Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suunympärysihottuma on pilannut elämäni :( Iho on ihan järkyttävässä kunnossa eikä mikään auta

Vierailija
14.09.2018 |

Olen aivan toivoton. Olen kolmekymppinen, iho on aina ollut moitteeton, kaunis ja kuultava. Kunnes noin puolitoista vuotta sitten molemmin puolin nenää ja suuta alkoi pikku hiljaa ilmestyä ns. mursunviikset eli punoittavat alueet, joissa pieniä märkänäppylöitä. Olen juossut ihotautilääkäreiden vastaanotolla (diagnoosi POD eli perioraalidermatiitti) ja kokeillut ties mitä aknelääkkeitäkin heidän ohjeistuksestaan eikä mikään ole auttanut. Ei edes antibioottikuuri. En kehtaa liikkua julkisilla paikoilla ilman meikkiä enää, sillä iho on tosi pahannäköinen, hyvin vaalea iho ja paljon punoitusta. Olen alkanut vihata koko olemustani tämän takia ja se on kerrassaan naurettavaa, sillä en ole pinnallinen ihminen lainkaan mutta tämä syö koko itsetuntoa todella kovaa. En haluaisi näyttää siltä, että mulla on rutto naamassa.

Ja mitä olen kokeillut? Ihan oikeasti aivan kaikkea, mistä vain olen löytänyt tietoa. Nyt meneillään on tetrasykliiniantibioottikuuri eikä sillä ole ollut mitään, ei mitään vaikutusta. Sitä ennen olen kokeillut olla ilman mitään kosmetiikkaa, vältellyt kalaa, maitotuotteita, gluteenia, sokeria en syö oikeastaan koskaan ja alkoholinkin jätin pois. Ei vaikutusta. Kokeilin otsonoitua oliiviöljyä, se vain pahensi. Pihkavoide samoin. Erilaiset apteekin hoitovoiteet eivät ole vaikuttaneet mitenkään, ei Rosazol, ei sienivoiteet. Ei mikään. Olen vaihtanut pois kaikki SLS:iä sisältävät tuotteet ja kasvoilla käytän enää Avenen steriiliä kosteusvoidetta ja mineraalimeikkivoidetta, en muuta. Pesen tyynyliinatkin joka päivä enkä koske kasvoihin koskaan muulloin kuin sitä puhdistaessa.

Mikä h****etti tähän oikein tepsii? Nytkin kyyneleet valuvat silmistä, kun suututtaa niin paljon. Olen jopa aloittanut joogan ja meditoimisen, jotta stressi olisi minimissään mutta äsken taas vilkaisin itseäni peilistä päivänvalossa ja voi hyvä jumala, miten sairaalta kasvoni näyttävät. Olen syönyt luomuruokaa, paljon kasviksia ja marjoja joka päivä, ties mitä lisäravinteita, joiden pitäisi parantaa immuunisysteemia ja vatsan sekä suoliston vastustuskykyä, näillä ei mitään vaikutusta.

Mitä mä teen? Jos mitään ei ole tehtävissä, miten opin elämään kammottavan ruttonaaman kanssa? Pliis, auttakaa, jos vain osaatte, olen aivan epätoivoinen kun ei edes sisäinen antibiootti vaikuta millään tavalla. Tunnen itseni tosi ällöttäväksi ja se vaikuttaa jo ihan kokonaisvaltaisesti mielenterveyteeni.

Kommentit (267)

Vierailija
141/267 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä taas. Pakko kommentoida tuohon edelliseen viestiin, että eipä ole uskosta kiinni, kun noin olen tehnytkin. Ei auttanut.

Antibioottikuuri oli ja meni, ei apua lainkaan siitä. Suretti ihan valtavasti, sillä olin niin toivonut että se auttaisi edes vähän. Mutta ei, se ei tehnyt kerta kaikkiaan mitään. Nyt olen käyttänyt tuota Soolantraa pari viikkoa ja ihottuma tuntuu vain leviävän. Olen ihan neuvoton. Elämässä on ollut paljon kaikkea muuta mihin on pitänyt keskittyä, joten olen yrittänyt olla miettimättä koko ihoa ja ottanut syömisenkin suhteen rennosti. No, nyt iho on paremmassa kunnossa kuin pitkään aikaan. Mitään voidetta en siihen laita paitsi tuota Soolantraa ja pesen saippualla. Siinä kaikki. Ihoa kiristää kuivuuttaan ja kutittaa mutta en viitsi tuohon laittaa mitään. Silti tuo paska vaan on ja pysyy.

Minä sain avun käyttämällä Vichy Normaderm deep cleansing purifying puhdistusgeeliä herkälle iholle, sekä sen lisäksi kerran viikossa aktiivihiilisientä, joka poisti hellävaraisesti kuollutta ihosolukkoa.

Näillä iho pysynyt hyvänä ja rauhallisena jo yli kolme vuotta. Tätä ennen kaikki mahdolliset lääkevoiteet ja -kuurit läpikäytyinä, tuloksetta. Tsemppiä!

Vierailija
142/267 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma pod ei ole uusinut 4 vuoteen sen jälkeen, kun söin kuurin Puhdistamon Omx-probiootteja (alunperin Dr Ohhiran, joita Puhdistamo maahantuo). Samoin syylät hävisivät jaloista ja pms helpottui. Kuten ap, olin tätä ennen syönyt vahvoja maitohappobakteereja, jotka eivät kuitenkaan olleet tehonneet, ainakaan samassa mittakaavassa. Lisäksi suolistoni oli ylipäätään kauheassa kunnossa sytostaattien jäljiltä. Pidän em. tuotetta varsinaisena lifesaverina. Mainostaminen sallittua tässä tapauksessa....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/267 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki se protopic. Mulla oli myös elidel —> ei auttanut. Suun ja silmien ympärillä oli ihottuma jonka syy ei koskaan selvinnyt.

Vierailija
144/267 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hep! Se on perioraalidermatiitti. Syö tetrasykliinikuuri loppuun ja pyydä heti Protopic-voidetta.

Naaman pesuun, hoitoon, hiuksiin, pyykkiaineeseen millä peset tyynyliinat vain SLS-vapaita pesuaineita.

Naaman voi pestä marseillensaippualla.

Kärsin pitkään ennen kuin osaava ihotautilääkäri antoi avun.

Neljä vuotta olin täysin oireeton ja elin normaalielämää SLSineen kaikkineen, sitten uusi. Kun tiesin, mikä oli, otin yhden tetrasykliinikuurin ja Protopicin hetkeksi käyttöön, hävisi. Olen nyt oireeton.

Vierailija
145/267 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla silmänympärysten rajusti hilseilevä ja turvotusta aiheuttava ihottuma oli kosketusallergiaa. Olin yliherkkä esimerkiksi keinokumeille eli polyuretaaneille. Sain avun protopic voiteesta, jolla opetettiin solut olemaan reagoimatta näihin kemikaaleihin.

Uutena juttuna on tullut yliherkkyys rukiille. Se näkyy samanlaisena silmäluomien turvotuksena ja ihon rajuna hilseilynä.

Mullakin vastaavat oireet oli ihan allergiaperäisiä, kosketusallergioita joten ei edes loogisia. Kun kattavien testien myötä allergeenit selvisi ja pystyin ne välttämään, oireetkin loppui. Toki tarvittiin järeät voiteet ensin. Kärsin eri tyyppisistä ihottumista monta vuotta, söin turhia ab-kuureja, oli milloin perioraalidermatiitti, märkärupi yms. Eikä siis mikään näistä. Oireilin suun ympäryksellä ja kuvaamallasi silmäluomi-ihottumalla.

Vierailija
146/267 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakuritee. Kuppi päivässä parantaa vahvistaa kehon omia puolustusjärjestelmiä.

Vierailija
147/267 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kaamean näköiset turvonneet silmäluomet ja laaja hilseilevä ihottuma silmien ja suun ympärillä. Syynä oli hartsi- ja keinokumiallergia! Protopic auttoi, millään muulla ei ollut väliä. Samoin en voinut koskea mihinkään keinokumiseen esineeseen pariin vuoteen ilman käsien pesua, muuten ihottuma uusi heti.

Vierailija
148/267 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ehdotus on Antioksidanttiklinikka funktionaalinen lääkäri sekä LED-valohoito

Vierailija
149/267 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella oli hankala suunympärysihottuma alle 2-vuotiaana. Kokeiltiin "kaikkea" kunnes kävin osaavan ihotautilääkärin vastaanotolla. Hän määräsi Rozex voidetta(metronidazol antibioottivoidetta) ihottuma-alueille ja lisäksi tuota täälläkin useaan mainittua Protopic- voidetta. Laitoimme niitä molempia kerran päivässä ja ihottuma hävisi alle kuukaudessa, eikä enää takaisin tullut. Tarkoitus oli kokeilla voidetta max. 3kk ajan, ja jos ei olisi tepsinyt, niin sitten pitkä antibioottohoito suun kautta olisi ollut seuraava.

Vierailija
150/267 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi taivas mitä höpölöpökommentteja ja neuvoja.

AP mene ihotautilääkärille nyt oitis ja pyydä se Protopic. Käytä ohjeen mukaan samaan aikaan tetrasykliinikuurin ajan ja niin kauan kuin käsketään. Älä käytä liian harvoin tai liian lyhyttä aikaa. Niin kauan, että ongelma on ratkaistu.

Oikeasti pääset nopeasti eroon ihottumasta ja voit keskittyä vauvahaaveisiin.

Sekä minulla että siskollani on ollut POD. Tosiaan mun oli 4 v oireeton ton hoidon jälkeen ja nyt on ollut taas muutaman vuoden. Siskollani ei edes uusinut.

Kävin eka toisella ihotautilääkärillä joka ei tunnistanut ja määräsi kortisonia, mikä on just pahinta PODiin.

AP mä lupaan, että 1 kk tetrasykliinikuuri + Protopicin käyttö niin kauan kuin tarvii / ohjeissa lukee, ratkaisee sun ongelman. Sulla on vain ollut tietämätön ihotautilääkäri, kun ei ole määrännyt.

Voide on tosiaan kallista mutta äärettömän riittoisaa. Ja kun tilanne on noin paha niin eipä hinnan ole edes väliä.

T. ex-POD

Vierailija
151/267 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut myös POD ja se kyllä lähti pitkällä antibioottikuurilla ja jollakin voiteella. Dermatologi myös kielsi kaikkien muiden rasvojen käytön, ei tietenkään myös meikkejä. Mietin, että auttaisiko sua Roacuttan kuuri. Se on aika rankka kuuri, itse olen sitä joskus syönyt akneongelmiin. Käsittääkseni Roacuttania määrätään myös ruusufinniin, joka taitaa olla sukua tuolle POD-ihottumalle, jos nyt oikein muistan.

Vierailija
152/267 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roacuttan-kuuria ehdottaisin myös. Tosin sitä ei anneta jos on raskautumisen riski. Itse söin kerran yhden kuurin, se oli yhtä helvettiä, eikä tepsinyt heti. Kunnes pari kuukautta kuurin jälkeen iho yhtäkkiä parani. Pysyi poissa yli 10 vuotta, kunnes vaihdevuosien alkamisen yhteydessä palasi lievänä takaisin. Nyt on ollut pysyvänä seuralaisena pari vuotta, mutta sen kanssa pärjää. Avenen tuotteita käytän. Maito tuntuu pahentavan.

Vierailija
153/267 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi aloittaja on kuitenkin käynyt ihotautilääkärillä, eikä sortunut mihinkään höpöhöpö-hoitoihin! Voisit vielä tiedustella ihotautilääkäriltä valohoidoista (SUP, UVB, UVA yms.); niitä ei enää juurikaan käytetä ihottumiin, mutta kyllä hoitoja lääkäriasemilla on vielä saatavilla. Suosittelen ihotautilääkäri Anna Haahtelaa (Helsinki), osaava ja empaattinen lääkäri.

Lähetän kaikesta sydämestäni tsemppiä aloittajalle! Tiedän miltä iho-oireista kärsiminen tuntuu, sillä minulla oli keskivaikea akne yli kaksikymmentä vuotta. Tein KAIKEN mitä tehdä saattaa, eikä sairaus parantunut. Jostain kumman syystä neljäs (!) isotretinoiinikuuri (ns. Roaccutan) auttoi; tulen todennäköisesti syömään lääkettä ylläpitoannoksella lopun elämääni. Olen aknen takia pitänyt itseäni aina todella rumana ja yritän nyt totutella siihen, etten niin kamalalta ehkä näytäkään.

Vierailija
154/267 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hajoaa perus hammastahnoista huulet ja huulten ympärys. Joku paha allergia jollekin kemikaalille niissä. Olen nyt joutunut vaihtamaan luomu/ekotahnaan ja tilanne paljon parempi.

Vierailija
155/267 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiivasieni voi olla, lääkekuuri auttaa

Vierailija
156/267 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla isoin apu oli hammastahnaa vaihto. Olin samaa hammastahnaa käyttänyt vuosia, mutta sen jälkeen kun POD puhkesi raskauksien myötä olen löytänyt vain 1 hammastahnaa apteekista joka sopii. Myös muulla kosmetiikkalla (sen vähyydellä ja SLS välttämisellä) on merkitystä samoin stressillä sekä hikoilun ja lämpötilan välttämisellä, mutta hammastahna on se ratkaisevin.

Vierailija
157/267 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea kaikkia vastauksia, mutta voi olla hormonaalista ja gynekologi osaisi auttaa paremmin kuin ihotautilääkäri. Itselläni tuli päälle 3-kymppisenä lisää finnejä, iho rasvoittui, hiukset rasvoittui ja lähtivät runsaammin, outoja karvoja kasvoi, nupissa heitti ennen kuukautisia jne. Lääkitys löytyi vuosia myöhemmin ulkomailla, mutta samaa pitäisi saada myös Suomesta.

Vierailija
158/267 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei suunympärysihottumasta ole kokemusta mutta ruusufinnistä kyllä. On todella viheliäinen ihotauti. Puhkesi kun olin 36-vuotias ja tätä ennen en tarvinnut mitään meikkivoiteita, iho oli kuulas, upea ja tasainen. Luulen että syy oli hormonimuutokset koska kuukautisten aikaan iho suorastaan räjähti. Hirveä tulehdustila! Kokeilin rozazolit ja elidelit ja tetrasykliinit. Tilapäisen avun toi roaccutan jota söin puoli vuotta. Oli mahtavaa kun pystyi taas kulkemaan ilman meikkiä. Kuurin jälkeen ihon kunto on vaihdellut. Aloitin minipillerit joten kuukausittaiset tulehdustilat ovat historiaa. Tosin pientä aknetyyppistä näppyä aiheuttavat.

Tiedän ap tasan mitä käyt läpi. On todella musertavaa kun iho on ensin 35v upea ja sitten aivan järkyttävä.

Vierailija
159/267 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla melkein sama tarina ku sulla ap! Mä niin tunnen sun tuskan. Mun on vaikea uskoa, et tää edes on perioraalidermatiitti, koska ollut nyt 2 vuotta ja oon koittanut niin montaa eri hoitoa: voiteita, sisäistä antibioottia ja sienilääkettä, rasvojen ja pesuaineiden vaihtoa, ollut meikittä 1,5 kk, käyttäny kasvoihin käsidesiä jne jne. Oon käyny useella ihotautilääkärillä ja lääkäreihin ja lääkkeisiin menny varmaan n. 1000e. Eikä mikään voide tms oo tehny yhtään mitään. Ainut oli skinoren, joka vei finnit pois otsalta. Mut ne oli mulla ollu vuosikausia, tää ihottuma/punotus/hilseily tuli silloin 2 v. sitten eikä sen jälkeen oo missään vaiheessa lähteny pois. Hilseily on välillä pahempaa, välillä hiukan lievempää, mut ei sekään kokonaan mee pois. On niin saakelin turhauttavaa. Koska mäki elän tosi terveellisesti muuten, ruokavalio ja liikunta jne huomattavasti keskivertoa paremmin kunnossa. Jotenki se mua ihmetyttää, et voiko olla perioraalidermatiitti, jos noi mitkään lääkkeet ei oo vaikuttanut MITENKÄÄN? Tuntuu siltä ku lääkärit ei uskois mua ja pitäis vähän hulluna ku palaan aina uudestaan. Ymmärrän et ei mun naama sellanen oo et ihmiset säikähtää ku kattoo päin, mut on tää naaman iho ihan helvetin punanen, nenä ihan ku petteripunakuonolla. Mulla on myös hiuksia lähteny samalla ajalla tosi paljon, ja ne katkeilee. Tän vuoksi ite ehdotin lääkäreille et jos kyseessä vois olla joku sienitulehdus tms, mut ne on lähinnä nauranu mut ulos vastaanotolta uus lääkeresepti kourassa. Mä alan jo olla luovuttanut tän asian kanssa, mut hiukan oon miettiny jos vielä kerran kehtaisin mennä lääkäriin ja pyytää jotain mikrobinäyteviljelyitä tms. En tiedä, mut eikös siinä luulis näkevän et onko aiheuttaja se mikä perioraalidermatiitin aiheuttaa vai joku muu, mihin noi lääkkeet ei tehoa? Oootko ap vieläkään saanu apua vaivaan, sun viime kommentista tais olla aikaa jo? Joka tapauksessa voimia sulle!

Vierailija
160/267 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun polvilumpioot sodassa ammuuttiin pskaksi niin silloin oli elämä pilalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme