KonMari-siivouksenne, miten olette onnistuneet? Mitkä olivat hyviä vinkkejä ja mitkä typeriä vinkkejä?
Tämä KonMarittaminen kävi mielessä kun kävin sukulaisen kotona joka oli tupaten täynnä tavaraa. Jopa olohuoneen sohva ja keittiön tuolit piti tyhjentää että mahduin istumaan kun turhan näköistä krääsää oli joka puolella. Puhumattakaan siitä että henkeäni alkoi ahdistaa koska niin paljon pölyä, mutta miten tuollaista pystyy edes imuroida kunnolla jossa lattiapinta-alaa enää noin kuudesosa asunnosta?
Itselläni koti pysynyt siistinä ja vähäkamaisena, myös pakostakin kun olen muutellut edestakaisin muutamien maiden väliä, töiden takia. Muutto lienee paras KonMaritustapa? :D
Minusta se on hyvä nyrkkisääntö että jos joku tavara ei tee iloiseksi tai onnelliseksi, niin siitä pitäisi luopua.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Olen jo 'konmarittanut' sen Marie Kondon siivousoppaan hyllyistäni.
Luin sen ja totesin, ettei se 'säteillytkään iloa' joten poistin sen hyllystäni suoraan kierrätyspisteen siirtolavalle ja nollasin sen näin samalla mielestäni pois.
Tein näin periaatteilla:'' Less is more' ja Poissa silmistä, poissa mielestä...' joita nyt siis siihenkin sitten sovelsin.
Olet omaksunut tekniikan täydellisesti! Onnittelut siitä! Minulla kirja on vieläkin aktiivisessa käytössä, sillä en ole päässyt noin pitkälle. Vaikka tiedänkin, että joku tavara ei tuota iloa eikä sitä käytetä, niin en ole pystynyt kaikista luopumaan. Tämä on sellaista henkistä hivutusta vähän kerrallaan eteenpäin.
Omat parhaat vinkit ovat seuraavanlaisia.
Pystyviikkaus, siistiä ja kaikki näkee kerralla.
Marien ohjeilla onnistuin viimein pääsemään syyllisyydestä ja luopumaan lahjaksi saaduista itselleni turhista esineistä.
Isoa muutosta on tuonut se ajatus, että kotisi tavarat on tarkoitettu tukemaan sinua ja juhlistamaan sitä henkilöä, joka olet nyt tai joksi olet tulossa. Jos asuntosi on oman menneisyytesi museo, niin raahaat vanhaa minääsi mukanasi, ja se hidastaa muutosta.
Päästämällä irti vanhasta teet tilaa uudelle.
Maritus on oikeasti muuttanut elämäni. Jos tavarapaljous on ongelmasi, tai tunnet olevasi jumissa, niin suosittelen lämpimästi.
Jee löysin antikvariaatin, joka ostaa vielä kirjoja😀👍
Kun aloitin marituksen, puolessa vuodessa meiltä lähti irtaimistoa n 80%.
Myytiin vuoden sisällä autot ja kesämökki. Sitten tuli lisää irtaimiston myytävää.
Kun myyt 50 e housut 2 e, tajuaa hyvin nopeasti tarpeetonta ei kannata säilyttää ja kaupoista saa aina uutta.
Esim olen ostanut vuosia tax freestä kasvovoiteeni. Kk ennen purkin loppua selvitin hintatason, kävin purkit läpi ja n 2 vkoa ennen purkin loppua, saapui uusi satsi.
Poikkeuksellisesti nyt tässä on jotain, mikä on vieläkin käyttämättä. Jo vuosia on ostos tullut käyttöön viikon sisällä.
En oppinut pystyviikkaamaan, mutta minulla on erikseen työvaatteet ja kotivaatteet.
Kotivaatteet ovat niitä virttyneitä. Tehokäytöllä vaatteet tulevat tiensä päähän alle vuodessa.
Muutimme reilu vuosi sitten.
Muuttofirma kysyi parikin kertaa onko määrä oikea. Kun muuttopäivä tuli, totesivat eivät ole nähneet näin vähän tavaraa muutossa pariin vuoteen.
Konmaritin lähes kaiken. Jätin vaan kännykkäni ja lompakkoni. Mies, koira ja lapsetkin heitin menemään. Kohta konmaritan puhelimeni, eli poistan kaiken turhan sieltä. Ai että kun on voimaannuttavaa ja olen kuin uudesti syntynyt tyhjässä pimeässä asunnossani. Tää on elämää, kun ei omista mitään.
En ole noudattanut mitään Kon-Maria, mutta olen nyt käynyt koko talon varastoineen läpi. Ensin huone kerrallaan karsinut kaiken turhan pois, terävöittänyt säilytyksiä eli lajitellut vielä selkeämmin, missä kaapissa ja vaatehuoneessa on mitäkin.
Sen jälkeen siirryin ulkovarastoihin ja autotalliin.
Olen myynyt ja lahjoittanut pois kaiken turhan kohta. Fidan auto käy vielä hakemassa ylimääräiset sukset ja pulkat.
Torissa myynyt nyt neljä kuukautta ja tällä hetkellä ylimääräiset mahtuu saunaan (jota emme käytä). Sieltä tarkoitus nyt saada vielä nekin pois talven aikana. Myyntituloja on tullut yli kaksi tonnia.
48 jatkaa että meillä ongelma on lähinnä se, että mieheni ei ymmärrä järjestämisen päälle yhtään mitään - lapsuudenkotinsa on samanlainen sotkupesä - ja hän on ostanut ihan hillittä esim kahvikoneita. Joita ei käytä. Ja muuta tekniikkaa.
Kyllä meillä oli naapuri, joka hävitti lasten kaikki jutut lähes samantien jo vuosi kymmeniä sitten, heti kun koulusta jotain kotiin toivat. Yksi lapsista oli luokkakaverini ja leikkikaverini. Heillä oli tosi siistiä aina. Oma äitini kauhisteli tuota tapaa. Tuollaisia vanhempia on varmasti nyt, kuten on aina ollut.
Vierailija kirjoitti:
Minun paras kokemukseni oli, kun satuin maritusmuodin kiivaimpana aikana hyvåntekeväisyyskirpparille, jonne joku minun kokoiseni oli kipannut kai koko vaatekaappinsa, osassa kaupan laput jäljellä. Tiger of Swedeniä, Sandia ym.
Nuo löydöt tuottavat minulle edelleen iloa melkein päivittäin.
Jos olet pienikokoinen, veikkaan että kyseessä on Oma Koti Valkoinen bloggaaja joka raivannut taas kaappinsa. Kys blogaaja käyttää just noita merkkejä ja vie kierrätykseen turhat.
Vierailija kirjoitti:
Joo, muutto oli paras tapa päästä turhasta roinasta eroon! Jätesäkkitolkulla tarpeetonta krääsää roskiin. Uusi koti on siisti ja roinaton :)
Muuttaessa on kuitenkin usein niin kova kiire, ettei siinä ehdi miettiä, mitä tavaroita laittaisi pois. Ehkä sitten muuttolaatikoita purkaessa ehtii paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, muutto oli paras tapa päästä turhasta roinasta eroon! Jätesäkkitolkulla tarpeetonta krääsää roskiin. Uusi koti on siisti ja roinaton :)
Muuttaessa on kuitenkin usein niin kova kiire, ettei siinä ehdi miettiä, mitä tavaroita laittaisi pois. Ehkä sitten muuttolaatikoita purkaessa ehtii paremmin.
Eipä tullut itsekään muuton yhteydessä karsittua tavaroita. Kaikki vaan pahvilaatikoihin ja muuttoautoon. Vintillä saattaa olla vieläkin laatikko tai kaksi joita ei ole muuton jälkeen avattu. Muita kaappeja olen kyllä käynyt säännöllisesti läpi.
En ole onnistunut täydellisesti, mutta en myöskään noudattanut ohjeita täydellisesti.
Kysymys: miten pystytte karsimaan tavaraa, tarkoitan, vaikka vähentäisi on PALJON sellaista mitä tarvitsee mutta HARVOIN.
..Tai ainakin minulla on...
Viittaan nyt vaikka makuupusseihin ymv. mitä kerran pari/vuosi jossain tarvitsee. Tai sitten vaikka hellevaatteet, pari viikkoa/vuosi etelässä, "yhdellä mekolla" ei tuota aikaa pärjää, mikä ehkä Suomen hellepäiviin vielä riittäisi.
Itsellä ehkä vielä sekin, että olen jonkin sortin "prepperi". Mitään massiivisia ruokavarastoja tmv. minulla ei ole, mutta haluan esim. senkin varalta jos vaikka lämmönjakelu pakkasilla keskeytyy tmv. olla "varustautunut" juurikin makuupuseilla ymv.
Ja noista kasvovoiteista: niitäkin, tai no tarkemmin kropalle, on jemmassa aina 1 käyttämätön. Atooppiinen iho, joskus rasva ollut apteekista loppu, niin siksi haluan pitää varalla, koska mikä tahansa ei käy iholleni, koskee myös suihkusaippuaa ymv.
Jonkilaista konmaritusta olen tehnytkin, mutta tuntuu etten koskaan voi päästä siinä "maaliin saakka". Varsinaista "krääsää" (siis jotain maljakoita, salaattikulhoja, ylimääräisiä verhoja tmv.) minulla ei ole, vaan enemmän em. kaltaisia juttuja.
Tämähän havainnollistaa asiaa loistavasti. Vaikka olisi kuinka hyvä ja kivan näköinen ja kätevä ja oman näköinen viesti, et vaan saa mitään lisäarvoa monesta samanöaisesta viestistä. Et "käytä" kuin sitä yhtä. Loput vain täyttävät tilaa ja ärsyttävät. Ja nyt soveltamaan samaa kodin tavaroihin 😄
(Toisin kuin viestejä, useita tavaroita kannattaa kyllä pitää paria kappaletta, mutta ei siis kymmentä)