Suunympärysihottuma on pilannut elämäni :( Iho on ihan järkyttävässä kunnossa eikä mikään auta
Olen aivan toivoton. Olen kolmekymppinen, iho on aina ollut moitteeton, kaunis ja kuultava. Kunnes noin puolitoista vuotta sitten molemmin puolin nenää ja suuta alkoi pikku hiljaa ilmestyä ns. mursunviikset eli punoittavat alueet, joissa pieniä märkänäppylöitä. Olen juossut ihotautilääkäreiden vastaanotolla (diagnoosi POD eli perioraalidermatiitti) ja kokeillut ties mitä aknelääkkeitäkin heidän ohjeistuksestaan eikä mikään ole auttanut. Ei edes antibioottikuuri. En kehtaa liikkua julkisilla paikoilla ilman meikkiä enää, sillä iho on tosi pahannäköinen, hyvin vaalea iho ja paljon punoitusta. Olen alkanut vihata koko olemustani tämän takia ja se on kerrassaan naurettavaa, sillä en ole pinnallinen ihminen lainkaan mutta tämä syö koko itsetuntoa todella kovaa. En haluaisi näyttää siltä, että mulla on rutto naamassa.
Ja mitä olen kokeillut? Ihan oikeasti aivan kaikkea, mistä vain olen löytänyt tietoa. Nyt meneillään on tetrasykliiniantibioottikuuri eikä sillä ole ollut mitään, ei mitään vaikutusta. Sitä ennen olen kokeillut olla ilman mitään kosmetiikkaa, vältellyt kalaa, maitotuotteita, gluteenia, sokeria en syö oikeastaan koskaan ja alkoholinkin jätin pois. Ei vaikutusta. Kokeilin otsonoitua oliiviöljyä, se vain pahensi. Pihkavoide samoin. Erilaiset apteekin hoitovoiteet eivät ole vaikuttaneet mitenkään, ei Rosazol, ei sienivoiteet. Ei mikään. Olen vaihtanut pois kaikki SLS:iä sisältävät tuotteet ja kasvoilla käytän enää Avenen steriiliä kosteusvoidetta ja mineraalimeikkivoidetta, en muuta. Pesen tyynyliinatkin joka päivä enkä koske kasvoihin koskaan muulloin kuin sitä puhdistaessa.
Mikä h****etti tähän oikein tepsii? Nytkin kyyneleet valuvat silmistä, kun suututtaa niin paljon. Olen jopa aloittanut joogan ja meditoimisen, jotta stressi olisi minimissään mutta äsken taas vilkaisin itseäni peilistä päivänvalossa ja voi hyvä jumala, miten sairaalta kasvoni näyttävät. Olen syönyt luomuruokaa, paljon kasviksia ja marjoja joka päivä, ties mitä lisäravinteita, joiden pitäisi parantaa immuunisysteemia ja vatsan sekä suoliston vastustuskykyä, näillä ei mitään vaikutusta.
Mitä mä teen? Jos mitään ei ole tehtävissä, miten opin elämään kammottavan ruttonaaman kanssa? Pliis, auttakaa, jos vain osaatte, olen aivan epätoivoinen kun ei edes sisäinen antibiootti vaikuta millään tavalla. Tunnen itseni tosi ällöttäväksi ja se vaikuttaa jo ihan kokonaisvaltaisesti mielenterveyteeni.
Kommentit (267)
Mä kokeilin laittaa parina päivänä kortisoonivoidetta.Parani sillä keinolla,eikä ole takaisin tullut.
"Kunnes noin puolitoista vuotta sitten molemmin puolin nenää ja suuta alkoi pikku hiljaa ilmestyä ns. mursunviikset eli punoittavat alueet, joissa pieniä märkänäppylöitä"
Mitä muutoksia elämässäsi tapahtui juuri ennen kuin oireet alkoi?
Muutitko työpaikkaa? Muutitko eri asuntoon?
Sisäilmaa epäilisin syyksi.
Vierailija kirjoitti:
"Kunnes noin puolitoista vuotta sitten molemmin puolin nenää ja suuta alkoi pikku hiljaa ilmestyä ns. mursunviikset eli punoittavat alueet, joissa pieniä märkänäppylöitä"
Muutitko työpaikkaa? Muutitko eri asuntoon?Sisäilmaa epäilisin syyksi.
Itsellekin tuli tämä mieleen, sisäilma voi aiheuttaa vaikka kuinka pahoja reaktioita.
Vierailija kirjoitti:
Mulle teki soijatuotteet tollasen punoittavan ihottuman suun ympärille. Se oli hirveä, kutisi ja sattui samaan aikaan.
En syö soijaa.
Kirjoitan vielä kerran: syön niin terveellisesti kuin mahdollista. Ei lisäaineita, ei pikaruokaa, ei gluteenia, maitoa, jne. Olen kokeillut yksi kerrallaan olla ilman isoimpia allergian aiheuttajia (gluteeni, viljat, maito, kala, muna, tomaatti, pähkinät) mutta millään ei ollut vaikutusta. Teen melkein kaiken syömäni ruuan itse eli proteiininlähde (kala tai liha) ja paljon vihanneksia, marjoja, hiukan kaurapuuroa, oliiviöljyä, pähkinöitä, avokadoa. Juon paljon vettä, otan lisäravinteita ja olen melko laiha. Ainoa, joka tässä ruokavaliopuolessa voi enää vaikuttaa on aliravitsemus. Välillä huippaa, välillä on niin nälkä että on ihan pakko vaan syödä. Muita aliravitsemusoireita ei ole. Olen 174/54 mutta olen aina ollut laiha. Vatsa toimii kuitenkin oikein hyvin ja muutenkin vointi ok. Maidon ja sokerin sekä gluteenin poisjätön jälkeen paino kuitenkin on tippunut pari kiloa normaalista painostani. AP
Mulla auttoi kaulan inhottavan punaiseen ihottumaan Dermalex eczema -voide, kun hydrokortisonikaan ei auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Mulla vastaavantyyppinen suunympärysihottuma koko lukioajan johtui koulun sisäilmaongelmista. Kun jäin lukulomalle kolmannella, ihottuma poistui kokonaan eikä ole ikinä palannut. Koulu tosin meni remonttiin vasta 20 vuotta myöhemmin. En tiedä kuinka moni kärsinyt sisäilman takia.
Vierailija kirjoitti:
Oireiden alun aikaan ei tapahtunut mitään kummaa, ei mitään. Ei stressiä, ei muutoksia. Sen jälkeen olen sekä muuttanut asuntoa että työpaikkaa eikä ihon kunto muuttunut mitenkään. Mietin tuota itsekin, mutta en oikein usko. Olisi aika sattumaa, että ihan uusissa rakennuksissa olisi jotain ongelmaa kuten aikaisemmissakin. Ainoa, mitä noihin aikaan tein oli sokerin syönnin lopetus mutta oireet olivat tulleet ensin. Söin ennen tosi monta kertaa viikossa karkkia ja join silloin tällöin siideriä tai kokista ja söin pizzaa tai pullaa satunnaisesti. Nyt en ole melkein kahteen vuoteen käyttänyt mitään noista.
AP
Jos olet syönyt antibioottia vasta 2 viikkoa, anna sille aikaa. Mulla tetrasykliini toimi, mutta sen kuurin pitää olla pitkä. Siitä huolimatta esim menkkojen aikaan iho oli pahempi. Mulla siis ruusufinni leuassa ja nenän ympäristössä. Kun iho saatiin kuriin söin ylläpitoannosta, 1/2 tablettia kerrallaan ja nyt iho viimein rauhoittunut, puoli vuotta ilman antibioottia ja mitään erityisiä rasvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle teki soijatuotteet tollasen punoittavan ihottuman suun ympärille. Se oli hirveä, kutisi ja sattui samaan aikaan.
En syö soijaa.
Kirjoitan vielä kerran: syön niin terveellisesti kuin mahdollista. Ei lisäaineita, ei pikaruokaa, ei gluteenia, maitoa, jne. Olen kokeillut yksi kerrallaan olla ilman isoimpia allergian aiheuttajia (gluteeni, viljat, maito, kala, muna, tomaatti, pähkinät) mutta millään ei ollut vaikutusta. Teen melkein kaiken syömäni ruuan itse eli proteiininlähde (kala tai liha) ja paljon vihanneksia, marjoja, hiukan kaurapuuroa, oliiviöljyä, pähkinöitä, avokadoa. Juon paljon vettä, otan lisäravinteita ja olen melko laiha. Ainoa, joka tässä ruokavaliopuolessa voi enää vaikuttaa on aliravitsemus. Välillä huippaa, välillä on niin nälkä että on ihan pakko vaan syödä. Muita aliravitsemusoireita ei ole. Olen 174/54 mutta olen aina ollut laiha. Vatsa toimii kuitenkin oikein hyvin ja muutenkin vointi ok. Maidon ja sokerin sekä gluteenin poisjätön jälkeen paino kuitenkin on tippunut pari kiloa normaalista painostani. AP
Mikset sitten kokeile syödä reilusti, myös nopeita hiilihydraatteja? Tai jotain, millä saat painon nousemaan? Kuten itsekin totesit, ei sinulla ole mitään hävittävää.
Lukekaa nyt mikä tuo POD on. Ei se ole allergia eikä siihen saa laittaa kortisonia.
Ei ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla silmänympärysten rajusti hilseilevä ja turvotusta aiheuttava ihottuma oli kosketusallergiaa. Olin yliherkkä esimerkiksi keinokumeille eli polyuretaaneille. Sain avun protopic voiteesta, jolla opetettiin solut olemaan reagoimatta näihin kemikaaleihin.
Uutena juttuna on tullut yliherkkyys rukiille. Se näkyy samanlaisena silmäluomien turvotuksena ja ihon rajuna hilseilynä.
Minä olisin myös suositellut Protopic, jos et ole vielä kokeillut.
Reseptivoide ja pieni putkilo riittää pitkäksi aikaa.
Mulla auttanut Helosan-voide halkeileviin suupieliin.
Vehnänorasmehu on auttanut moneen muuhun vaivaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet syönyt antibioottia vasta 2 viikkoa, anna sille aikaa. Mulla tetrasykliini toimi, mutta sen kuurin pitää olla pitkä. Siitä huolimatta esim menkkojen aikaan iho oli pahempi. Mulla siis ruusufinni leuassa ja nenän ympäristössä. Kun iho saatiin kuriin söin ylläpitoannosta, 1/2 tablettia kerrallaan ja nyt iho viimein rauhoittunut, puoli vuotta ilman antibioottia ja mitään erityisiä rasvoja.
Mulla on kuukauden kuuri ja aion sen käyttää loppuun mutta en kyllä halua sen pidempää. Tässä on vielä se, että toivon tulevani raskaaksi ja en haluaisi hukata aikaa näiden kuurien vuoksi.
Tänään juuri alkoi menkat ja siitä varmaan naaman megalomaaninen paheneminen esim. eiliseen johtuu. En tajua miksi. Lääkärit eivät suostu ottamaan huomioon hormonien vaikutusta tässä ihosairaudessa vaikka monet potilaat niiden yhteydestä ovat sanoneetkin. Mulla kasvot ovat parhaimmillaan heti menkkojen jälkeen, ennen menkkoja ja niiden aikana kasvot ovat ihan hirveät. Sama homma nyt, vaikka antibiootit ovat päällänsä. Ajattelin kyllä mennä vielä kerran lääkäriin loppuvaheessa kuuria, jos vaikka siten saisin tuota Protopicia ja noita allergiatestejä ja muita. Kai ne saa, jos vain pyytää ja itse maksaa? Kuten sanottu, haluan tämän pois hinnalla millä hyvänsä. AP
Kokeile vielä Soolantra-voidetta mahd. pian. Hae resepti vaikka yksityiseltä heti. Jos sekään ei auta niin sitten Prototopic. Älä enää sisäisesti syö antibiootteja yms., tuskin auttavat, mutta tuhoavat sun terveyttä siinä sivussa.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa nyt mikä tuo POD on. Ei se ole allergia eikä siihen saa laittaa kortisonia.
Ei ap
Minäpä laitoin ja parani.Olkoon mitä tahansa,mutta lopputulos oli hyvä.
Mulla tulee aina välillä ihottumaa suun- ja nenänpieliin. Parhaiten mulla auttaa uskomatonta kyllä käsidesi. Luin vinkin joltain ulkomaiselta keskustelupalstalta ja se toimi.
Pesu saippualla (palasaippua), päälle sipaisu kortisonivoidetta ja pitkin päivää käsidesiä. Kirveltää aluksi, mutta lopulta parantaa. Pelkkä kortisonivoide ei toiminut mulla. Glyseroli on käsittääkseni taikasana, sitä on käsidesissä reilusti.
Aiheuttaako tuo Protopic Elidelin kaltaisesti syöpää? On takrolimuusi, Elidel taitaa olla pimekrolimuusi. Elidel nimittäin tuntui olevan noista voiteista tehokkain mutta en tosiaan tuon syöpä-yhteyden takia halua sitä käyttää.
Joku kommentoi öljyjä: mulla ne räjäyttävät ihon kaikkein pahimmin. Ei mitään öljyä siis mun iholleni, esim. paljon kehuttu otsonoitu oliiviöljy oli ihan s**tanasta. Selkeästi pahensi punoitusta ja näppyjä tuli uusille alueille. Sinkkivoide tukki ihon. Pihasalva räjäyttä oliiviöljyn kaltaisesti ihon pahempaan kuntoon. Eli mahdollisimman kevyttä hoitoa kannatan.
ISO KIITOS jo tässä vaiheessa jokaiselle viestin jättäneelle, olen niin yksin tämän asian kanssa kun nuo lääkäritkin vain kohauttelee olkiaan. Kaikki tuki on tarpeen.
AP
Elisabeth Ardenin 8 hour protection cream auttaa kaikkiin iho-ongelmiin, vaippaihottumasta makuuhaavoihin.
Aha. Mitähän sitten suosittelet tilalle? Raakana en syö kuin kurkkua ja päärynää. Vihreät kasvikset ovat paljon parempia kuin esim. tomaatti, paprika jne. Nytkin on ongelmaa saada päivän energiatarpeet kasaan vaikka kiskon ruokaa naamaan vihannesten ja marjojen muodossa niin, etten enempää jaksa. AP