Hoikka viisikymppinen nainen, mitä syöt päivässä?
Minä olen pullukka ja lihon koko ajan, olen oikeasti paniikissa tämän kanssa. Kierteen katkaistakseni syön nyt kolme kertaa päivässä, jos syön useammin mietin vaan koko ajan ruokaa eikä se ole kivaa ja lihon tasaisen varmasti. Olen siis siirtynyt kolmeen kertaan, olo on kaikin puolin parempi ja olen tähän tosi tyytyväinen muuten, mutta mietin jatkanko vaan lihomista. Onko tämä ihan hirveän paljon mitä olen tänään syönyt? En aio syödä enää mitään muuta:
Aamulla kaksi ruisleipää, päällä juustoa, hapankaalta ja retiisiä. Noin puolitoista desiä chilipähkinöitä (tiedän että aika paljon kaloreita). Kahvi.
Lounaaksi lautasellinen tofua, jossa mukana vähän pestoa, makaroneja ja vihanneksia. Keskikokoinen raaka porkkana. Mandariini. Kahvia.
Päivälliseksi tein kahdesta tortillaletusta, . tomaateista, mustapavuista ja kahdesta juustonpalasta quesedillan. Kyytipojaksi pieni lasi omppumehua.
Nyt kun katson tuota näyttää kyllä aika paljolta. Menen kohta noin kolmen kilometrin reippaalle kävelylle (jalka kestää tuon verran) ja teen sen jälkeen vähän lihaskuntoliikkeitä. Onko niin että tää on yksinkertaisesti liikaa tässä iässä? Iltaisin mulla on yleensä pieni nälkä mutten välitä siitä. En silti laihdu grammaakaan.
Kommentit (67)
Mä olen aina ollut hoikka/normaalipainoinen.
Periaatteessa syön mitä haluan mutta annoskoot on tosi pieniä muihin verrattuna.
Monta vuotta aamiaisena on ollut marjasmoothie piimään tai ukkojuggeen tehtynä, viikonloppuisin 1,5 munan munakas tai 1 keitetty ruisleipäsiivun kanssa, joskus harvoin kaurapuuroa ja voita
Lounas voi olla kasvissosekeittoa 3dl, ruokaisaa salaattia (harvemmin juustoa tms raskasta), kastikkeena oliiviöljy ja/tai balsamico. Tai vaikka palanen kalaa/kanaa/lihaa (100g) kasviksien kanssa
Päivällinen kotiruokaa n 3dl, yleensä kalorimäärä jää 250-400 kcal välille
Aika usein tulee otettua joku pieni leipomus iltakahvin kanssa, eilen murupiirasta 3x5cm pala ja sen päälle itsetehtyä luumusosetta.
Joskus syön kourallisen pähkinöitä joko aamupäivällä tai iltapäivällä "välipalaksi". Ehkä muutaman kerran kuukaudessa.
En syö näin painoni takia vaan koska pidän tästä tavasta ja näistä ruuista.
n58v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välipala: satsuma
En ole ap, mutta kiinnostaisi kuulla, mikä on tällaisten välipalojen tarkoitus. Yksi satsuma on suunnilleen kuin lasi vettä.
Ei ihan sama. Sokerinen hedelmä nostaa verensokeria, vesi ei sitä tee.
Välipalat on aivan turhia.
Välipalat ei ole mitenkään turhia - Minulle on lääkäri neuvonut että tulee syödä välipalat juurikin tuon verensokerin tasapainottamisen takia (päänsärkykohtaukset ja pyörtymiset).
Myös moni joka laihduttaa on saanut avun siitä, että pitää verensokerin tasaisempana (silloin on paljon helpompi pysyä ruoka-aikaan kohtuudessa) minkä seurauksena on laihduttaminen ollut onnistuneempaa.
Veden juonnilla on sitten taas ihan toisenlaiset hyötyvaikutukset, eikä sitäkään saa unohtaa!
Vierailija kirjoitti:
Syön ihan mitä haluan. Olen painanut koko elämäni teini-iästä lähtien 55kg eikä se siitä mihinkään ole muuttunut.
Tämä. Täällä on paljon 50v. jotka kertovat tosi tarkkaan vaativansa kalorimäärä. Ja sitten näitä, joiden ei tarvitse miettiä pätkääkään. Eli ruoansulatuksessa ja sen imeytymisessä on eroja.
Vierailija kirjoitti:
Syön ihan mitä haluan. Olen painanut koko elämäni teini-iästä lähtien 55kg eikä se siitä mihinkään ole muuttunut.
Sama täällä, ikää melkein viisikymmentä ja syön mitä haluan. Hyötyliikuntaa harrastan joka päivä esim. portaat hissin sijasta ja pari kertaa viikossa vesijumppaa. 159cm. ja 50kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, ikää melkein viisikymmentä ja syön mitä haluan. Hyötyliikuntaa harrastan joka päivä esim. portaat hissin sijasta ja pari kertaa viikossa vesijumppaa. 159cm. ja 50kg.
Niin, aina kun kommentoi paino/syöminen -jutuissa pitäisikin meidän kaikkien muistaa, että kehoja on erilaisia - on sellaisia ruikusuolistoja, joista kaikki menee nopeaan läpi ja sitten on niitä, joiden elimistö on ’koodattu’ varustautumaan seuraavaan nälänhätään.
Myös ’syön mitä haluan’ - minun serkkuni on tällainen joka ’syön aina mitä haluan’ ja se saattaa olla vaikkapa koko päivän aikana ainoastaan höyrytettyjä pitkiä papuja, puolikas kananmuna ja kotipihan omenoita - no meillä toisilla taas ruoka on rakkaus ❤️ Ja jos söisimme mitä haluamme paino kipauaisi nopeasti kahteen sataan - ihan ilman sipsejä ja leivonnaisiakin.
Suosittelen käymään lääkärintarkastuksessa ja selvittämään ensiksi, onko jokin terveydellinen syy sille, miksi paino pysyy koholla. Jos ei, niin sitten ihan normaalia pohjoismaista ruokaa laittamaan raaka-aineista - ei eineksistä ja jalosteista. Turha sokeri pois, ruisleipää vehnäleivän sijaan. Ja tietenkin sitä liikuntaa.
Ihminen ei liho, jos hän kuluttaa sen. minkä syö. Ylimääräisen käytettävissä olevan ravinnon elimistö varastoi pahan päivän varalle rasvakerroksiksi, koska kropassa on edelleen koodaus kivikauden ajalta sen varalle, että tulisikin aika, jolloin ravinnon saanti on kyseenalaista.
1200-1500 kaloria päivässä. Proteiinia ja kuitua painottaen, vehnää ja sokeria vältellen. Seuraan välillä Fat Secretillä pysynkö tavoitteissa
Vierailija kirjoitti:
1200-1500 kaloria päivässä. Proteiinia ja kuitua painottaen, vehnää ja sokeria vältellen. Seuraan välillä Fat Secretillä pysynkö tavoitteissa
Jotain mättää sun syömisissä, jos kylläisyyssignaali ei toimi luonnostaan, vaan joudut käyttämään tekniikkaa hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Samaa tiukkaa kontrollia suunnilleen. Työlästä hommaa näillä kymmenillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain mättää sun syömisissä, jos kylläisyyssignaali ei toimi luonnostaan, vaan joudut käyttämään tekniikkaa hyväksi.
En käytä kylläisyyden mittamiseen :D Vaan proteiinin ja kuidun. Silloin tällöin käytän muutaman päivän
Toiset voi tosiaan syödä mitä vaan eikä lihoa ja varsinkin näiden on vaikea tajuta ettei kaikki voi tehdä samoin
Kaikille näyttää olevan yhteistä se, ettei syödä valtavia määriä leipää ja syödään paljon kasviksia. Olen itsekin lopettanut vuosi sitten leivän syönnin ja kilot ovat mukavasti tippuneet. En käytä puntaria, niin en tiedä painoani, mutta leivätön linja on pudottanut vaatekokoni XXL:stä L/M-kokoon.
Normaalipainoinen 60v eilen:
-aamulla hilloleipä / puuro voilla ja kahvi , lisäksi marjoja pihalta nyt kun niitä on
- lounas taboulehia, jugurttikastiketta ja 1 tuoremakkara
- päivällinen leivitetty broilerin ohutleike ja fetasalaattia
- iltakahvin kanssa marjamurupiirasta pieni pala ja jäätelöä n desi
- iltapala marjasmoothie
Vierailija kirjoitti:
Jos vertaan omaan syömiseeni, niin tuo päivällinen on liikaa. Syö aamupäiväpainotteisesti ja tosi kevyesti illalla.
Itse olen syönyt töistä tultua yhden ruisleivän, pienen katkarapusalaatin ja hedelmiä. Seuraavan kerran syön ehkä iltapalaksi veteen tehdyn kaurapuuron ilman mitään lisukkeita. Aamupalaksi täytetty sämpylä ja normaali lounas lautasmallia noudattaen.
Viisikymppinen voi syödä tosi vähän. Sinun pitää valita, haluatko syödä ja ottaa ne vatsamakkarat vai syötkö vähän ja olet normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
47-v varmaan menee jo kategoriaan viiskymppinen. En syö sokeria enkä valkoista jauhoa oikeastaan ollenkaan, hiilarit pääasiassa kasviksista ja marjoista, toisinaan ruisleipää. Paljon pähkinöitä. Proteiinia n 100g/pvä, ei juuri punaista lihaa. MUTTA liikuntatottumukseni on siinä fanaattisen ja pakkomielteisen rajamailla eli paljon ja rankkaa. Ketuttaa kun kroppa ei enää kestä niin paljon kun pää haluais. Ilman liikuntaa lihoisin varmasti myös ( nyt 175/66). Niin se vaan on että keski-ikäinen nainen on ikiliikkuja: (paljon) mitään ei tarvi syödä ja paino pysyy kyllä samassa..
Tuolla hiilari- ja energiamäärällä liikunta ei ole "paljon ja rankkaa". No, kaikki on suhteellista.
Ikää saman verran ja keskivertoarkipäivän ruuat:
AAMIAINEN: 2 ruisleipää (voi, täysrasvainen juusto, vähärasvainen täyslihaleikkele, kurkku, paprika, salatti), 1 dl rahkaa, 1 dl maustamatonta 2% jogurttia, kourallinen marjoja tai hedelmää pilkottuna, reilu kourallinen pähkinötä, croissant, 2 mukia teetä, 2 dl appelsiinimehua
LOUNAS: kaurapuuro (1,5 dl hiutaleita, 1 rlk pellavansiemeniä, 1 rlk pellavaöljyä), 2 dl marjoja, iso porkkana, omena
VÄLIPALA: 2 ruisleipää, samat päälliset kuin aamulla, kourallinen pähkinöitä ja n. 20g tummaa vähäsokerista suklaata
PÄIVÄLLINEN: 2 isoa täysjyvätortillaa (200 g 10% naudan jauhelihaa, paprikaa, kurkkua, tomaattia, salaattia, muutama rlk 6% kermaviiliä, muutama rlk salsaa), pari desiä jätskiä
ILTAPALA: 2 paahtoleipää voilla, sama jogurtti-rahka-marjasetti kuin aamulla
47 v/170 cm/52 kg.
Keskimäärin tulee käveltyä koiran kanssa 3x20 min päivässä sekä hikiliikuntaa (juoksu/pyöräily) n. 7 h viikossa, kesällä enemmän jolloin saatu energiakin lisääntyy, lähinnä herkkujen muodossa :D Lisäksi kausittaiset pihatyöt eli haravointi, lumityöt, ruohonleikkuu ym.
Tuskinpa vain pelkkä ikä on määrävä tekijä vaan myös pituus. Täällä näyttää olevan erityisen pitkiä ihmisiä, mutta joku 160cm viisikymppinen saakin syödä melko paljon vähemmän jos laihtua haluaa
Syön aamulla puuroja, marjoja ja ananasta. Päivällä syön normaali ruuan kuten kanaa muusia, salaattia tai kalaa joskus muusin kanssa ja myös lihaa mutta ei suurina annoksina. Illalla syön salaattia, hedelmiä, joskus ruisleipää , siinä päällä kalkkunaa, sulate juustoa.
Mikä on rasvakahvi?
Kuulostaa ällöltä 😀