Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suunympärysihottuma on pilannut elämäni :( Iho on ihan järkyttävässä kunnossa eikä mikään auta

Vierailija
14.09.2018 |

Olen aivan toivoton. Olen kolmekymppinen, iho on aina ollut moitteeton, kaunis ja kuultava. Kunnes noin puolitoista vuotta sitten molemmin puolin nenää ja suuta alkoi pikku hiljaa ilmestyä ns. mursunviikset eli punoittavat alueet, joissa pieniä märkänäppylöitä. Olen juossut ihotautilääkäreiden vastaanotolla (diagnoosi POD eli perioraalidermatiitti) ja kokeillut ties mitä aknelääkkeitäkin heidän ohjeistuksestaan eikä mikään ole auttanut. Ei edes antibioottikuuri. En kehtaa liikkua julkisilla paikoilla ilman meikkiä enää, sillä iho on tosi pahannäköinen, hyvin vaalea iho ja paljon punoitusta. Olen alkanut vihata koko olemustani tämän takia ja se on kerrassaan naurettavaa, sillä en ole pinnallinen ihminen lainkaan mutta tämä syö koko itsetuntoa todella kovaa. En haluaisi näyttää siltä, että mulla on rutto naamassa.

Ja mitä olen kokeillut? Ihan oikeasti aivan kaikkea, mistä vain olen löytänyt tietoa. Nyt meneillään on tetrasykliiniantibioottikuuri eikä sillä ole ollut mitään, ei mitään vaikutusta. Sitä ennen olen kokeillut olla ilman mitään kosmetiikkaa, vältellyt kalaa, maitotuotteita, gluteenia, sokeria en syö oikeastaan koskaan ja alkoholinkin jätin pois. Ei vaikutusta. Kokeilin otsonoitua oliiviöljyä, se vain pahensi. Pihkavoide samoin. Erilaiset apteekin hoitovoiteet eivät ole vaikuttaneet mitenkään, ei Rosazol, ei sienivoiteet. Ei mikään. Olen vaihtanut pois kaikki SLS:iä sisältävät tuotteet ja kasvoilla käytän enää Avenen steriiliä kosteusvoidetta ja mineraalimeikkivoidetta, en muuta. Pesen tyynyliinatkin joka päivä enkä koske kasvoihin koskaan muulloin kuin sitä puhdistaessa.

Mikä h****etti tähän oikein tepsii? Nytkin kyyneleet valuvat silmistä, kun suututtaa niin paljon. Olen jopa aloittanut joogan ja meditoimisen, jotta stressi olisi minimissään mutta äsken taas vilkaisin itseäni peilistä päivänvalossa ja voi hyvä jumala, miten sairaalta kasvoni näyttävät. Olen syönyt luomuruokaa, paljon kasviksia ja marjoja joka päivä, ties mitä lisäravinteita, joiden pitäisi parantaa immuunisysteemia ja vatsan sekä suoliston vastustuskykyä, näillä ei mitään vaikutusta.

Mitä mä teen? Jos mitään ei ole tehtävissä, miten opin elämään kammottavan ruttonaaman kanssa? Pliis, auttakaa, jos vain osaatte, olen aivan epätoivoinen kun ei edes sisäinen antibiootti vaikuta millään tavalla. Tunnen itseni tosi ällöttäväksi ja se vaikuttaa jo ihan kokonaisvaltaisesti mielenterveyteeni.

Kommentit (267)

Vierailija
101/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuis toi suoliston bakteerikanta? Maitohappobakteereja, hapankaalia, kombuchaa. 

Vierailija
102/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskollani vastaavantyyppiseen ei auttanut muu kuin toi Protopic. On kyllä aika raju, mutta hänen naamansa oli niin paha, että pakko oli koittaa. Ei tullut ikinä takaisin ja tästä on yli 10v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkivoide auttoi minulla, tosin aika lievä pod, edelleen lehahtelee silloin tällöin.

Kasvoille hellävaraiset tuotteet, ei misellivettä tai puhdistusvaahtoa tai saippuaa vaan joku lempeä voidemaiden putsari.  Essellä on reaktiiviselle iholle tuotelinja, arvokas, mutta hyvän tuntuinen iholla ja lempeä, sisältää probiootteja, sarjalta saa myös matkakokoisena setin jos haluaa testata ensin. :) 

Voi kuulostaa hörhöilyltä mutta koita puhua itsellesi lempeästi kun katsot peiliin. Vaikka naama näyttää välillä hurjalta ja tuntuu vaikealta hyväksyö se niin kehu itseäsi. Hymyä, kauniita kulmakarvoja, kauniita silmiä jne. 

Vierailija
104/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alejandro Jungerin kirjojen mukainen ruokavalio kokeiluun. Olet varmaankin kokeillut jo eri vaihtoehtoja, esim. maitotuotteet täysin pois, tai täysin vegaani ruokavalio tai kaikki gluteenia sisältävä ruoka pois, josko joku niistä tepsisi. 

Toivottavasti ihosi paranee! 

Vierailija
105/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä ihotautisairaalaan lähete

Vierailija
106/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perioraalidermatiitti. Pese suun ympärys palasaippualla. Ei voiteita tai meikkejä ihoon. Paranee tällä yksinkertaisella hoidolla.

Vierailija
108/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
109/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile tammanmaitovoidetta

Vierailija
110/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perioraalidermatiitti. Pese suun ympärys palasaippualla. Ei voiteita tai meikkejä ihoon. Paranee tällä yksinkertaisella hoidolla.

Ihotautilääkäri antaa vastaanotolla samat hoito-ohjeet maksua vastaan. 😀

Vierailija
111/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihotautilääkäri antaa vastaanotolla samat hoito-ohjeet maksua vastaan. 😀

Mutta ap se vaan haluaa voidella ja meikata sekä valittaa. Huoh!

Vierailija
112/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap googlaa viralliset kotihoito-ohjeet. Voi naisten tyhmyyttä!

Vierailija
113/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo on oikea diagnoosi, niin hoitoja on ruokavalio ja vähemmän ihorasvoja ja saippuoita. Kaikki kemikaalit pois naamasta ja vähemmän pesua.

Vierailija
114/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset tulevat neuvomaan lukematta edes aloitusviestiä saati sen jälkeen tullutta keskustelua? Saman toistoa uudestaan ja uudestaan.

Vierailija
115/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta....

Kroonisista, aaltoillen ja jaksoittain ilmenevistä ihovaikeuksista kärsivänä mua niiiin nyppii nämä "Tee näin. Se parantaa." -neuvot. Oikeasti kuulostaa kettuilulta ihmisestä, joka on kokeillut jo puoltasataa tälläista "teet vain näin, niin auttaa" -neuvoa. Se, mistä kukin avun saa, on erittäin yksilöllistä, lisäksi PODin ja rosacean kaltaiset taudit pahenevat ja paranevat usein itsestäänkin, jolloin paranemis- tai pahenemisvaiheen ajoittuminen jonkin tietyn saippuan käyttöön, ruokavalioon tms. voi olla myös ihan sattuman kauppaa, ja syy-seuraussuhteiden jäljittäminen työn ja tuskan takana - saati, että voisi toiselle yksilölle näitä syy-seuraussuhteita kaupata ja osoittaa. Juuri tämän takia tehdään tieteellistä tutkimusta riittävällä otannalla ja kontrolliryhmien kanssa... kaikkea voi toki kokeilla, mutta yliolkainen, alentuva ohjeiden heittely on p:stä. (Tyyliin: Kyllähän mäkin olin eilen kuokkimassa perunoita ja alkoi sataa, joten jos on ollut kuivaa, niin kannattaa mennä kuokkimaan perunoita, niin saadaan sadetta. Tiedän tämän, koska minulle kävi näin :))

Taannoinen kommentti, jossa haukuttiin ap:n kuviteltua luonteenlaatua ja analysoitiin ravintoaineiden imeytymistä sikiöön - IHOVAIVAN pohjalta...!, oli taas ihan puhtaasti mielisairas. Siinäpä se oikeastaan. Toivon kommentin kirjoittajalle... noh, jätettäköön näin netiketin vuoksi sanomatta, mitä.

Ap:lle taas sanoisin, että ruusufinnipotilaana itseäni on auttanut tasan yksi asia, juurikin tetrasykliiniantibiootit muutaman kuukauden kuurina, mutta vaikutus ei välttämättä heti ensi viikkoina näy (itselläni tosin näkyi aika nopeasti). Mutta en ole syvällisesti perehtynyt PODin ja ruusufinnin eroihin ja yhtäläisyyksiin. Tsemppiä...

Vierailija
116/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap googlaa viralliset kotihoito-ohjeet. Voi naisten tyhmyyttä!

Esimerkiksi Terveyskirjasto sivustolta löytyy luotettavaa tietoa ja hoito-ohjeita sairauksiin.

Vierailija
117/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdekritiikki ja sisälukutaito. Katoavia kansanvaroja.

Vierailija
118/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mineraalimeikki ei sovi kaikille, oletko vaihtanut hammastahnamerkkiä? Jospa koittaisit hoitaa vähemmän, voi olla ärsytystä kaikesta kokeilusta. 

Mulle tuli varmaankin mineraalimeikistä POD. Puhkesi alkujaan oikeastaan BB-voiteesta, eikä sitten sopinut se mineraalimeikkikään. Joku niissä ärsytti, naama lehahteli punaiseksi ja pientä näppylää oli leuka ja suunympärys täynnä.

Eikä aurinkosuojatkaan ole mulle enää sopivia, naama punoitti kaksi viikkoa turvoksissa, kun laitoin allergiselle ja yliherkälle iholle tarkoitettua aurinkovoidetta (apteekista).

Stressiä ja hormoneja epäilen myös yhdeksi tekijäksi, lopetin e-pillerit ja naama alkoi elää omaa elämäänsä. Jee.

Nyt on POD poissa. Sain sen hiliitymmäksi antibioottikuurin avulla, mutta se palasi ja söin myös Roaccutan-kuurin, jonka toinen ihotautilääkäri määräsi. En ole käyttänyt meikkivoiteita enkä käytä mitään naamarasvoja.

Nyt on naama rauhoittunut, mutta jäljelle jäi inhaa kuivaa ja ryppyistä ihoa just noilla PODin näppyläalueilla. Ei taida naama tästä enää paremmaksi tulla, kun en uskalla hirveästi rasvata, koska tuntuu, että ihovoiteetkin aiheuttaa tavallisia finnejä...

Tunnen tuskasi AP, minäkin olin ennen nätti ja pidin sitä itsestäänselvyytenä. Nyt on rupuinen naama ja surkea olo. Pelkään, että toi ihovaiva uusii joskus taas :-/ Kadehdin miestäni, joka näyttää iholtaan niin sileältä ja nuorekkaalta, kun ei ole tätäkään vaivaa kokenut. Ja minä tällainen mummo. Mutta eipä auta kuin kasvaa ihmisenä...

Vierailija
119/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta....

Kroonisista, aaltoillen ja jaksoittain ilmenevistä ihovaikeuksista kärsivänä mua niiiin nyppii nämä "Tee näin. Se parantaa." -neuvot. Oikeasti kuulostaa kettuilulta ihmisestä, joka on kokeillut jo puoltasataa tälläista "teet vain näin, niin auttaa" -neuvoa. Se, mistä kukin avun saa, on erittäin yksilöllistä, lisäksi PODin ja rosacean kaltaiset taudit pahenevat ja paranevat usein itsestäänkin, jolloin paranemis- tai pahenemisvaiheen ajoittuminen jonkin tietyn saippuan käyttöön, ruokavalioon tms. voi olla myös ihan sattuman kauppaa, ja syy-seuraussuhteiden jäljittäminen työn ja tuskan takana - saati, että voisi toiselle yksilölle näitä syy-seuraussuhteita kaupata ja osoittaa. Juuri tämän takia tehdään tieteellistä tutkimusta riittävällä otannalla ja kontrolliryhmien kanssa... kaikkea voi toki kokeilla, mutta yliolkainen, alentuva ohjeiden heittely on p:stä. (Tyyliin: Kyllähän mäkin olin eilen kuokkimassa perunoita ja alkoi sataa, joten jos on ollut kuivaa, niin kannattaa mennä kuokkimaan perunoita, niin saadaan sadetta. Tiedän tämän, koska minulle kävi näin :))

Taannoinen kommentti, jossa haukuttiin ap:n kuviteltua luonteenlaatua ja analysoitiin ravintoaineiden imeytymistä sikiöön - IHOVAIVAN pohjalta...!, oli taas ihan puhtaasti mielisairas. Siinäpä se oikeastaan. Toivon kommentin kirjoittajalle... noh, jätettäköön näin netiketin vuoksi sanomatta, mitä.

Ap:lle taas sanoisin, että ruusufinnipotilaana itseäni on auttanut tasan yksi asia, juurikin tetrasykliiniantibiootit muutaman kuukauden kuurina, mutta vaikutus ei välttämättä heti ensi viikkoina näy (itselläni tosin näkyi aika nopeasti). Mutta en ole syvällisesti perehtynyt PODin ja ruusufinnin eroihin ja yhtäläisyyksiin. Tsemppiä...

Suoliston kunnon ja ravintoaineiden imeytymisen ja ihottuman välisen yhteyden on sinusta mielisairasta? Ja mielisairaaksi haukkuminen on sinusta ilmeisesti ihan ok? Joo-o, mikähän mahtaa on sen oman pääkopan kunto? Ja vielä toivot toiselle jotain pahaa, jotain niin pahaa ettei sitä voi edes täällä sanoa? Kannattaisiko sinun miettiä sitä, miksi ihmeessä reagoit täällä noin voimakkaasti? 

Vierailija
120/267 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on kaikki huuhaa mitä maailmassa on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän