Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suunympärysihottuma on pilannut elämäni :( Iho on ihan järkyttävässä kunnossa eikä mikään auta

Vierailija
14.09.2018 |

Olen aivan toivoton. Olen kolmekymppinen, iho on aina ollut moitteeton, kaunis ja kuultava. Kunnes noin puolitoista vuotta sitten molemmin puolin nenää ja suuta alkoi pikku hiljaa ilmestyä ns. mursunviikset eli punoittavat alueet, joissa pieniä märkänäppylöitä. Olen juossut ihotautilääkäreiden vastaanotolla (diagnoosi POD eli perioraalidermatiitti) ja kokeillut ties mitä aknelääkkeitäkin heidän ohjeistuksestaan eikä mikään ole auttanut. Ei edes antibioottikuuri. En kehtaa liikkua julkisilla paikoilla ilman meikkiä enää, sillä iho on tosi pahannäköinen, hyvin vaalea iho ja paljon punoitusta. Olen alkanut vihata koko olemustani tämän takia ja se on kerrassaan naurettavaa, sillä en ole pinnallinen ihminen lainkaan mutta tämä syö koko itsetuntoa todella kovaa. En haluaisi näyttää siltä, että mulla on rutto naamassa.

Ja mitä olen kokeillut? Ihan oikeasti aivan kaikkea, mistä vain olen löytänyt tietoa. Nyt meneillään on tetrasykliiniantibioottikuuri eikä sillä ole ollut mitään, ei mitään vaikutusta. Sitä ennen olen kokeillut olla ilman mitään kosmetiikkaa, vältellyt kalaa, maitotuotteita, gluteenia, sokeria en syö oikeastaan koskaan ja alkoholinkin jätin pois. Ei vaikutusta. Kokeilin otsonoitua oliiviöljyä, se vain pahensi. Pihkavoide samoin. Erilaiset apteekin hoitovoiteet eivät ole vaikuttaneet mitenkään, ei Rosazol, ei sienivoiteet. Ei mikään. Olen vaihtanut pois kaikki SLS:iä sisältävät tuotteet ja kasvoilla käytän enää Avenen steriiliä kosteusvoidetta ja mineraalimeikkivoidetta, en muuta. Pesen tyynyliinatkin joka päivä enkä koske kasvoihin koskaan muulloin kuin sitä puhdistaessa.

Mikä h****etti tähän oikein tepsii? Nytkin kyyneleet valuvat silmistä, kun suututtaa niin paljon. Olen jopa aloittanut joogan ja meditoimisen, jotta stressi olisi minimissään mutta äsken taas vilkaisin itseäni peilistä päivänvalossa ja voi hyvä jumala, miten sairaalta kasvoni näyttävät. Olen syönyt luomuruokaa, paljon kasviksia ja marjoja joka päivä, ties mitä lisäravinteita, joiden pitäisi parantaa immuunisysteemia ja vatsan sekä suoliston vastustuskykyä, näillä ei mitään vaikutusta.

Mitä mä teen? Jos mitään ei ole tehtävissä, miten opin elämään kammottavan ruttonaaman kanssa? Pliis, auttakaa, jos vain osaatte, olen aivan epätoivoinen kun ei edes sisäinen antibiootti vaikuta millään tavalla. Tunnen itseni tosi ällöttäväksi ja se vaikuttaa jo ihan kokonaisvaltaisesti mielenterveyteeni.

Kommentit (267)

Vierailija
241/267 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja olen valmis kyllä mihin vaan eli kustannuksilla ei ole väliä. Mistä saisi tietoa, auttaako laser tai joku mikä vaan toimenpide tms. tähän? Maksaisin tällä hetkellä mitä vain, että saisin terveen ihon, jossa olisi hyvä olla. Tai suositelkaa jotain oikeasti hyvää ihotautilääkäriä, vaikka en tiedä, osaako kukaan niistä auttaa oikeasti. Rahat pois vain ja seuraava asiakas.

Ainoa mitä en halua on lisää antibiootteja. Tuhoavat sitten muunkin terveyteni.

AP

Mikä se sun voide on tarkalleen, siis ainesosaluettelo yhdestä on tässä:

"MINERAL OIL (PARAFFINUM LIQUIDUM).

AVENE THERMAL SPRING WATER (AVENE AQUA).

BEESWAX (CERA ALBA).

GLYCERYL STEARATE.

CETYL ALCOHOL.

BHT.

C20-40 PARETH-10.

CAPRYLYL GLYCOL.

CETYL PHOSPHATE.

FRAGRANCE (PARFUM).

POLYACRYLATE-13.

POLYISOBUTENE.

POLYSORBATE 20.

SODIUM HYDROXYDE.

SORBITAN ISOSTEARATE.

TRIETHANOLAMINE.

WATER (AQUA)"

Tuossa esimerkki, miten listaat aineet ja etsit tiedot erikseen (piste oli jokaisen välissä, ovat siis eri aineita)

Sun on nyt vaihdettava se pois ja käytettävä vain yhtä valmistetta. Hanki aina hajusteeton. Itselläni on käytössä L300 lotion. Mitään muita en edes kokeile, mutta HTH lotion on samaa ainetta. Löytyy kaupoista. Ja ihon pesuun vaikkapa sappisaippua - oletko kokeillut koskaan?

Vierailija
242/267 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka-aineallergiat testattu? Oireilee usein ihottumallasuun lähellä.

Hammastahnoissakin on samoja aineksia. Mikä on käytössä nyt? Se väärä voi pilata kaikki muut toimenpiteet. Mula elmex ei aiheuta mitään vaivaa, mut en kokeilisi kertaakaan mitään muuta, kun ei niistä voi tietää:-(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/267 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin juuri c-vitamiiniseerumin käytön ja heti ensimmäisenä kuukautena ihmetytti, että yleensä jokakuukautiset leuan alueen hormoninäpyt jäivätkin tulematta. Kyseessä Ordinary 23%ja 2 % ha, emulsiona ei öljyssä. Tiiä auttasko muita mut maksoi kympin tuo.

Vierailija
244/267 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kananmunaa täytyisi syödä ja varsinkin niitä keltuaisia, joista saa koliinia. Ilman sitä ei toimi mikään hermovälitys. Mutta älä anna kanoille mitään muuntogeenistä, koska allergiatesteissä ei erotu se, mitä eläin on syönyt. Syy voi silti olla siellä. http://koti.utanet.fi/~paula/pihalla/mixeri.htm

Vierailija
245/267 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mineral oil, parafiini, petrolatum - ärsyttää allergista ihoa helposti, ainakin omaani.

Ainakin luonnonkosmetiikan puolella on voiteita, jotka pohjautuvat kasviöljyihin ja lisäaineluettelot lyhyempiä.

Vierailija
246/267 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kananmunaa täytyisi syödä ja varsinkin niitä keltuaisia, joista saa koliinia. Ilman sitä ei toimi mikään hermovälitys. Mutta älä anna kanoille mitään muuntogeenistä, koska allergiatesteissä ei erotu se, mitä eläin on syönyt. Syy voi silti olla siellä. http://koti.utanet.fi/~paula/pihalla/mixeri.htm

Totta. Kananmuna-allergikkona syön lesitiiniä, fosfolipidejä ja koliinia purkista, ettei aivot rapistu. Mutta jos kokeilee olla kuukauden ilman, ei siinä ajassa mitään puutosta tule.

Vierailija
247/267 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla itselläni siitepölyallergia ja siihen liittyvät ristikkäisallergiat regoivat joskus nuorempana noin. Syöminen sattui, kun huulet olivat verillä. Lisäksi nenän vieressä ja silmäluomissa oli kutisevaa allergiaa. Silloin tuntui, että en pysty syömään muuta kuin suklaakeksejä ilman oireita. Sain sitten lähetteen allergiatesteihin ja allergialääkkeet ja siitä tilanne sitten parani. Itse siis ajattelisin, että laajat allergiatestit voisivat olla yksi vaihtoehto. Itse kokeilemalla voi olla vaikea löytää syyllistä.

Vierailija
248/267 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla itselläni siitepölyallergia ja siihen liittyvät ristikkäisallergiat regoivat joskus nuorempana noin. Syöminen sattui, kun huulet olivat verillä. Lisäksi nenän vieressä ja silmäluomissa oli kutisevaa allergiaa. Silloin tuntui, että en pysty syömään muuta kuin suklaakeksejä ilman oireita. Sain sitten lähetteen allergiatesteihin ja allergialääkkeet ja siitä tilanne sitten parani. Itse siis ajattelisin, että laajat allergiatestit voisivat olla yksi vaihtoehto. Itse kokeilemalla voi olla vaikea löytää syyllistä.

Kyllä siihen vaikuttaa valtavasti se ruoka ja rasvaa täytyy syödä yllättävän paljon, ettei ihoa tarttis rasvailla. Meillä on käytössä Lidl`n suolaton luomuvoi. Hänellä on kokemusta atoppisesta ihosta ja nekin kannattaa lukea, ettei tekisi samoja virheitä aina uudelleen:

http://karppaus.info/forum/search.php?keywords=&terms=all&author=els&sc…

Vierailija
249/267 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kuulostaa tyhmältä, kun olet jo kokeillut niin monia asioita, mutta minulla auttaa kotihoitona halkeileviin suupieliin, että avaa maitohappobakteerikapselin ja taputtelee sitä jauhetta rikkinäisiin suupieliin. Se toimii nopeasti. Epäilen itse, että minulla on kysymys hiivasta, kun muutenkin helposti tulee hiivatulehduksia ja hilsettä aina välillä. Olen ollut yllättynyt, miten nopeasti maitohappobakteerit korjaavat auenneet ja tulehtuneet suupielet. Sinulla tosin oli kysymys laajemmasta ongelmasta. Hiivatulehdus voi kyllä levitä ympäröiväänkin ihoon. Tuskin siitä on haittaa, jos kokeilet. Ne ovat kuitenkin niitä hyviä bakteereita. Älä kuitenkaan laita desinfiointiainetta samaan aikaan, kun eiköhän se tapa nämä hyvätkin pöpöt. Kerro, miten kävi, jos kokeilet.

Vierailija
250/267 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on jo vanha ketju mutta jos jollain muulla on sama ongelma niin tässä omat kommentit. Se minkä ketjun luettuani ja omien kokemusten perusteella huomasin on että vaikka ap sanoi että kaikki on kokeiltu, niin ei käynyt ilmi että hän olisi käynyt ravintoarvoja tai allergioita tutkituttamassa. Itselläni hemoglobiini ei vuosien eikä vuosikymmentenkään aikana kertonut että raudanpuute oli ja sen korjaaminen on auttanut mm ihoon. Muitakin puutoksia löytyi ja ap:lläkin voi olla hyvin niitä ollut kun ruokavalio tekstien perusteella oli aika kaiketon. Esimerkiksi E-vitamiinin puute voi silloin vaivata.

Talipunkkia (demodex) & ruusufinniä tai sientä/hiivaa/bakteeria veikkaan myös ja täysin järkeenkäypää että mikä onkaan, on tarttunut lopulta myös poikaystävään. Noissa ongelma on se että lähes kaikissa ihotuotteissa on jotain öljyä tai muuta mikä saa tilanteen pahenemaan kun kelpaa ravinnoksi ongelman aiheuttajalle. Olen huomannut että jopa ruusufinniin suositelluissa voiteissa saattaa olla triggeröiviä ainesosia. Mutta kun onnistuu jättämään KAIKKI ne sekä allergisoivat että ärsyttävät ruoat ja ihohoiteet pois niin iho rauhoittuu. Itselläni teepuuöljy on ollut myös suuri apu kun tietää että se tappaa niitä todennäköisiä aiheuttajia vaikka ei kokonaan heti onnistuisikaan ongelmaa poistamaan.

Allergioitakaan ei ollut ap:ltä vissiin suljettu pois testein. Uskon kyllä että hän on tosi pitkäpinnaisesti koeillut hoitoja ja sulkenut asioita pois mutta silloin kun ei tiedä mikä ongelma on, saattaa lopettaa oikeidenkin hoitojen kanssa liian aikaisin kesken.

Ja antibioottikuurit heikentää omaa bakteerikantaa joka taistelee taudinaiheuttajia vastaan joten ne todella voi lopulta pahentaa ongelmia. Sinänsä en ihmettele että ap:n vatsa on saattanut tuntua olevan kuitenkin kunnossa vaikka bakteerit/hiivat/loiset olisi villiintynyt koska mainittu ruokavalio pitää ongelmaisenkin vatsan rauhallisena jolloin vatsan tilanne on ikäänkuin tauolla mutta ei terve kuitenkaan.

Vierailija
251/267 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen käyttänyt puhdasta teepuuöljyä, ei sanottavaa vaikutusta mutta ei haittaakaan. Muut öljyt ja salvat ovat infernaalisia, kun jäävät pintaan ja estävät selkeästi ihoa hengittämästä. Mm. argan-, kookos-, oliiviöljy ja se pihasalva.

Olen kokeillut myös suolaa, omenaviinietikkaa, sinkkivoidetta.

Koko muu perusterveys on niin hyvässä kunnossa. Suu ja hampaat ihan priimaa, suolisto tuntuu tosi terveeltä, hiukset ovat paksut ja pitkät, kynnet hyvässä kunnossa. Silmät kirkkaat. Veriarvot hyvät.

AP

Käytätkö kynsilakkaa? Mun kynsilakka-allergia ilmeni ihottumana suunympäryksessä ja silmäluomissa. Suunympärys näytti samalta kuin PODissa.

Vierailija
252/267 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen käyttänyt puhdasta teepuuöljyä, ei sanottavaa vaikutusta mutta ei haittaakaan. Muut öljyt ja salvat ovat infernaalisia, kun jäävät pintaan ja estävät selkeästi ihoa hengittämästä. Mm. argan-, kookos-, oliiviöljy ja se pihasalva.

Koko muu perusterveys on niin hyvässä kunnossa. Suu ja hampaat ihan priimaa, suolisto tuntuu tosi terveeltä, hiukset ovat paksut ja pitkät, kynnet hyvässä kunnossa. Silmät kirkkaat. Veriarvot hyvät.

AP

Käytätkö kynsilakkaa? Mun kynsilakka-allergia ilmeni ihottumana suunympäryksessä ja silmäluomissa. Suunympärys näytti samalta kuin PODissa.

Sittenhän se voi olla hartsiallergiaa!

E904 pois kokonaan, siis tarkoittaa hedelmiäkin, joiden kuoressa sitä käytetään yleisesti.

Vierailija
253/267 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Ethän sormia suuhun laita etkä silmiä hiero laccakynsillä?

Vierailija
254/267 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hartsiallergia oireilee juuri suun ja silmien ympärillä. Samoin polyuretaaniallergia. Mm. meikkisienet ovat polyuretaania.

255/267 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitystä tähän vanhaan ketjuun.

Mä olen nyt ehkä keksinyt, mistä pod mun kohdalla johtui, koko ajan epäilinkin yliherkistymistä jollekin kosmetiikan raaka-aineelle. Olin jo laittanut kaikki tuotteet uusiksi moneen kertaan, turhaan.

Nyt sitten ekaa kertaa 15 vuoteen olen ollut ilman mineraalimeikkipohjaa. En ollut epäillyt sitä syylliseksi, kun sen sanotaan olevan niin allergisille soveltuvaa ja että siinä ei periaatteessa voi olla mitään, mihin iho voisi reagoida.

Mulla on ollut useita merkkejä käytössä, esim. Bare Minerals ja Lily Lolo.

Nyt sitten vaihdoin mineraalit meikkivoiteeseen ja kas kummaa: iho alkoi parantua silmissä.

Onko kukaan muu havainnut mineraalien vaikuttavan ihon kuntoon tällä tavalla?

🇺🇦🇮🇱

256/267 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Olin jopa koko kesän ilman kynsilakkaa, kun halusin testata tätä hypoteesia. Ei vaikutusta.

🇺🇦🇮🇱

257/267 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kaikkea. Noin 9 sivua.

Kukaan ei suositellut Roaccutania? Se toimii kaikille, ja iho korjaantuu. Syytä huoleen on vasta sitten, kun Roaccutankaan ei toimi. 

Vierailija
258/267 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös auttoi sinkkivoide, tästä artikkelista Sinkkivoiteet testissä löytyi ainakin mulle hyviä vaihtoehtoja.

Vierailija
259/267 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustu Bion-tuotteisiin.Kehitetty akne- , ruusufinni- ja POD ihoille.Itselläni POD täysin oireeton näillä tuotteilla.Useampi kosmetologi suositteli minulle näitä tuotteita.Saatu erittäin hyviä tuloksia.Verkkokauppa Vitobeauty myy näitä.

Vierailija
260/267 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas, ikivanha ketju mutta paljon hyvää pohdintaa ruusufinnin pirub nitistämiseksi. Itse luin juuri talipunkin mahdollisesta roolista ihottumassa ja hiustenlähdössä. Kärsin molemmista nykyään. Taidan kokeilla syyhynhoitotuotteita häätöhoitona..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän