Koiran hammaskiviasiasta kysymys
Kuinka kiire olisi poistaa koiralta tuo hammaskivi? Muuten suu ok mutta molemmin puolin yläkulmahampaissa hammaskiveä. Koira vasta 1,5 v. Linkki kuvaan alla.
Kommentit (10)
No ei kyllä sitten yhtään kiire. Vuosia voi mennä vielä todennäköisesti ilman poistoa.
Nykyään muuten tuollaista paikallisesti vain kulmahampaiden yläosaan tulevaa hammaskiveä voidaan poistaa rauhallisilta koirilta jopa ilman rauhoittamista ultraäänellä. Mutta en kylllä vielä tuossa vaiheessa teettäisi sitäkään.
Veisin heti. Näyttää olevan muissakin hampaissa ja väri jo ruskea, eikä valkoinen tai keltainen.
Seuraavaksi ientulehdus, hampaiden heiluminen, parondiitti.
Meidän koiralta jouduttiin sen vuoksi poistamaan 10 hammasta, iso juttu. Vie heti.
Ei noissa muissa hampaissa ole mitään ruskeaa, kuva vääristää. Vain siis yläkulmureissa. Muuten hampaat täysin ok.
Ap
Ei noilla ole mikään kiire minunkaan mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Veisin heti. Näyttää olevan muissakin hampaissa ja väri jo ruskea, eikä valkoinen tai keltainen.
Seuraavaksi ientulehdus, hampaiden heiluminen, parondiitti.
Meidän koiralta jouduttiin sen vuoksi poistamaan 10 hammasta, iso juttu. Vie heti.
Hmm? Minusta noissa muissa hampaissa ei ole mitään vikaa. Itse en ole yleensä poistattanut koirilta hammaskiveä koko niiden ikänä, ja yhdelläkään ei ole hampaat heiluneet tai vaivanneet mitenkään koskaan, vaikka toki siinä 13-15-vuotiaana on kulmahampaat olleet melko kellertävät puoleenväliin ja ruskeat yläreunasta.
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä sitten yhtään kiire. Vuosia voi mennä vielä todennäköisesti ilman poistoa.
Nykyään muuten tuollaista paikallisesti vain kulmahampaiden yläosaan tulevaa hammaskiveä voidaan poistaa rauhallisilta koirilta jopa ilman rauhoittamista ultraäänellä. Mutta en kylllä vielä tuossa vaiheessa teettäisi sitäkään.
Millä asiantuntemuksella kommentoit? Meidän pikkukoiralla paha paro joten hoidatan itse kyllä todella herkästi hammaskiven pois.
Pienille koirille hankalia hammasongelmia tulee helpommin kuin isommille. Tuo on varsin vähäinen hammaskivimäärä. Minä suosittelen hampaiden harjaamista päivittäin ja sopivaa purtavaa, niin ei pääse lisääntymään. Näytä eläinlääkärille seuraavan rokotus- tai muun käynnin yhteydessä. Mä kyselin 2-v rokotuksessa vähän pahemman näköisestä hampaasta, käskettiin harjaamaan ja seuraamaan.
Muistakaa että koirien hammashoito on nouseva bisnes! Ja kallista on hammaskiven poisto. Kannattaa aina kysyä mielipide kokeneelta ei rahankiilto silmissä ammattiaan harjoittavalta eläinlääkäriltä.
Ap, ei näytä kyllä kovin pahalta koirasi hampaat.
Vierailija kirjoitti:
Pienille koirille hankalia hammasongelmia tulee helpommin kuin isommille. Tuo on varsin vähäinen hammaskivimäärä. Minä suosittelen hampaiden harjaamista päivittäin ja sopivaa purtavaa, niin ei pääse lisääntymään. Näytä eläinlääkärille seuraavan rokotus- tai muun käynnin yhteydessä. Mä kyselin 2-v rokotuksessa vähän pahemman näköisestä hampaasta, käskettiin harjaamaan ja seuraamaan.
Saitko tilanteen haltuun kotihoidolla?
T. Ap
Jos koira syö ja pureskelee normaalisti eikä hengitys haise ja muuten suu on ok niin ei minusta ole hirveä kiire. Itse veisin tyyliin alkuvuoteen mennessä jos ei aiemmin ole asiaa ell.