"Liikuntatunneilla ei enää jaotella oppilaita sukupuolen mukaan"
https://yle.fi/uutiset/3-10393944
En löytänyt aiheesta ketjua - oletan, että tästä uutisesta ollaan keskusteltu, mutta ne on poistettu. En nyt puutu mihinkään muuhun tässä uutisessa kuin tähän lauseeseen:
"Liikuntatunneilla ei enää jaotella oppilaita sukupuolen mukaan, vaan pikemminkin kovaa tai kevyempää peliä suosivien ryhmiin."
Olenko ainoa, kenen korviin tuo kuulostaa ihan katastrofilta? Ensinnäkin, käytännössä tuossa jaotellaan oppilaat vahvoihin ja heikkoihin, urheilullisiin ja luusereihin. Jopa urheilullisesti lahjakas teinityttö voi olla liian "heikko" pelaamaan "kovia" lajeja teinipoikien kanssa - vai kuvitellaanko, että miehet ja naiset kilpailevat erikseen ihan vain sukupuolisyrjinnän vuoksi? En tiedä, millaisia kouluja Suomesta oikein löytyy, mutta ainakaan meidän koulussa ei ikinä määritelty, että tietyt lajit olisivat vain pojille: mutta tytöt saivat pelata niitä keskenään.
Toisekseen, tyttö joka ei kehtaa urheilla poikien kanssa tai poika joka ei kehtaa urheilla tyttöjen kanssa on tässä systeemissä ihan hukassa, ja pahimmillaan saa hyvin yksipuolisen kokemuksen kevyestä liikunnasta vaikka lahjakkuutta olisi "koviin" lajeihin (miten nämä lajit edes jaotellaan?).
Murrosiässä tuollaiset tunteet ovat ihan normaaleja, ja minusta on käsittämätöntä, jos niille ei tule enää mitään ymmärrystä. Ala-asteella pelattiin iloisesti pesäpalloa sekaryhmässä, mutta ujona teininä oli tuskaa, kun pojat tulivat tirskumaan tyttöjen jumppatunneille tai lentopallopeleihin. Liikunta on ujolle teinille usein tuskaa jo muutenkin, varsinkin jos kroppa ei vastaa ihanteita.
Ilmeisesti tässä tavoitellaan jotain utopiaa, jossa kaikki urheilulliset nuoret ovat yhtä vahvoja, ja ujostelu on jäänyt historiaan?
Kommentit (264)
Vierailija kirjoitti:
Lapset eivät pelaa amerikkalaista jalkapalloa Suomessa liikunnassa, vaan lippupalloa(jos sitäkään) jossa ei taklata vaan otetaan lippu toiselta vyöltä, joka vastaa kaatamista. Jos ovat pelanneet itsekseen, niin silloin asia ei ole koulussa koulun sääntöjen mukaan tapahtunutta toimintaa, vaan lapsien omaa kiellettyä toimintaa. Ei ole mitään amerikkalaisen jalkapallon tunteja.
No meidän lasten koulussa pelattiin. Pallot lahjoitti paikallinen amerikkalaisen jalkapallon joukkue. Pari pelaajaa kävi keromassa tästä harrastuksesta ja seuraavat liiksatunnit pelattiin sitä. Hento poikamme oli helppo taklata ja oli kuulemma usein ison kasan alla.
T. 238
Vierailija kirjoitti:
Harvaa tyttöä kiinnostaa jalkapallo ja lätkä. Pojat on kuitenkin voimaakkaampia joten erikseen liikkatunnit.
Joitain tyttöjä kiinnostaa. Kiinnostaisi ehkä useampaakin, jos siihen annettaisiin mahdollisuus, eikä hoettaisi että "tyttöjä ei kiinnosta, toi on poikien juttu". Ja kaikkia poikia ei myöskään kiinnosta. Miksi siis ei voi olla sekaryhmiä niille joita kiinnostaa ja niille joita ei kiinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Juuri keskustelin tästä tutun opettajan kanssa pari viikkoa sitten. Hänellä oli täsmälleen samoja kokemuksia tästä, kuin minulla. Eli kun lapset jaotellaan ”kunnon” mukaan, niin lopulta jaottelu on aika lailla tytöt ja pojat. Ehkä pari tyttöä voi olla siellä kovien urheilijoiden joukossa ja pari poikaa siellä toisella puolella, mutta aika lailla todellisuudessa se kuitenkin on tytöt vs. pojat.
Enkä siis tarkoita tällä sitä, että tytöt olisivat heikompia tai huonompia, vaan selvästi on huomattu, että tytöt ”alisuoriutuvat” liikunnasta, koska eivät halua olla siellä puolella, missä on ”kovia” ja ”rajuja” poikia. Eli siis eivät halua esim. pelata jalkapalloa poikien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Oma poikani 8. luokalla 180cm 70kg
Harrastuksena Tae Kwon Do ja jaakiekko.
Onneksi ei ole seka ryhmia joku viella luokkaantuisi.
Minun pojalla melkein samat. On sekaryhmät. Kukaan ei loukkaannu. Luulisi pojalla olevan motorisia taitoja sen verran, että osaa varoa.
Olen tuo kenen lapsen koulussa on sekaryhmät kolmesta rinnakkaisluokasta. Eli ei edes vain oma luokka. On myös kolme opettajaa. En ole kuullut valituksia. Uimassakin he käyvät sekaryhmissä. Tietysti omissa pukuhuoneessa, mutta altaalla joutuu olemaan uikkareissa toisten nenän edessä. Kaikkeen tottuu. Ilmeisesti. Tämä siis yläkoulussa..
Tai ei jaeta ollenkaan tai jaetaan satunnaisiin ryhmiin. Näin oli minun ala-asteellani. Yläasteella on pojat ja tytöt erikseen.
Minusta tämä on muutos parempaan. Itse olen koko aikuisikäni valmentanut jalkapallojoukkueita ja kehitystä tulee huomattavasti enemmän, kun vastustajina ja kanssapelaajina on enemmän omatasoisia ihmisiä. Näin ei myöskään kenelläkään ole niin paljon suorituspaineita. Esimerkiksi palloilulajeissa usein joko on luontainen silmä tähän tai ei ole. Sama homma vaikkapa voimistelussa. Itse olen ollut aina todella kankea ja huono voimistelulajeissa ja koulussa oli ikävää, kun pakotettiin tekemään kaiken maailman kieppejä ja käsilläseisontaa, kun minun tasolle sopivia liikkeitä olisi ollut huomattavasti yksinkertaisemmat liikkeet. Toisaalta olin aina hyvä palloilulajeissa ja voimaharjoittelussa ja toisinaan liikuntatunneilla oli aivan liian helppoja harjoituksia minulle. Sama asia on vaikka matikassa, luonnostaan lahjakkaille tulee antaa haasteita ja huonomman matikkapään omaavalle enemmän perustehtäviä. Toki se on sitten ihan opettajasta kiinni, näyttääkö tämän jaon lapsen kehitystä tukevana vai ennemmin jaotteluna hyviin ja huonoihin oppilaisiin.
Mitä tuohon sukupuolijaotteluun tulee, ihan yhtä lailla niitä on poikiakin, jotka eivät pelaa fyysisesti. Ja tyttöjä, jotka pelaavat fyysisesti. Etenkin yläasteiässä joissain lajeissa tyttöjen fyysisyys on jopa kovempaa, kuin pojilla. Tuskin tässä nyt haetaan sitä tilannetta, että tytöt menevät poikien tunnille vain pelkäämään ja varomaan palloja, vaan sitä, että kaikilla on sukupuoleen katsomatta mahdollisuus osallistua. Tyttöjen liikuntatunneilla pelataan huomattavasti vähemmän pallopelejä, kuin poikien, joten totta kai tytöt usein sitten pelaavatkin hennommin. Se on ihan heille opetettu käytösmalli, ei mikään luontainen ominaisuus.
Itse muistan ainakin omalta kouluajaltani, että luokallamme oli muutama pesäpalloa harrastava tyttö, jotka pelasivat korkeampaa sarjaa. Heitä turhautti kovasti, kun luokassa oli joitain (kuten minä), jotka emme yksinkertaisesti osuneet mailalla palloon. Tämä turhautuminen purkautui sitten äksyilynä ja tiuskimisena. Tämähän saadaan kitkettyä pois sillä, että annetaan kaikille oman tason opastusta.
Paskanko väliä, naurettavaa jesustelua kun tunnin päätteeksi tytöt kipittää kuitenkin omiin pukuhuoneisiinsa ja pojat omiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Ai tytöt kärsii? Oma poika valitti, että liikuntatunneilla pitää pelata varovasti, kun tytötkin on mukana. Nykyään pelaavat tosi vähän. Poikien ja tyttöjen toiveetkin ovat erilaisia. Pojat toivovat juuri joukkuepelejä ja tytöt enemmän tanssia ja luistelua yms.
Tuo on totta. Minun pojalla hiukan nykypäivän trendiin verrattuna harvinainen tilanne, että oli oman koko luokan liikuntaryhmä 1.-4. lk. Syy, että oma luokanopettaja oli liikuntaan erikoistunut. Kyllähän poika kotona valitti, että luistelu oli aina taitoluistelua, kun ei tytöt halua pelata mailojen kanssa. Sitten kun oli pari kertaa vuodessa saanut toivoa, mitä liikuntaa (oppilaiden toive), pojat oli yleensä äänestäneet salibandya ja tytöt jotain showtanssia tai vastaavaa. Tyttöjen enemmistö voitti. No, nyt on ollut 5.-6. luokalla valmiit liikuntasuunnitelmat, ja pojilla miesope ja tytöillä nainen.
Minä vaan ihmettelen, miten niistä liikuntatunneista pitää edelleen tehdä niin ikäviä. Nyt kun oli tällä viikolla juoksua, se oli koko kaksoistunti siis pelkkää juoksua. Huomenna on yksi tunti liikuntaa, ja se on yllättäen nimellä yleisurheilu, sisältö juoksua. Miksei ne heitä vaikka keihästä tai hypi pituutta ja korkeutta? Minun aikaan hypittiin tamburiinin tahdissa ympäri salia ja pelattiin lentopalloa suunnilleen joka toinen viikko, eikä sekään sen mielekkäämpää ollut.
Vierailija kirjoitti:
Paskanko väliä, naurettavaa jesustelua kun tunnin päätteeksi tytöt kipittää kuitenkin omiin pukuhuoneisiinsa ja pojat omiinsa.
Se tässä nykymenossa kieltämättä on kummaa, että kaikki ovat samanlaisia mutta sitten eivät olekaan.
Kummallista on sekin, että tasa-arvoa ajavien ihmisten ajattelun keskiössä näyttää olevan sukupuoli. Kaikessa korostetaan sukupuolta. Tasa-arvoihmisille ihminen ei ole ihminen muiden ihmisten joukossa, vaan hän on sukupuoli tai jokin identiteetti.
Ja melkein aina nämä tasa-arvoihmiset vahvistavat omilla valinnoillaan perinteisiä jakoja. Joku metsäkonekoulussa opiskeleva tyttö ei yleensä ole edes kuullut feminismistä. Hän on vain mennyt kouluun. Sen sijaan feministit opiskelevat tyypillisesti erittäin naisvaltaisia humanistisia tai yhteiskunnallisia aloja.
Äänekkäitä julkifeministejä tulee harvemmin rakennusalalta, lääkiksestä tai teknillisestä korkeakoulusta. Tasa-arvoasiaa ajetaan siellä, missä on lähes yksinomaan naisia. Sitä ei tehdä tasaveroisesti miesten rinnalla, vaan se tehdään sukupuolisesti erittäin leimautuneissa naisporukoissa.
Oikein! Ala-asteella pojat pelasi jääkiekkoa kun tyttöjen piti opetella piruetteja tai tytöt tanssi sisällä kun pojat pelasi jalkapalloa ulkona. Lapsia ei saa laittaa eriarvoiseen asemaan sukupuolen mukaan.
N 99
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä ettei mikään estä ketään keksimästä vaikka mitä omaa lajia, kuten fresbeegolf tms ja saada sitä liikuntaa siinä samalla. Jokaisen ei kuitenkaan tarvitse keksiä pyörää uudestaan, jollei välttämättä niin halua.
En ymmärrä, miten tuo liittyy aiheeseen. Onhan kouluissa frisbeegolfia. Meillä molemmat lapset käy liikkatunneilla frisbeegolfissa vähintään 2-3 kertaa keväällä ja saman verran syksyllä. Golfrata on alle km päässä koululta. Tuskin sinne mistään kyläkouluista lähdetään oppilaita kuskaamaan. Meidän lapset käy myös rantalentistä pelaamassa liikkatunneilla, koska ne on ihan koulun lähellä 200 m. Taitaa riippua vähän siitä, mitä kunkin koulun lähellä on. Jos on tunti liikuntaa, ei siinä ajassa kauas voi lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urheilun pitäisikin olla tasa-arvoista. Erilliset miesten- ja naistensarjat eivät kuulu nykyaikaan.
Trollihan sinä olet, mutta olen nähnyt tuota ehdotettavan ihan tosissaankin. Käytännössähän tuo tarkoittaisi jakoa miesten ja naisten LAJEIHIN, ei vain sarjoihin.... ja valtaosasta tulisi miesten dominoimia lajeja.
Kaikista tulisi miesten lajeja. Ei ole yhtäkään urheilulajia jossa nainen voittaa miehen. Koordinaatio, nopeus, voima, ketteryys, räjähtävyys, sulavuus. Kaikissa on mies keskimäärin parempi, ja ammattiurheilutasolla ero on jo valtava. Biologinen totuus, jota vastaan on turha taistella sanoivat feministit mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urheilun pitäisikin olla tasa-arvoista. Erilliset miesten- ja naistensarjat eivät kuulu nykyaikaan.
Trollihan sinä olet, mutta olen nähnyt tuota ehdotettavan ihan tosissaankin. Käytännössähän tuo tarkoittaisi jakoa miesten ja naisten LAJEIHIN, ei vain sarjoihin.... ja valtaosasta tulisi miesten dominoimia lajeja.
Kaikista tulisi miesten lajeja. Ei ole yhtäkään urheilulajia jossa nainen voittaa miehen. Koordinaatio, nopeus, voima, ketteryys, räjähtävyys, sulavuus. Kaikissa on mies keskimäärin parempi, ja ammattiurheilutasolla ero on jo valtava. Biologinen totuus, jota vastaan on turha taistella sanoivat feministit mitä tahansa.
Jatkoa: Jopa sellaiset "urheilulajit" kuten shakki ja snooker, miehet ovat parempia.
Haikaillen katsoimme niiden 4-6 tytön kanssa poikien liikuntatunteja, joissa oli pääjoukoöla asennetta ja meinikiä verratuna meidän auringon ottajiin takakentällä.
Kerran pääsin sairustumisen takia juoksemaan cooperin poikien kanssa, vaikka oma naispuolinen liikunnanopettaja yritti estää. Tulin kolmanneksi, ja kerrankin oli samat mahdollisuudet kuin pojilla saada vertaisiaan kirittäjiä.
Yhteisillä ryhmillä saisi laajemman lajivalikoiman. Itse en koulussa päässyt pelaamaan kiekolla ollenkaan edes tyttöjen kesken. Vapaa-ajalla yhteiset sählyt, pesikset, kuntopiirit ja lenkit eivät olleet ongelma, vaikka mukana oli samoja naamoja kuin koulussa sitten erikseen. Olisi ollut kiva pelata ystävien kanssa sukupuoleen katsomatta.
Kysyin ysiluokkalsiselta pojaltani, miten tytöt pärjää siellä liikuntatunneilla. Hän sanoi, että ihan hyvin. Mutta siellä on muutama pissis, jotka ei voi tehdä mitään kun hikoilee ja meikit leviää. Sama tekosyy luultavasti olisi tyttöryhmässäkin.
Hän myös korosti, että nyt puhutaan ihmisistä, eikä luokitella sukupuolen mukaan.
Voisi ajatella, noista kasvaa pomoja,.jotka ei tuijota ihmisen sukupuoleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joskus eroteltu? Kyllä meillä ainakin on aina ollut liikuntatunnit yhdessä koko luokan kanssa, ei mitään jaotteluja.
Siis yläkoulussa ja lukiossakin? Hmm.
Meillä oli yläkoulussa jotain tunteja myös yhdessä, lajista riippuen, mutta en olisi kyllä halunnut lentopalloa tai jääkiekkoa poikien kanssa pelata, kun joskus tuli mustelmia ihan tyttöjenkin kesken. Ja jos olisi ollut tiedossa jumppaa poikien kanssa, olisin kyllä feikannut migreeniä. Tai sitten lyönyt koko jumpan läskiksi ja naureskellut nörttikaverieni kanssa takarivissä. Noinhan siinä usein käy, kun nolottaa.
Itse en olisi halunnut pelata jääkiekkoa lainkaan.. mutta pakotettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma poikani 8. luokalla 180cm 70kg
Harrastuksena Tae Kwon Do ja jaakiekko.
Onneksi ei ole seka ryhmia joku viella luokkaantuisi.Minun pojalla melkein samat. On sekaryhmät. Kukaan ei loukkaannu. Luulisi pojalla olevan motorisia taitoja sen verran, että osaa varoa.
Motoriikkaa muttei jarkea. Varsinkaan jos tyttoihin halua tehda vaikutuksen
En ole koskaan ymmärtänyt sitä, miksi liikuntatunnit on pitänyt jaotella tyttöihin ja poikiin.
Harvaa tyttöä kiinnostaa jalkapallo ja lätkä. Pojat on kuitenkin voimaakkaampia joten erikseen liikkatunnit.