Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suunympärysihottuma on pilannut elämäni :( Iho on ihan järkyttävässä kunnossa eikä mikään auta

Vierailija
14.09.2018 |

Olen aivan toivoton. Olen kolmekymppinen, iho on aina ollut moitteeton, kaunis ja kuultava. Kunnes noin puolitoista vuotta sitten molemmin puolin nenää ja suuta alkoi pikku hiljaa ilmestyä ns. mursunviikset eli punoittavat alueet, joissa pieniä märkänäppylöitä. Olen juossut ihotautilääkäreiden vastaanotolla (diagnoosi POD eli perioraalidermatiitti) ja kokeillut ties mitä aknelääkkeitäkin heidän ohjeistuksestaan eikä mikään ole auttanut. Ei edes antibioottikuuri. En kehtaa liikkua julkisilla paikoilla ilman meikkiä enää, sillä iho on tosi pahannäköinen, hyvin vaalea iho ja paljon punoitusta. Olen alkanut vihata koko olemustani tämän takia ja se on kerrassaan naurettavaa, sillä en ole pinnallinen ihminen lainkaan mutta tämä syö koko itsetuntoa todella kovaa. En haluaisi näyttää siltä, että mulla on rutto naamassa.

Ja mitä olen kokeillut? Ihan oikeasti aivan kaikkea, mistä vain olen löytänyt tietoa. Nyt meneillään on tetrasykliiniantibioottikuuri eikä sillä ole ollut mitään, ei mitään vaikutusta. Sitä ennen olen kokeillut olla ilman mitään kosmetiikkaa, vältellyt kalaa, maitotuotteita, gluteenia, sokeria en syö oikeastaan koskaan ja alkoholinkin jätin pois. Ei vaikutusta. Kokeilin otsonoitua oliiviöljyä, se vain pahensi. Pihkavoide samoin. Erilaiset apteekin hoitovoiteet eivät ole vaikuttaneet mitenkään, ei Rosazol, ei sienivoiteet. Ei mikään. Olen vaihtanut pois kaikki SLS:iä sisältävät tuotteet ja kasvoilla käytän enää Avenen steriiliä kosteusvoidetta ja mineraalimeikkivoidetta, en muuta. Pesen tyynyliinatkin joka päivä enkä koske kasvoihin koskaan muulloin kuin sitä puhdistaessa.

Mikä h****etti tähän oikein tepsii? Nytkin kyyneleet valuvat silmistä, kun suututtaa niin paljon. Olen jopa aloittanut joogan ja meditoimisen, jotta stressi olisi minimissään mutta äsken taas vilkaisin itseäni peilistä päivänvalossa ja voi hyvä jumala, miten sairaalta kasvoni näyttävät. Olen syönyt luomuruokaa, paljon kasviksia ja marjoja joka päivä, ties mitä lisäravinteita, joiden pitäisi parantaa immuunisysteemia ja vatsan sekä suoliston vastustuskykyä, näillä ei mitään vaikutusta.

Mitä mä teen? Jos mitään ei ole tehtävissä, miten opin elämään kammottavan ruttonaaman kanssa? Pliis, auttakaa, jos vain osaatte, olen aivan epätoivoinen kun ei edes sisäinen antibiootti vaikuta millään tavalla. Tunnen itseni tosi ällöttäväksi ja se vaikuttaa jo ihan kokonaisvaltaisesti mielenterveyteeni.

Kommentit (267)

Vierailija
161/267 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kans ollut ainakin pari kertaa toi ja tänä kesänä oli taas. Kesäkuun alussa kysyin kosmetologikaverilta että mikähän rutto tää voi olla ku ollu jo 2vk ja levinny vaan ja hän totes heti että POD.  Kesti tällä kertaa 3kk, levisi ensin leukaan, siitä nenänpieliin ja sitten toiselle puolelle suuta. Sitten vaan katosi. 

Itse päätin haistattaa vitut koko vaivalle, aamuisin töihin laitoin kerroksen meikkivoidetta niin ettei punoitus näy kilsan päähän... Salille jos menin ennen duunia tai jos muuten kotona hilluin niin näytin sitten ruttoturvalta. Kirveli ja kutisi niin pirusti, oli meikkiä tai ei. Onneksi mulla se lähti pois noin nopeesti. En muista miten kauan aiemmilla kerroilla se on ollut, koska en edes tiennyt että vaivalla on nimi, mutta joskus ollut tosiaan silmäkulmatkin ollut ihan vereslihalla. 

Olen tosi pahoillani sun puolesta, inhottava vaiva jota en kyllä kaipaa takaisin!

Vierailija
162/267 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP täällä! Taistelu jatkuu, ikävä kyllä. Olen käyttänyt 2,5 kk nyt tuota lääkärin määräämää ivermectiniä eli Soolantraa, ei mitään vaikutusta. Edelleenkään en pysty sanomaan, että mikään ihan todella vaikuttaisi parantavasti. Olen ollut ilman kosmetiikkaa niin paljon kuin mahdollista, kaikki tuotteet olen keventänyt ihan minimiin. Huomaan, että huonontavia tekijöitä on pari: kuumuus ja hikoilu eli siivotessa tai urheillessa punoitus ja ihottuma pahenee. Pahin on kuitenkin stressi eli aina, kun kortisolit alkavat kehossa virtaamaan, naama tuntuu aivan uskomattoman tulehtuneelta, kuumalta ja punoittaa.

Ruokavaliolla ei näytä olevan vaikutusta ainakaan hirveästi, maitotuotteet ehkä tehostavat punoitusta. Muuten kaikki ennallaan.

Elämässä on nyt niin paljon kaikkea mihin menee energiaa, että väkisinkin ehtii ahdistua vähemmän tuosta ihottumasta, vaikka inhottavalta se tosiaan tuntuu joinain päivinä. Yritän hyväksyä sen.

Outoa on, että myös miehelläni diagnosoitiin sama tauti tänä syksynä eivätkä antibiootit auttaneet häntäkään. Ihotautilääkäri ei osannut sanoa, onko sattumaa vai mikä tässä nyt mättää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/267 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehelläsi on sama vaiva, voisiko syy löytyä jostain mille molemmat altistutte? Lemmikki, pesuaineet, vuodevaatteet, kodin homeongelma?

Vierailija
164/267 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lemmikkiä, pesuaineet ollaan vaihdettu hypiallergisiin ja asumme uudessa talossa, ihottumani ilmeni jo vuosia sitten kun asuimme vielä ihan toisaalla. Olimme myös kesällä pitkään toisessa asumuksessa, ei vaikutusta ihoon. Ap

Vierailija
165/267 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut kaikkia kommentteja, mutta suosittelen Vetramil-voidetta. Se on koirien/eläinten ihovoide, jossa on yrttejä ja hunajaa. Tämä on itselläni pelastus kaikkiin mahdollisiin ihojuttuihin. Koirien haavanhoidossa myös ihan paras. Toimii mielestäni jopa antibiootteja paremmin haavanhoidossa. Sattumalta otin itselleni käyttöön, kun on toiminut niin hyvin koirilla.

Vierailija
166/267 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ja miehelläsi on ihopunkki-infestaatio johon tuo ivermektiini on lääke joka tappaa ihopunkkeja. Ihosi ei pysty tappelemaan ihopunkkeja vastaan ja stressi pahentaa tilannetta.

itsellä ivermektiiniä käytössä ruusufinniin, toimii hitaasti joten koita kestää. Sitä voi käyttää pidempääkin kuin 3kk eli uusi vain resepti jos edes vaikuttaa jotenkin.

Käytätkö tai käyttääkö miehesi hydrokortisonia jossain muodossa? Nenäsuihke/ muu suihke astmaan? tai muuten voiteena? Sillä hydrokortisonin haittavaikutus on suunympärysihottuma, katso vaikka tuotepakkauksesta.

Tässä tutkimus demodex punkista ja ruusufinnistä ja POD. 84% oli punkkikantajia. https://www.researchgate.net/publication/274974339_Association_of_Demod…

tiivistelmä hoidoista suomeksi. http://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/ruusufinni-ja-perioraalid…

Vierailija
167/267 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322181.php

Tässä teksti jossa puhutaan kortikosteroideista aiheuttajana eli hydrokortisoni on myös kortikosteroidi.

Vierailija
168/267 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellänikin puhkesi rosacea tänä kesänä ja sen kanssa tässä taistelen. Olen miettinyt että pitäisikö vieläkin käyttää kasvoilla aurinkovoidetta vaikka ei niin aurinkoista olekaan. Onko kukaan kokeillut auttaisiko se? Kävitkö ap ihotautilääkärillä vai tk:ssa? Usein ihotautilääkäreillä on useampia lääkkeitä mitä voi kokeilla, tk-lääkärit ei välttämättä ole niin perillä.

Aurinko pahentaa vaivaa. Auringon uv-säteilyä tulee pilvienkin läpi, joten kyllä käytän aurinkosuojaa ympäri vuoden.

Ihottumat ovat vaikeasti tunnistettavia ja vaikeahoitoisia. Moniin muihin ihojuttuihin aurinko auttaa, rosaceaa se pahentaa. Ehkä kokeilen lierihattua ja burkaa jatkossa.

Vierailija
169/267 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
170/267 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tutkimus ivermektiinistä ja podista lapsipotilailla. https://www.jaad.org/article/S0190-9622(16)31009-X/pdf

Jollain toiminut 4kk kohdalla. jollain jo aiemmin.

Vierailija
171/267 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellänikin puhkesi rosacea tänä kesänä ja sen kanssa tässä taistelen. Olen miettinyt että pitäisikö vieläkin käyttää kasvoilla aurinkovoidetta vaikka ei niin aurinkoista olekaan. Onko kukaan kokeillut auttaisiko se? Kävitkö ap ihotautilääkärillä vai tk:ssa? Usein ihotautilääkäreillä on useampia lääkkeitä mitä voi kokeilla, tk-lääkärit ei välttämättä ole niin perillä.

Aurinko pahentaa vaivaa. Auringon uv-säteilyä tulee pilvienkin läpi, joten kyllä käytän aurinkosuojaa ympäri vuoden.

Ihottumat ovat vaikeasti tunnistettavia ja vaikeahoitoisia. Moniin muihin ihojuttuihin aurinko auttaa, rosaceaa se pahentaa. Ehkä kokeilen lierihattua ja burkaa jatkossa.

Tässä tekstissä on selitetty miksi aurinko ei sovi, auringon aiheuttama d-vitamiini iholla syntyessään aktivoi tulehdussoluja. https://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo10628.pdf

Vierailija
172/267 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustietopaketti https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

Onko doxicykliniä kokeiltu? Sitä on nykyään pieniannoksisena joka toimii pienemmillä haittavaikutuksilla.

Tea tree öljy myös tappaa punkkeja.

Huom, tea treetä ei saa sitten laittaa silmiin. Taikka saada suuhun. https://bjo.bmj.com/content/89/11/1468

Vierailija
173/267 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustietopaketti https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

Onko doxicykliniä kokeiltu? Sitä on nykyään pieniannoksisena joka toimii pienemmillä haittavaikutuksilla.

Huom, tea treetä ei saa sitten laittaa silmiin. Taikka saada suuhun. https://bjo.bmj.com/content/89/11/1468

Teepuuöljy on monelle liian vahva aine. Itsselleni se ei käy ollenkaan, vaikka sitä moneen suositellaankin. Se on stydia kamaa.

Vierailija
174/267 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teepuuöljy on monelle liian vahva aine. Itsselleni se ei käy ollenkaan, vaikka sitä moneen suositellaankin. Se on stydia kamaa.

Vahvaa on ja jotkut allergisoituvat siihen. Itse käyti 50% eli yhtä monta tippaa ttö:tä ja manteliöljyä. Kuivatti ihoa.

Vierailija
175/267 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruusufinnin hoito mutta varmaan yleistettävissä podiin

Ruusufinni on yleinen kasvojen ihosairaus, joka reagoi voimakkaasti ympäristön normaa- leihin ärsykkeisiin. Ennen nykyisiä hoitoja osa potilaista joutui luopumaan ammatistaan.

Tetrasykliinejä, erityisesti doksisykliiniä, voidaan käyttää pieninä anti-inflammatorisina annoksina, (doksisykliiniä 40 mg/vrk) taval- lisen ruusufinnin hoitoon. Retinoidit (esim. isotretinoiini annoksella 0,3 mg/kg/vrk 12 viikon ajan) on todettu tehokkaaksi hoidoksi vaikeissa taudeissa. Paikallishoitona atselaii- nihappo vähentää seriiniproteaaseja ja siten katelisidiinia. Kortikosteroidivoiteet ovat ruu- sufinnissä haitallisia. Ne ohentavat ihoa vähen- tämällä kollageenisynteesiä. Ne myös lisäävät TLR2:n aktivoitumista. Pimekrolimuusi estää aktivoituneitten lymfosyyttien sytokiinituo- tantoa; se ei vähennä kollageenisynteesiä. Sitä voi käyttää muun muassa kortikosteroidivoi- teesta vieroittamiseen.

Potilaitten hoito on valittava yksilöllisesti. Kaikki tetrasykliinit parantavat ruusufinniä. Jos tauti uusiutuu usein, voidaan tarvita pitkiä, pieniannoksisia hoitoja, esimerkiksi doksisyk- liiniä 40 mg/vrk 12 kk:n ajan tai tetrasykliiniä 250 mg kolmesti viikossa. Myös Isotretino- iinia voidaan antaa jatkohoidoksi 10 mg 2–3 kertaa viikossa (Gollnick ym. 2010).

Kasvoihottumat vaativat aluksi tiheää seu- rantaa hoitoannosten optimoimiseksi. Kesällä ainakin osa potilaista tarvitsee huolellista au- rinkosuojausta. Herkälle iholle sopivat tuot- teet löytyvät parhaiten kokeilemalla. ■

Vierailija
176/267 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä ruusufinnin hoidosta ilman antibioottia

https://www.guidelinesinpractice.co.uk/skin-and-wound-care/rosacea-newe…

Vierailija
177/267 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän mukaan on monia jotka aiheuttaa ympärysihottuman pahenemista tai aiheuttaa sitä. E-pilleri mainittu ja kortikosteroidit sekä hammastahnan fluori( ehkä sls?)

https://www.healthline.com/health/perioral-dermatitis#outlook

Vierailija
178/267 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän mukaan on monia jotka aiheuttaa ympärysihottuman pahenemista tai aiheuttaa sitä. E-pilleri mainittu ja kortikosteroidit sekä hammastahnan fluori( ehkä sls?)

https://www.healthline.com/health/perioral-dermatitis#outlook

Jos haluaa fluorittoman ja sls vapaan hammastahnan niin sitä löytyy apteekista. Elmexissä ei ole natriumlaurylsulfaattia mutta fluori löytyy.

Vierailija
179/267 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roaccuttan on ainoa joka auttaa. Mulla puhkesi e-pillereiden lopettamisen jälkeen elämäni ensimmäinen lievä akne ja tuo suunympärysihottuma. Olin yli 30v. Olo oli kurja, koska koko ikänsä tottunut, että on virheetön iho.

1,5 v kärsin, läträsin kaikenmaailman kalliilla aineilla ja söin vitamiinit, kokeilin ruokavaliot, odotin että menee ohi kunnes googlasin hyvä ihotautilääkäri helsinki ja marssin lääkäriin.

Lääkäri sanoi, että roaccuttan on ainoa, joka tällaiseen yli 30-vuotiaan iho-ongelmaan tepsii ja joka lopullisesti auttaa. 1 kk jälkeen pahin ongelma oli väistynyt. Nyt 4 kk myöhemmin iho on kunnossa ja kuuri ohi. Ihon kuivuminen ja huulten halkeileminen on pieni vaiva siihen nähden että sain oman naamani takaisin.

Suosittelen.

Vierailija
180/267 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlin sportyfeel sarjassa on monivitamiini/hivenaine purkki, josta saa hyvän annoksen päivän vitamiinit. Hinta vain 6 euroa. Rauta valmistetta erikseen omana satsina. Eli suosittelen sinulle tota monivitamiinia ja erillistä rauta valmistetta. Voipi olla että kärsit monen eri vitamiinin puutteesta ja siksi ihosi reagoi ja eikä voiteet ja lääkkeet ja ruokavalio auta. Muista vaan ottaa rauta eri aikaan , koska monet muut vitamiinit hidastaa raudan imeytymistä. Esim. Sana-solilla pureskeltava rauta-C tabletti purkki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä