Suunympärysihottuma on pilannut elämäni :( Iho on ihan järkyttävässä kunnossa eikä mikään auta
Olen aivan toivoton. Olen kolmekymppinen, iho on aina ollut moitteeton, kaunis ja kuultava. Kunnes noin puolitoista vuotta sitten molemmin puolin nenää ja suuta alkoi pikku hiljaa ilmestyä ns. mursunviikset eli punoittavat alueet, joissa pieniä märkänäppylöitä. Olen juossut ihotautilääkäreiden vastaanotolla (diagnoosi POD eli perioraalidermatiitti) ja kokeillut ties mitä aknelääkkeitäkin heidän ohjeistuksestaan eikä mikään ole auttanut. Ei edes antibioottikuuri. En kehtaa liikkua julkisilla paikoilla ilman meikkiä enää, sillä iho on tosi pahannäköinen, hyvin vaalea iho ja paljon punoitusta. Olen alkanut vihata koko olemustani tämän takia ja se on kerrassaan naurettavaa, sillä en ole pinnallinen ihminen lainkaan mutta tämä syö koko itsetuntoa todella kovaa. En haluaisi näyttää siltä, että mulla on rutto naamassa.
Ja mitä olen kokeillut? Ihan oikeasti aivan kaikkea, mistä vain olen löytänyt tietoa. Nyt meneillään on tetrasykliiniantibioottikuuri eikä sillä ole ollut mitään, ei mitään vaikutusta. Sitä ennen olen kokeillut olla ilman mitään kosmetiikkaa, vältellyt kalaa, maitotuotteita, gluteenia, sokeria en syö oikeastaan koskaan ja alkoholinkin jätin pois. Ei vaikutusta. Kokeilin otsonoitua oliiviöljyä, se vain pahensi. Pihkavoide samoin. Erilaiset apteekin hoitovoiteet eivät ole vaikuttaneet mitenkään, ei Rosazol, ei sienivoiteet. Ei mikään. Olen vaihtanut pois kaikki SLS:iä sisältävät tuotteet ja kasvoilla käytän enää Avenen steriiliä kosteusvoidetta ja mineraalimeikkivoidetta, en muuta. Pesen tyynyliinatkin joka päivä enkä koske kasvoihin koskaan muulloin kuin sitä puhdistaessa.
Mikä h****etti tähän oikein tepsii? Nytkin kyyneleet valuvat silmistä, kun suututtaa niin paljon. Olen jopa aloittanut joogan ja meditoimisen, jotta stressi olisi minimissään mutta äsken taas vilkaisin itseäni peilistä päivänvalossa ja voi hyvä jumala, miten sairaalta kasvoni näyttävät. Olen syönyt luomuruokaa, paljon kasviksia ja marjoja joka päivä, ties mitä lisäravinteita, joiden pitäisi parantaa immuunisysteemia ja vatsan sekä suoliston vastustuskykyä, näillä ei mitään vaikutusta.
Mitä mä teen? Jos mitään ei ole tehtävissä, miten opin elämään kammottavan ruttonaaman kanssa? Pliis, auttakaa, jos vain osaatte, olen aivan epätoivoinen kun ei edes sisäinen antibiootti vaikuta millään tavalla. Tunnen itseni tosi ällöttäväksi ja se vaikuttaa jo ihan kokonaisvaltaisesti mielenterveyteeni.
Kommentit (267)
"Nyt kesällä koko ihottuma katosi mystisesti moneksi kuukaudeksi"
Olit kesällä ulkona pois huonosta sisäilmasta. Nyt kun oleilet huonossa sisäilmassa, ruusufinni puhkesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kunnes noin puolitoista vuotta sitten molemmin puolin nenää ja suuta alkoi pikku hiljaa ilmestyä ns. mursunviikset eli punoittavat alueet, joissa pieniä märkänäppylöitä"
Mitä muutoksia elämässäsi tapahtui juuri ennen kuin oireet alkoi?
Muutitko työpaikkaa? Muutitko eri asuntoon?Sisäilmaa epäilisin syyksi.
Itsellekin tuli tämä mieleen, sisäilma voi aiheuttaa vaikka kuinka pahoja reaktioita.
AP! Vastaa kysymykseeni: olitko muuttanut juuri tai uusi työpaikka kun oireet alkoivat?
Kiitos ihan valtavasti kaikille kommenteista ja omien kokemusten jakamisesta. On huojentavaa, etten ole yksin mutta ikävä tietysti kuulla, että muutkin kärsivät ihostaan. Lähipiirissäni ei ole yhtäkään ihmistä, jolla olisi iho-ongelmia. Ei yhden yhtä. Ja eipä minullakaan ollut ennen, ei käynyt edes mielessä, että naamatauluni saattaisi joskus olla huolenaihe. Se nyt vaan on niin, että kasvot merkitsevät. Niitä katsotaan kun keskustellaan, asioidaan, ollaan kanssakäymisissä. Kaunis iho on niin upea juttu, että toivottavasti kukaan ei sitä väheksy, jos on onni käynyt ja sellaisen sattuu omistamaan.
Välillä tuntuu, että olen ihan törkeän ruma. Mikään mussa ei ole muuttunut kuin ihon kunto mutta ennen niin hyvä itsetunto loistaa poissaolollaan. Oli ihanaa aina kesät olla ulkona ja viis veisata meikistä tai käytä uimassa, urheilemassa, ihan mitä vaan ilman, että pitää miettiä mitä mikäkin valintani tekee iholleni. Sairasta. Urheilu on aika paha, kun naamasta hikoaa. Auringossa ei voi olla, se saa naaman liekkeihin. Uiminen luonnonvedessä ei tulisi kuuloonkaan. Onneksi noita en niin kaipaa mutta näin esimerkkeinä.
Meikillä saan onneksi vähän piiloon tuota tautia mutta olisi ihanaa olla ilman. On hölmö olo, kun kaikki elämässä on ihanasti mutta silti haaveilen siitä päivästä, kun kehtaisin mennä meikittä töihin, ilman kuumottavaa ja pistelevää tunnetta kasvoilla. Ja kyllä, elämässä on suurempiakin haasteita ja juuri ne ovat aikojen saatossa pahentaneet ihon kuntoa: stressi on varmasti pahin tekijä tässä.
Minullakin on Apocyclinit käytössä. Rosazol ei tee mitään, käytin sitä heti diagnoosin jälkeen pari kuukautta putkeen, ei mitään vaikutusta. Elidel on ainut jossa oli vähän poweria mutta tosiaan sen sivuvaikutukset pelästyttivät. Ehkä kokeilen vielä sitä tai haen reseptin Protopicille, jos se vaikka vielä auttaisi. Muuten olen kokeillut kaiken, mitä olen mistään kansainvälisiltä lääkäri- tai hoitosivuilta ja -artikkeleista löytänyt. Iho on tosi kuiva ja jotain kosteusvoidetta tekee mieli käyttää mutta tuntuu, että ihan kaikki ärsyttää ja saa punoituksen pahenemaan. Jopa tuo Avenen steriilivoide, jostain apteekin perusvoiteista puhumattakaan. AP
"- Jos ruusufinni on aktiivisessa vaiheessa, auringonsäteily voi rauhoittaa tulehdusta. Mutta haittavaikutukset näkyvät viiveellä ja tauti pahenee.
Vastaanotolla käy eniten potilaita syys-lokakuussa, Saarinen sanoo."
https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/kauneus/ruusufinni_kukkii_keski_ia…
Mulla auttoi , kun vaihdoin hammastahnan vihreään Elmexiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kunnes noin puolitoista vuotta sitten molemmin puolin nenää ja suuta alkoi pikku hiljaa ilmestyä ns. mursunviikset eli punoittavat alueet, joissa pieniä märkänäppylöitä"
Mitä muutoksia elämässäsi tapahtui juuri ennen kuin oireet alkoi?
Muutitko työpaikkaa? Muutitko eri asuntoon?Sisäilmaa epäilisin syyksi.
Itsellekin tuli tämä mieleen, sisäilma voi aiheuttaa vaikka kuinka pahoja reaktioita.
AP! Vastaa kysymykseeni: olitko muuttanut juuri tai uusi työpaikka kun oireet alkoivat?
Olen kommentoinut tätä jo ainakin pari kertaa. En ollut muuttanut eikä ollut uutta työpaikkaa. Oireiden alkamisen jälkeen olen muuttanut ja työpaikkakin muuttui eli ei ole näihin liitännäinen. Muutosta ei ole ollut lomilla eikä silloin, kun olen ollut poissa kotoa.
Hamppuhemmojen Salve, kannattaa tutustua. Ja myös se öljy. Kotiäitien pyörittämä firma ja laillista tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee aina välillä ihottumaa suun- ja nenänpieliin. Parhaiten mulla auttaa uskomatonta kyllä käsidesi. Luin vinkin joltain ulkomaiselta keskustelupalstalta ja se toimi.
Pesu saippualla (palasaippua), päälle sipaisu kortisonivoidetta ja pitkin päivää käsidesiä. Kirveltää aluksi, mutta lopulta parantaa. Pelkkä kortisonivoide ei toiminut mulla. Glyseroli on käsittääkseni taikasana, sitä on käsidesissä reilusti.
PERIORAALIDERMATIITTIIN EI SAA LAITTAA KORTISONIA! Tämä lukee ihan käypä hoito -suosituksessa ja se on ainut todistettu aiheuttaja kyseiseen ihosairauteen. Sen sijaan moneen muuhun ihottumaan se toimii, siksi olisi hyvä käydä aina lääkärissä ennen kuin lähtee itse lääkitsemään. Esim. tali-ihottumaan ja atopiaan se voi toimiakin mutta ei suunympärysihottumaan.
Minä käytän koska se toimii, enkä lopeta vaikka kuinka huutaisit.
Aamulla ja illalla pesun jälkeen ohut sipaisu hydrokortisonia ja kun se on imeytynyt niin käsidesi käyttöön. Ei mitään muita rasvoja ettei iho jää muhimaan niiden alle. Käsidesi tuhoaa iholta bakteereita ja kosteuttaa "rasvoittamatta".
Minulla tämä toimii, niin ihmeelliseltä kuin se kuulostaakin. Teinistä saakka olen tuosta vaivasta kärsinyt, lääkäreissä juossut ja kaikki mahdolliset lääkkeet syönyt, mutta tämä on ainut joka tepsii. Vaiva tulee ehkä kerran vuodessa/kahdessa takaisin, mutta häviää heti kun alkaa käyttämään käsidesiä.
POD on keski-iässä puhkeava sairaus. Usko nyt että sinulla on jotain muuta ihottumaa.
Eipä ole ainoastaan keski-ikäisten sairaus vaan voi iskeä jo lapsena., otapa itse asiosta selvää. Diagnoosini olen saanut useamman ihotautilääkärin toimesta 90-luvulta tähän päivään, mutta ehkäpä minun täytyy mieluummin uskoa jotain tuntematonta ihmistä netistä joka ei ole ihoani edes nähnyt..
Mulla on ollut myös punatäplähilseily, onkohan sekin diagnosoitu väärin?
Luulin että ap haluaa vinkkejä sellaiseen tilanteeseen missä kaikki muu on jo kokeiltu, tilanteeseen jossa itsekin olen ollut. Kuitenkin on näköjään hyväksyttyä ehdottaa vain sellaista jota ap on jo kokeillut.
Olet AP selvästi tehnyt jo niin paljon vaivasi selvittämiseksi, että tuskin täältä mammapalstalta enää löydät sitä taikasauvaa, jolla ihosi kuntoon saat. Sen sijaan sinuna pyrkisin tietoisesti muuttamaan suhtautumista tilanteeseesi. Olisiko mahdollista (vaikka sitten sen joogan ja meditaation avulla) pyrkiä pikkuhiljaa hyväksymään se, että ihosi ei tällä hetkellä ole terve? Päästää irti ajatuksesta, että se pilaa elämäsi? Viedä huomio enemmän asioihin, jotka tuovat elämääsi iloa? Kuulostan ihan vanhalta tädiltä, mutta haluaisin kuitenkin herätellä siihen tosiasiaan, että kehomme muuttuu, tulee sairauksia ja vaivoja, joista osa paranee ajan kanssa, osa jää pysyväksi osaksi elämäämme. Mitä vähemmän ripustaudumme siihen, mitä on jatkuvassa muutoksessa ja mitä enemmän keskitymme siihen, mikä on pysyvää, sitä paremmin voimme.
Taustaksi kerron vielä, että olen itsekin muutama vuosi sitten kamppaillut perioraalidermatiitin kanssa. Söin siihen pitkän tetrasykliinikuurin ja käyttänyt Rosazolia. Ajan kanssa ihottuma sitten katosi, eikä ole tullut takaisin. Olen myös kärsinyt atooppisesta ihottumasta etenkin silmien alueella, johon laitan säännöllisesti Elideliä. Eli iho-ongelmat ovat turhankin tuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee aina välillä ihottumaa suun- ja nenänpieliin. Parhaiten mulla auttaa uskomatonta kyllä käsidesi. Luin vinkin joltain ulkomaiselta keskustelupalstalta ja se toimi.
Pesu saippualla (palasaippua), päälle sipaisu kortisonivoidetta ja pitkin päivää käsidesiä. Kirveltää aluksi, mutta lopulta parantaa. Pelkkä kortisonivoide ei toiminut mulla. Glyseroli on käsittääkseni taikasana, sitä on käsidesissä reilusti.
PERIORAALIDERMATIITTIIN EI SAA LAITTAA KORTISONIA! Tämä lukee ihan käypä hoito -suosituksessa ja se on ainut todistettu aiheuttaja kyseiseen ihosairauteen. Sen sijaan moneen muuhun ihottumaan se toimii, siksi olisi hyvä käydä aina lääkärissä ennen kuin lähtee itse lääkitsemään. Esim. tali-ihottumaan ja atopiaan se voi toimiakin mutta ei suunympärysihottumaan.
Minä käytän koska se toimii, enkä lopeta vaikka kuinka huutaisit.
Aamulla ja illalla pesun jälkeen ohut sipaisu hydrokortisonia ja kun se on imeytynyt niin käsidesi käyttöön. Ei mitään muita rasvoja ettei iho jää muhimaan niiden alle. Käsidesi tuhoaa iholta bakteereita ja kosteuttaa "rasvoittamatta".
Minulla tämä toimii, niin ihmeelliseltä kuin se kuulostaakin. Teinistä saakka olen tuosta vaivasta kärsinyt, lääkäreissä juossut ja kaikki mahdolliset lääkkeet syönyt, mutta tämä on ainut joka tepsii. Vaiva tulee ehkä kerran vuodessa/kahdessa takaisin, mutta häviää heti kun alkaa käyttämään käsidesiä.
POD on keski-iässä puhkeava sairaus. Usko nyt että sinulla on jotain muuta ihottumaa.
Eipä ole ainoastaan keski-ikäisten sairaus vaan voi iskeä jo lapsena., otapa itse asiosta selvää. Diagnoosini olen saanut useamman ihotautilääkärin toimesta 90-luvulta tähän päivään, mutta ehkäpä minun täytyy mieluummin uskoa jotain tuntematonta ihmistä netistä joka ei ole ihoani edes nähnyt..
Mulla on ollut myös punatäplähilseily, onkohan sekin diagnosoitu väärin?
Luulin että ap haluaa vinkkejä sellaiseen tilanteeseen missä kaikki muu on jo kokeiltu, tilanteeseen jossa itsekin olen ollut. Kuitenkin on näköjään hyväksyttyä ehdottaa vain sellaista jota ap on jo kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile jättää kaikki vilja pois, siis ei vain gluteeniton vaan viljaton. Ja viljoja on muitakin kuin kotimaiset viljat, myös riisi ja maissi jne.
Hiiva pois elimistöstä. Se voi kasvaa suussa ja sitä on koko kropassa. Hiivaton ruokavalio. Kaikki sokerit pois jne...
Mulla pahaan ihottumaan auttoi täysin viljaton ruokavalio. Ei siis pelkästään gluteeniton. Mulle tyrkittiin lääkäreiltä kaikenlaista lääkitystä herpeslääkkeistä lähtien, eikä mikään auttanut. Itse sitten päätin kokeilla siten, että jätin pois vehnän, ohran, rukiin, kauran ja kaiken, mikä sisältää tai saattaa sisältää gluteenia tai vehnätärkkelystä. Kuutisen kuukautta meni, ja kaikki ihottuma hävisi.
Eli siis kannattaa pysyä tiukalla ruokavaliolla pitkään.
Ja kannattaa kirjata ylös, mitä ruoka-aineita syö.
En nyt lukenut koko ketjua, mutta itsellä on ollut vastaavaa useampia vuosia. Mitään diagnoosia en ole hankkinut, mutta juuri finnin näköisiä näppyjä suu- ja nenänpielissä. Ja iho hilseilee alueella myös. En tiedä mikä vaikuttaa, mutta nyt tilanne taas parempi kuukausiin kun olen syönyt mhb-valmistetta jossa on myös sinkkiä mukana. Madaran tuotteet olen heittänyt pois ja kosmetiikassa mm. Dermalogicaa ja Mischan bb-voide (korkea uv-suoja).
Vierailija kirjoitti:
Olet AP selvästi tehnyt jo niin paljon vaivasi selvittämiseksi, että tuskin täältä mammapalstalta enää löydät sitä taikasauvaa, jolla ihosi kuntoon saat. Sen sijaan sinuna pyrkisin tietoisesti muuttamaan suhtautumista tilanteeseesi. Olisiko mahdollista (vaikka sitten sen joogan ja meditaation avulla) pyrkiä pikkuhiljaa hyväksymään se, että ihosi ei tällä hetkellä ole terve? Päästää irti ajatuksesta, että se pilaa elämäsi? Viedä huomio enemmän asioihin, jotka tuovat elämääsi iloa? Kuulostan ihan vanhalta tädiltä, mutta haluaisin kuitenkin herätellä siihen tosiasiaan, että kehomme muuttuu, tulee sairauksia ja vaivoja, joista osa paranee ajan kanssa, osa jää pysyväksi osaksi elämäämme. Mitä vähemmän ripustaudumme siihen, mitä on jatkuvassa muutoksessa ja mitä enemmän keskitymme siihen, mikä on pysyvää, sitä paremmin voimme.
Taustaksi kerron vielä, että olen itsekin muutama vuosi sitten kamppaillut perioraalidermatiitin kanssa. Söin siihen pitkän tetrasykliinikuurin ja käyttänyt Rosazolia. Ajan kanssa ihottuma sitten katosi, eikä ole tullut takaisin. Olen myös kärsinyt atooppisesta ihottumasta etenkin silmien alueella, johon laitan säännöllisesti Elideliä. Eli iho-ongelmat ovat turhankin tuttuja.
Tosi hienoja ajatuksia. Ehkä tämä on vähän hankalaa siksi, että olen aina nuorempana ollut ihailtu ja nätti nainen ja ihokin on kerännyt kehuja lukuisia kertoja. Musta on monesti tuntunut, että ei minussa ole mitään kummempaa sisältöä kuin ulkonäkö vaikka koenkin olevani ihan fiksu ja yliopistokoulutuskin mulla on mutta on ollut helpompi luottaa ulkoisiin seikkoihin, että ne vievät mua eteenpäin sitten, kun substanssi ei enää riitä. Koska ikää on tullut enkä enää ole hehkeä kuin ennen olen joutunut jotenkin etsimään itseäni uudelleen ja olen miettinyt, onko mussa sitä substanssia niin paljon, että olisin hyvä ihmisenä, että riittäisin. Äh, vaikea avata ajatuksiani kuulostamatta juurikin pinnalliselta, vaikka sitä en ole. Olen aina pitänyt sisältöä tärkeimpänä ja toisaalta kaikkia ihmisiä kauniina.
Ehkä siksi on vaikea hyväksyä huonoa ihoa, kun kellään läheiselläni ei sellaista ole. Minulla on paljon muitakin epävarmuustekijöitä sekä ulkoisesti että todellakin sisäisestikin ja muitakin terveyshuolia. Helposti tulee verrattua itseä muihin, etenkin niihin, joilla on täydellinen iho. AP
Onko ao kokeillut teepuuöljyä? Sanoit ettet voi käyttää mitään öljyjä, mutta tuota voisit kokeilla.
Minulla auttoi tuohon vaivaan. Ensin tuntui pahenevan, sitten iho kuivui kovasti ja hilseili. Kun jaksoin kestää sen ja taputella raakaa - ei siis muilla öljyillä laimennettua kuten käyttöohjeessa sanotaan- suoraan ihottumaan muutamia kertoja päivässä.
Kiinalainen qilikang rasva. Itsellä oli vuosia juuri kasvoissa näppyläistä ihottumaa, eikä mitkään ruokavaliot tai ihotautilääkäreiden määräämät voiteet auttaneet, mutta tällä lähti ja nopeasti. Amazonista, ebaysta yms. saa tilattua ainakin. Todella suosittelen!
Viljoja ovat myös mm. riisi, maissi, durra ja hirssi.
Kuten jo kirjoitin, olen kokeillut täysin viljatonta. Ei auttanut. Alkaa olla tosi haastavaa löytää tarpeeksi monipuolista syötävää, kun on viljaton, maidoton ja sokeriton. Olen myös käyttänyt hiivanhäätökuureja muutamankin ja kokeillut tosiaan hiivavoidetta suoraan ihottumaan, Käypä hoito -suosituksessa tästä on lisää. Ei vaikutusta. Vatsan kunto on oikein hyvä, Käytän vahvoja probiootteja. AP
Kaverilla sitkeään suunympärysihottumaan auttoi tomaatin pois jättäminen ruokavaliosta. Heti, kun sitä syö, ihottuma lehahtaa uudestaan.
K-vitamiini kokeiltu?