Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tytti Peltosen palkka on niin pieni, että se on käytetty kaksi viikkoa ennen tilipäivää – Suomessa on kymmeniätuhansia työssäkäyviä köyhiä.....

Vierailija
13.09.2018 |

Espoolaisen Tytti Peltosen päässä raksuttaa koko ajan: hän miettii jatkuvasti, mistä saisi lisätuloja pienen palkan päälle. Hänen kaltaisiaan työssäkäyviä köyhiä on muitakin. Joukossa on pienipalkkaisia, yrittäjiä ja pätkätyöläisiä, usein myös yksinhuoltajia.
Mistä saisi vähän ylimääräistä?

Se on kysymys, jota lähihoitajana työskentelevä Tytti Peltonen, 55, miettii jatkuvasti. Hänen bruttopalkkansa on 2 150 euroa, käteen jää 1 600 euroa. Yksin sillä pärjäisi, mutta hänellä on 17- ja 19-vuotiaat pojat.

Peltonen työskentelee psykiat­risessa hoitotyössä julkisella sektorilla. Häneltä menee kuukaudessa asumiseen 900 euroa ja ruokaan 500 euroa, vaikka kuinka kokkaisi kotona. Kun ne on maksettu, jäljelle ei jää juuri mitään. Kuitenkin pitäisi maksaa muun muassa sähkö, netti, puhelinlaskut ja lukiolaisen menoja.

Peltonen yrittää olla vellomatta katkeruudessa. Silti häntä välillä korpeaa, kun hän ajattelee jonkun istuvan toimistossa 3 500 euron palkalla eikä edes tekevän juuri mitään.

Tosin hän tietää myös sen, ettei hyvä palkka aina tule vaivatta.

”Kavereitani on esimiestöissä. Olen nähnyt, millaista heidän elämänsä on, enkä ole kateellinen.”
https://www.hs.fi/elama/art-2000005825161.html

Kommentit (308)

Vierailija
21/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttää olevan kuitenkin varaa ripsipidennyksiin.

Ja adidasta päällä. Itselläni ei ole niihin varaa edes kirppareilla :D

t: 6€/pvä

Vierailija
22/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko muuttaa halvempaan asuntoon? Eikös tuo 19-vuotias ainakin pärjäisi jo omillaan opiskelija-asunnossa? Ja eikös tuon ikäiset pojat voi jo käydä töissä ja osallistua niihin kuluihin? 500 € ruokaan kuussa on paljon kolmelle hengelle - ihan varmasti siitäkin saisi säästettyä. Ripsihuolloista ainkain voisi tinkiä ja kampaajalaskuista.

500e kuussa ruokaan kolmelle, joista kaksi on nuoria miehiä, on kyllä pikemminkin naurettavan vähän... #avmammajutut taas ja lujaa. 

Oli pakko heittää kun alkoi ihan naurattamaan. 

Meillä on kaksi aktiivisesti liikkuvaa nuorta miestä ja huvittaa aina nämä kuinka nuoret miehet ja miehet ylipäätänsä syö niin paljon, että koko perhe menee konkurssiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokaan menee auttamatta liikaa rahaa.

Ihmiset eivät oikeasti osaa ollenkaan säästää ruuassa.

Itse olen pärjännyt 10 eurolla kaksi viikkoa ja ei ollut nälkä.

Joku avustaja pitäisi tuollaisille ihmisille saada sinne kauppaan.

Jos on ihan mahdotonta, niin aluksi voi kokeilla, että ottaa käteistä 5 euroa ja jättää pankkikortin himaan.

Menee sinne kauppaan ja kiertelee ja ihmettelee mitähän tällä saisi.

Jos ei ihan numerosokea idiootti ole, niin kyllä sieltä kaupasta pitäisi alle puolessa tunnissa suoriutua ulos kassi täynnä monipuolista ruokaa.

Oletko sinä teinipoika, jolla on kasvu vielä käynnissä? Jos et, niin et osaa edes ajatella, miten paljon kasvava nuori syö.

Vierailija
24/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytti voisi lopettaa aikuisen, jo pois muuttaneen poikansa elättämisen jos rahat ei meinaa riittää.

Vierailija
25/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaan menee auttamatta liikaa rahaa.

Ihmiset eivät oikeasti osaa ollenkaan säästää ruuassa.

Itse olen pärjännyt 10 eurolla kaksi viikkoa ja ei ollut nälkä.

Joku avustaja pitäisi tuollaisille ihmisille saada sinne kauppaan.

Jos on ihan mahdotonta, niin aluksi voi kokeilla, että ottaa käteistä 5 euroa ja jättää pankkikortin himaan.

Menee sinne kauppaan ja kiertelee ja ihmettelee mitähän tällä saisi.

Jos ei ihan numerosokea idiootti ole, niin kyllä sieltä kaupasta pitäisi alle puolessa tunnissa suoriutua ulos kassi täynnä monipuolista ruokaa.

Oletko sinä teinipoika, jolla on kasvu vielä käynnissä? Jos et, niin et osaa edes ajatella, miten paljon kasvava nuori syö.

Varmasti syö kottikärryllisiä, jos ruokavalio koostuu salaatinlehdistä.

Vierailija
26/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kysymys, jota lähihoitajana työskentelevä Tytti Peltonen, 55, miettii jatkuvasti. Hänen bruttopalkkansa on 2 150 euroa, käteen jää 1 600 euroa. Yksin sillä pärjäisi, mutta hänellä on 17- ja 19-vuotiaat pojat.

19-vuotias aikuinen ei ole kuluerä, vaan parhaassa työiässä oleva mies.

Jos haluaa asua kotona 19-vuotiaana, on parempi tuoda rahaa pöytään.

Tytti yrittää tarjota pojalleen parempaa tulevaisuutta antamalla mahdollisuuden opiskeluun.. tsot tsot tuhma Tytti...

Vierailija
27/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

17- ja 19-vuotiaat? Tuon ikäisenä en kyllä enää kotoa rahallista tukea saanut, koska pienituloinen yh-äiti minullakin. Hyvin pärjäsin silti.

Vierailija
28/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa Tytti tänne minun toimistoon olematta tekemättä mitään. 

No se nyt on totta, että toimistoissa istuu paljon ihmisiä tekemättä mitään. Kyllä se ärsyttää meitä muitakin toimistotyöntekijöitä katsella sitä laiskottelua.

Vierailija
29/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi toimelias hoitaja 50v, joka tekee päivät töitä päivystyksessä ja yöt vanhustenpalvelutalossa. 6h unilla mennään sinne n. 60000 vuosiansioihin. Terveloa myös minunkin puolesta pois sieltä pääkaupunkiseudulta. Ja molemmat lapseni muuten käyvät töissä (16v ja 19v)

Mitenkäs kuvittelit että psykiatrinen hoitotyö Helsingissä pyörisi jos kaikki ajattelisivat noin? Se on kuitenkin ihan mielettömän tärkeää työtä jolle on valtava tarve, varsinkin Helsingissä. Onneksi on hienoja ihmisiä kuten Tytti, joilla on paremmat arvot kuin sinulla.

Vierailija
30/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tytti yrittää tarjota pojalleen parempaa tulevaisuutta antamalla mahdollisuuden opiskeluun.. tsot tsot tuhma Tytti...

Nimenomaan! No kateelliset täällä vinkuvat kun eivät itse kykene tai viitsi moiseen.

Vierailija
31/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei vieläkään rahat riitä niin sitten ajamaan taksia.

Ajattelitko kustantaa noille pojille ajokortit? Oi, kuinka kilttiä!

Vierailija
32/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ilmeisesti yksi niistä, joita Tytti Peltonen inhoaa - tienaan 4100e/kk istumalla toimistossa "tekemättä mitään". Olen 35-vuotias nainen.

Nyt seuraa järkyttävä paljastus - hoitoalalla ei ole pakko olla. IT-alalla tienaa paljon paremmin. Ja kyllä, minunkin työpaikallani on runsaasti yli 50-vuotiaita, joten vielä ei ole liian myöhäistä.

Miksi kituttaa väkisin pienellä palkalla, jos kerran on omien sanojensa mukaan toimelias ihminen - varmaan sen toimeliaisuuden voisi käyttää omaehtoiseen uudelleenkouluttautumiseenkin?

Ehkä hän pitää työstään, palkasta huolimatta. Mun käteen jäävä palkka on 1400 ja sillä pitää elättää lapsetkin. Tiukkaa on. Silti en vaihtaisi työtä, koska pidän tästä nykyisestä. Sitäpaitsi, jos kaikki ajattelisivat kuten sinä, ei IT-alalla kohta olisi yhtään työpaikkoja kun ne olisi jo täytetty.

Jos priorisoi kivan työn tärkeämmäksi kuin hyvän palkan, niin hyvänen aika ei sitten valita pienestä palkasta! Sama kuin söisi kaikki päivät pullaa ja karkkia, ja sitten valittaisi miten lihoo - mutta ruokavaliota ei voisi vaihtaa, kun niin tykkää pullasta.

Vierailija
33/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan! No kateelliset täällä vinkuvat kun eivät itse kykene tai viitsi moiseen.

No eipä tyttikään kykene kun piti ihan lehteen mennä valittamaan ettei rahat riitä.

Vierailija
34/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan kyseissä tapauksessa henkilö pitänyt varmasti kirjaa menoistaan ja miettinyt mihin raha oikeasti menee. Ruokaan sitä ainakin menee hurjan paljon. Olen itse pienituloinen ihminen ja minulla on teini-ikäinen lapsi, jonka totaaliyksinhuoltaja olen. Pidän menoista tarkkaa kirjanpitoa ja keskimäärin ruokalaskumme on 300 euroa kuukaudessa. Kampaajalla ei meistä käy kumpikaan eikä rahaa mene ripsienpidennyksiin tai muutenkaan meikkeihin. Vaatteet ostamme kirppikseltä, jos vain mahdollista. Asumismenot ovat myös keskimäärin 300 euroa kuukaudessa (sähkö, vesi, jätehuolto, vakuutus, kiinteistövero). Matkusteluun emme käytä ollenkaan rahaa. Harrastuksemme ovat halpoja. Kannattaa pitää kirjanpitoa. Se hillitsee myös heräteostoksilta.

Vierailija
35/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

500 € ruokaan kuussa on paljon kolmelle hengelle - ihan varmasti siitäkin saisi säästettyä. Ripsihuolloista ainkain voisi tinkiä ja kampaajalaskuista.

Et oo tosissasi? Minulla meni jo sinkkuaikana noin 400€ ruokaan per kk. Nyt vaimon kanssa summa on taloudessa noin 600-700€. Esikoinen syntyy toivottavasti alkuvuodesta, ja varmasti perusmenoihin ja ruokaan saa varata vähintään sen 1000€. Terveellinen lähi ja luomuruoka maksaa enkä tosiaan mitä tahansa roskaa halua elimistööni tai läheisilleni syöttää.

Niinhän minäkin tekisin. Jos voisin syödä kuten haluaisin ja syöttää lapsen kuten haluaisin meille kahdelle menisi ruokaan arviolta 600e. Nyt on tilanne kuitenkin se että rahat ei riitä. Itse pidän usein syömättömiä päiviä, se on pakko. Että semmosta Suomessa.

Vierailija
36/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat pojat käyvät töissä. Lukio kahdelle on kallista, ei siinä ajokortteja kustanneta. Muutenkin 17-vuotiaan on vähän hankala ajaa taksia.

En ymmärrä näitä katkeria kommentteja. Tämäkin nainen oli irtisanottu ja kouluttautunut uudelleen.

Vierailija
37/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

500 € ruokaan kuussa on paljon kolmelle hengelle - ihan varmasti siitäkin saisi säästettyä. Ripsihuolloista ainkain voisi tinkiä ja kampaajalaskuista.

Et oo tosissasi? Minulla meni jo sinkkuaikana noin 400€ ruokaan per kk. Nyt vaimon kanssa summa on taloudessa noin 600-700€. Esikoinen syntyy toivottavasti alkuvuodesta, ja varmasti perusmenoihin ja ruokaan saa varata vähintään sen 1000€. Terveellinen lähi ja luomuruoka maksaa enkä tosiaan mitä tahansa roskaa halua elimistööni tai läheisilleni syöttää.

Pitikö sinun laskea niitä senttejä?

Vieläkö joku uskoo tuohon luomuun? :D Terveellistä ruokaa saa ihan parilla sadalla, kun vähän käyttää mielukuvitusta. Esim. hakee tiloilta kakkoslaadun kasviksia, munat yms..

Hakee tiloilta! Just, niiltä lukuisilta Helsingin keskustan maatiloilta ... kerropa mistä niitä löytyy täällä kävelymatkan päässä niin menen minäkin. P.S. Autolla ajelu sinne maatiloille tulee aika kalliiksi.

Vierailija
38/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ilmeisesti yksi niistä, joita Tytti Peltonen inhoaa - tienaan 4100e/kk istumalla toimistossa "tekemättä mitään". Olen 35-vuotias nainen.

Nyt seuraa järkyttävä paljastus - hoitoalalla ei ole pakko olla. IT-alalla tienaa paljon paremmin. Ja kyllä, minunkin työpaikallani on runsaasti yli 50-vuotiaita, joten vielä ei ole liian myöhäistä.

Miksi kituttaa väkisin pienellä palkalla, jos kerran on omien sanojensa mukaan toimelias ihminen - varmaan sen toimeliaisuuden voisi käyttää omaehtoiseen uudelleenkouluttautumiseenkin?

Ehkä hän pitää työstään, palkasta huolimatta. Mun käteen jäävä palkka on 1400 ja sillä pitää elättää lapsetkin. Tiukkaa on. Silti en vaihtaisi työtä, koska pidän tästä nykyisestä. Sitäpaitsi, jos kaikki ajattelisivat kuten sinä, ei IT-alalla kohta olisi yhtään työpaikkoja kun ne olisi jo täytetty.

Jos priorisoi kivan työn tärkeämmäksi kuin hyvän palkan, niin hyvänen aika ei sitten valita pienestä palkasta! Sama kuin söisi kaikki päivät pullaa ja karkkia, ja sitten valittaisi miten lihoo - mutta ruokavaliota ei voisi vaihtaa, kun niin tykkää pullasta.

Mitä valitusta? Hesari teki jutun tärkeästä yhteiskunnallisesta asiasta ja halusi jonkun kertomaan omista kokemuksistaan. Ei siinä mitään valitettu.

Vierailija
39/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa kommentoijista taitaa olla työtävieroksuvia ikuisuustyöttömiä, jotka ovat kateellisia kun joku on töissä. Kaikki ihailu Tytille.

Vierailija
40/308 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän täällä valitetaan pitkistä päivistä ja siitä, että iltaisin ja lomilla pitää olla työnantajan käytettävissä vaikka palkka on iso. Jos työ on niin kurjaa ettei iso palkkakaan tee siitä kivaa, niin ainahan voi vaihtaa työtä.