Jatkuva huono olo?
Koitin Googletella mahdollisia syitä, mutta ei löytynyt oikein mitään, mikä selittäisi asian. Joten ajattelin nyt täällä kysyä, onko muilla ollut samanlaisia oireita, tai tietoa mistä voisi johtua?
Eli olen 22-vuotias nuori nainen, ongelmana on ollut varmaan viimeiset pari kuukautta jatkuva pahoinvointi. En ole oksennellut, mutta yleisesti kuvottava ja huono olo, joka estää pitkälti kotoa lähtemisen. Aamuisin yleensä pahempi, lievittyy iltaa kohden.
Muina oireina (en tiedä liittyvätkö tuohon pahoinvointiin) on unettomuus, vatsakivut ja vatsa usein sekaisin, väsymys, päänsärky ja ajoittain huimaus.
Vähän taustatietona; olen normaalipainoinen, liikun päivittäin, ei perussairauksia, tupakoin ja käytän alkoholia lähes päivittäin, en ole raskaana.
Joten, kokemuksia tai tietoa aiheesta kaipaisin kipeästi!
Kommentit (20)
Kantsiskohan nyt aluksi jättää se alkoholi pois?
Varsinkin tuo aamupahoinvointi viittaa närästykseen.
Jään seurailemaan, itsellä sama. Alkoi jo lapsena ja vietinkin suuren osan ala-asteesta sairaalassa erilaisissa tutkimuksissa. Nyt on lieventynyt aikuisena, mutta edelleen oksentelen aamuisin. Maha on myös aika lailla päivittäin kuralla. Taju myös lähtee usein.
Vierailija kirjoitti:
tupakoin ja käytän alkoholia lähes päivittäin
Ole aluksi kaksi viikkoa ilman noita. Mieluummin loppuelämä.
Olen sun kanssa aika samaa ikäluokkaa, 24-vuotias. Mulla tismalleen samat oireet olleet vaihtelevasti lievinä ja voimakkaina lukioikäisestä asti. Erotuksena tosin se, etten tupakoi tai käytä juurikaan alkoholia. Tänä keväänä diagnoosi: yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja ärtyvän suolen oireyhtymä.
Onko sulla käynnissä nyt/ollut hiljattain elämässä joku asia tai tapahtuma joka on aiheuttanut tavallista enemmän stressiä? Kroppa voi pitkittyneessä stressitilassa oireilla voimakkaastikin.
En sano että sun oireiden takana ei voisi olla esimerkiksi juuri närästys ja sinuna mä ehdottomasti vähentäisin alkoholin käyttöä ainakin reippaalla kädellä.
Mulla oli syynä lääkärin diagnosoima närästys, sen lisäksi tuli myöhemmin vielä yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja ärtyneen suolen oireyhtymä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli syynä lääkärin diagnosoima närästys, sen lisäksi tuli myöhemmin vielä yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja ärtyneen suolen oireyhtymä.
Oho, tulipas kökkö muotoilu.
Mulla oli siis syynä närästys, jonka lääkäri ihan diagnosoi ja määräsi lääkkeet, jotka auttoi heti.
Kai nyt on paha olo jos kittaa alkoholia päivittäin.
Lääkäri voisi tehdä luotettavamman diagnoosin kuin google tai av-raati. Saattaisit jopa saada lääkettä tai muuta apua oireisiin.
Itse olen suosinut lääkärissä käyntiä, jos olen kipeä. Suosittelen samaa sinulle.
Alkoholia ja röökiä päivittäin. Aamulla väsyttää, huimaa, peräsuolesta lentää varpusparvi ja yrjöttää.
Oletko kuullut krapulasta?
Vierailija kirjoitti:
Alkoholia ja röökiä päivittäin. Aamulla väsyttää, huimaa, peräsuolesta lentää varpusparvi ja yrjöttää.
Oletko kuullut krapulasta?
Keho käy jatkuvasti ylikierroksilla polttaakseen alkoholia ja päästäkseen eroon nikotiinista, tervasta ja muista palamistuotteista.
Sitten ap ihmettelee kun ei oikein ole hyvä olo...
"Myrkytän itseäni päivittäin ja heikottaa, mikä minua voisi vaivata?"
Päänsärkyäki on kaikilla ihmisillä aina joskus. Ihan normaalia.
Huimaustaki tuntee moni joskus. Ihan normaalia.
Jos dokaat ja poltat lähes päivittäin, ei ole ihme, että on outo olo.
Närästys oireilee monesti vain pahoinvointina, niin ettei tajuakkaan, että se on närästystä. Mene apteekkiin ostaa närästyslääkettä ja lopeta alkoholin juonti.
Kiitos vastauksista. Ei oo ollut mitään erityistä mikä stressiä aiheuttaisi. Vuosia kestänyt masennus ja ahdistus kyllä löytyy, mutta ei oo mitenkään pahentunut viime aikoina, joten en oo ajatellut että tähän liittyisi.
Alkoholin käyttöä pitäisi todellakin vähentää, lähinnä huonona "itselääkityksenä" käyttänyt masennukseen/ahdistukseen.
Närästys ei oo käynyt mielessä edes, oon ajatellut, että siinä olisi sellanen poltteleva tunne tmv ja röyhyttäisi.
Mä olen myös käyttänyt pieniä määriä alkoholia päivittäin selvitäkseni ahdistuksesta. Teki vatsalle kyllä tosi huonoa ja olo oli usein tosi inhottava.
Jättitutkimus: Alkoholia ei kannattaisi juoda yhtään – ylilääkäri: ”Ei ole uusi tieto”
https://www.is.fi/terveys/art-2000005824573.html
Ei voi enää perustella edes "terveyshyödyillä".
Alottaj kirjoitti:
Närästys ei oo käynyt mielessä edes, oon ajatellut, että siinä olisi sellanen poltteleva tunne tmv ja röyhyttäisi.
Närästys voi oireilla pelkästään huonovointisuudella. Ei tartte röyhtäistä edes yhtä kertaa. Eikä välttämättä ole polttavaa tunnettakaan.
Alkoholi se siellä korventaa mahaa ja ruokatorvea. Lopeta alkoholi ja osta närästyslääkkeet.
Jos maksa huutaa apua, voisi selittää oireet. Aamuisin kehossa "karapula" alkoholista ja muista myrkyistä, lievittyy iltaa kohti.
Närästys oli mulla syynä. Loppui kuin seinään, kun aloitin närästyslääkityksen.