Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suunympärysihottuma on pilannut elämäni :( Iho on ihan järkyttävässä kunnossa eikä mikään auta

Vierailija
14.09.2018 |

Olen aivan toivoton. Olen kolmekymppinen, iho on aina ollut moitteeton, kaunis ja kuultava. Kunnes noin puolitoista vuotta sitten molemmin puolin nenää ja suuta alkoi pikku hiljaa ilmestyä ns. mursunviikset eli punoittavat alueet, joissa pieniä märkänäppylöitä. Olen juossut ihotautilääkäreiden vastaanotolla (diagnoosi POD eli perioraalidermatiitti) ja kokeillut ties mitä aknelääkkeitäkin heidän ohjeistuksestaan eikä mikään ole auttanut. Ei edes antibioottikuuri. En kehtaa liikkua julkisilla paikoilla ilman meikkiä enää, sillä iho on tosi pahannäköinen, hyvin vaalea iho ja paljon punoitusta. Olen alkanut vihata koko olemustani tämän takia ja se on kerrassaan naurettavaa, sillä en ole pinnallinen ihminen lainkaan mutta tämä syö koko itsetuntoa todella kovaa. En haluaisi näyttää siltä, että mulla on rutto naamassa.

Ja mitä olen kokeillut? Ihan oikeasti aivan kaikkea, mistä vain olen löytänyt tietoa. Nyt meneillään on tetrasykliiniantibioottikuuri eikä sillä ole ollut mitään, ei mitään vaikutusta. Sitä ennen olen kokeillut olla ilman mitään kosmetiikkaa, vältellyt kalaa, maitotuotteita, gluteenia, sokeria en syö oikeastaan koskaan ja alkoholinkin jätin pois. Ei vaikutusta. Kokeilin otsonoitua oliiviöljyä, se vain pahensi. Pihkavoide samoin. Erilaiset apteekin hoitovoiteet eivät ole vaikuttaneet mitenkään, ei Rosazol, ei sienivoiteet. Ei mikään. Olen vaihtanut pois kaikki SLS:iä sisältävät tuotteet ja kasvoilla käytän enää Avenen steriiliä kosteusvoidetta ja mineraalimeikkivoidetta, en muuta. Pesen tyynyliinatkin joka päivä enkä koske kasvoihin koskaan muulloin kuin sitä puhdistaessa.

Mikä h****etti tähän oikein tepsii? Nytkin kyyneleet valuvat silmistä, kun suututtaa niin paljon. Olen jopa aloittanut joogan ja meditoimisen, jotta stressi olisi minimissään mutta äsken taas vilkaisin itseäni peilistä päivänvalossa ja voi hyvä jumala, miten sairaalta kasvoni näyttävät. Olen syönyt luomuruokaa, paljon kasviksia ja marjoja joka päivä, ties mitä lisäravinteita, joiden pitäisi parantaa immuunisysteemia ja vatsan sekä suoliston vastustuskykyä, näillä ei mitään vaikutusta.

Mitä mä teen? Jos mitään ei ole tehtävissä, miten opin elämään kammottavan ruttonaaman kanssa? Pliis, auttakaa, jos vain osaatte, olen aivan epätoivoinen kun ei edes sisäinen antibiootti vaikuta millään tavalla. Tunnen itseni tosi ällöttäväksi ja se vaikuttaa jo ihan kokonaisvaltaisesti mielenterveyteeni.

Kommentit (267)

Vierailija
121/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kasvojen ihoa hoidettiin pitkän aikaa suunympärysihottumana, koska suunympärys, silmäluomet ja osittain nenän iho kaiketi näyttivät juurikin taudinkuvaan sopivalta. Suunympärys oli täynnä pieniä haavoja, jotka vuotivat lihasnestettä ja voin sanoa, että kipu oli aivan järkyttävää. Tetrasykliiniä söin korkeilla annoksilla pitkän aikaa, ei juurikaan vaikutusta. Melkein vuoden jouduin kärsimään kivuista (ja järkyttävästä ulkonäöstä, vaikka ulkonäköä nyt siinä vaiheessa ei jaksanut ajatella kipujen vuoksi) ennen kuin pääsin ihotautilääkärille.

Minulla oli ihottumaa muuallakin kehossa, joten lääkäri oli sitä mieltä, että kasvonikin oireet voisivat olla atooppisesta ekseemasta johtuvaa. Hän määräsi hoidoksi Apolar-voidetta, jota ei yleensä suositella käytettäväksi kasvojen iholle, mutta minulla oli jo viikossa aivan eri tunnelma: haavat olivat sulkeutuneet, sitä mukaa myös kivut ja punaisuus. Sen jälkeen määrättiin käytettäväksi Protopic-voidetta tarvittaessa. Varsinkin talvella on välillä pitänyt laittaa muutamia kertoja, mutta aina on mennyt nopeati ohi enkä nyt ole ainakaan puoleen vuoteen joutunut laittamaan kertaakaan.

Minulla otettiin myös kaikki mahdolliset allergiatestit, mutta kaikki näytti negatiivista, joten siitäkään ei ollut kyse. Ainoa selitys, jonka olen saanut, on nimeen omaan atooppinen ekseema. En tiedä onko sekään oikea diagnoosi, mutta hyvin on hoidot toiminut varsinkin kasvojen osalta. En tiedä onko tästä mitään hyötyä sinulle, mutta ymmärrän todellakin tuskasi, karvat nousi pystyyn ajatellessani sitä tuskaa, mitä kävin läpi. Toivottavasti löydät avun, ja varsinkin lääkärin, joka ei mieti heti vain sitä todennäköisintä, miltä se näyttää.

Vierailija
122/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siihen kokeiltu kortisonivoiteita? Esim Bemetson?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä puhkesi ruusufinni ja/tai suunympärysihottuma kuukausi sitten.

Onneksi niitä tuli vain muutama. Epäilen itse että johtui tästä kirotun kuumasta kesästä. Kuulemma myös nenäsuihkeen, huulirasvan ja

Muultivitan/magnesiumin käyttö voi aiheuttaa ko ihottumaa.

Pelottaa nyt jo tulevat kesät, jos Suomen ilmasto muuttuu lämpimäksi niin kohta on sitten koko naama näyttää punaiselta.

Ja kärsin couperosasta.

Vierailija
124/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverilla sitkeään suunympärysihottumaan auttoi tomaatin pois jättäminen ruokavaliosta. Heti, kun sitä syö, ihottuma lehahtaa uudestaan.

Tuossa on kyse allergiasta. Allerginen tomaatille ja sen sisältämille aineille.

Vierailija
125/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tetrasykliinikuuri yleensä auttaa perioraalidermatiittiin: Jos näin ei käy (oikein ja riittävän pitkän kuurin myötä), tulisi POD-diagnoosia epäillä! Yksityisiltä ihotautilääkäreiltä yleensä saa reseptin kouraan mutta tilan seuranta jää ja myöskin tutkimukset ovat kalliita. Suosittelisin hakeutumaan oman terveyskeskuksen kautta lääkärille toiveena lähete/konsultaatio ihotautilääkärille. Ihosairaalassa allergiatestit onnistuisivat ja hoito olisi jatkuvampaa vs yksityinen. Kauan olet jo kärsinyt, niin tekisin vielä näin vaikka saattaa kuulostaa hassulta kun olet jo ihotautilääkärillä käynyt. :)

Vierailija
126/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa alkaa tosiaan olla jo kaikkia mahdollinen sanottu, joten laitanpa minäkin tämän:

Tälläkin palstalla usein keskustelun aiheena ollut psykologi Jordan Peterson (on tulossa pian Suomeen luennoimaan) on kertonut dieetistä, jolla on parantunut niin hänen tyttärensä paha, tekonivelten laittoon asti johtanut niveltulehdus, tyttären ja Petersonin oma vaikea masennus, psoriasis ja ties mitä. Vireystila on huipussaan, paino tippuu kuin itsestään ja jopa lihasmassaa tulee lisää ilman rajua kuntoilua.

Petersonista ja näkemyksistään  ollaan montaa mieltä, mutta kaikki varmaan ovat yhtä mieltä siitä, että hän on ns. tolkku, siis perusjärkevä tiedemies. Jonkun muun esittämänä hänen dieettinsä kuulostaisi umpihullulta (ja kuulostaa se vähän nytkin).

Dieetti on siis se, että hän syö VAIN lihaa ja suolaa. Ei mitään muuta. Ei viljoja, ei maitotuotteita, ei kaviksia, ei hedelmiä, ei jureksia... vain lihaa ja suolaa. Juomaksi vettä.

Tässä viedo, jolla hän kertoo dieetistään (englanniksi):

En varinaisesti uskalla suositella, mutta ihan mielenkiinoista kuunneltavaa.

Vierailija
127/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinalainen lääketiede? Uskon, että tämä ei ota, jos ei annakaan. Toiset ovat saaneet apua. En tiedä, meneekö siitä osa uskomushoitojen piikkiin, mutta ehkäpä sillä ei ole väliä, jos apua saa. Kiinalaisessa lääketieteessä pelataan ensisijaisesti ruokavaliolla (jota toki olet kattavasti kokeillutkin, mutta ehkäpä kiinalaisen lääketieteen harjoittajalla voisi olla joku näkemys, johon et ole tutustunut).

Kärsin itse pahasta couperosa-ihosta ja tänä kesänä sain ruusufinnejä suun yläpuolelle ja toiseen sieraimeen. Järkyttävä sairaus, ja olen sentään sairastanut syövän.

Olen joskus saanut akupunktiosta apua migreeniin useaksi vuodeksi. Jos saan ensi kesänä ruusufinni niin luultavasti hakeudun akupunktioon. Ja uskon länsimaalaiseen lääketieteeseen, mutta en sulje pois akupunktiota.

Tsemppiä ap.

Vierailija
128/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsonoitu oliiviöljy?

Vierailija
129/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain suunympärysihottuman kun vaihdoin e-pillerimerkkiä. Ihottuma lähti aika nopsaan arbutiiniseerumilla (merkkiä Detria, löytyy ainakin yliopiston apteekista).

Vierailija
130/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiheuttaako tuo Protopic Elidelin kaltaisesti syöpää? On takrolimuusi, Elidel taitaa olla pimekrolimuusi. Elidel nimittäin tuntui olevan noista voiteista tehokkain mutta en tosiaan tuon syöpä-yhteyden takia halua sitä käyttää.

Joku kommentoi öljyjä: mulla ne räjäyttävät ihon kaikkein pahimmin. Ei mitään öljyä siis mun iholleni, esim. paljon kehuttu otsonoitu oliiviöljy oli ihan s**tanasta. Selkeästi pahensi punoitusta ja näppyjä tuli uusille alueille. Sinkkivoide tukki ihon. Pihasalva räjäyttä oliiviöljyn kaltaisesti ihon pahempaan kuntoon. Eli mahdollisimman kevyttä hoitoa kannatan.

ISO KIITOS jo tässä vaiheessa jokaiselle viestin jättäneelle, olen niin yksin tämän asian kanssa kun nuo lääkäritkin vain kohauttelee olkiaan. Kaikki tuki on tarpeen.

AP

Takrolimuusi lisää syövän riskiä. Mutta on kuitenkin paljon käytetty lääke. Itse tiedä ihmisiä jotka käyttävät sitä tabletteina koki elämänsä.

Vierailija
131/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tulee aina välillä ihottumaa suun- ja nenänpieliin. Parhaiten mulla auttaa uskomatonta kyllä käsidesi. Luin vinkin joltain ulkomaiselta keskustelupalstalta ja se toimi.

Pesu saippualla (palasaippua), päälle sipaisu kortisonivoidetta ja pitkin päivää käsidesiä. Kirveltää aluksi, mutta lopulta parantaa. Pelkkä kortisonivoide ei toiminut mulla. Glyseroli on käsittääkseni taikasana, sitä on käsidesissä reilusti.

PERIORAALIDERMATIITTIIN EI SAA LAITTAA KORTISONIA! Tämä lukee ihan käypä hoito -suosituksessa ja se on ainut todistettu aiheuttaja kyseiseen ihosairauteen. Sen sijaan moneen muuhun ihottumaan se toimii, siksi olisi hyvä käydä aina lääkärissä ennen kuin lähtee itse lääkitsemään. Esim. tali-ihottumaan ja atopiaan se voi toimiakin mutta ei suunympärysihottumaan.

Oho, onhan täällä joku, joka osaa käyttää googlea! Miksi ihmeessä jengin pitää kommentoida ohjeita tietämättä mitään koko diagnoosista, ja ohjeilla jotka nimenomaan ko. vaivaa pahentavia? 

Vierailija
132/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykinpesuaine? Onhan tuoksuton ja säilöntäaineeton? Ethän käytä mitään tuoksuja? Eihän teillä ole kotona viherkasveja? Kaikki astianpesutableteista lähtien tuoksuttomiksi! Kiilto on tiskikoneessa paras, Erisan pyykkineste ja pesuneste. Nämä auttoivat minulla. Jätin kyllä myös kaikki raaat hedelmät pois, ei omenaa, päärynää, tomaattia, porkkanaa. Jos syön niitä, taas lehahtaa. Ja käydessäni teatterissa, muiden tuoksut saavat aikaan välittömät oireet. Vettä juot vähän liikaa, puolitoista litraa riittää. Minulla auttoi myös veden määrän vähentäminen, ihme kyllä, heikotus jäi pois sillä.

Vierailija
133/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kaikkia kommentteja.

Ethän vaan käytä naamaasi mitään mikä sisältää kortisoonia?

Siis perioraalidermatiitissa on ehdoton Kortisoni- KIELTO!🙂

Mulla alkuun näytti että kortisoni auttaa kun menin ominpäin sitä laittamaan naamaan kun en tajunnut vielä diagnoosia, mutta pian ihottuma tuli viisinkertaisesti pahempana takaisin.

Stressi pahensi minulla tilannetta. Ruokavaliosta en huomannut mitään mikä auttaisi tai pahentaisi.

Tetrasykliini- antibiootti auttoi hitaasti.

Rosazol- voidetta käytin, josta ei suurta apua ollut mutta käytin muistaakseni sitä melko pitkään.

Vierailija
134/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! En jaksanut lukea koko ketjua, niin pahoittelut jos toistan muiden ehdotuksia. Itselleni tuli nyt kesän loputtua punaista, kuivaa ihoa nenänpielistä suupieliin. Vaiva ei ole läheskään noin paha kuin sinulla, mutta vaivaa silti. Aika hyvin saan sen piiloon, mutta pelottaa talvi jo valmiiksi. Tästä työkaverille valittaessa hän kehotti katsomaan netistä naamakarttaa. Kasvojen ihon ongelmat johtuvat usein jostain muusta ongelmasta. Itse vertailin noita naamakarttoja ja ongelma näyttäisi johtuvan paksusuolesta. Ja tosiaan, minulla on ollut kesän puolivälistä asti vaivaa suoliston kanssa. Kannattaa tutkia asiaa.

Toinen mikä minulle tuli mieleen on vyöhyketerapia. En ole itse koskaan käynyt, mutta paljon olen lukenut asiasta (esim. lapsettomuudesta kärsiessä) ja olen sitä mieltä, että ehdottomasti kannattaa kokeilla.

Toivon todella, ettö ongelmasi helpottaa pian!

Vierailija
135/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla puhkesi sama vaiva tänä kesänä.

Olen nyt viikon kokeillut taputella iholle hieman punaviinietikkaa ja iho näyttää paremmalta.

Myös pesu hellävaraisella saippualla ja puhdistus antiaeptisellä nesteellä on auttanut.

Yritä olla ilman meikkiä ja älä laita voiteita punaisiin kohtiin.

Vierailija
136/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihotautilääkäri kielsi minua käyttämästä PODin aikana

A) meikkiä

B) kuorintavoiteita

C) hoitamasta ihoa liikaa eli pelkkä pesu miedolla saippualla iltaisin ja aamuisin vedellä eikä mitään voiteita.

Ihovaivojen parantuminen ottaa aikansa.

Vierailija
137/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla mahdollista, että ihottuma johtuu aliravitsemuksesta? Kerroit, että syöt paljon kasviksia. Ehkä saat liian vähän proteiinia?

Vierailija
138/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihotautilääkäri kielsi minua käyttämästä PODin aikana

A) meikkiä

B) kuorintavoiteita

C) hoitamasta ihoa liikaa eli pelkkä pesu miedolla saippualla iltaisin ja aamuisin vedellä eikä mitään voiteita.

Ihovaivojen parantuminen ottaa aikansa.

Usko jo. Tässä oikea hoito.

Toki halutessasi voit jatkaa meikkaamista ja tuhlata rahasi humpuukihoitoihin ja ihmevoiteisiin.

Vierailija
139/267 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä taas. Pakko kommentoida tuohon edelliseen viestiin, että eipä ole uskosta kiinni, kun noin olen tehnytkin. Ei auttanut.

Antibioottikuuri oli ja meni, ei apua lainkaan siitä. Suretti ihan valtavasti, sillä olin niin toivonut että se auttaisi edes vähän. Mutta ei, se ei tehnyt kerta kaikkiaan mitään. Nyt olen käyttänyt tuota Soolantraa pari viikkoa ja ihottuma tuntuu vain leviävän. Olen ihan neuvoton. Elämässä on ollut paljon kaikkea muuta mihin on pitänyt keskittyä, joten olen yrittänyt olla miettimättä koko ihoa ja ottanut syömisenkin suhteen rennosti. No, nyt iho on paremmassa kunnossa kuin pitkään aikaan. Mitään voidetta en siihen laita paitsi tuota Soolantraa ja pesen saippualla. Siinä kaikki. Ihoa kiristää kuivuuttaan ja kutittaa mutta en viitsi tuohon laittaa mitään. Silti tuo paska vaan on ja pysyy.

Vierailija
140/267 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa plärätä koko ketjua, mutta onko ap:lta mitattu B12-vitamiini verestä? Miehelläni halkeili iho nenän alta ja suupielistä ja syy oli tuo. On muuten hyvin yleinen vitamiinin puutos.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän