Kumpaan jättäisit kellon: talvi- vai kesäaikaan?
Kommentit (1008)
Kylläpä olisi tänäkin aamuna heräillessä tehnyt mieli siirtää se kello jo talviaikaan, eli tunti taaksepäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä nuku yhtään sen enempää tai vähempää oli talviaika tai ei. Menen yhdeltä nukkumaan oli kesä taikka talvi ja herään 7:00 ja nukuttaa niin saakelisti.
Tätä en just tajua, että onko täällä tosiaan ihmisiä, jotka nukkuvat eri verran talvella ja kesällä. No pistäkää kello soimaan siten tai menkää nukkumaan siten, että nukutte aina esim. sen noin 7 h. Problem solved.
Mitenhän tän teille yrittäis saada selväksi. Ihmisen elimistö on tottunut elämään auringon mukaan eli normaaliajan mukaan. Kesällä eletään koko ajan tunti tätä normaaliaikaa edellä eli herätys on tunnin aiemmin mitä se mikä on ihmiselle luontaista. Silloin myöskään uni ei tule illalla klo 23, koska oikeasti kello on vasta 22. Lisäksi se illan valoisuus vain vaikeuttaa unen saantia. Ainoastaan aamuvirkut kykenevät elämään kesäaikaa, koska käyvät nukkumaan aiemmin sekä heräävät aiemmin. Aamu-unisille kesäaika on todella vaikeaa, koska joutuu heräämään tunnin normaaliaikaa aikaisemmin. Ihmisen elimistöä vaan ei voi totuttaa sellaiseen, jos on iltavirkku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä nuku yhtään sen enempää tai vähempää oli talviaika tai ei. Menen yhdeltä nukkumaan oli kesä taikka talvi ja herään 7:00 ja nukuttaa niin saakelisti.
Tätä en just tajua, että onko täällä tosiaan ihmisiä, jotka nukkuvat eri verran talvella ja kesällä. No pistäkää kello soimaan siten tai menkää nukkumaan siten, että nukutte aina esim. sen noin 7 h. Problem solved.
Ainoastaan aamuvirkut kykenevät elämään kesäaikaa, koska käyvät nukkumaan aiemmin sekä heräävät aiemmin.
Just siis edelläkin selitettiin, miten aamuvirkut voivat kannattaa kesäaikaa ja miten menevät tosi myöhään nukkumaan ja heräävät myöhään. Siksihän he haluavatkin, että ilta-aikaan voi temmeltää mahd. pitkään edes jonkinlaisessa valossa.
Mutta en elä auringon mukaan, vaan kellon. Ja omien tuntemusten. Sälärit on kiinni 365 päivää ja yötä vuodessa, joten säätilaa ei pahemmin näe kuitenkaan. En ole erityisen hyvä nukkuja sikäli, etten voi mennä nukkumaan koska tahansa, mutta jos on pakko koittaa saada unen päästä kiinni ihmisten aikaan eikä nukuta, otan melatoniinia. En siis saa unen päästä kiinni yhtään sen helpommin, vaikka toteaisin, että pimeätä on. Talviajassakaan minua ei siis yhtään haittaisi se, että auringonvalo haittaisi minun kauneusuniani aamulla, vaan se, että sitten nököttäisin puuhastelemassa pimeydessä illalla (loppukesä, syksy, kevät).
Ei haittaa, mutta jos siirtelystä luovutaan nyk. kesäaika olisi parempi tai siirtyminen muun Euroopan aikavyöhykkeeseen.
aqwa kirjoitti:
Ei haittaa, mutta jos siirtelystä luovutaan nyk. kesäaika olisi parempi tai siirtyminen muun Euroopan aikavyöhykkeeseen.
Tää on upea vastaus! Sekä siirtely että kesäaika että muun euroopan aika (talviaika) käy. Selkeää poliitikkoainesta!! :D
Kaikki unitutkijat ja asiantuntijat liputtavat talviajan puolesta. Ihmisen sisäinen kello jätättää hieman jo perus talviajalla. Jos jäisimme kesäaikaan, sisäinen kello alkaa jätättämään entisestään. Se aiheuttaa lisää uniongelmia joilla on vakavat seuraukset ihmisten terveydelle. Toisilla se alkaa näkymään mielenterveysongelmina tosilla fyysisinä ongelmina (esim. diabeetes ja muut autoimmuunisairaudet). Itse luotan tutkimustuloksiin ja asiantuntijoihin ja äänestän talviaikaa, vaikkakin nautin valoisista illoista.
Kesäaika paras minulle.
Eilen illalla juuri mietin, miten hämärää olisi ollut jo seitsemältä, jos kello olisi talviajassa. Pahalta tuntui.
Paras olisi puolen tunnin siirto.
Ei aurinko ole talviajassa korkeimmillaan aina klo 12., vaan se voi olla vaikka 12.30.
Kellonajat ovat ihmisten sopimia, eikä nykyään eletä enää agraariaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Paras olisi puolen tunnin siirto.
Ei aurinko ole talviajassa korkeimmillaan aina klo 12., vaan se voi olla vaikka 12.30.
Kellonajat ovat ihmisten sopimia, eikä nykyään eletä enää agraariaikaa.
Kannatan!
Kesällä aurinko voi laskea esim. kello 21 ja silloin talviaikaan kello on 20. Eli silloin jos kellot ovat talviajassa, laskee aurinko " aiemmin "
Jos taas talviaamuna aurinko nousee vaikkapa kello 8, niin kesäaikaa kello on jo ykdeksän. Siihen perustuu, että kun töihin lähdetään aamuvarhaisella, olisi kesäajassa talvella aamulla pidempään pimeää. Kesäaikana taas kesäajalla illat ovat valoisua pidempiään.
Jäisin itse siis mieluummin talviaikaan koska ei haittaisi jos aurinko laskisi " tuntia aiemmin " kun kuitenkin kesällä on myös töitä ja on ihan kiva mennä nukkumaan kun aurinko on jo laskenut. Ja talviaamuna valo on taas todella tarpeen!
Kesä ehdottomasti,pimeys masentaa puoli kansaa. Sairasta että sitä vielä tietoisesti halutaan lisätä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan aamuvirkut kykenevät elämään kesäaikaa, koska käyvät nukkumaan aiemmin sekä heräävät aiemmin.
Just siis edelläkin selitettiin, miten aamuvirkut voivat kannattaa kesäaikaa ja miten menevät tosi myöhään nukkumaan ja heräävät myöhään. Siksihän he haluavatkin, että ilta-aikaan voi temmeltää mahd. pitkään edes jonkinlaisessa valossa.
Mutta en elä auringon mukaan, vaan kellon. Ja omien tuntemusten. Sälärit on kiinni 365 päivää ja yötä vuodessa, joten säätilaa ei pahemmin näe kuitenkaan. En ole erityisen hyvä nukkuja sikäli, etten voi mennä nukkumaan koska tahansa, mutta jos on pakko koittaa saada unen päästä kiinni ihmisten aikaan eikä nukuta, otan melatoniinia. En siis saa unen päästä kiinni yhtään sen helpommin, vaikka toteaisin, että pimeätä on. Talviajassakaan minua ei siis yhtään haittaisi se, että auringonvalo haittaisi minun kauneusuniani aamulla, vaan se, että sitten nököttäisin puuhastelemassa pimeydessä illalla (loppukesä, syksy, kevät).
Äsh, siis *illanvirkut piti olla.
AM kirjoitti:
Kaikki unitutkijat ja asiantuntijat liputtavat talviajan puolesta. Ihmisen sisäinen kello jätättää hieman jo perus talviajalla. Jos jäisimme kesäaikaan, sisäinen kello alkaa jätättämään entisestään. Se aiheuttaa lisää uniongelmia joilla on vakavat seuraukset ihmisten terveydelle. Toisilla se alkaa näkymään mielenterveysongelmina tosilla fyysisinä ongelmina (esim. diabeetes ja muut autoimmuunisairaudet). Itse luotan tutkimustuloksiin ja asiantuntijoihin ja äänestän talviaikaa, vaikkakin nautin valoisista illoista.
Itse asiassa on tästä esitetty toisenlaistakin näkemystä. Sen takia, että valoisat illat lisäävät mahdollisuuksia liikuntaan, joka taas vaikuttaa kokonaisvaltaisesti terveyteen.
Kun siis samalla hoetaan, että esim. kouluikäiset tarvitsevat niin ja niin paljon liikuntaa päivässä (eli nykyään todellakin paljon), niin tämän "suorittaminen" ei ainakaan helpottuisi ikuisen talviajan myötä.
Talviaikaan. Minulle sopisi myös että käytettäisiin Saksan ja Ruotsin kanssa samaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kesä ehdottomasti,pimeys masentaa puoli kansaa. Sairasta että sitä vielä tietoisesti halutaan lisätä
Varsinkin aamun pimeys. Niinpä normaaliaika on parempi.
Veikkaan, että mitä pidemmälle syksy etenee, sitä enemmän alkaa talviajan kannattajia löytymään. Eli todellisuus kyllä iskee jossain vaiheessa ns. päin kasvoja.
Toki voihan joku uskalikko jättää siirtämättä kelloja talviaikaan, ja vetää koko talven kesäajassa, jos se vain työn puitteissa onnistuu. Itselleni tuo olisi kyllä täyttä tuskaa, nytkin alkaa olla jo hankalaa. Onneksi kelloja siirretään kohta.
Harmi, ettei tuota aikaa voi itse jokainen henkilökohtaisesti valita. Ainakaan silloin, jos töissä on oltava aina tietyllä kellonlyömällä. Muutoinhan tuolle ei olisi juurikaan estettä.
Lomilla etenkin huomaa, että rytmi siirtyy luontaisesti myöhemmäksi. Ehkä se joillakin sitten siirtyy aikaisemmaksi, kun moni täällä kesäaikaa niin hehkuttaa. Itselleni talviaika sopii huomattavasti paremmin.
Olen illantorkku, mutta ei mua nyt sentään vielä väsytä! Normaaliaika takaisin nopeasti, kiitos. Yli kuukausi vielä kitumista.
Talviaikaan, mikä oli aikoinaan ennen tätä prkl..n siirtoa.