoni näyttävät. Olen syönyt luomuruokaa, paljon kasviksia ja marjoja joka päivä, ties mitä lisäravinteita, joiden pitäisi parantaa immuunisysteemia ja vatsan sekä suoliston vastustuskykyä, näillä ei mitään vaikutusta.
Mitä mä teen? Jos mitään ei ole tehtävissä, miten opin elämään kammottavan ruttonaaman kanssa? Pliis, auttakaa, jos vain osaatte, olen aivan epätoivoinen kun ei edes sisäinen antibiootti vaikuta millään tavalla. Tunnen itseni tosi ällöttäväksi ja se vaikuttaa jo ihan kokonaisvaltaisesti mielenterveyteeni.
Kommentit (267)
No, ap onko käytössä joku kortisoni? vai e-pilleri?
Ensiksi AP...olen pahoillani puolestasi, tiedän millaista on elää ulkonäköön liittyvän ongelman kanssa, itsellä elämän aikana taistellut useammankin kanssa. Tuntuu että ongelma pilaa koko elämän kun ei mitään muuta kykene mietimmään...
Erityistä tietoa sinun ongelmastasi minulla ei ole joten en lähde sitä spekuloimaan, enkä antamaan täsmäneuvoja. Kerron ennemmin omista kokemuksistani, jos niistä saisi ajatusta, tai olisi jollekin muulle apua.
Joskus 25-vuotiaana minulle puhkesi jonkinlainen akne, mikä esiintyi enimmäkseen leukapielissä ja otsassa, muuallakin yksittäisiä. "Finnit" oli todella isoja, jopa sentin kokoisia, ihonalaisia täynnä mätää. Varsinainen murrosikä oli siis jo ohi ja mistään aknesta en ollut ennen kärsinyt. Johtuivat sitten erilaisista ihon puhdistusaineista joita olin alkanut silloin käyttämään, ihan tavallisista kasvovesistä, puhdistusmaidosta, meikinalusvoiteesta...eri tuotteita tuli kokeiltua mutta vaiva jatkui. Sitten aloin käyttämään vain erioil-perusvoidetta, ja puhdistusgeeliä joista ei tullut mitään reaktioita, en ole enää mitään muuta edes uskaltanut kokeilla, arpien katoamiseen meni useampi vuosi. Meikkiä olen aina käyttänyt runsaastikin, ihan halpoja markettituotteita, näistä ei ole tullut mitään ongelmia. Käytän nykyään siis meikin poistoon rainbow-puhdistusgeeliä, ihon kosteutukseen/meikinalusvoiteena Erioilia ja silmänympärysvoidetta, en muuta.
Joku kommentoijista kertoi työkaveristaan joka oli käynyt yksityisellä jossa oli otettu kaikki mahdolliset testit. Tulee ottaa huomioon ettei kaikkien lääkäreiden tieto/taidot ole vastaavat vaikka "titteli" olisikin sama. Laittaisin oman "sairaus"historian eri lääkäreille meilillä, näkevätkö voivansa sinua auttaa. Vastauksien perusteella sitten valitsisi lääkärin. Kannattaa myös googlata kokemuksia/suosituksia eri lääkäreistä.
Itselläni oli aikoinaan fyysinen häiritsevä vaiva mikä paheni iän myötä, vuosien kuluessa siitä lääkäreiltä kysyin että mikä mahtaa olla....laittoivat aina hormonien piikkiin. Ajan myötä sitten paheni niin että googlasin "parhaan" mahdollisen sopivan erikoislääkärin, vaikka maksoikin. Tämä lääkäri ei enempiä edes tutkinut, 10 sekuntia katsoi minua ja tokaisi "tämä on selvä tapaus, eikun leikkaukseen". Ja se vaiva jäi sinne leikkauspöydälle. Tämä oli vielä sitä aikaa kun yksityinen lääkäri pystyi tekemään leikkauksen julkisella puolella, nopeampaa ja yhtä halpaa kuin julkisen puolen kautta.
Muutama vuosi sitten minulla alkoi oudot ihovaivat käsissä, vastaavaa ei siis ennen ole ollut, ikää silloin päälle 40. Muutaman sormen taipeisiin alkoi tulemaan ihottumaa, ensin kuivuvat, sitten hilseilevät, rakkuloiden kautta verisille haavoille. Tulehtuvat kunnolla, sormien normaali taivuttaminen todella kivuliasta. Mikään maailman voide eikä rasva tepsi. "Tulehduskierto" kestää aina noin kolmisen viikkoa.
Päättelin sitten että olen allergisoitunut jollekin aineelle, en käynyt missään testeissä vaan aina kun ihottuma puhkesi kävin läpi kaikki "aineet" joita olin lähiaikoina käyttänyt. Loppujen lopuksi syylliseksi paljastui yleisten vessojen käsisaippuat, niissä seinäpöniköissä. Kun en näitä enää käytä niin ei ole ollut enää ihottumia. Mikään muu saippua ei oireita aiheuta, käsin pesen tiskit, normaalisti käytän shampoita, kotona käsisaippuana oliivisaippua.
Ja tosiaan vain jopa yksi käsinpesu, max kaksi näillä yleisten tilojen käsisaippuoilla laukaisee tämän ihottuman, ja sitä oireketjua ei saa pysäytettyä kun se alkaa, eli joka kerta kuivumisesta verihaavoille asti menee.
Itsellä auttoi kun hieroin arganöljyä suupieliin! Aamuin illoin ihan pari tippaa töpsötin suupieliin. Vaihdoin varmuuden vuoksi vielä hammastahnan, valkaisevat tuotteet kuivuttavat suunpieliä kuulemma tosi paljon. Kaveri ehdotti tuota arganöljyä, oli hänelläkin auttanut tosi nopeasti! :)
En käytä e-pillereitä (en ole yli 10 vuoteen) eikä olla käytetty kortisonia. Nämä on jo tulleet esille aiemmin mutta ymmärrettävästi kaikkia viestejä ei jakseta lukea.
Hemoglobiiniarvoni on 140, en usko raudanpuutokseen.
Aina iltaisin kasvot näyttävät pahimmalta. Nytkin kuumottaa ja punoittaa koko nenä, nenänvierustat ja näpyt leuassa. Ap
Onko raudanpuutosta? Itse söin kuurin rautaa ja kuivuneet ja halkeilevat suupielet paranivat. Toki eri vaiva mutta kiusasi monta vuotta.
Juuri tuossa edellisessä viestissä totesin, ettei ole raudanpuutosta. Halkeilevat suupielet on ihan eri asia, syntysyyt ja hoito eivät ole samat kuin ihottumasairauksissa. Been there.
Saa suositella hyviä ihotautilääkäreitä Helsingistä. Olen käynyt yksityisellä lääkärillä vain eli hinta ei ole esteenä. Muutenkin tähän eri hoitojen kokeiluihin on mennyt niin rutosti rahaa että samaan konkurssiin menisi joku uusi lääkäri näkemyksineen. Olen yrittänyt googlettaa ja etsiä suosituksia mutten ole mitään nimiä löytänyt.
Ap
Mulla auttoi suunympärysihottumaan sinkkivoide!! Mikään muu ei toiminut.
Apteekista saa ilman reseptiä.
Teepuuöljyä kasvoveden sekaan, esim. Erisan kasvovedessä simppeli inci, ja paikallisesti laimentamattomana näpyille. Kaikki ihonhoitotuotteet öljyttöminä, ei varsinkaan mitään kasvoöljyä ym., jossa voisi sieni-infektiot ja talipunkit kasvaa. Lisäksi De la cruz sulfur ointment, halvimmillaan saa varmaan Iherbistä, mutta kestää pari viikkoa saapua. Näillä kahdella tuotteella on oma ruusufinni-pod-naama kunnossa + ruokavalio pääosin vegaani, maidoton, gluteeniton, vähäsokerinen.
Mulla oli ihan samanlainen ihottuma samassa kohdassa atopian takia. Protopic auttoi aika hyvin ulkonäöllisesti, mutta aiheutti omat kirvelyt, kuumotukset ja kutinat, mutta vasta syöty pitkä ja voimakas kortisonikuuri oikeasti paransi. Nyt ei ole johonkin viiteen vuoteen vaivannut lainkaan. Tsemppiä, tiedän miten raskasta se on.
Minulla vuosia oirehtinut suunympärysihottuma loppui siihen kun tajusin poistaa säännöllisestä ruokavaliosta kaikki tomaattituotteet ja paprikan. Millään muulla ruokavaliomuutoksella ei ollut minulle vaikutusta ja antibioottikuurit auttoivat vain hetkellisesti.
Tule käymään Mikkelissä Raimo Suhosen vastaanotolla. Googlaa.
Hei,
Suosittelen Clindoxyl-geeliä ja protopic-voidetta. Näillä mulla pysyy perioraalidermatiitti kurissa ja myös nykyisin poissa.
Clindoxyliä tarvitsen enää muutaman kerran vuodessa (ehkä päivä tai kahden ajan kerrallaan).
Jostain syystä olen saanut valtavasti apua myös Sephorassa myytävästä Black Sugar Scrub’sta (sitä kuitenkin Suomesta vähän vaikea ostaa.... ja en itsekkään ymmärrä miksi se toimii)
En ole lukenut ketjusta kuin ekan ja tämän sivun, mutta komppaan tätä kommenttia:
laitoin suunympärysihottumaani yöksi aikoinaan vauvan peppuvoidetta (yöksi sen takia, koska on valkoista töhnää, ja jos olin päivällä kotona, saatoin laittaa sitä myös päiväsaikaan). Voiteessa on siis sinkkiä, eli minulla auttoi myös! Ja ihottuma parani täysin, eikä ole minulla uusiutunut.
Eli suosittelen myös apteekin sinkkivoidetta (tai itse käytin vauvan peppuvoidetta, kun sitä sattui kotonani olemaan) 😀
Ootteko kokeilleet vaihtaa hammasharja bambuharjaan ? Joka ikinen päivä tungette muovista harjaa suuhunne , joka sisältää ties mitä ?
Minulle sanottiin että ei tule käyttää saippuaa, käytän nyt vichy vaahtoavaa puhdistusainetta, pesen sillä vähintään kerran päivässä ennen kuin levitän soolantraa. nyt kaksi kuukautta käytetty, ihotautilääkäri antoi toisen 3kk reseptin eli voi käyttää pidempääkin.
Sitten olen päivisin käyttänyt vichyn cicalfate tai la roche posay cicaplast baum voidetta. Ovat sinkkivoiteita joissa myös ihoa korjaavia ainesosia sekä kuparia joka on antibakteerista.
Lekuri määräsi Vichyn rosaliac/ la roche posayn rosaliac riche voidetta levitettäväksi soolantran jälkeen, mutta se kombo on liian rasvaista iholleni. Pelkkä soolantra on ollut riittävä iholleni. olen käyttänyt rosaliac voidetta kun menen ulos pilvisinä päivinä(spf 15), aurinkoisina käytän spf 50 aurinkovoidetta, suositus vähintään spf 30 kasvoille. apteekista löytyy värillisiä aurinkovoiteita ja myös vichy puuterityyppinen. ruusufinnissä ihon suoja on pielessä siksi sinkkivoidetta kannattaa käyttää koska se suojaa ihoa.
Tyhmät eivät koskaan selviä allergiasta. Itsekkin kärsin monta vuotta, kunnes aloin ymmärtämään kemikaaleista, joita on joka paikassa. Raikas ilma, puhdas vesi ja kemikaaliton elämä. Stressin poisto. Tiukka dieetti ja kurinalainen elämä. Ei nautitut lisäaineet sisäisesti lähde ulkoisesti rasvaamalla. Kauhea palapeli ratkaistavaksi, mutta kun karsii kaikki kemikaalit ja mahdollisen homeen pois elämästä, niin lähtee se allergiakin samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuossa edellisessä viestissä totesin, ettei ole raudanpuutosta. Halkeilevat suupielet on ihan eri asia, syntysyyt ja hoito eivät ole samat kuin ihottumasairauksissa. Been there.
Saa suositella hyviä ihotautilääkäreitä Helsingistä. Olen käynyt yksityisellä lääkärillä vain eli hinta ei ole esteenä. Muutenkin tähän eri hoitojen kokeiluihin on mennyt niin rutosti rahaa että samaan konkurssiin menisi joku uusi lääkäri näkemyksineen. Olen yrittänyt googlettaa ja etsiä suosituksia mutten ole mitään nimiä löytänyt.
Ap
Hyviä on vaikea suositella, itse olen käynyt vain yhdellä ja sain häneltä soolantran ja apocyclin kuurin 1kk mutta en syönyt antibioottia koska en vielä kokenut ihoani vielä niin pahaksi vaikka näppyjä nyt onkin koko kasvoilla. Mietitytti tuo antibioottien haittavaikutukset ja vatsaoireet ja lisäksi vielä antibioottiresistenttiuden lisääntymisen mahdollisuus.
Soolantra toiminut mutta tooosi hitaasti.
Netistä on löytynyt että ruusufinniä on saatu häädettyä pillereilläkin. Eli kerta-annos ivermektiiniä ja sitten viikon päästä kerta-annos metrodinatsoli antibioottia. Oli toiminut.
Kukahan lekuri suostuisi tähän?
Ivermektiinilla pillerinä on erikoislupa Suomessa syyhyn hoitoon voimassa vain tammikuun 2019 loppuun. Jatkosta entiedä. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S120197121201315X
Tietoja suunympärysihottumasta
https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/perioral-de…
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3884930/
Tässä ihopunkista jättitietoa.
Immuunipuutteisilla voi demodex punkki villiintyä. Ap, onko sinut testattu että et ole hiv-positiivinen?
Myös geeneillä on osansa, äidilläni oli ruusufinni ja nyt minä olen siihen sairastunut. kaksoistutkimuksesta kävi ilmi että tapauksista 46% oli geneettisestä alttiudesta johtuvaa. loput ulkoisista elinoloista.
Mulle yks lääkäri ehdotti viimisenä vaihtoehtona Roaccutania, mut en uskaltanu lähtee siihen ku kuulostaa niin stydiltä tavaralta. Lähinnä siis ku epäilen et auttaisko sit sekään ku edelliset 10 lääkettä ei oo tehny mitään. Kai sitäki sit pitää harkita.
Aika jännä et sun miehelläki sattuu olemaan sama. Tulee väkisin mieleen, et voiko olla sattumaa, vai voisko olla just joku mihin molemmat on altistunu tai sit tarttuva ihottuma.
Mulla on vähän sama, et välilllä elämässä niin paljon muuta, et en niin jaksa päätä tällä vaivata, mut välillä sit iskee taas ihoahdistus ja hakeudun taas seuraavalle lääkärille. :D Ehin aina unohtaa sen, et ei sieltä kuitenkaa mitää apua saa, ku viime kerrasta on jo aikaa.