Suunympärysihottuma on pilannut elämäni :( Iho on ihan järkyttävässä kunnossa eikä mikään auta
Olen aivan toivoton. Olen kolmekymppinen, iho on aina ollut moitteeton, kaunis ja kuultava. Kunnes noin puolitoista vuotta sitten molemmin puolin nenää ja suuta alkoi pikku hiljaa ilmestyä ns. mursunviikset eli punoittavat alueet, joissa pieniä märkänäppylöitä. Olen juossut ihotautilääkäreiden vastaanotolla (diagnoosi POD eli perioraalidermatiitti) ja kokeillut ties mitä aknelääkkeitäkin heidän ohjeistuksestaan eikä mikään ole auttanut. Ei edes antibioottikuuri. En kehtaa liikkua julkisilla paikoilla ilman meikkiä enää, sillä iho on tosi pahannäköinen, hyvin vaalea iho ja paljon punoitusta. Olen alkanut vihata koko olemustani tämän takia ja se on kerrassaan naurettavaa, sillä en ole pinnallinen ihminen lainkaan mutta tämä syö koko itsetuntoa todella kovaa. En haluaisi näyttää siltä, että mulla on rutto naamassa.
Ja mitä olen kokeillut? Ihan oikeasti aivan kaikkea, mistä vain olen löytänyt tietoa. Nyt meneillään on tetrasykliiniantibioottikuuri eikä sillä ole ollut mitään, ei mitään vaikutusta. Sitä ennen olen kokeillut olla ilman mitään kosmetiikkaa, vältellyt kalaa, maitotuotteita, gluteenia, sokeria en syö oikeastaan koskaan ja alkoholinkin jätin pois. Ei vaikutusta. Kokeilin otsonoitua oliiviöljyä, se vain pahensi. Pihkavoide samoin. Erilaiset apteekin hoitovoiteet eivät ole vaikuttaneet mitenkään, ei Rosazol, ei sienivoiteet. Ei mikään. Olen vaihtanut pois kaikki SLS:iä sisältävät tuotteet ja kasvoilla käytän enää Avenen steriiliä kosteusvoidetta ja mineraalimeikkivoidetta, en muuta. Pesen tyynyliinatkin joka päivä enkä koske kasvoihin koskaan muulloin kuin sitä puhdistaessa.
Mikä h****etti tähän oikein tepsii? Nytkin kyyneleet valuvat silmistä, kun suututtaa niin paljon. Olen jopa aloittanut joogan ja meditoimisen, jotta stressi olisi minimissään mutta äsken taas vilkaisin itseäni peilistä päivänvalossa ja voi hyvä jumala, miten sairaalta kasvoni näyttävät. Olen syönyt luomuruokaa, paljon kasviksia ja marjoja joka päivä, ties mitä lisäravinteita, joiden pitäisi parantaa immuunisysteemia ja vatsan sekä suoliston vastustuskykyä, näillä ei mitään vaikutusta.
Mitä mä teen? Jos mitään ei ole tehtävissä, miten opin elämään kammottavan ruttonaaman kanssa? Pliis, auttakaa, jos vain osaatte, olen aivan epätoivoinen kun ei edes sisäinen antibiootti vaikuta millään tavalla. Tunnen itseni tosi ällöttäväksi ja se vaikuttaa jo ihan kokonaisvaltaisesti mielenterveyteeni.
Kommentit (267)
Onko sellaista ajanjaksoa ollut että ihottuma on "helpottanut", esimerkiksi yli 2 viikkoa mökillä, niin ettei naamaan ole laittanut mitään, eikä pessyt muulla kuin vedellä, ei siis minkäänlaisen puhdistusaineen käyttöä, ei saippuaa. Iho saattaa allergisoitua vain yhdelle tuotteelle, jopa sellaiselle jota on aiemmin voinut käyttää. Tuollaisella testillä saisi selville sen onko kyseessä allergisoituminen jollekin vai jokin muu. Allergisoitumisesta syntyvä tulehdus kestää "kierroltaan" ainakin kaksi viikkoa...joten sitä pidempi aika tulisi saada testattua.
Täällä oli kasvojen puhdistuksesta ( tosin ruusufinniin)
Miten menee Ap, onko iho kokoajan huono, onko soolantralla mitään vaikutusta?
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli kasvojen puhdistuksesta ( tosin ruusufinniin)
Miten menee Ap, onko iho kokoajan huono, onko soolantralla mitään vaikutusta?
Siis tämä linkki
http://rosacea-skin-care.com/facial-cleanser-for-rosacea
Olen kärsinyt vaivasta pitkään ja luulen, ettei suunympärysihottuma ei ole itsenäinen ”tauti” vaan yliherkkyysreaktio johonkin. Minulla mm. nikkeli aiheuttaa pieninäkin pitoisuuksina pahoja oireita ja esim. ”nikkelittömiä” hopeakoruja en voi käyttää, koska hopea sisältää aina pieniä määriä nikkeliä.
Tämä nyt huomiona koska luulen, että osa ihmisistä oikeasti uskoo ”nikkelivapaiksi” mainostettujen korujen olevan turvallisia käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla isoin apu oli hammastahnaa vaihto. Olin samaa hammastahnaa käyttänyt vuosia, mutta sen jälkeen kun POD puhkesi raskauksien myötä olen löytänyt vain 1 hammastahnaa apteekista joka sopii. Myös muulla kosmetiikkalla (sen vähyydellä ja SLS välttämisellä) on merkitystä samoin stressillä sekä hikoilun ja lämpötilan välttämisellä, mutta hammastahna on se ratkaisevin.
Saanko kysyä, mitä merkkiä suosittelet?
🇺🇦🇮🇱
Itsekin aikanaan kokeilin kaikkea suunympärysihottumaan vuosien ajan mutta mikään ei auttanut. Vasta kun tajusin jättää pois tomaatin kaikissa muodoissaan, hävisi suunympärysihottuma.
Yritä saada ihotautilääkäriltä isotretinoin-lääkettä. Se auttaa.
Mitään uutta tähän?
Itselläni tuntuu kookosöljy auttaneen ehkä vähän, mutta selkeää parannusta entiseen ei oikein ole tapahtunut. Nyt siis viikko takana tätä rutiinia.
🇺🇦🇮🇱
Hei! Kaikkea kokeilin mutta b12 vitamiini paransi nopeasti(biomed). Dr. Hauschkan tuotteet tukivat ihon toipumista.
Hei, itselläni kesti suunympärysihottuma n.2,5 kk. Kaikenlaisia rasvoja kokeilin alussa, mutta parhaimman avun koen saaneeni otsonoidusta oliiviöljystä. Nyt jos näyttää siltä, että noita nappyjä, mistä ihottuma mielestäni alkaa, rupeaa tulemaan, sivelen hieman teepuuöljyä näppylälle, jolloin se näyttää kuivahtavan pois.
Tähän ja ruusufinniin minulla on oikeasti tepsivä voide: erittäin vahva o-live.
Tuo on otsonoitu oliiviöljy jota saa luonnontuotekaupoista. Mulla tepsi todella pahaan ruusufinniin. Roaccuttan kuuri oli ainut apteekkilääke joka auttoi myös, mutta aina kun kuuri loppui, ruusufinni palasi. O-live on pitänyt ongelman poissa.
Tuo on tujua ja aluksi kannattaa totuttaa ihoa voiteeseen sekoittamalla sitä hiukan perusvoiteen joukkoon. Sitten hiljalleen jättää perusvoidetta pois. Laitan yöksi ja säilytän purkkia jääkaapissa. Oikein pahana kautena lisään aamulla tuota.
Ja käytän vain ongelma-alueelle
Minulla tuli lapsena kananmunasta ihottumaa kasvoihin. Aikuisena toisenlaisia oireita. Kokeile nyt vielä munattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle teki soijatuotteet tollasen punoittavan ihottuman suun ympärille. Se oli hirveä, kutisi ja sattui samaan aikaan.
En syö soijaa.
Kirjoitan vielä kerran: syön niin terveellisesti kuin mahdollista. Ei lisäaineita, ei pikaruokaa, ei gluteenia, maitoa, jne. Olen kokeillut yksi kerrallaan olla ilman isoimpia allergian aiheuttajia (gluteeni, viljat, maito, kala, muna, tomaatti, pähkinät) mutta millään ei ollut vaikutusta. Teen melkein kaiken syömäni ruuan itse eli proteiininlähde (kala tai liha) ja paljon vihanneksia, marjoja, hiukan kaurapuuroa, oliiviöljyä, pähkinöitä, avokadoa. Juon paljon vettä, otan lisäravinteita ja olen melko laiha. Ainoa, joka tässä ruokavaliopuolessa voi enää vaikuttaa on aliravitsemus. Välillä huippaa, välillä on niin nälkä että on ihan pakko vaan syödä. Muita aliravitsemusoireita ei ole. Olen 174/54 mutta olen aina ollut laiha. Vatsa toimii kuitenkin oikein hyvin ja muutenkin vointi ok. Maidon ja sokerin sekä gluteenin poisjätön jälkeen paino kuitenkin on tippunut pari kiloa normaalista painostani. AP
Kehosi on stressi- ja hälytystilassa aliravitsemuksen vuoksi. Syö kunnolla ravinnerikasta ruokaa. Ota relasti ja anna tulla muutama kilo painoakin. Nyt olet ihan järkky stressikimppu. Ja ymmärrän että se on kierre. Nyt ihottumakin stressaa.
Voi olla myös allergiaa. Minulla myös miehen viikset ärsyttävät ihoa suudellessa jos hän on hiljattain siistinyt partaansa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lemmikkiä, pesuaineet ollaan vaihdettu hypiallergisiin ja asumme uudessa talossa, ihottumani ilmeni jo vuosia sitten kun asuimme vielä ihan toisaalla. Olimme myös kesällä pitkään toisessa asumuksessa, ei vaikutusta ihoon. Ap
Uudessa talossa uudet materiaalit juuri luovuttaakin ilmaan paljon kemikaaleja. Vaikka siis ei taida liittyä vaivaasi.
Ruoka-aineallergiat testattu? Oireilee usein ihottumallasuun lähellä.
onko allergiatestit tehty? pyydä lähete paikkakuntasi sairaalaan ihotautilääkärille, turha maksaa yksityisille jos pelkkiä lääkkeitä määräävät.
Täällä oli lista mitkä taudit sekoitetaan helposti ruusufinniin, eli jospa on sinullakin kyseessä jokin muu kuin suunympärysihottuma.
https://www.dermnetnz.org/topics/rosacea