Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Herttoniemen rannan mysteeriääni

Vierailija
12.09.2018 |

Kommentit (279)

Vierailija
261/279 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on Hong Kongista tai Lissabonista saapuva aamukone ja ääniaalto osuu johonkin peltiin, putkeen tai vastaavaan missä se resonoi.

Juu ei. Meinaat siis, että se on kahden vuoden ajan joka arki-aamu minuutilleen samaan aikaan samassa paikassa tiputtamassa korkeutta? Ja ettei mikään muu päivän sadoista lennoista aiheuta samaa?

Mietin kovasti, että miksi juuri Hong Kongista TAI Lissabonista saapuva kone aiheuttaa mörköhuutoa Helsingissä? Ne ei ole edes samalla mantereella..

Nyt tuli vaikea kysymys. Johtuisiko aikatauluista?

Vierailija
262/279 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on ääni joka kuuluu ympäri maailmaa, ensimmäinen tallenne taitaa olla vuodelta 2008. Youtubeen hakusanaksi sky sounds niin löytyy näitä videoita, ja googlettamalla mm. Nasan selitys äänelle.

Ilmastointilaitteita on ympäri maailmaa

Ilmastointilaatteen ääni se tuskin on. Herttoniemen tapauksesta en tiedä, mutta ei ainakaan läheskään kaikissa youtube-videoissa. Samantyyppinen ääni on kuvattu myös maaseudulla sekä keskellä metsää, kaukana ilmastointilaitteista.

NASA:n selitykseen (https://www.elitereaders.com/eerie-noise-heard-from-different-parts-of-…) on helpompi uskoa (vaikken välttämättä siitäkään ole täysin vakuuttunut).

Herttoniemessä se ainakin oli päiväkodin ilmastointilaite, joka on nyt ilmeisesti huollettu. Viimeisin kuultu ääni torstaina klo 18 jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/279 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän tutkinut ja äänitellyt huvikseni ja vaikuttaa siltä, että ainakin sunnuntai- ja maanantaiaamuina vähän ennen klo 5.50 laitteet olivat vakioteholla, koska Killingholmaan kuului n. 218Hz humina.

Kuvassa näkyy miten tämä n. 218Hz humina alkaa vähän ennen ulinaa. Tallennukset on tehty 13.9. n. klo 5.52 Ulinakin loppuu 220Hz tienoille, joten vaikuttaa siltä, että ne liittyvät toisiinsa.

https://imgur.com/a/zDJxvkV

Foliopipojen Kiljahduksen (joka kuului Killingholmaankin) ja ulinan viiveistä noissa kahdessa tallenteessa voisi arvella, että kummatkin tulivat minulle samasta suunnasta. Voinee olla kaikuakin tietty. Vähän vaikea kyllä sanoa millisekunnilleen mistä alkaa, kun en ole mikään expertti ja äänet on niin kaikuvia. :)

Vierailija
264/279 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laajasalossa asuva asiasta kiinnostunut kirjoitti:

Olen vähän tutkinut ja äänitellyt huvikseni ja vaikuttaa siltä, että ainakin sunnuntai- ja maanantaiaamuina vähän ennen klo 5.50 laitteet olivat vakioteholla, koska Killingholmaan kuului n. 218Hz humina.

Kuvassa näkyy miten tämä n. 218Hz humina alkaa vähän ennen ulinaa. Tallennukset on tehty 13.9. n. klo 5.52 Ulinakin loppuu 220Hz tienoille, joten vaikuttaa siltä, että ne liittyvät toisiinsa.

https://imgur.com/a/zDJxvkV

Foliopipojen Kiljahduksen (joka kuului Killingholmaankin) ja ulinan viiveistä noissa kahdessa tallenteessa voisi arvella, että kummatkin tulivat minulle samasta suunnasta. Voinee olla kaikuakin tietty. Vähän vaikea kyllä sanoa millisekunnilleen mistä alkaa, kun en ole mikään expertti ja äänet on niin kaikuvia. :)

Killingholmaankin ulinan on täytynyt kuulua selvästi, koska päiväkoti parin sadan metrin päässä. Perjantaiaamusta lähtien ilmastointilaitteet ovat olleet vakioteholla. Olen kulkenut usein päiväkodin ohi eri aikona. Spesiaalia on, että joku on ollut Killingholmassa äänittelemässä aamulla ennen klo 6.00.

Vierailija
265/279 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nosturi käy piälle just tasan 5.50. Aikansa huojuu tuulessa ja laulaa yhellä kielellä. Jatkakaa nukkumista. 

Vierailija
266/279 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ääni tulee metrosta niin miksi se kuuluu vain tuohon aikaan

Vierailija
267/279 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö kuuluu?

Vierailija
268/279 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä ole vieläkään varmuudella selvinnyt?

Vierailija
269/279 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että ihan ilmastointilaite, just juu. Idiootein väittämä pitkään aikaan.

Vierailija
270/279 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Airiston Helmen porukka siellä tekee käytäviään.

Vierailija
271/279 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisia ääniä kuulunut vuosia ympäri maailmaa. Löytyy joku selitys, mutta se ei ole mikään ilmastointilaite.

Vierailija
272/279 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanlaisia ääniä kuulunut vuosia ympäri maailmaa. Löytyy joku selitys, mutta se ei ole mikään ilmastointilaite.

Tällä kertaa se oli ilmastointilaite. Ei ulise enää

Vierailija
273/279 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työt alkavat ennen kuutta arkisin.

Päätelkää siitä.

Se voi olla vaikka nosturi.

Vierailija
274/279 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työt alkavat ennen kuutta arkisin.

Päätelkää siitä.

Se voi olla vaikka nosturi.

Nosturi, jonka ääni kuuluu 50m päässä päiväkodista, mutta ei enää 200 m päässä.

Lähin nosturi kyseisestä päiväkodista on noin kilometrin päässä.

Vierailija
275/279 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei olen asunut 12 vuotta santiksessa ja herään joka aamu 5.20 ja jos se olisi tullut Santahaminasta oisinhan minäkin kuulut olen kuulut kaikkien laisia ampuma ääniä

Vierailija
276/279 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei olen asunut 12 vuotta santiksessa ja herään joka aamu 5.20 kouluun ja jos se olisi tullut Santahaminasta oisinhan minäkin kuulut olen kuulut kaikkien laisia ampuma ääniä

Vierailija
277/279 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se ääni loppunut, kuten tuolla edellä sanotaan?

Vierailija
278/279 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin ilmanvaihtokoneistossa ei olleet säädöt kohdillaan. Asia on korjattu. Ääntä ei enää kuulu.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/e67ae7fc-76f6-44f9-b15a-270821016ad9_u…

Vierailija
279/279 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjä