Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ottaa päähän, kun keskustelee maalla asuvien sukulaisten kanssa. Niiden mielestä ihmisen tulee asua omakotitalossa. Piste.

Vierailija
12.09.2018 |

Olemme keskimääräistä varakkaampia ihmisiä ja meillä oli varaa ostaa Helsingin keskustasta melkein 100 neliön kerrostaloasunto. Haaveilimme sellaisesta pitkään ja teimme töitä, että saimme säästettyä käsirahan. Ostimme remonttikuntoisen huoneiston, jota on huolellisesti remontoitu pitkään.

Emme ole koskaan halunneet omakotitaloa rasittavine puutarha- ja ulkotöineen. Ei edes paritaloa, eikä rivitaloa. Ei haluta parveketta eikä pihaa. Me _haluamme_ asua kerrostalossa kaupungin keskustassa.

Joka ikinen kerta maalla asuvien sukulaisten kanssa keskustellessa he ihmettelevät, miksi _vieläkin_ asumme kerrostalossa. Että eikö jo kolmen lapsen kanssa pitäisi muuttaa omakotitaloon - onhan meillä varaakin. He eivät millään käsitä sitä, että joku tieten tahtoen haluaa asua kerrostalossa. Kun jokaisella lapsiperheellä pitäisi olla se oma piha, jossa lapset voi juosta.

Rasittavaa. Onko joku muu törmännyt tällaiseen? Pitäisi olla välittämättä, mutta kun eivät usko puhetta ja tätä jatkuu vuodesta toiseen.

Kommentit (645)

Vierailija
241/645 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lienette jo sen ikäisiä etei teidän pitäisi välittää ”maalla asuvien sukulaisten” mielipiteistä liittyen omiin asumisvalintoihinne.

En ole ap.

Mielipide oman pään sisällä saa olla mikä tahansa. Siitä en välitä.

Mutta jatkuva, toistuva, epäkunnioittava toisen henkilökohtaisen elämänratkaisun ääneen arvostelu ei ole kivaa kuunneltavaa. Jos lähdetään puhumaan lapsille tyyliin, että "eikö teille edes kunnon kotia hommata", niin on melko sairasta meininkiä. Kyllä siitä on oikeus välittää. 

Mietin joskus, että onko nämä "älä välitä" -neuvojat sitten sellaisia, jotka arvostelevat toisten ihmisten asioita. Joillekin se on täysin ok-käytöstä. 

Itselle kohteliaaseen käytökseen kuuluu se, ettei toisten henkilökohtaisia asioita arvostella.

Vierailija
242/645 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottaki  tätytyy asua omakotitalossa ei sanan sijaa ..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/645 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovapas he hölmöjä. Mitä se heille kuuluu missä te asutte? Itse olen elämäni aikana asunut paritalossa ja omakotitalossa perheen kanssa, ja nyt asun yksiössä. Hyviä ja huonoja muistoja on joka paikassa. Jos te haluatte asua 100 neliön asunnossa, ja olette onellisia, niin ei se ole heidän asia valittaa siitä.

MUTTA! 

Se että ne puhuu teidän lapsille selkienne takana on anteeksiantamattoman törkeää! Hävetköön, helvetti!

Vierailija
244/645 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen piirre on se, että lapsille on ostettava opiskelupaikkakunnilta asunnot. Vuokralla asuminen ei tule kysymykseen. 

Vierailija
245/645 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sano heille, että sinä et pyytele anteeksi omia valintojasi etkä aio selitellä heille yhtään mitään. Vapaa maa, vapaa kansa. Mitä se ulkopuolisille kuuluu, miten aikuinen ihminen asuu? Toisekseen, kaikilla aikuisilla ihmisllä ei edes ole omaa asuntoa, vaan he joutuvat asumaan muiden nurkissa syystä tai toisesta - tai jopa kadulla. Sinullahan on asiat tosi hyvin verrattuna heihin! 

Minulla on päinvastainen tilanne kuin sinulla, eli olen syntynyt kaupungissa (eräässä Helsinkiä suuremmassa) ja asunut eri kaupungeissa 35-vuotiaaksi saakka. Luonteeni puolesta olen kuitenkin aina kuulunut enemmän korpeen kuin betoniviidakkoon ja viimeisen vuosikymmenen ajan olenkin saanut asua ok-talossa keskellä metsää. Tämä on minun juttuni, aivan kuten sinun juttusi on kerrostalossa asuminen. Mitä sitä sen kummemmin kenellekään selittelemään. Pääasia että oma elämä sujuu hyvin. Silloin ei tunne tarvetta arvostella muitakaan heidän asuntovalintojensa perusteella. 

Vierailija
246/645 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai hitto, meillä on ollut varaa rakentaa se omakotitalo kaupunkiin, mutta kunhan kakarat muuttaa pois kotoa, niin toivottavasti on varaa ostaa keskustasta kerrostaloasunto. Olen niin kyllästynyt jatkuvaan raatamiseen. Pihan ja talon hoitoa jatkuvalla syötöllä, nykyään kun olen yksin 3 mukulan kanssa niin hiukan syö miestä. Mutta niin kauan, kun ovat alaikäisiä, meillä ei ole vara muuttaa kerrostaloon, jossa pääsisi helpommalla, sillä lapset perivät omaisuuden mutta eivät velkoja.

Vierailija
247/645 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tunnen pari maalla asuvaa ihmistä joiden "itsensä muiden yläpuolelle nostaminen" ei jää edes tuohon.

Minä kun otin poikaystäväni kanssa meidän 60-neliöiseen (kerrostalo)kämppään kaksi kissaa, tuli yhteinen kaveri uhoamaan meille, että kissat kärsivät eivätkä mitenkään voi olla tasapainoisia ja onnellisia kissoja koska asuvat "ahtaasti" ja "kaupungissa sisäkissoina". Sanoi myös että mitkään lemmikit eivät kuulu muualle kuin maalle "eikä aio antaa tyttöystävänsä ottaa kissaa" niin kauan kuin he eivät omista omakotitaloa isolla puhalla.

Samainen kaveri uhosi usein hyvin ylimieliseen ja ärsyttävään sävyyn siitä, miten maalla asuvat ihmiset tekevät "kaiken työn" ja kaupunkilaiset eivät mitään eivätkä myöskään kuulemma osaa arvostaa maalaisten työtä. Kuinka "kaikki kaupunkilaiset ovat epäsivistyneitä snobeja" ja "tyhmiä".

Aina ei todellakaan tarvitsisi sanoa kaikkea ajattelemaansa ääneen.

Vierailija
248/645 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti sanoen en itsekään ymmärrä miksi joku asuisi kerrostalossa mielummin kuin omakotitalossa. Ehkä ei tiedetä paremmasta ja aina asuttu kerrostalossa? Ymmärrän että siinä on etuja asua kaupungin keskustassa, mutta mielestäni kerrostaloasumisessa on paljon enemmän rajoitteita kuin hyötyjä. Tällä hetkellä itse asun vielä kerrostalossa mutta vanhempien omakotitalo on lähettyvillä, siellä voi kesäisin rentoutua ulkona ja talli löytyy eri huoltotöitä varten. Jos vanhempani möisivät talon, sitten minun olisi ihan pakko hankkia omakotitalo.

Toki en pidä sitä asiallisena että jatkuvasti arvostelisin jonkun kerrostaloasumista. Paitsi ehkä silloin jos aina kerskutaan kuinka ollaan "keskimääräistä varakkaampia" ja hieno huoneisto kaupungin keskustassa. Silloin ehkä piruuttani voisin tuoda esiin omakotitaloasumisen etuja.

Vierailija
249/645 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin asiasta täällä nyt tehty rahakysymys.  Pöhistellään kuinka meidän asunto se maksaa niin ja niin paljon, meillä on varaa tämmöseen ja tämmöseen. 

Ikään kuin raha ratkaisisi sen, kuinka tyytyväinen ihminen voi olla omaan kotiinsa.

Aina muistan yhden sukulaismiehen Veikon, joka asusteli ikuisena poikamiehenä vanhemmiltaan perityssä mökkipahasessa keskustan ulkopuolella.  Hän sanoi kotiaan onnelaksi.  Kesäiltaisin istuskeli siinä mökin portailla tupakoimassa ja sanoi tunnistavansa kymmenien eri lintulajien äänet ympärillään.  Kävi töissä pyörällä kesät talvet.  Se olikin ihan varmasti hänen onnelansa.  Eli kaikki riippuu ihmisestä itsestään, eikä raha ole kaikille se onnen mittari.  Muistakaa nyt se, kun täällä näitä euromääriänne laskette.  Veikko tuskin laittoi rahaa asumiseensa kovinkaan paljoa, hänellä oli varaa myös matkustella maailmalla.  Koskaan hän ei puhunut rahasta.

Ap:n tarinaan siitä, kuinka KAIKKI sukulaiset AINA heiltä tiukkaa, miksi he eivät osta omakotitaloa, en usko.  Se ei vaan ole mahdollista.  Jos muutaman kerran asiaa on heiltä kysytty, niin siitä on ap:lle tullut mörkö, jonka hän kuvittelee aina kohtaavansa tai että aina heistä ajatellaan tietyllä tavalla.  Sukulaisia tuskin kuitenkaan suuremmin edes kiinnostaa.  Jos joku on kerran sanonut, että lasten kannalta omakotiasuminen on hyvä asia, niin se on tasan se yksi kerta.  Jos siihen on joku sitten jotain vastaavaa vielä lisännyt, niin se sitten nostaakin tämän asian moninkertaiseksi, jokainen nyt sitten mukamas pohtii heidän asumisiaan.  Kuitenkaan ketään ei juurikaan kiinnosta.  Kannattaa miettiä, onko asia todella noin vaikea ja iso.  Ettei se oma asenne ole nyt nostanut päätään enemmän.  Teillä on mielestäsi siis hieno ja kallis asunto kerrostalossa, mutta sukulaiset eivät tunnukaan sitä arvostavan, vai?   

Vierailija
250/645 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hieno homma että elämässäsi ei ole isompia ongelmia :)

Vierailija
251/645 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesällä tuli oikein riita asiasta, kun mökillämme kävi nuohooja ja omakotitalossa asuva äitini alkoi kertomaan hänelle omakotiasumisen ihanuuksia ja tekemisiensä määrää. Totesin tähän, että itse en haluaisi kuunaan muuttaa omakotitaloon ja äiti veti herneen nenään, ettei hän halua minua luokseen asumaan muutenkaan ja sätti minua, että ihmiset ovat erilaisia ja erilaisuus pitää hyväksyä....

T: 44 vuotias, joka on asunut omillaan kerrostalossa 16-vuotiaasta

Kaikki laiskat asuu kerrostaloissa. Tekevät ja ahkerat asuu omakotitaloissa.

Vanhan suomalaisen agraarikulttuurin jäänne siellä horisee!

Aamulla herätään klo 5, oli sitten väsy tai ei, sillä kunnolliset ja ahkerat ihmiset tekee niin!

On ilo ja riemu olla aktiivinen yhteiskunnan tukipylväs ja kolata sitä lunta kotipihastaan! Ahkeruus kunniaan, velttoilu pois!

Hus nurmikkoa leikkaamaan siitä, se jo rehottaa lähes 65 milliä pitkänä ja onhan nyt lauantai-aamu, heräävät laiskat naapuritkin jo, kun nyt päräytetään ruohonleikkuri päälle!

Eikun ihan oikeesti, mikä teitä vaivaa?

Vaikka joku olisikin laiska, niin mitä vit**a sitten? Onko se jotenkin sulta pois?

Sinä, joka esität ahkeraa ja kunnollista ja tunnollista ja raadat selkä vääränä (ansiotyön lisäksi) siellä omakotitalosi pihalla, saat siitä palkaksi vain väärän selän.

Ei siitä tulla sua kiittämään ja kunnioittamaan mitenkään - sä saat vain raataa ja kuvitella, että olet nyt sitten jotenkin erinomainen. Kuolet vanhana harava kädessä siellä liipatulla nurmikollasi vatupassinsuoran lipputankosi juureen sydänkohtaukseen, kun naapuri ei tänään suoristanutkaan omaa osuuttaan aitatolpista, vaikka lupasi.

Vierailija
252/645 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesällä tuli oikein riita asiasta, kun mökillämme kävi nuohooja ja omakotitalossa asuva äitini alkoi kertomaan hänelle omakotiasumisen ihanuuksia ja tekemisiensä määrää. Totesin tähän, että itse en haluaisi kuunaan muuttaa omakotitaloon ja äiti veti herneen nenään, ettei hän halua minua luokseen asumaan muutenkaan ja sätti minua, että ihmiset ovat erilaisia ja erilaisuus pitää hyväksyä....

T: 44 vuotias, joka on asunut omillaan kerrostalossa 16-vuotiaasta

Helppo asua "omillaan" kun ei tarvi mitään tehdä, soittaa vaan isännöitsijälle. Eikä tarvi muuta maksaa ku vuokra ja sähkö, ehkä vesi.

Omakotitalossa maksat asumisesta saman verran ja teet kaikki piha- ym työt vielä siihen päälle...

Nimenomaan. Laiskat asuu kerrostaloissa.

Miksi sen laiskan pitäisi sitten muuttaa omakotitaloon? Eikös se kerrostalo ole just hyvä asumismuoto,jos ei jaksa tai huvita hoitaa pihaa ja rempata taloa kokoajan.

Tämä juuri.

Kyllä puhtoista ahkeraa omakotiasujaa riepoisi oikein olan takaa, jos saisi laiskan naapurin siihen viereiseen omakotiprojektiin - ei kestäisi hermo katsella rehottavia kasvustoja, hujan hajan olevia lautakasoja ja peltitynnyreitä sekä rempallaan olevaa taloa, jossa rännit sojottaisivat mikä minnekin, seinä kaipaisi kiireesti maalausta ja ikkunat nyt ainakin pesua.

Vierailija
253/645 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaupunkilainen, mutta sukulaistesi kanssa samaa mieltä.

Ainoa syy, jonka takia asun kaupungissa, on työ. Ja se, että valtio on tehnyt matkustamisesta törkeän kallista.

Vierailija
254/645 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pääsiskin täältä Helsingistä muuttamaan omakotitaloon maalle. Tai edes pois Helsingistä. Mutta kun ei.

Vierailija
255/645 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen saa tietysti itse päättää missä asuu.

Mutta ymmärrän kyllä sen että joillekin voi olla vaikeaa ymmärtää sitä että minkä vuoksi joku haluaa asua kerrostalossa jossa naapureita on joka puolella ja elämä on erittäin säännösteltyä taloyhtiön puolelta. Monien peruste sille että minkä vuoksi ei omakotitaloa on pihatyöt. Ne voi teettää ihan sillä samalla urakoitsijalla joka tekee ne kerrostalonkin pihatyöt.

Siis mitä ihmettä okt-asujat tarkoittaa tällä, että elämä on "erittäin säännösteltyä" kerrostalossa taloyhtiön puolelta? Olen asunut sekä omakotitalossa että kerrostalossa, mutta en silti ymmärrä. Poislukien se, että jos nyt harrastat vaikka jotain koneita vaativia puu/metallitöitä ja teknoraveja tms. paljon melua aiheuttavaa, niin niitä ei toki kt-asunnossa ehkä niin voi tehdä. Mutta onko oikeasti vaikea ymmärtää, että ihmisillä on erilaisia harrastuksia?

Vierailija
256/645 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen piirre on se, että lapsille on ostettava opiskelupaikkakunnilta asunnot. Vuokralla asuminen ei tule kysymykseen. 

Vain typerys asuu vuokralla jos ei ole pakko. Asumistukea saa nimittäin myös omien vanhempien omistamaan asuntoon ja näin kätevästi vanhemmat iskevät kaksi kärpästä yhdellä iskulla: keräävät sijoitus varallisuutta ja saavat lapselle mieleisen asunnon.

Vierailija
257/645 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en sijoittaisi Helsingissä asuntoon älyttömiä summia, koska asunnon arvo romahtaa välittömästi, jos viereen tulee vokki tai kaupunki alkaa hajasijoittamaan meidän uusisasukkaitamme.

Mutta tämä siis on vain minun mielipide

Asun Pasilassa. Kalliossa on lähin vokki, kävelymatkan päässä ja Pasilan ulkomaalaisprosentti lienee yksi Helsingin korkeimpia. Asuntoni arvo on viidessätoista vuodessa kaksinkertaistunut reilusta sadasta tonnista reiluun kahteen sataan tonniin.

Ja seuraavan 15 vuoden jälkeen laskee takaisin sinne sataan tonniin.

Paljon alemmaskin, kun valkoisten joukkomuutto alkaa alueelta pois

Vierailija
258/645 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehellisesti sanoen en itsekään ymmärrä miksi joku asuisi kerrostalossa mielummin kuin omakotitalossa. Ehkä ei tiedetä paremmasta ja aina asuttu kerrostalossa? Ymmärrän että siinä on etuja asua kaupungin keskustassa, mutta mielestäni kerrostaloasumisessa on paljon enemmän rajoitteita kuin hyötyjä. Tällä hetkellä itse asun vielä kerrostalossa mutta vanhempien omakotitalo on lähettyvillä, siellä voi kesäisin rentoutua ulkona ja talli löytyy eri huoltotöitä varten. Jos vanhempani möisivät talon, sitten minun olisi ihan pakko hankkia omakotitalo.

Toki en pidä sitä asiallisena että jatkuvasti arvostelisin jonkun kerrostaloasumista. Paitsi ehkä silloin jos aina kerskutaan kuinka ollaan "keskimääräistä varakkaampia" ja hieno huoneisto kaupungin keskustassa. Silloin ehkä piruuttani voisin tuoda esiin omakotitaloasumisen etuja.

Eiköhän tuo eniten kerro sun oman ymmärryksesi rajoista, jos et ymmärrä. Minä asun maalla omakotitalossa ja haluan asua näin, mutta ymmärrän täysin että joku toinen ei viihtyisi täällä vaan haluaa elää kerrostalossa kaupungin keskustassa. Meitä on monenlaisia. Ja myös niitä, jotka ei ymmärrä mun valintaani ja päivittelee miten joku voi elää "keskellä ei mitään ".Mutta sekin on heidän omaa vajavaisuutta jos eivät tajua mun elävän keskellä sitä kaikkea, joka juuri mulle on merkityksellistä.

Vierailija
259/645 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on oma maku ja tyhmä sitä ei ymmärrä.

Näkyyhän se tällä palstalla usein.

Vierailija
260/645 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin ”tiedän paremmasta”. Olen asunut elämäni aikana kolmessa omakotitalossa, yhdessä rivitalossa, yhdessä puuluhtitalossa ja muutamassa kerrostalossa. Ei ikinä enää pikkupaikkakunnalle eikä varsinkaan omakotitaloon. Kerrostalo on em. asumismuodoista minulle ehdottomasti paras monista tässä ketjussa jo mainituista syistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme