Kumpaan jättäisit kellon: talvi- vai kesäaikaan?
Kommentit (1008)
Minä pidän kellojen siirtelystä, mutta jos se on pakko lopettaa, niin kesäaika mieluummin pysyväksi.
Talviaikaan ilman muuta. Valoa myös vuoden pimeimpään aikaan. Kesällä Suomessa ei koskaan ole pilkkopimeää.
Vierailija kirjoitti:
Mies22v kirjoitti:
Tää kommenttipalsta on täynnä ihmisiä, jotka eivät ymmärrä tästä aiheesta mitään. "Tykkään kesästä enemmän, niin haluan kesäajan." Miten joku voi olla noin tyhmä? Siitä ei tässä ole kyse, vaan ihmisten terveydestä! Tutkimusten mukaan kesäaikaan jäämisessä olisi suuret terveydelliset riskit, varsinkin täällä Pohjolassa.
Jos välität ihmisten terveydestä yhtään, niin äänestät talviaikaa. Aamut olisivat tällöin valoisampia Suomessa, kuin kesäajassa. Biologinen kellomme olisi tästä hyvin kiitollinen. Ja tästä syystä terveydenhoitokustannukset olisivat huomattavasti pienemmät, kuin kesäajassa.
Joten ihmiset, ajatelkaa järjellä älkääkä tunteella!
Kiitos ja hyvää keskiviikon jatkoa kaikille :)
T: Mies 22v
Voisitko tarkentaa, minkä tutkimuksen mukaan ja minkälaiset terveydelliset riskit?
Oletan, että puhut siitä yhdestä unitutkijasta ja hänen kannastaan omalla alallaan.
Miten valon määrän väheneminen yleisenä valveillaoloaikana (7-23),noin 200 tuntia, vaikuttaisi esim. masennukseen ja
D-vitamiinituotantoon?
Itse asiassa tätä on tutkittu ja TALVIAIKA on se terveydelle vaarallisempi. Tutkimusten mukaan iltapäivisin sekä iltaisin sattui enemmän onnettomuuksia kun oli talviaika ja jo pimeää.
Valoisat aamut on parempia. Talviaika siis, kiitos ja sehän nyt toteutuukin. :)
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f63cb4e4-0cc1-46b3-ade2-948a922d8728
Tätäkin täytyy miettiä kellojensiirtodebatissa: Kesäaika on liikenneturvallisuuden kannalta parempi vaihtoehto - ”Vahinkoja arviolta 650 vähemmän vuodessa”
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä suomalaiset voivat matkustaa ulkomaille, monet vielä monta kertaa vuodessa ja samaan aikaan valittavat, kun Suomessa joutuu kaksi kertaa vuodessa siirtämään kellonaikaa? Miksi se kellojensiirto ja univelka matkustettaessa ei haittaa?
Kesäaika, jos pitää valita. Kellonaikojen veivaamisen valitsisin jatkoonkin, jos saisin itse päättää
Usei lomamaassa on aamulla aurinkoa. Eli valoa ja herääminen tuntuu hyvältä.
Mutta oma krippa ei kyllä mitenkään toimi kun aika ero on iso. En pysty kääntämään lomalla itseäni Amerikan aikaan tms. En tiedä onnistuisiko eläminen, jos maassa asuisi pitkään.
Olen asunut maissa, jotka eivät juuri eroa Suomen ajasta ja niissä maissa aurinko nousee aina aikaisin. Auttaa heräämiseen. Aamun valottomuus on se ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä suomalaiset voivat matkustaa ulkomaille, monet vielä monta kertaa vuodessa ja samaan aikaan valittavat, kun Suomessa joutuu kaksi kertaa vuodessa siirtämään kellonaikaa? Miksi se kellojensiirto ja univelka matkustettaessa ei haittaa?
Kesäaika, jos pitää valita. Kellonaikojen veivaamisen valitsisin jatkoonkin, jos saisin itse päättää
Usei lomamaassa on aamulla aurinkoa. Eli valoa ja herääminen tuntuu hyvältä.
Mutta oma krippa ei kyllä mitenkään toimi kun aika ero on iso. En pysty kääntämään lomalla itseäni Amerikan aikaan tms. En tiedä onnistuisiko eläminen, jos maassa asuisi pitkään.
Olen asunut maissa, jotka eivät juuri eroa Suomen ajasta ja niissä maissa aurinko nousee aina aikaisin. Auttaa heräämiseen. Aamun valottomuus on se ongelma.
Aikavyöhykkeeltä toiselle siirtyessä erona pelkkään ajan siirtoon on se, että auringon ja kellon välinen suhde pysyy suurinpiirtein samana. Valon määrä ei siis riipu kellonajasta. Isoilla siirtymillä on kuitenkin vaikutus, koska unirytmi riippuu myös tottumuksesta. Jos taas kelloa siirretään, valo ja aika eivät tahdistu samoin, ja niiden välisen suhteen kurominen kiinni kestää aikansa.
Toinen ero on se, että usein ihminen lomailee siirtyessään toiselle aikavyöhykkeelle, eli aikataulu ei välttämättä ole niin tarkka kuin arkielämässä. Voi herätä 1-2 tuntia aiemmin tai myöhemmin ja mennä nukkumaan milloin haluaa. Vaikutus ei ole niin raju, kuin jos siellä lomakohteessakin olisi pakko herätä erimerkiksi liian aikaisin.
Minä herään aamulla, kun kello soi. On ulkona pimeää tai valoisaa. Kesäaika mieluummin, vapaa-ajalle lisää valoa.
Jättäisin siihen aikaan, kummassa pimeä ei tule talvella niin aikaisin päivällä. En nyt muista, kumpi se on.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Talviaikaan. Kun Suomi otti kesäajan käyttöön, se aiheutti sairastumisia ja kuolemia.
Moskovan aikaa me emme tarvitse.
Pietarin trollit mölyävät netissä kesäajan puolesta.
Ehdottomasti kesäaikaan. Kuka haluaa herätä kukonlaulun aikaan? En minä ainakaan halua valoisia aamuja.
vain talvi aika on normaaliaika, ilma mitään mukinoita talviaika ehdottomasti.
Olen elänyt sitä normaali aikaa enempi, kuin tätä kellojen siirtely aikaa.
Talviaikaan eli normaaliaikaan. Se kun ei ole keinotekoinen aika.
Kellon rukaamisella tunnin eteenpäin ei ole valoisuuteen mitään vaikutusta. Ainoa vaikutus kesäajalla on ihmisten päässä. Kesäajan kannattajat voivat edelleen tehdä ja harrastaa niin kuin ennenkin. Aloitatte vain aikaisemmin.
Suomessa on talvella joka tapauksessa aina pimeää, ja keskellä kesää on aina liian valoisaa.
Siksi päätös pitää tehdä kevään ja syksyn perusteella ja ainoa järkevä päätös on KESÄAIKA.
Tiedän että 52% suomalaisista oli kyselyssä talviajan puolella. Mutta myös 52% briteistä oli Brexitin puolella, joten enemmistö ei tosiaan ole aina oikeassa. Kansa ei tiedä mitä haluaa.
Kesäaika on parempi ajatellen syksyä ja kevättä. Eli kesäaika!
ei ole talviaikaa.. kesäaika on keksitty..ja ns talviaika on se normaali
Aikavyöhykkeen mukaiseen normaaliaikaan.
Se on luonnonmukainen ja vuosisatoja käytetty ratkaisu. Keskipäivällä kello 12 on silloin aurinko aikavyöhykkeen keskelle korkeimmillaan.
Kesäaikaan, illalla pitempään valoisaa hyötyaikaa.