Nyt kaikki teinien vanhemmat kukkarot auki, uusi iPhone maksaa 1679e
https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000005825775.html
Ominaisuuksissa ei ole kyllä lähimainkaan markkinoiden paras puhelin, mutta teinejähän se ei kiinnosta koska Apple.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahhahaaha, kuka, anteeksi, ääliö maksaa PUHELIMESTA tuollaisen hinnan? Voisitko kertoa MIKSI?
Koska tuo hinta ei tunnu oikein missään. Eli jos ko. puhelin vaikuttaisi sellaiselta minkä eniten haluaisin valikoimasta, ja olisi aika puhelin vaihtaa, ostaisin. Tällä hetkellä mulla on iPhoneX joka sekin maksoi ostaessa jotain 1300 euroa. Minä vaan tykkään applen designistä ja käyttöliittymästä, ja kun ei kerran ole rahasta pulaa niin miksi ei?
Eli tahdot lähinnä lesota, että rahaa on? Kun kerran mitään mullistavia ominaisuuksia tämä ei sisällä, miksei muu malli kävisi? Tietysti saat tehdä rahallasi aivan mitä lystäät, mutta henkilökohtaisesti pidän tällaista järkyttävänä. Ei ne puhelimen materiaalitkaan taivaasta tipu, vaan louhitaan kaivoksista joissa usein on hyvinkin kyseenalaiset työskentelyolosuhteet, puhumattakaan luonnon turmelemisesta. Niin siksi ei...
Miksi kätyät noita "kyseenalaiset työskentelyolosuhteet", "luonnon turveleminen" -argumentteja juuri Iphoneen? Eikö nuo täsmää kaikkiin puhelinmerkkeihin.
En ymmärrä, miksi ketään kiinnostaa, mihin toiset tuhlaavat rahansa. Minä ostan aina 100-200 euron puhelimen, koska pelkään sen puolesta: olen hajottanut viime vuosien aikana todella monia puhelimia, joten en raaski ostaa kalliimpaa. Ehkä ne kestäisivätkin, tai sitten ei, mutta minulle riittää nuo halvemmat. Mutta en silti valita kenellekään siitä, jos joku haluaa ostaa kalliimman.
Äh, saahan sitä ostaa ihan mitä vaan, mihin omat rahat riittää. Kyse on siitä, että jos vaihtaa puhelinta vain koska pitää olla uusin, hienoin ja kallein, on melkoinen turhaan saastuttaja. Riippumatta merkistä.
No, onneksi yleensä vanha puhelin myydään. :)
Haukutko kaikki uuden auton ostajat? Uusien vaatteiden ostajat? Hmmm.. mitäs vielä..
No pidän kyllä ihmistä yksinkertaisena ja pinnallisena, jos vaihtaa autoa ilman oikeaa tarvetta, tyyliin tarvitaan isompi auto tai vastaavaa. Samoin ihmisiä, jotka ostavat vaatetta vain ostamisen ilosta. Tosin ketään en hauku, mietin vain mielessäni, että onpa köyhä elämä.
Ja ennenkuin alat kateellisuudesta vinkumaan, tiedoksi että itselläni on aika paljon enemmän rahaa kuin keskivertosuomalaisella.
Kuulostaa melkoisen ylimieliseltä ja tuomitsevalta. Kuitenkin ihminen on aina monimutkainen kokonaisuus, samoin hänen elämänsä, eikä kenekään elämä ole köyhää pelkästään siksi että tykkää vaihtaa autoja tai matkapuhelimia useammin kuin joku toinen. Tällaisella ihmisellä voi joskus olla hyvinkin merkityksellinen ja sisäisesti rikas elämä, samoin kuin voi säästäväisemmälläkin toki.
Ja toisaalta on minimalisteja joiden elämää ei hyvällä tahdollakaan voi sanoa mitenkään henkisesti rikkaaksi. Esim. mun exä, joka pakkomielteisyydessään on konmarittanut ulos jopa sohvan asunnostaan, ja katsoo telkkariakin lattialla istuen, ja ylpeilee sillä miten ei tarvi autoa mihinkään. SE rikas elämä muuten on sitten kaikkien ahdistusten ja neuroosien kanssa kamppailua ja pelkoa karman kostosta jos vähänkin sallii itselleen jotain hyvää.
Onko jotenkin syntiä jos haluaa olla näyttävä? Kateellisia toki riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahhahaaha, kuka, anteeksi, ääliö maksaa PUHELIMESTA tuollaisen hinnan? Voisitko kertoa MIKSI?
Koska tuo hinta ei tunnu oikein missään. Eli jos ko. puhelin vaikuttaisi sellaiselta minkä eniten haluaisin valikoimasta, ja olisi aika puhelin vaihtaa, ostaisin. Tällä hetkellä mulla on iPhoneX joka sekin maksoi ostaessa jotain 1300 euroa. Minä vaan tykkään applen designistä ja käyttöliittymästä, ja kun ei kerran ole rahasta pulaa niin miksi ei?
Eli tahdot lähinnä lesota, että rahaa on? Kun kerran mitään mullistavia ominaisuuksia tämä ei sisällä, miksei muu malli kävisi? Tietysti saat tehdä rahallasi aivan mitä lystäät, mutta henkilökohtaisesti pidän tällaista järkyttävänä. Ei ne puhelimen materiaalitkaan taivaasta tipu, vaan louhitaan kaivoksista joissa usein on hyvinkin kyseenalaiset työskentelyolosuhteet, puhumattakaan luonnon turmelemisesta. Niin siksi ei...
Miksi kätyät noita "kyseenalaiset työskentelyolosuhteet", "luonnon turveleminen" -argumentteja juuri Iphoneen? Eikö nuo täsmää kaikkiin puhelinmerkkeihin.
En ymmärrä, miksi ketään kiinnostaa, mihin toiset tuhlaavat rahansa. Minä ostan aina 100-200 euron puhelimen, koska pelkään sen puolesta: olen hajottanut viime vuosien aikana todella monia puhelimia, joten en raaski ostaa kalliimpaa. Ehkä ne kestäisivätkin, tai sitten ei, mutta minulle riittää nuo halvemmat. Mutta en silti valita kenellekään siitä, jos joku haluaa ostaa kalliimman.
Äh, saahan sitä ostaa ihan mitä vaan, mihin omat rahat riittää. Kyse on siitä, että jos vaihtaa puhelinta vain koska pitää olla uusin, hienoin ja kallein, on melkoinen turhaan saastuttaja. Riippumatta merkistä.
Haukutko kaikki uuden auton ostajat? Uusien vaatteiden ostajat? Hmmm.. mitäs vielä..
No pidän kyllä ihmistä yksinkertaisena ja pinnallisena, jos vaihtaa autoa ilman oikeaa tarvetta, tyyliin tarvitaan isompi auto tai vastaavaa. Samoin ihmisiä, jotka ostavat vaatetta vain ostamisen ilosta. Tosin ketään en hauku, mietin vain mielessäni, että onpa köyhä elämä.
Ja ennenkuin alat kateellisuudesta vinkumaan, tiedoksi että itselläni on aika paljon enemmän rahaa kuin keskivertosuomalaisella.
Ei taida olla sullakaan yhtään sen "ei-köyhempi elämä", jos mammapalstalla puhut vinkumisesta, kun joku on eri mieltä kanssasi. :D
No minun elämäni nyt ei liity tähän mitenkään. Mielestäni vaan turha materian haaliminen ympärilleen juurikin on suurimpia merkkejä ihmisen henkisestä tyhjyydestä. Saat olla vapaasti mitä mieltä haluat siitä, mutta sitä et voi kiistää etteikö se olisi ekologisesti aika kestämätön asenne. Vaikka kaiken kierrättäisit eteenpäin, ei se kierrätys ole yhtä hyvä kuin ostamatta jättäminen alunperinkin.
Mielestäsi turhaa materiaa on vain se, että se on iphone ja se maksaa 1600 €. Jos ostaisin 500 € puhelimen, siinä ei olisi mielestäsi mitään pahaa. (Ja joo, en ole aikeissa ostaa tuota iphonea)
Ei, vaan jos ostaisit sen vain koska pitää olla uusin ja kaunein malli, vaikka vanhakin puhelimesi toimii vielä hyvin. Toki jos vanha puhelin on rikki tms, sitten voi ostaa sen minkä kukkarolleen parhaaksi katsoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, miten tuo nyt liittyy siihen puhelimen hintaan? Minäkin ostan nykyään kerran vuodessa puhelimen, koska entinen menee rikki: joko siitä loppuu tehot tai hajoaa. Ja kyse on alle 200 euron puhelimista.
Ei puhelimien käyttöikä taida olla nykyään useita vuosia - ikävä kyllä. Vaikka kuinka jauhaisit, että oma puhelimesi on kestänyt 10 vuotta.
Minulla on hiukan yli kaksi vuotta vanha puhelin, toki J3 oli silloinkin edullinen. Välimuisti on pakko tyhjentää päivittäin, että tallennustilaa riittää edes hiukan. Ja kaikki mahdollinen muistikortille tallennettava on muistikortilla, numerot sim-kortilla jne. Uusi harkinnassa, katson jos olisi hyviä black friday -tarjouksia. 200e on aivan maksimihinta, en uskalla ostaa kalliimpaa käyttöesinettä kun se kuitenkin joutuu ulkoisesti aika kovalle käytölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä ap ajattelet, että apple on teinien puhelin? Vai onko se Suomessa nimenomaan profiloitunut teinipuhelimeksi?
Mä kyllä tunnen nimenomaan aikuisia, jotka seuraa Applen tuotelanseerauksia ja ostaa uuden iPhonen, kun se tulee markkinoille. Sitä ei osteta selfieiden ottamiseen tai IG:n käyttöön.
Joo, esim. it-alan ammattilaisilla hyvin harvoin näkee muita kuin Applen puhelimia. Meillä nykyisin, isossa it-talossa talon työsuhdepuhemeksi saa vain Applen (eivät pidä eri merkkivalikoimaa siksi että ylläpidon ja tuen on helpompi hallita- aiemmin sai vain Windows Phoneja eikä mitään muuta). Tosin vain isot pomot tulevat saamaan noita kalleimpia malleja. Esim. meillä perus-kehittäjä saa iPhone 8, pomot iPhone X tällä hetkellä.
Ei muuten ole todellakaan Apple teknisesti pjaskaa kuten moni täällä vihjailee. Ja sanon näin tietojenkäsittelytieteen ammattilaisena joka kehitän myös mobiilisoftaa sekä Applelle että Androidille. Applen prosessorit on Applen omaa designiä ja yllättävän sofistikoituneita ja tehokkaita. Käyttöjärjestelmän kanssa ovat myös tehneet hyvää työtä, samoin sovelluskehitysympäristöjen. Siihen saattaa olla syynsä että varmaan 80% it-ammattilaisista käyttää Applea, ja se tuskin on, että me ei tiedetä tekniikasta mitään ja halutaan vain näyttää että paalua löytyy...
Hmm, jännä juttu. Itsekin it-alalla ja omat työkaverit ja muutenkin tekniikasta kiinnostuneet tuttavat kiertävät iPhonet kaukaa. Mistäköhän tuon 80% oikein keksit?
Ei ole mikään tutkimustulos tosiaan, ihan vaan approksimaatio siitä miten nyt näen omilla ja miehen tutuilla puhelinmerkkejä. Itse oon isossa it-alan konsulttitalossa ja mies tunnetussa tietoturvafirmassa. Applen puhelimet on tosiaan todella selvästi Androideja yleisempiä, ja Applen MacBook Pro tietokoneitakin suurin osa haluaa ennemmin kuin Windows-laitteita - tosin läppärien kohdalla ainakin meidän firma pihistelee niin että MacBook Prota saavat vain "huiput", tavikset saa tyytyä johonkin Delliin windows 10:llä...
No siihenhän se houkutus perustuu. Eipä ole monella. Siksi se on saatava.
Aina välillä ihmettelen, että porukka, joka voi ostaa vaarallista kiinakrääsää pikkulapsilleen ja on kyvytön valmistamaan lihakeittoa, jos joku ei valmiiksi pilko lihaa, kykenee silti ihmettelemään muiden rahankäyttöä.
Jos teinini haluaa tuon puhelimen, niin sitten sen hänelle ostan. Minulla on siihen varaa, kukaan ei suistu kurjuuteen ja kontulassa saa edelleen yhtä paljon toimeentulotukea kuin nytkin eli keneltäkään se ostos ei ole pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla sullakaan yhtään sen "ei-köyhempi elämä", jos mammapalstalla puhut vinkumisesta, kun joku on eri mieltä kanssasi. :D
No minun elämäni nyt ei liity tähän mitenkään. Mielestäni vaan turha materian haaliminen ympärilleen juurikin on suurimpia merkkejä ihmisen henkisestä tyhjyydestä. Saat olla vapaasti mitä mieltä haluat siitä, mutta sitä et voi kiistää etteikö se olisi ekologisesti aika kestämätön asenne. Vaikka kaiken kierrättäisit eteenpäin, ei se kierrätys ole yhtä hyvä kuin ostamatta jättäminen alunperinkin.
Mielestäsi turhaa materiaa on vain se, että se on iphone ja se maksaa 1600 €. Jos ostaisin 500 € puhelimen, siinä ei olisi mielestäsi mitään pahaa. (Ja joo, en ole aikeissa ostaa tuota iphonea)
Ei, vaan jos ostaisit sen vain koska pitää olla uusin ja kaunein malli, vaikka vanhakin puhelimesi toimii vielä hyvin. Toki jos vanha puhelin on rikki tms, sitten voi ostaa sen minkä kukkarolleen parhaaksi katsoo.
Ja mitä haittaa tästä on esim. ympäristölle, jos vanhan antaa/myy jonkun toisen käyttöön, jos se vielä hyvin toimii? Mä vaihdoin kesällä iPhone X:ään mun hyvin toimivan iPhone 7:n, mutta äitini halusi vaihtaa vanhan Microsoft(/Nokia) luurin uuteen ja otti mielellään mun vanhan iPhonen. On kuulemma paljon helpompi käyttää vanhalle ihmiselle kuin vanha laite.
Vierailija kirjoitti:
Miten pelle pitää olla, että ostaa puhelimen jonka perusrunko maksaa 500e ja logo tonnin?
ÄO 61
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä ap ajattelet, että apple on teinien puhelin? Vai onko se Suomessa nimenomaan profiloitunut teinipuhelimeksi?
Mä kyllä tunnen nimenomaan aikuisia, jotka seuraa Applen tuotelanseerauksia ja ostaa uuden iPhonen, kun se tulee markkinoille. Sitä ei osteta selfieiden ottamiseen tai IG:n käyttöön.
Joo, esim. it-alan ammattilaisilla hyvin harvoin näkee muita kuin Applen puhelimia. Meillä nykyisin, isossa it-talossa talon työsuhdepuhemeksi saa vain Applen (eivät pidä eri merkkivalikoimaa siksi että ylläpidon ja tuen on helpompi hallita- aiemmin sai vain Windows Phoneja eikä mitään muuta). Tosin vain isot pomot tulevat saamaan noita kalleimpia malleja. Esim. meillä perus-kehittäjä saa iPhone 8, pomot iPhone X tällä hetkellä.
Ei muuten ole todellakaan Apple teknisesti pjaskaa kuten moni täällä vihjailee. Ja sanon näin tietojenkäsittelytieteen ammattilaisena joka kehitän myös mobiilisoftaa sekä Applelle että Androidille. Applen prosessorit on Applen omaa designiä ja yllättävän sofistikoituneita ja tehokkaita. Käyttöjärjestelmän kanssa ovat myös tehneet hyvää työtä, samoin sovelluskehitysympäristöjen. Siihen saattaa olla syynsä että varmaan 80% it-ammattilaisista käyttää Applea, ja se tuskin on, että me ei tiedetä tekniikasta mitään ja halutaan vain näyttää että paalua löytyy...
Hmm, jännä juttu. Itsekin it-alalla ja omat työkaverit ja muutenkin tekniikasta kiinnostuneet tuttavat kiertävät iPhonet kaukaa. Mistäköhän tuon 80% oikein keksit?
Samoin täällä, softafirmassaa ja konsulttitalossa suurimmalla osalla jotain muuta kuin Apple, koodarit eivät suostu niitä ottamaan lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Hullua tämä kateuskortin viuhtominen joka paikassa, en HALUA tuollaista puhelinta lukuisista syistä, vaikka varaa olisi. Siksikö jotkut sen hankkivat, että joku ihan kadehtisi? Siltä vaikuttaa näiden kommenttien perusteella. Naurettavaa pikkusieluisuutta.
Miten voi teini ostaa kalliin kännykän cashinä? No siten että asuu vielä kotona ja pistää lähes koko palkkansa siihen. Me vanhemmat ostetaan niitä muutaman sadan kännyjä osamaksulla. Nauttikoon vielä kun voi.
Vierailija kirjoitti:
Omena oo ompon poo kirjoitti:
Vanhan sanonnan mukaan: Eihän se ole hullu, joka pyytää vaan se, joka maksaa. Minusta iPhone SE on hyvä, kun se mahtuu taskuun ja maksaa 230€.
SE on paras.
T. Pienikätinen
SE ja 6 valmistus lopetaan uutisen mukaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hullua tämä kateuskortin viuhtominen joka paikassa, en HALUA tuollaista puhelinta lukuisista syistä, vaikka varaa olisi. Siksikö jotkut sen hankkivat, että joku ihan kadehtisi? Siltä vaikuttaa näiden kommenttien perusteella. Naurettavaa pikkusieluisuutta.
Niin, kyllä mä uskon että monen motiivina näiden kalleimpien ostoon on juuri se halu näyttää että on se uusin ja kallein. Tietenkin jotkut ominaisuudet on aina uudemmassa vähän paremmat mutta harvoin mitään ratkaisevaa kun verrataan vaikka vuoden pari erolla olevia.
Sinänsä surkuhupaisaa, koska jos esim. lähipiiri tietää että et ole varakas tai edes hyvätuloinen, niin ei se puhelin sinusta sellaista tee. Jos haluaa esittää että ”tonni on mulle pikkurahaa” se pitäisi näkyä myös muissakin asioissa kuten asumisessa. Esim. kaupungin vuokra-asunto ja 1600€ kännykkä ei anna kuvaa varakkaasta henkilöstä.
Kyllä mä itekin Applen asemassa nostaisin hintoja vieläkin lisää. Applen asiakkailta on lähtenyt kaikki järki päästä ja Apple voi tehdä mitä vaan menettämättä asiakkaitaan.
Ei mullakaan oo varaa noin kalliseen puhelimeen, mutta en mä silti täällä vingu toisten rahankäytöstä. Kyllä siitä kieltämättä tulee semmonen fiilis, että toiset on joko kateellisia tai muuten vaan inhottavia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei mullakaan oo varaa noin kalliseen puhelimeen, mutta en mä silti täällä vingu toisten rahankäytöstä. Kyllä siitä kieltämättä tulee semmonen fiilis, että toiset on joko kateellisia tai muuten vaan inhottavia ihmisiä.
No eipä täällä tuollaista huomaa, ennemminkin pöyristynyttä ihmettelyä kuinka joku laittaa lähes kuukausipalkan verran puhelimeen, ja pitää sitä jotenkin hienona ja ihmeellisenä. Tuollaisen jos jollain näkee, tulee lähinnä mieleen mitä henkistä tyhjiötä yrittää paikata. Murto-osalla tuosta hinnasta saa jo todella hyviä puhelimia, joihin saa samat sovellukset ja sävellykset. Tässähän on monessa kommentissa mainittu että senkus törsäätte jos siitä hyvä mieli tulee, mutta järkevää tai ekologista se ei silti ole.
Miettikää mitä kaikkea muuta tuolla rahalla saisi!! Ihan järjenvastaista laittaa se LELUUN joka kossahtaa ensimmäiseen kolaukseen, kuten suunniteltua. Kyllä niistä voisi kestävämpiäkin tehdä, mutta sitten ei olisi tarvetta ostaa niin usein uusia. Paitsi näiden, joilla pitää jostain ihmeen syystä olla kaikki viimeisintä uutta, vaikkei vanhassa olisi mitään vikaa.