Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suunympärysihottuma on pilannut elämäni :( Iho on ihan järkyttävässä kunnossa eikä mikään auta

Vierailija
14.09.2018 |

Olen aivan toivoton. Olen kolmekymppinen, iho on aina ollut moitteeton, kaunis ja kuultava. Kunnes noin puolitoista vuotta sitten molemmin puolin nenää ja suuta alkoi pikku hiljaa ilmestyä ns. mursunviikset eli punoittavat alueet, joissa pieniä märkänäppylöitä. Olen juossut ihotautilääkäreiden vastaanotolla (diagnoosi POD eli perioraalidermatiitti) ja kokeillut ties mitä aknelääkkeitäkin heidän ohjeistuksestaan eikä mikään ole auttanut. Ei edes antibioottikuuri. En kehtaa liikkua julkisilla paikoilla ilman meikkiä enää, sillä iho on tosi pahannäköinen, hyvin vaalea iho ja paljon punoitusta. Olen alkanut vihata koko olemustani tämän takia ja se on kerrassaan naurettavaa, sillä en ole pinnallinen ihminen lainkaan mutta tämä syö koko itsetuntoa todella kovaa. En haluaisi näyttää siltä, että mulla on rutto naamassa.

Ja mitä olen kokeillut? Ihan oikeasti aivan kaikkea, mistä vain olen löytänyt tietoa. Nyt meneillään on tetrasykliiniantibioottikuuri eikä sillä ole ollut mitään, ei mitään vaikutusta. Sitä ennen olen kokeillut olla ilman mitään kosmetiikkaa, vältellyt kalaa, maitotuotteita, gluteenia, sokeria en syö oikeastaan koskaan ja alkoholinkin jätin pois. Ei vaikutusta. Kokeilin otsonoitua oliiviöljyä, se vain pahensi. Pihkavoide samoin. Erilaiset apteekin hoitovoiteet eivät ole vaikuttaneet mitenkään, ei Rosazol, ei sienivoiteet. Ei mikään. Olen vaihtanut pois kaikki SLS:iä sisältävät tuotteet ja kasvoilla käytän enää Avenen steriiliä kosteusvoidetta ja mineraalimeikkivoidetta, en muuta. Pesen tyynyliinatkin joka päivä enkä koske kasvoihin koskaan muulloin kuin sitä puhdistaessa.

Mikä h****etti tähän oikein tepsii? Nytkin kyyneleet valuvat silmistä, kun suututtaa niin paljon. Olen jopa aloittanut joogan ja meditoimisen, jotta stressi olisi minimissään mutta äsken taas vilkaisin itseäni peilistä päivänvalossa ja voi hyvä jumala, miten sairaalta kasvoni näyttävät. Olen syönyt luomuruokaa, paljon kasviksia ja marjoja joka päivä, ties mitä lisäravinteita, joiden pitäisi parantaa immuunisysteemia ja vatsan sekä suoliston vastustuskykyä, näillä ei mitään vaikutusta.

Mitä mä teen? Jos mitään ei ole tehtävissä, miten opin elämään kammottavan ruttonaaman kanssa? Pliis, auttakaa, jos vain osaatte, olen aivan epätoivoinen kun ei edes sisäinen antibiootti vaikuta millään tavalla. Tunnen itseni tosi ällöttäväksi ja se vaikuttaa jo ihan kokonaisvaltaisesti mielenterveyteeni.

Kommentit (267)

Vierailija
201/267 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arbutin tuotteet?

Mulla on auttanut moneen vaivaan. Googleta.

Vierailija
202/267 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse söin tetrasykliinikuurin ruusufinniin. Toimi ihan ok mutta kuurin jälkeen iho räjähti. Oli paljon pahempi kuin ennen antibiootteja. Räjähdykseen aloitin sitten roaccuttanit ja iho parani. Sen jälkeen on ollut aaltomaista liikettä ihon suhteen, välillä ollut tosi huono ja sitten taas parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/267 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä terrasykliinikuuri on ainoa, joka auttaa. Nyt on hyvä kun ei ole kesää ja aurinkoa estämässä sitä.

Syö kokonaan. Samalla tehosta kasvojen saippuapesua oikealla saippualla, eism. marseille.

Tsemppiä.

Vierailija
204/267 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime talvena oli monta antibioottikuuria korvasyistä. Tuntuu että elimistö on vieläkin sekaisin.

Oli syy antibiootin käyttöön mikä tahansa, täytyy syödä maitohappoa ja/ tai saccharomyces boulardii-hiivatabletteja normaaliflooran säästämiseksi.

Vierailija
205/267 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkä terrasykliinikuuri on ainoa, joka auttaa. Nyt on hyvä kun ei ole kesää ja aurinkoa estämässä sitä.

Syö kokonaan. Samalla tehosta kasvojen saippuapesua oikealla saippualla, eism. marseille.

Tsemppiä.

Ei kannata käyttää mitään extravahvoja puhdistusaineita ja saippuakin voi olla liian vahva kun se poistaa loputkin ihon suojakerroksesta.

Itsellä oli kummallista kyllä rasvaisempi iho kesällä kun naamani räjähti näppyihin kauttaaltaan, mutta kuitenkin se oli pintakuiva. Tähän ei auttanut kovat pesuaineet vaan se että miedolla pesin kaksi kertaa päivässä ja laitoin cicalfate voidetta ja aurinkovoidetta. Rauhoitti ihoa kunnes pääsin lääkärille. Ensimmäinen määräsi elideliä 1-2 kk mutta edistyminen jämähti 3vk kohalla täysin joten lopetin sen 1kk jälkeen. 4 päivässä ihoni meni pahemmaksi kuin koskaan mikä on järkeenkäypää, koska jos olen allergisoitunut ihopunkin suoliston bakteereille ja ihopunkeille, ei pelkkä ihon puolustusmekanismin sammuttaminen hävitä punkkeja jotka ylläpitävät tulehduskierrettä. Metrodinatsoli-antibioottivoide eli rozex myös tappaa punkkeja jollainlailla iholla ja vaimentaa tulehdusreaktiota.

Vierailija
206/267 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

”One of the factors for the transition from a clinically unapparent colonization of mites to dermatoses can be the development of primary or secondary immunodepression.[20,21] Primary immune suppression is most probably based on hereditary defect of T cells, subsequently reinforced by substances that are produced by mites and by bacteria, with intact B cell immunity.[20,22,23] The fact that people and animals with immunodeficiency are prone to infestation with Demodex mites has been shown repeatedly.[24,25]

Hypersensitivity against the mite itself; the evidence being that histopathological examination reveals a dermal infiltrate of lymphocytes, eosinophils, and typical granulomas predominantly composed of CD4+ T helper lymphocytes, often distributed around a Demodex body.[33]”

”Antigenic proteins related to a bacterium isolated from a D. folliculorum mite, Bacillus oleronius, have the potential to stimulate an inflammatory immune response in patients with papulopustular rosacea by increasing the migration, degranulation, and cytokine production abilities of neutrophils.[36,37]”

Vierailija
207/267 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Increased number of Demodex mites has also been observed in peri-oral dermatitis”

Prevention/treatment of human demodicosis Demodex can only live in the human hair follicle and, when kept under control, causes no problems. However, to reduce the chance of the mites proliferating excessively, following preventive measures are important:

Cleanse the face twice daily with non-soap cleanser

Avoid oil-based cleansers and greasy makeup

Exfoliate periodically to remove dead skin cells.

After clinical manifestations, the mites may be temporarily eradicated with topical insecticides, especially crotamiton cream, permethrin cream, and also with topical or systemic metronidazole. In severe cases, such as those with HIV infection, oral ivermectin may be recommended.”

Kaikki Ylläolevat lainaukset sivulta

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3884930/

Vierailija
208/267 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos laittaisi syyhyvoidetta naamaan?

Aikuisille ohje siihen on että ei naamaan, mutta sitten taas vanhuksilla ja lapsilla syyhyvoidetta käsketään levittämään kasvoille. Syyhypunkki on myös hämähäkkieläin ihossa kuten demodex ihopunkki.

”Nix 5 % -emulsiovoidetta käytetään ihon syyhytartunnan hoitoon. Syyhy on kutiava ihonmuutos, jonka aiheuttaja on syyhypunkki. Nix-emulsiovoiteen vaikuttava aine on permetriini.”

”Aikuiset ja yli 2-vuotiaat lapset

Levitä voidetta koko vartalolle, paitsi päähän ja kasvoihin, jollei niissä ole syyhyä. Voitele erityisen huolellisesti sormien ja varpaiden välit, kynnenaluset, ranteet, kainalot, ulkoiset sukupuolielimet, rinnat ja pakarat.

Alle 2-vuotiaat lapset

Nix-hoitoa saa antaa alle 2-vuotiaalle lapselle ainoastaan lääkärin määräyksestä.

Levitä voidetta koko vartalolle, myös kaulalle, kasvoihin, korviin ja hiuspohjaan. Voitele erityisen huolellisesti sormien ja varpaiden välit, kynnenaluset, ranteet, kainalot, kämmenet, jalkapohjat, ulkoiset sukupuolielimet ja pakarat. Älä levitä voidetta suun ympärille, koska lapsi saattaisi nuolla voidetta. Älä levitä voidetta myöskään silmiä ympäröivälle alueelle.

Iäkkäät

Levitä voidetta koko vartalolle, myös kaulalle, kasvoihin, korviin ja hiuspohjaan. Voitele erityisen huolellisesti sormien ja varpaiden välit, kynnenaluset, ranteet, kainalot, ulkoiset sukupuolielimet, rinnat ja pakarat. Älä levitä voidetta silmiä ympäröivälle alueelle.”

Epätoivoisen pohdintaa.

Vierailija
209/267 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on ivermektiinin patenttihakemus ruusufinnin hoitoon ja tästä voisi lekuri ottaa suunkautta otettavan ivermektiinin hoito-ohjeen jos haluisi sitä kokeilla. Menisikö lekurilta luvat jos määräisi muuhun kuin syyhyyn?

https://patents.google.com/patent/US5952372A/en

Vierailija
210/267 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen kärsinyt satunnaisesti suunympärysihottumasta. Välillä usean kuukauden pituinen antibioottikuuri on tepsinyt mutta ihottuma palaa aina uudestaan. Rosazol auttoi aikansa, jostakin syystä ei enää toimi yhtä hyvin. Kuten aloittajankin, olen googlannut loputtomasti ja kokeillut lähes kaikkea.

Minulla ihon puhtaanapito on tärkeää ja hyvin iso osa kosmetiikkkatuotteista on täydellisen epäsopivia. Yksi huolettomasti puhdistetun naaman kanssa vietetty yö saa ihottuman räjähtämään jo seuraavana päivänä. Joidenkin miesten sylki tekee saman eli olen kerran yhden miehen joutunut hyllyttämään asian vuoksi.

Nämä seuraavat aiheuttavat myös ”räjähdyksen”:

-apteekin kaikki perusvoiteet

-ihon kosteuttamatta jättäminen

-huonosti nukutut yöt

-likainen tyynyliina

Näistä olen saanut apua:

-Nivean Nourishing Milk -kosteusvoide sinisessä pullossa. Tätä pitää laittaa yöksi niin paljon, kuin iho sitä imee. Läträän tätä lisää useita kertoja

-Alkoholi. Puhdasta alkoholia iholle reippaasti töpötellen ennen kosteutusta.

-Himalaya -voide. S-marketeista ja Prismoista parilla eurolla.

Olen miettinyt erilaisia teorioita, tässä viimeisin:

Voisiko syy olla tosiaan talopunkkien liika määrä? Olen käyttänyt kuivashampoota koko sen ajan, kun suunympärysihottumaa on esiintynyt. Voisiko päänahkan talin määrä olla syy liikakasvuun? Pitäisikö hiuksia ruveta pesemään useammin (=päivittäin) kuivashampoon käytön sijaan?

Talipunkkiongelmaa puoltaa se, että Himalaya -vuoteessa on teepuuöljyä, joka tappaa myös talipunkkeja. Himalaya -voide toimii monta kertaa paremmin kuin esim. Rosazol.

Olen ajatellut kokeilla tuota ivermektiiniä sekä päänahkaan että ihottuma-alueelle. Vaihtoehtoisesti voisin kokeilla teepuuöljyä samalla periaatteella.

Tsemppiä, ap! Pidetään tämä keskustelu hengissä. Lupaan raportoida testauksistani. Tällä hetkellä tilanne ei kovin paha mutta auta armias, jos parikin päivää laiminlyön Nivean kosteusvoiteella läträämistä.

Harmittaa, ettei ihotautilääkäreiltä saa tähän vaivaan mitään apua. Minullekin on sanottu, että koitahan vaan hyväksyä tämä ihottuma. Ihottuma kasvoissa saa ihmisen näyttämään itsestään huolehtimattomalta ja todellakin muuten kauniina naisena asia häiritsee.

Vierailija
211/267 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut tältä sivustolta apua iho-ongelmiini ja hyviä neuvoja ihonhoitoon. Tässä artikkelissa mainitaan ainakin fluorihammastahnan käyttö, eli kannattaisi kokeilla käyttää fluoritonta.  

http://cosmeticscop.com/page/9/

Vierailija
212/267 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

...lisäys edelliseen, muutenkin pitkään viestiini. Se, että olen kärsinyt vaivasta satunnaisesti, saa ongelman kuulostamaan leivältä. Sitä se ei kuitenkaan ole akuuttivaiheessa ollut. Puolet kasvoistani on tuolloin kirvelevä ja valuu kudosnestettä. Olen kärsinyt ongelmasta 10 vuotta.

Yhtenä mahdollisena herkistymisen aiheuttajana pidän myös geelikynsiä sekä ripsienpidennyksiä. Kokeilin niitä ensimmäisen kerran n. 10 vuotta sitten ja sen jälkeen tämä show alkoi. Luonnollisesti en enää edes harkitse mitään keinotekoisia ehostusjuttuja.

Vierailija
213/267 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen kärsinyt satunnaisesti suunympärysihottumasta. Välillä usean kuukauden pituinen antibioottikuuri on tepsinyt mutta ihottuma palaa aina uudestaan. Rosazol auttoi aikansa, jostakin syystä ei enää toimi yhtä hyvin. Kuten aloittajankin, olen googlannut loputtomasti ja kokeillut lähes kaikkea.

Minulla ihon puhtaanapito on tärkeää ja hyvin iso osa kosmetiikkkatuotteista on täydellisen epäsopivia. Yksi huolettomasti puhdistetun naaman kanssa vietetty yö saa ihottuman räjähtämään jo seuraavana päivänä. Joidenkin miesten sylki tekee saman eli olen kerran yhden miehen joutunut hyllyttämään asian vuoksi.

-huonosti nukutut yöt

-likainen tyynyliina

Näistä olen saanut apua:

-Nivean Nourishing Milk -kosteusvoide sinisessä pullossa. Tätä pitää laittaa yöksi niin paljon, kuin iho sitä imee. Läträän tätä lisää useita kertoja

Voisiko syy olla tosiaan talopunkkien liika määrä? Olen käyttänyt kuivashampoota koko sen ajan, kun suunympärysihottumaa on esiintynyt. Voisiko päänahkan talin määrä olla syy liikakasvuun? Pitäisikö hiuksia ruveta pesemään useammin (=päivittäin) kuivashampoon käytön sijaan?

Talipunkkiongelmaa puoltaa se, että Himalaya -vuoteessa on teepuuöljyä, joka tappaa myös talipunkkeja. Himalaya -voide toimii monta kertaa paremmin kuin esim. Rosazol.

Olen ajatellut kokeilla tuota ivermektiiniä sekä päänahkaan että ihottuma-alueelle. Vaihtoehtoisesti voisin kokeilla teepuuöljyä samalla periaatteella.

Tsemppiä, ap! Pidetään tämä keskustelu hengissä. Lupaan raportoida testauksistani. Tällä hetkellä tilanne ei kovin paha mutta auta armias, jos parikin päivää laiminlyön Nivean kosteusvoiteella läträämistä.

Harmittaa, ettei ihotautilääkäreiltä saa tähän vaivaan mitään apua. Minullekin on sanottu, että koitahan vaan hyväksyä tämä ihottuma. Ihottuma kasvoissa saa ihmisen näyttämään itsestään huolehtimattomalta ja todellakin muuten kauniina naisena asia häiritsee.

Ivermektiini on kallista 30g putkilo melkein 40 € joten sitä ei kannata laittaa päänahkaan. Vaikka sitten nix syyhyvoidetta ohjeen mukaisesti päänahkaan. Ivermektiini toimii hitaasti voiteena joten kukaan lääkäri ei määrää niinpaljon voidetta, minäkin sain vain 1x30g resepti.

Helpompaa käyttää tea tree öljy pesuaineita vaikka koko iholle taikka lisätä 100% pesuaineeseen.

Tässä teatreen vaikuttava ainesosa demodexiin.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3860352/

Vierailija
214/267 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-huonosti nukutut yöt

-likainen tyynyliina

Näistä olen saanut apua:

Ivermektiini on kallista 30g putkilo melkein 40 € joten sitä ei kannata laittaa päänahkaan. Vaikka sitten nix syyhyvoidetta ohjeen mukaisesti päänahkaan. Ivermektiini toimii hitaasti voiteena joten kukaan lääkäri ei määrää niinpaljon voidetta, minäkin sain vain 1x30g resepti.

Helpompaa käyttää tea tree öljy pesuaineita vaikka koko iholle taikka lisätä 100% pesuaineeseen.

Tässä teatreen vaikuttava ainesosa demodexiin.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3860352/

USA:ssa kyseisestä aineesta on tehty tuote, silmien pyyhintään laput ja pesuaine Cliradex. En ole käytänyt enkä tiedä toimiiko. Varmaan on tilattavissa, tullimaksut voi tulla hintaan lisää.

Vierailija
215/267 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuossa edellisessä viestissä totesin, ettei ole raudanpuutosta. Halkeilevat suupielet on ihan eri asia, syntysyyt ja hoito eivät ole samat kuin ihottumasairauksissa. Been there.

Saa suositella hyviä ihotautilääkäreitä Helsingistä. Olen käynyt yksityisellä lääkärillä vain eli hinta ei ole esteenä. Muutenkin tähän eri hoitojen kokeiluihin on mennyt niin rutosti rahaa että samaan konkurssiin menisi joku uusi lääkäri näkemyksineen. Olen yrittänyt googlettaa ja etsiä suosituksia mutten ole mitään nimiä löytänyt.

Ap

Happonen Hannu-Pekka, Mehiläinen Forum. Häneltä sain avun omaan ihottumaani, Roaccuttanista.

Ota se Roaccuttan joka tässäkin keskustelussa monasti mainittu, et tule katumaan. Etkä löydä muuta hoitoa, joka voi lopullisesti auttaa.

Vierailija
216/267 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Ap sinulle kokeiltu kombohoitoa? Siis antibioottia ja jotain voidetta samaan aikaan ja onko kuurit olleet tarpeeksi pitkiä? Voisi toimia paremmin jos yksittäinen hoito ei toimi.Sinulle olisi hyödyllistä käydä samalla ihotautilääkärillä, jotta lekuri näkisi toimiiko hoito vai ei. Minulle lääkäri suositteli heti uusintakäyntiä ennenkuin soolantra voidekuuri loppuu, sain uuden 3kk kuurin. (joudun levittämään soolantraa koko kasvoille joten yksi tuubi ei olisi muutenkaan varmaakaan riittänyt koko kuuriksi vaikka kuinka ohuelti yrittää levittää.)

Roacutan kuuri voi olla ehkä pakollinen , mutta lapsihaaveiden kanssa ei ehkä hyvä kun 3kk sen jälkeen ei saa tulla raskaaksi (eikä sen kanssa)

Tosin minkään muunkään hoitoaineen kanssa tähän tautiin ei saa tulla/olla raskaana.

Oletko verrannut naamaasi tähän sivustoon? Jos sinulla on podin lisäksi jokin muukin ihotauti kun mikään ei näytä auttavan. sivuston lopussa taulukko hoitovaihtiehdoista. http://sic.fimea.fi/verkkolehdet/2017/1_2017/palstat/suun-ympariston-ih…

Vierailija
217/267 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiat voivat oireilla vain naamassa. Eräs oli kynsilakalle allerginen, mutta ei osannut pitkään aikaan yhdistää naaman oireita käsistä johtuviksi. Nikkeliallergiakin voi oireilla muuallakin kuin kosketuskohdassa.

Eli allergiatesti voisi olla hyödyksi.

https://www.dermnetnz.org/topics/nail-cosmetics-allergy/

Vierailija
218/267 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaisella sivustollta löytyy kuvapankki eri taudeista, aakkosellisesti vain hakemaan.

https://www.dermnetnz.org/topics/

Vierailija
219/267 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä löytyy suunympärysihottuman syistä ja hoidosta.

https://www.dermnetnz.org/topics/periorificial-dermatitis

Vierailija
220/267 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedä kännit ja kunnon krapulamättö päälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme