Suunympärysihottuma on pilannut elämäni :( Iho on ihan järkyttävässä kunnossa eikä mikään auta
Olen aivan toivoton. Olen kolmekymppinen, iho on aina ollut moitteeton, kaunis ja kuultava. Kunnes noin puolitoista vuotta sitten molemmin puolin nenää ja suuta alkoi pikku hiljaa ilmestyä ns. mursunviikset eli punoittavat alueet, joissa pieniä märkänäppylöitä. Olen juossut ihotautilääkäreiden vastaanotolla (diagnoosi POD eli perioraalidermatiitti) ja kokeillut ties mitä aknelääkkeitäkin heidän ohjeistuksestaan eikä mikään ole auttanut. Ei edes antibioottikuuri. En kehtaa liikkua julkisilla paikoilla ilman meikkiä enää, sillä iho on tosi pahannäköinen, hyvin vaalea iho ja paljon punoitusta. Olen alkanut vihata koko olemustani tämän takia ja se on kerrassaan naurettavaa, sillä en ole pinnallinen ihminen lainkaan mutta tämä syö koko itsetuntoa todella kovaa. En haluaisi näyttää siltä, että mulla on rutto naamassa.
Ja mitä olen kokeillut? Ihan oikeasti aivan kaikkea, mistä vain olen löytänyt tietoa. Nyt meneillään on tetrasykliiniantibioottikuuri eikä sillä ole ollut mitään, ei mitään vaikutusta. Sitä ennen olen kokeillut olla ilman mitään kosmetiikkaa, vältellyt kalaa, maitotuotteita, gluteenia, sokeria en syö oikeastaan koskaan ja alkoholinkin jätin pois. Ei vaikutusta. Kokeilin otsonoitua oliiviöljyä, se vain pahensi. Pihkavoide samoin. Erilaiset apteekin hoitovoiteet eivät ole vaikuttaneet mitenkään, ei Rosazol, ei sienivoiteet. Ei mikään. Olen vaihtanut pois kaikki SLS:iä sisältävät tuotteet ja kasvoilla käytän enää Avenen steriiliä kosteusvoidetta ja mineraalimeikkivoidetta, en muuta. Pesen tyynyliinatkin joka päivä enkä koske kasvoihin koskaan muulloin kuin sitä puhdistaessa.
Mikä h****etti tähän oikein tepsii? Nytkin kyyneleet valuvat silmistä, kun suututtaa niin paljon. Olen jopa aloittanut joogan ja meditoimisen, jotta stressi olisi minimissään mutta äsken taas vilkaisin itseäni peilistä päivänvalossa ja voi hyvä jumala, miten sairaalta kasvoni näyttävät. Olen syönyt luomuruokaa, paljon kasviksia ja marjoja joka päivä, ties mitä lisäravinteita, joiden pitäisi parantaa immuunisysteemia ja vatsan sekä suoliston vastustuskykyä, näillä ei mitään vaikutusta.
Mitä mä teen? Jos mitään ei ole tehtävissä, miten opin elämään kammottavan ruttonaaman kanssa? Pliis, auttakaa, jos vain osaatte, olen aivan epätoivoinen kun ei edes sisäinen antibiootti vaikuta millään tavalla. Tunnen itseni tosi ällöttäväksi ja se vaikuttaa jo ihan kokonaisvaltaisesti mielenterveyteeni.
Kommentit (278)
Olen 40-vuotias ja minulla on pintakuiva, herkkä ja mutta rasvoittuva iho. Keski-iän lähestyessä päätin joitain vuosia sitten kokeilla retinolia ja muistaakseni vielä samaan aikaan hyaluronihappoa sisältäviä tuotteita, mikä laukaisi podin. Kokeilin ensin esim. Saaren taika teepuusaippuaa ja se oli valtava virhe.
Minua on auttanut se, että vaihdoin hammastahnan ja shampoon sulfaatittomiin tuotteisiin ja ihonhoitorutiinit minimiin hellävaraisilla, minulle sopivilla tuotteilla.
Lisäksi hyväksi havaitsemiani tuotemerkkejä ja -perheitä ovat Laponie of Scandinavia, Olivia Klein, Dermalogican Ultra Calming -sarja sekä nyt uusimpana edullisempana vaihtoehtona kokeilussa on Uriagen Xemose. Cliniquen meikit ovat myös sopineet minulle.
Mutta aion jatkossakin varoa vaahdottavaa "SLS:ää" eli sodium laureth sulfaattia kasvojen alueella käytettävissä tuotteissa.
Tämä tehosi mulla. Maailman paras tuote!
https://vitobeauty.fi/products/purifying-mist-face-body-hypokloorihappo…
Vierailija kirjoitti:
"Nyt kesällä koko ihottuma katosi mystisesti moneksi kuukaudeksi"
Olit kesällä ulkona pois huonosta sisäilmasta. Nyt kun oleilet huonossa sisäilmassa, ruusufinni puhkesi.
Lisäksi aurinko. Lääkehullut eivät tajua, että aurinko on oikeasti ihmisille yhtä elintärkeää, kuin kasveille. Sitä blokataan ja sitten syödään "aurinkoa" purkista d-vitamiinina. Ei hyvä
Vierailija kirjoitti:
Tämä tehosi mulla. Maailman paras tuote!
https://vitobeauty.fi/products/purifying-mist-face-body-hypokloorihappo…
Mielenkiintoinen tuote. Ainekset käytännössä suolavesi ja kloori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lemmikkiä, pesuaineet ollaan vaihdettu hypiallergisiin ja asumme uudessa talossa, ihottumani ilmeni jo vuosia sitten kun asuimme vielä ihan toisaalla. Olimme myös kesällä pitkään toisessa asumuksessa, ei vaikutusta ihoon. Ap
Uudessa talossa uudet materiaalit juuri luovuttaakin ilmaan paljon kemikaaleja. Vaikka siis ei taida liittyä vaivaasi.
Minä olen huomannut iho-oireita vanhassa talossa, johon vaihdettu vinyylilattiat. Kumpi voisi olla ongelman alkulähde, homeet ilmanvaihtohormistossa tai muissa asunnoissa, vai vinyylin kemikaalit? Mikään iholle laitettava ei muuta asiaa, ongelma on selvästi hormonaalinen ja ilmenee symmetrisesti kasvoissa. Samanlaista oireilua näin joskus eräällä tutulla, joka muutti väliaikaisesti vanhempaan ja pimeämpään asuntoon, jossa oli kylläkin parketit eikä juuri uusia pintoja. Valoisampaan asuntoon muuton jälkeen oireet katosivat
Vaikuttaako valoisuus suoraan ihoon vai välillisesti kodin mikrobistoon ja sitä kautta hormonitoimintaan, josta ihoon. Japanissa on paljon osakkeita tyhjillään, kun ihmiset eivät suostu muuttamaan pohjoispuolen asuntoihin tai vuokraamaan pohjoispuolen liikehuoneistoja, vaikka olisi isot ikkunatkin. Sitä pidetään huonona feng shuina. Ihminen tarvitsee aurinkoa
Ruotsissa on myös laitonta rakentaa asuntoja, joihin ei paista kunnolla aurinko. Suomessa ei tällaista lainsäädäntöä taida olla
Surullista miten voimakkaasti Saaren Taika mainostaa saippuoitaan. Ne auttavat psoriin, suunympärysihottumaan , akneen, atopiaan ja ruusufinniin. Todellisuudessa ei auta mihinkään. Rahat menee ja iho entistä huonompi.
Itse sorruin ruusufinniä hoitamaan heidän tuotteilla. Takapakkia tuli
Minulla antibioottikuurit tuntuivat vain pahentavan iho-oireita. On siis ollut nuorena suunympärysihottumaa ja vanhempana rosaceaa. Minulla on myös aina ollut nivelkipuja ja lopulta sain selkärankareumadiagnoosin ja siihen toimivan lääkityksen. Sen jälkeen kumpikaan iho-ongelma ei ole oireillut pahasti. Epäilen, että keho on ollut ennen lääkitystä hälytystilassa, mikä on sitten näkynyt kasvoissa.
Toinen "selitys" iho-oireille on mielestäni se, että olen nuoruudessani hoitanut ihoani liian innokkaasti. Kaikki aprikoosikuorinta-aineet (mikä se merkki ysäriltä olikaan) on takuulla herkistänyt ihoni.
Pahimpien oireiden aikana pesin kasvojani lactacyd- tai lactoline-pesunesteellä. Jos jouduin meikkaamaan, pesin kasvot heti kotiuduttuani. Samoin hikoilun, aurinkovoiteen käytön jne. jälkeen. En myöskään laittanut mitään voidetta pesun jälkeen. Toimi minulle, ei varmasti kaikilla. Niin ja söin myös maitohappobakteereja. Kun pahin oireilu oli ohi, aloin käyttää voiteita, jotka vahvistavat ihon suojakerrosta. Esim. CeRaVen voide toimii. Nyt käytössä on Probicare pro hoitava kasvovoide, josta moni on saanut apua rosaceaan. Myös rikkipitoiset voiteet voivat toimia, sillä ne ilmeisesti nujertavat talipunkkeja.
Aurinko oli minulla selkeä oireiden laukaisija. Ei siis kannata mennä aurinkoon ilman suojausta. Sopivaa voidetta joutuu hakemaan, mutta koreakosmetiikan ohuet voiteet voivat toimia.
Kirjoitan nyt sekaisin suunympärysihottumasta ja rosaceasta, mutta itselläni samat kikat toimivat kumpaankin. Harmi vain kumpikin sairaus on sitä mallia, että mikä toimii yhdelle voi toisella pahentaa ongelmia. Ja kummatkin ovat tosi kipeitä vaivoja, jotka ketuttavat syvästi.
En ole nyt lukenut koko ketjua, eli pahoittelut, jos toistan aiemmin kerrottua.
Itselleni tuli sama vaiva (joskin ei lainkaan noin pahana kuin sinulla) joitakin vuosia sitten. Lopetin SLS:ia sisältävien tuotteiden käytön (kuten sinäkin olet tehnyt): minulla se paransi tilannetta yksistään jo suuresti. Täysin en ole ihottumasta ja märkänäpyistä päässyt eroon, ihottuma lehahtaa aina välillä.
Pystyn yhdistämään sen joihinkin ruoka-aineisiin: syömisen jälkeen leukaa ja suunpieliä alkaa nipistelemään, kuin muurahaisia vaeltelisi iholla, ja leukaan nousee nopeasti nesterakkuloita. Vaikken ole allerginen, reagoin välillä esimerkiksi pähkinöihin, juustoihin ja tonnikalaan ihollani.
Tekoäly antoi seuraavan vastauksen ruoka-triggeri-kysymykseen "While no single food is a confirmed trigger, some foods and drinks that can worsen perioral dermatitis include spicy, salty, and acidic foods, dairy products, and hot drinks. Other potential triggers are high-sugar foods, gluten, and foods containing cinnamic acid, such as tomatoes and citrus fruits. Keeping a food journal to track your diet and symptoms can help identify personal triggers." Toivottavasti saat selville, mikä ihottumaasi aiheuttaa. Ehkä jonkinlainen raju eliminaatiodieetti voisi olla hyvä idea, jotta saisit triggerisi selville. Pidän peukkuja, että tilanne parantuu!
Ratkeaa sillä, että vaihdat hammastahnan sellaiseen mikä ei räjäytä hampaita valkoiseksi ja tarkistat että sitä hammastahnaa ei ole suunpielet solkenaan aamuin illoin ja vielä kosteusvoiteella lukittuna iholle. Eli huuhtele iho puhtaaksi.
Syö päivittäin reilusti paprikaa.
Itelle meikkivoiteet aiheuttaa sun ympärille punaisen ja kuivan ja kutiavan ihon. Ihan kaikki merkit mitä oon kokeillut. Kannattaa jättää ne pois. Aluksi näyttää tietysti hirveältä, mutta iho paranee siitä sitten eikä kuukauden parin päästä meikkivoiteille ole enää edes tarvetta.
Elimistöstä pitää häätä hiiva. Eli ehdoton sokerikielto josta hiiva saa voimaa. Muutenkin hiilarit minimiin. Karkit ja kaikki missä on sokeria pois kokonaan.
Minä sain podin pois Rozasolilla. Ruusufinniä löytyy myös, nyt ollut vuosia rauhallinen tilanne. Itse pesen Saaren taian nestemäisellä teepuusaippualla kasvojen alaosan joka aamu koska sinne pod ja ruusufinni itsellä iskee. Ei valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain podin pois Rozasolilla. Ruusufinniä löytyy myös, nyt ollut vuosia rauhallinen tilanne. Itse pesen Saaren taian nestemäisellä teepuusaippualla kasvojen alaosan joka aamu koska sinne pod ja ruusufinni itsellä iskee. Ei valittamista.
Minulle rozasol ei ole auttanut ikinä. Sen sijaan Differin auttoi, vaikkei se ruusufinnin tai suunympärysihottuman voide taida ollakaan.
Syödyllä ruoalla voi olla myös vaikutusta ihoon.
Kokeile jättää pois kaikki sokerit, kasvituotteet ym.
Syö vain lihaa, kalaa, voita ja munia 30 - 90 päivää. Jos siitä on apua ja ihosi muuttuu terveeksi, niin sitten voit yksi kerrallaan lisätä takasin kasvituotteita. Mutta vain yksi kerrallaan ja viikko kerrallaan, jotta näet, mikä niistä laukaisee oireet. esim. lisää ruisleipä ja syö sitä lihan ym. lisäksi joka päivä viikon ajan. Jos kaikki on hyvin, voit seuraavalla viikolla lisätä omenan ja jatkat näin. Jos jokin aiheuttaa iho-oireita, jätät sen taas pois ja kun iho on taas parempi, kokeilet seuraavaa.
On kyllä viheliäinen vaiva tää suunympärysihottuma. Ollut nyt pari kuukautta riesana, välillä parantuen kokonaan ja sitten taas alkaa. Luin tätä ketjua ja täytyy itsekin kokeilla jättää joitain tuotteita pois.
Yritin miettiä mitä olisin elintavoissa muuttanut kun vaiva alkoi ja ainakin uutta saippuaa ostin, aloin syömään omenoita päivittäin ja irtokarkkejakin on mennyt enemmän kuin normaalisti. Jos jättäisin noi kokonaan pois. 0-hoidolla on kyllä lähtenyt aiemmin (tosin palaa takaisin), kutinaan oon syönyt allergialääkettä.
M42
Vanha lanka, jota päädyin lukemaan kun epäilen, että oma pod alkaa taas oireilla. Tämä voi olla väärä hälytys kylläkin, koska nyt on vain pieni lähes huomaamaton punottava viiru nenänpielessä. Ihottuma kuitenkin on usein räjähtänyt tämmöisen pikkuoireen jälkeen, joten epäilen tämän olevan ensioire. Saa nähdä.
Kirjoitan tähän nyt siksi, kun tarpeeksi vahvasti tässä langassa ei korostettu sitä, että antibioottikuurin täytyy olla PITKÄ. Mä söin reilu vuosi sitten 3 kk lymesykliinikuurin, ja ensimmäiset paranemisen merkit alkoivat näkyä vasta kuukauden jälkeen. Mutta tuo auttoi, kun mikään muu ei ollut auttanut yhtään vaan vaiva tuntui vaan pahenevan esim. Rosazolia käytettäessä. Vältän antibiootteja viimeiseen asti, joten kynnys syödä 3 kk antibiootti oli valtava. En kuitenkaan kadu. Precosaa söin koko kuurin ajan myös.