Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tytti Peltosen palkka on niin pieni, että se on käytetty kaksi viikkoa ennen tilipäivää – Suomessa on kymmeniätuhansia työssäkäyviä köyhiä.....

Vierailija
13.09.2018 |

Espoolaisen Tytti Peltosen päässä raksuttaa koko ajan: hän miettii jatkuvasti, mistä saisi lisätuloja pienen palkan päälle. Hänen kaltaisiaan työssäkäyviä köyhiä on muitakin. Joukossa on pienipalkkaisia, yrittäjiä ja pätkätyöläisiä, usein myös yksinhuoltajia.
Mistä saisi vähän ylimääräistä?

Se on kysymys, jota lähihoitajana työskentelevä Tytti Peltonen, 55, miettii jatkuvasti. Hänen bruttopalkkansa on 2 150 euroa, käteen jää 1 600 euroa. Yksin sillä pärjäisi, mutta hänellä on 17- ja 19-vuotiaat pojat.

Peltonen työskentelee psykiat­risessa hoitotyössä julkisella sektorilla. Häneltä menee kuukaudessa asumiseen 900 euroa ja ruokaan 500 euroa, vaikka kuinka kokkaisi kotona. Kun ne on maksettu, jäljelle ei jää juuri mitään. Kuitenkin pitäisi maksaa muun muassa sähkö, netti, puhelinlaskut ja lukiolaisen menoja.

Peltonen yrittää olla vellomatta katkeruudessa. Silti häntä välillä korpeaa, kun hän ajattelee jonkun istuvan toimistossa 3 500 euron palkalla eikä edes tekevän juuri mitään.

Tosin hän tietää myös sen, ettei hyvä palkka aina tule vaivatta.

”Kavereitani on esimiestöissä. Olen nähnyt, millaista heidän elämänsä on, enkä ole kateellinen.”
https://www.hs.fi/elama/art-2000005825161.html

Kommentit (308)

Vierailija
41/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ilmeisesti yksi niistä, joita Tytti Peltonen inhoaa - tienaan 4100e/kk istumalla toimistossa "tekemättä mitään". Olen 35-vuotias nainen.

Nyt seuraa järkyttävä paljastus - hoitoalalla ei ole pakko olla. IT-alalla tienaa paljon paremmin. Ja kyllä, minunkin työpaikallani on runsaasti yli 50-vuotiaita, joten vielä ei ole liian myöhäistä.

Miksi kituttaa väkisin pienellä palkalla, jos kerran on omien sanojensa mukaan toimelias ihminen - varmaan sen toimeliaisuuden voisi käyttää omaehtoiseen uudelleenkouluttautumiseenkin?

Ehkä hän pitää työstään, palkasta huolimatta. Mun käteen jäävä palkka on 1400 ja sillä pitää elättää lapsetkin. Tiukkaa on. Silti en vaihtaisi työtä, koska pidän tästä nykyisestä. Sitäpaitsi, jos kaikki ajattelisivat kuten sinä, ei IT-alalla kohta olisi yhtään työpaikkoja kun ne olisi jo täytetty.

Jos priorisoi kivan työn tärkeämmäksi kuin hyvän palkan, niin hyvänen aika ei sitten valita pienestä palkasta! Sama kuin söisi kaikki päivät pullaa ja karkkia, ja sitten valittaisi miten lihoo - mutta ruokavaliota ei voisi vaihtaa, kun niin tykkää pullasta.

Mitä valitusta? Hesari teki jutun tärkeästä yhteiskunnallisesta asiasta ja halusi jonkun kertomaan omista kokemuksistaan. Ei siinä mitään valitettu.

Mistä tärkeästä yhteiskunnallisesta asiasta? Siitä, ettei kolme aikuista elä kovin loisteliasta elämää jos heistä vain yksi käy matalapalkkatöissä? Yllätys...

Näinhän se on ja pitää ollakin, ei perustason työstä voi maksaa yhtään isompaa palkkaa, eikä palkkaa kuulu korottaa sen mukaan montako henkeä perheeseen kuuluu.

Vierailija
42/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

500 € ruokaan kuussa on paljon kolmelle hengelle - ihan varmasti siitäkin saisi säästettyä. Ripsihuolloista ainkain voisi tinkiä ja kampaajalaskuista.

Et oo tosissasi? Minulla meni jo sinkkuaikana noin 400€ ruokaan per kk. Nyt vaimon kanssa summa on taloudessa noin 600-700€. Esikoinen syntyy toivottavasti alkuvuodesta, ja varmasti perusmenoihin ja ruokaan saa varata vähintään sen 1000€. Terveellinen lähi ja luomuruoka maksaa enkä tosiaan mitä tahansa roskaa halua elimistööni tai läheisilleni syöttää.

Meinaat että vauva syö vähintään 300€ kuussa :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan kyseissä tapauksessa henkilö pitänyt varmasti kirjaa menoistaan ja miettinyt mihin raha oikeasti menee. Ruokaan sitä ainakin menee hurjan paljon. Olen itse pienituloinen ihminen ja minulla on teini-ikäinen lapsi, jonka totaaliyksinhuoltaja olen. Pidän menoista tarkkaa kirjanpitoa ja keskimäärin ruokalaskumme on 300 euroa kuukaudessa. Kampaajalla ei meistä käy kumpikaan eikä rahaa mene ripsienpidennyksiin tai muutenkaan meikkeihin. Vaatteet ostamme kirppikseltä, jos vain mahdollista. Asumismenot ovat myös keskimäärin 300 euroa kuukaudessa (sähkö, vesi, jätehuolto, vakuutus, kiinteistövero). Matkusteluun emme käytä ollenkaan rahaa. Harrastuksemme ovat halpoja. Kannattaa pitää kirjanpitoa. Se hillitsee myös heräteostoksilta.

Pääkaupunkiseudulla ei ole mitään mahdollisuutta asua 300 eur/kk. Ei yhtään mitään. Juuri tämän päivän samassa Hesarissa oli juttu kasvavasta asunnottomuudesta aivan tavallisilla ihmisillä, myös työssäkäyvillä ja eläkeläisillä, kun asumiskustannukset ovat halvimmillaankin aivan järjettömiä ja kaupungin asuntoja eivät saa edes korkeimman tarpeen tapaukset edes kuukausien odottamisen jälkeen.

Yksittäiset ihmiset voivat lähteä, mutta jonkun ne työt on pakko Helsingissäkin tehdä, ja nimenomaan nuo välttämättömän tärkeät työt kuten sairaanhoitajien työ. Se on iso ongelma kaupungille ja yhteiskunnalle. Millä saat asiat hoidettua jos palkat eivät riitä asumis- ja elinkustannuksiin?

Tämän nyt pitäisi olla täysin itsestäänselvyys jokaiselle. Sairaanhoitoa kun tarvitsevat ne varakkaatkin eikä yksityissektori edes tarjoa laadukasta erikoissairaanhoitoa, joten sitä ei saa edes rahalla muuta kuin julkiselta puolelta.

Ihan sama lukemattomien huonosti palkattujen mutta muille ihmisille välttämättömien töitten kanssa.

Vierailija
44/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ilmeisesti yksi niistä, joita Tytti Peltonen inhoaa - tienaan 4100e/kk istumalla toimistossa "tekemättä mitään". Olen 35-vuotias nainen.

Nyt seuraa järkyttävä paljastus - hoitoalalla ei ole pakko olla. IT-alalla tienaa paljon paremmin. Ja kyllä, minunkin työpaikallani on runsaasti yli 50-vuotiaita, joten vielä ei ole liian myöhäistä.

Miksi kituttaa väkisin pienellä palkalla, jos kerran on omien sanojensa mukaan toimelias ihminen - varmaan sen toimeliaisuuden voisi käyttää omaehtoiseen uudelleenkouluttautumiseenkin?

Ehkä hän pitää työstään, palkasta huolimatta. Mun käteen jäävä palkka on 1400 ja sillä pitää elättää lapsetkin. Tiukkaa on. Silti en vaihtaisi työtä, koska pidän tästä nykyisestä. Sitäpaitsi, jos kaikki ajattelisivat kuten sinä, ei IT-alalla kohta olisi yhtään työpaikkoja kun ne olisi jo täytetty.

Jos priorisoi kivan työn tärkeämmäksi kuin hyvän palkan, niin hyvänen aika ei sitten valita pienestä palkasta! Sama kuin söisi kaikki päivät pullaa ja karkkia, ja sitten valittaisi miten lihoo - mutta ruokavaliota ei voisi vaihtaa, kun niin tykkää pullasta.

Mitä valitusta? Hesari teki jutun tärkeästä yhteiskunnallisesta asiasta ja halusi jonkun kertomaan omista kokemuksistaan. Ei siinä mitään valitettu.

Mistä tärkeästä yhteiskunnallisesta asiasta? Siitä, ettei kolme aikuista elä kovin loisteliasta elämää jos heistä vain yksi käy matalapalkkatöissä? Yllätys...

Näinhän se on ja pitää ollakin, ei perustason työstä voi maksaa yhtään isompaa palkkaa, eikä palkkaa kuulu korottaa sen mukaan montako henkeä perheeseen kuuluu.

Olet idiootti. Voin taata, että ansaitsen enemmän kuin sinä. Silti - tai todennäköisesti juuri sen takia - kykenen ymmärtämään tämän mitä sinä et.

Vierailija
45/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytin työ taitaa olla paljon tärkeämpi yhteiskunnalle kuin sinun. Itse ihmettelen miksi monista todella tärkeistä töistä maksetaan pientä palkkaa. 

Vierailija
46/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä lapsia pitää hankkia jos on niin huonot tulot että itsekin juuri ja juuri selviää? 

Vierailija
47/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairainta on että Tytinkin kannattaisi olla työtön yksinhuoltaja. Saisi paljon paljon enemmän tukia kuin mitä tienaa ansiotyöllä.

Vierailija
48/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tytin työ taitaa olla paljon tärkeämpi yhteiskunnalle kuin sinun. Itse ihmettelen miksi monista todella tärkeistä töistä maksetaan pientä palkkaa. 

Täsmälleen näin. Sehän tuossa jutussa on keskeisin asia.

Vierailija
49/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytti on kuitenkin hyvässä asemassa sinänsä, että kohta nuorempikin muuttaa pois. Muutama vuosi voi mennä. Tytillä on omistusasunto 3h, joka on suuri turva jo sinällään. Sitäpaitsi sen voi myydä ja ostaa pienemmän. Sijoittaa ne myyntivoitot. Joka tapauksessa; asuminen on pk-seudulla se suurin menoerä ja jos "itselleen" maksaa, on edes vähän paremmassa asemassa.

Vierailija
50/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

500 € ruokaan kuussa on paljon kolmelle hengelle - ihan varmasti siitäkin saisi säästettyä. Ripsihuolloista ainkain voisi tinkiä ja kampaajalaskuista.

Et oo tosissasi? Minulla meni jo sinkkuaikana noin 400€ ruokaan per kk. Nyt vaimon kanssa summa on taloudessa noin 600-700€. Esikoinen syntyy toivottavasti alkuvuodesta, ja varmasti perusmenoihin ja ruokaan saa varata vähintään sen 1000€. Terveellinen lähi ja luomuruoka maksaa enkä tosiaan mitä tahansa roskaa halua elimistööni tai läheisilleni syöttää.

Pitikö sinun laskea niitä senttejä?

Vieläkö joku uskoo tuohon luomuun? :D Terveellistä ruokaa saa ihan parilla sadalla, kun vähän käyttää mielukuvitusta. Esim. hakee tiloilta kakkoslaadun kasviksia, munat yms..

Ja kuinka paljon se tilalle meneminen maksaa?

Meillä sille reissulle tulisi hintaa vähintään 30 € kun ei ole tiloja ihan lähellä.

Siinä tulee hintaa kakkoslaadun kasviksille ja kananmunille.

Vierailija
51/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet idiootti. Voin taata, että ansaitsen enemmän kuin sinä. Silti - tai todennäköisesti juuri sen takia - kykenen ymmärtämään tämän mitä sinä et.

Erittäin hyvin perusteltu ja kypsästi ilmaistu. Olen kyllä todella vakuuttunut että olet oikeassa 🙄. Sano vielä että "piste", niin auktoriteettisi on taatusti todistettu.

Vierailija
52/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttää olevan kuitenkin varaa ripsipidennyksiin.

Suomalainen porvari pystyy tuntemaan katkeruutta köyhän jolla ei rahat riitä ruokaan ruoka-apu kassista ja vielä suurempaa raivoa herättää että joku köyhä nainen tuhlannut muutaman kympin ripsipidennyksiin.Toki kampaajalla käynnin kustannukset säästysivät jos kotona oleva poika ajaisi äitinsä tukan vaikka 9 millin sängeksi.

Vierailija
53/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko muuttaa halvempaan asuntoon? Eikös tuo 19-vuotias ainakin pärjäisi jo omillaan opiskelija-asunnossa? Ja eikös tuon ikäiset pojat voi jo käydä töissä ja osallistua niihin kuluihin? 500 € ruokaan kuussa on paljon kolmelle hengelle - ihan varmasti siitäkin saisi säästettyä. Ripsihuolloista ainkain voisi tinkiä ja kampaajalaskuista.

Ai köyhän pitäisi vielä näyttääkin sosioekonomisen asemansa mukaiselta.

Vierailija
54/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttää olevan kuitenkin varaa ripsipidennyksiin.

Suomalainen porvari pystyy tuntemaan katkeruutta köyhän jolla ei rahat riitä ruokaan ruoka-apu kassista ja vielä suurempaa raivoa herättää että joku köyhä nainen tuhlannut muutaman kympin ripsipidennyksiin.Toki kampaajalla käynnin kustannukset säästysivät jos kotona oleva poika ajaisi äitinsä tukan vaikka 9 millin sängeksi.

Minuakin huvittaa aina nämä huomiot, vaikka surullisiahan ne ennemminkin ovat. Näissä ketjuissa kytätään aina ensimmäisten asioiden joukossa, onko köyhä kehdannut tuhlata asioihin, jotka eivät ole välttämättömiä (pahimpia ovat juuri ripsienpidennykset, geelikynnet, kampaajakäynnit ja lemmikit). Eihän nyt köyhän tarvitse panostaa elämänlaatuun! Sen kuin järsisi juureksia ja muuttaisi vaikka Keravalle, niin varmasti pärjäisi.

Outoa, miten niin harva oikeasti kyseenalaistaa tätä nykyistä palkkojen määräytymistä. Tyttikin tekee työtä, mikä ei ole millään tavalla korvattavissa muuten, joten eikö hän (ja moni muu alipalkattu) olisi kuitenkin ansainnut kelvollisen korvauksen työstään? Käsittämätöntä, ettei rehellisellä työllä enää elä tämän päivän Suomessa. Säästövinkkien jakamisen sijaan ihmiset voisivatkin keskittyä enemmän siihen, miten tämän pahasti kieroutuneen järjestelmän voisi vielä jotenkin pelastaa.

Vierailija
55/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa mieluummin olla työssä, josta pitää ja jossa on surkea palkka, kuin työssä, josta ei pidä mutta jolla tulee toimeen, se on oma valinta. Silloin on turha valittaa ja syyllistää muita, jotka ovat valinneet toisin. Ei se toimistotyökään mitään herkkua ole, mutta itsensä ja etenkin jälkeläisensä pitää elättää.

Vierailija
56/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa mieluummin olla työssä, josta pitää ja jossa on surkea palkka, kuin työssä, josta ei pidä mutta jolla tulee toimeen, se on oma valinta. Silloin on turha valittaa ja syyllistää muita, jotka ovat valinneet toisin. Ei se toimistotyökään mitään herkkua ole, mutta itsensä ja etenkin jälkeläisensä pitää elättää.

Eihän haastateltu nainen valittanut vaan kertoi elämästään jutussa, jonka tarkoitus oli kertoa siitä, että kymmenillätuhansilla suomalaisilla on köyhää työstä huolimatta. Täällä harva taisi edes lukea juttu kun se on vain tilaajille. Sehän on paljon pidempi ja laajempi kuin ketjun alkuun laitettu lainaus.

Vierailija
57/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelän lomiin on kuitenkin ollut rahaa, että suhteellista on köyhyys. Nimim. 3500 toimistotöistä ja säästän ripsi ja kampaajarahat pahan päivän varalle

Vierailija
58/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän siis tarvitsee 3200 EUR kk käteen että rahat riittäisivät koko kuukaudeksi (1600 riittää vain puoleksi kuukaudeksi). Tuohon vaaditaan reippasti yli 5000 EUR brutto. Varmasti ei ole ollenkaan omaa syytä..

Vierailija
59/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän haastateltu nainen valittanut vaan kertoi elämästään jutussa, jonka tarkoitus oli kertoa siitä, että kymmenillätuhansilla suomalaisilla on köyhää työstä huolimatta. Täällä harva taisi edes lukea juttu kun se on vain tilaajille. Sehän on paljon pidempi ja laajempi kuin ketjun alkuun laitettu lainaus.

Ilmeisesti oli kuitenkin kommentoinut, että ärsyttää parempaa palkkaa nostavat toimistotyöläiset, jotka "eivät tee mitään". Aika moni noista toimistotyöläisistä on valinnut alansa juuri palkan vuoksi, ei siksi, että työ olisi sisällöltään ykkösvaihtoehto. Kukaan ei pakottanut Tyttiä priorisoimaan työn mielekkyyttä oman ja lastensa toimeentulon edelle.

Vierailija
60/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassu ajatus ettei esim. meillä hoitajilla olisi oikeus valittaa palkasta, koska olemme itse ammattimme valinneet. Tottakai on! Etenkin kun vastuu ja työn määrä kasvaa vuosi vuodelta isommaksi; mutta palkkaa on vain leikattu.

Minä ainakin valitan ja rutkutan ja olen hankala just tasan niin kauan että palkka nousee tai lähden muihin hommiin!