KonMari-siivouksenne, miten olette onnistuneet? Mitkä olivat hyviä vinkkejä ja mitkä typeriä vinkkejä?
Tämä KonMarittaminen kävi mielessä kun kävin sukulaisen kotona joka oli tupaten täynnä tavaraa. Jopa olohuoneen sohva ja keittiön tuolit piti tyhjentää että mahduin istumaan kun turhan näköistä krääsää oli joka puolella. Puhumattakaan siitä että henkeäni alkoi ahdistaa koska niin paljon pölyä, mutta miten tuollaista pystyy edes imuroida kunnolla jossa lattiapinta-alaa enää noin kuudesosa asunnosta?
Itselläni koti pysynyt siistinä ja vähäkamaisena, myös pakostakin kun olen muutellut edestakaisin muutamien maiden väliä, töiden takia. Muutto lienee paras KonMaritustapa? :D
Minusta se on hyvä nyrkkisääntö että jos joku tavara ei tee iloiseksi tai onnelliseksi, niin siitä pitäisi luopua.
Kommentit (57)
Ettekö muista miten jotkut av-mammat oli innostuneet siivoamaan ja hävittämään siinä samassa syssyssä kaikki lastensa vauvakuvat, vauvakirjat ja koulutodistukset, ja sitten itkivät muutaman viikon päästä kun muistoja ei enää ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö muista miten jotkut av-mammat oli innostuneet siivoamaan ja hävittämään siinä samassa syssyssä kaikki lastensa vauvakuvat, vauvakirjat ja koulutodistukset, ja sitten itkivät muutaman viikon päästä kun muistoja ei enää ollut.
Se oli netissä, sen täytyy olla totta... Oletko oikeasti noin herkkäuskoinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HAH! Minäpä olen kuullut samaa ihan elävässä elämässä ja vielä tuttavapiiristä, että kaikki vanhat valokuvat heivattiin hiiteen! Hyväuskoisesta päästä kärsii sitten koko perhe ja suku! :DD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HAH! Minäpä olen kuullut samaa ihan elävässä elämässä ja vielä tuttavapiiristä, että kaikki vanhat valokuvat heivattiin hiiteen! Hyväuskoisesta päästä kärsii sitten koko perhe ja suku! :DD
Edelleen, se on netissä, sen täytyy olla totta... Mene muualle trollaamaan🙂
Ainut, mitä olen marittanut, on alusvaatekori. Ihana, kun kaikki on mieleisiä, väreittäin pystyyn viikattuja ja oikea pari löytyy aamulla nopeasti.
Sukkalaatikossa on kaikki konmaritettu, erittäin kaunis näky ja erittäin kätevää. Pystyviikkaus on hyvä juttu. Olen säilyttänyt melko paljon vanhoja tavaroita, mutta kaikki on puhtaina siisteissä muovilaatikoissa.
Paras vinkkini jakoon: liinavaatekaappiin seetripuupalloja, ihana tuoksu! Torjuu myös tuhoeläimiä, esim. vaatekoi. Luonnonmukaista on myös.
Minun paras kokemukseni oli, kun satuin maritusmuodin kiivaimpana aikana hyvåntekeväisyyskirpparille, jonne joku minun kokoiseni oli kipannut kai koko vaatekaappinsa, osassa kaupan laput jäljellä. Tiger of Swedeniä, Sandia ym.
Nuo löydöt tuottavat minulle edelleen iloa melkein päivittäin.
Minä asuin ulkomailla ja konmaritin rikkaan ex-miehen ja hänen myötä ajattelin konmarittaa kirppikselle kasan hänen ostamia merkkivaatteita ja -asusteita. Missä päin pääkaupunkiseutua ja minun kannattaisi myydä esim. Guccia, Fendiä, Dioria ja sitten paljon keskihintaista kuten Donna Karania ja Ralph Laurenia? Mielellään itsepalvelukirppis.
Siivous, silitys ja ruoanlaitto eivät tuota minulle mitään iloa. En silti aio heittää imuria, silitysrautaa ja kattiloita menemään.
Parhaat vinkit:
-Älä hamstraa vain koska havalla saa, osta tarpeeseen. Vähennä ostamista ylipäätään.
-Älä osta lisää säilytyskalusteita.
-Tarkastele vaatevalikoimaasi: hävitä heti kaikki rikkinäiset, liian pienet tai isot vaatteet. Hävitä myös vaatteet jotka liittyvät johonkin unelma-elämään, jota et todellisuudessa elä: esim. sinulla on 20 paria liian korkeita kenkiä, millä et pysty kävelemään tai 5 iltapukua.
-Hyödynnä risat vaatteet mahdollisuuksien mukaan esim. rätteinä.
- pyri käyttämään vaatteet loppuun, älä karsi karsimisen ilosta. esim. jos sinulla on 5 mustaa t-paitaa, niin älä hävitä neljää niistä ja kohta osta uutta vanhan hajonneen tilalle.
-Jos olet todennut, ettei joku harrastus ollutkaan sinua varteen, niin pistä kyseiset tarvikkeet kiertoon.
-HARKITSE KARSIMISTA TARKOIN valokuvien yms. sukuaarteiden kohdalla. Jokaista perintömaljakkoa ja sedänkumminkaiman kuvaa ei tarvite tietenkään säilyttää.
-Satsaa vaatteissa ja sisustuksessa ajattomuuteen ja laatuun. Osta aina oikeasti mieluista. Ei "ihan kivaa" tai "halpaa"
Siivosin huoneeni perusteellisesti alue kerrallaan. Aloitin vaatteista, ne on niin selkea kokonaisuus ja huomattavasti helpottaa jokapaivaista elamaa kun tietaa mita vaatteita omistaa ja missa ne on. Sitten siivosin polyisimman nurkan johon en ollut koskenut viiteen vuoteen (ullakkohuone jonka nurkkiin mahtuu vain ryomimalla). Nyt sinne paasee tyontelemaan imurilla eli on osa viikkosiivousta. Taman jalkeen selvitin kirjahyllyn, sitten kirjoituspoydan, sitten kasityovalineet - langat jotka veivat ennen neljan muovikassin verran tilaa mahtuvat nyt kahteen kassiin. Viela olisi poistamisen varaa mutta nyt on ainakin suht hyva tilanne ja toistaiseksi on pysynyt muutaman kuukauden siistina pienella paivittaisella panoksella.
Vierailija kirjoitti:
Siivosin huoneeni perusteellisesti alue kerrallaan. Aloitin vaatteista, ne on niin selkea kokonaisuus ja huomattavasti helpottaa jokapaivaista elamaa kun tietaa mita vaatteita omistaa ja missa ne on. Sitten siivosin polyisimman nurkan johon en ollut koskenut viiteen vuoteen (ullakkohuone jonka nurkkiin mahtuu vain ryomimalla). Nyt sinne paasee tyontelemaan imurilla eli on osa viikkosiivousta. Taman jalkeen selvitin kirjahyllyn, sitten kirjoituspoydan, sitten kasityovalineet - langat jotka veivat ennen neljan muovikassin verran tilaa mahtuvat nyt kahteen kassiin. Viela olisi poistamisen varaa mutta nyt on ainakin suht hyva tilanne ja toistaiseksi on pysynyt muutaman kuukauden siistina pienella paivittaisella panoksella.
Miten teillä on elämä muuttunut, esim. raha-asiat, terveys jne. tuon myötä?
Mietin tuohon siis myös feng shuin näkökulmaa, siisteyshän on a ja o hyvässä ns. energiassa.
Meillä tuo on vaikuttanut niin paljon etten kehtaa edes laittaa rahasummia tähän, kaikki muuttui, kun tehtiin raivaus, ja siivous on joka päivä.
Vai pitäisikö avata oma keskustelu tälle aiheelle?
Meillä pitäisi tehdä KonMari-räjäytys, vähempi ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
En muista lukeneeni yhtään tällaista kommenttia yhdestäkään konmari-ketjusta täällä. Sen sijaan muistan kyllä, kuinka "suvun antiikkikeräilijä" huusivat vimmoissaan, että kohta kuitenkin kaipaatte niitä valokuvia ja olette tehneet maalle rikoksen skannaamalla ne ja viemällä paperikuvat roskiin.
Olen konmarittanut tavarani. Vaatteita väheni todella paljon, mutta voisin tehdä vielä toisen kierroksen. Pystyviikkauksen lisäksi säilytän vaatteita henkareissa, koska silloin vaatteet on helpompi erottaa toisistaan, esim. useat mustat juhlapuserot.
Keittiön kaapeista lähti säkkikaupalla turhaa tavaraa. Samalla siivosin vanhat ruokatarvikkeet. Maritin kaikki kirjat pois ja siirryin sähköisiin. Tuhosin kaikki vanhat päiväkirjat, enkä ole kaivannut. Valokuvista suurin osa on poissa, tärkeimmät skannaan.
Mitään en ole kaivannut, hetkeäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista lukeneeni yhtään tällaista kommenttia yhdestäkään konmari-ketjusta täällä. Sen sijaan muistan kyllä, kuinka "suvun antiikkikeräilijä" huusivat vimmoissaan, että kohta kuitenkin kaipaatte niitä valokuvia ja olette tehneet maalle rikoksen skannaamalla ne ja viemällä paperikuvat roskiin.
Se ketju taisi kadota täältä, koska se meni pelkäksi tappelemiseksi ja toisten rumaksi nimittelemiseksi.
Noudatan konmaritus-ohjetta, että säilytän kaikki tavarat, jotka tuottavat iloa.
Meillä on 300m2 talo melko täynnä tavaraa, jotka tuottavat runsaasti iloa.
Suurin haaste omassa marittamisessa oli kierrättää oikein kaikki se kama josta halusin eroon, ja siitä tulikin vähän niin kuin tulppa siihen hommaan kun omatunto ei anna heittää kaikkea niin vain roskiin. Myös miehen vakuuttaminen oli vähän haatavaa. Epäonnistuin vissiin markkinoimisessa, kun se luuli joutuvansa eroon sille tärkeistä tai rakkaista tavaroista, vaikka siitä ei olekaan kyse.
Pitäisi suorittaa koko homma uudestaan, kun meillä näköjään on kertynyt sitä ryönää taas. Pitäisi varmaankin tarkastella vähän kulutustottumuksiaankin.
Kyllä, muutto auttoi meilläkin :D muutettiin alle 100 neliöstä yli 200 neliön kotiin ja enemmän kuin puolet tavaroista hävitettiin.
Huonekalujakin on puolet vähemmän.
Koti pysyy siistinä koko ajan ja siivoan ison talo perusteellisesti muutamassa tunnissa.
Yhtään ei jäänyt ne tavarat kummittelemaan, hankkiuduin samalla eroon epämieluisista huonekaluista ja ostin kauniita tilalle. Ne kauniit esineet mitkä jäi on esillä eikä kaapeissa ole mitään roinaa.
Lasten huoneet laitettiin fiksusti, jopa 5 vuotias pyyhkii itse pölyt niiltä harvoilta pinnoilta, imuroi ja pyyhkii lattiat. Lapset on sanoneet monta kertaa miten kivaa on kun on tilaa leikkiä ja sitten ne saa kaappiin piiloon.