Tulen saamaan älyttömän pienen eläkkeen. Ei naurata.
Olen ollut kotiäitinä vuosia ja muutenkin työurani on lyhyt. Tulen olemaan erittäin köyhä eläkeläinen.
Kommentit (134)
Älä huoli, ei hyvä palkkaisetkaan saa kuin vaivaiset 2500€ bruttona ja kuka edes sinne 68 saakka jaksaa tai elää
Vierailija kirjoitti:
”Kunhan minä saan minun eläkkeen, ihan sama mitä sen jälkeen tapahtuu”-päättäjät pitävät tiukasti huolta siitä että tästä aiheesta; eläkejärjestelmän päättymisestä ei uutisissa puhuta eikä kirjoiteta.
Mistä olet saanut päähäsi tällaista? Kai ymmärrät miten paljon ihmisiä tulee kuolemaan, jos eläkkeelle siirtyvät eivät tule saamaan mistään rahaa. Kaikki eivät ole pystyneet säästämään 30 vuotta työiän aikana massia tileilleen.
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli, ei hyvä palkkaisetkaan saa kuin vaivaiset 2500€ bruttona ja kuka edes sinne 68 saakka jaksaa tai elää
Missä te asutte kun toi 2500€ on vaivaista? Tuolla palkallahan vetää vaikka pihvin ja viiniä joka ikisenä iltana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Kunhan minä saan minun eläkkeen, ihan sama mitä sen jälkeen tapahtuu”-päättäjät pitävät tiukasti huolta siitä että tästä aiheesta; eläkejärjestelmän päättymisestä ei uutisissa puhuta eikä kirjoiteta.
Mistä olet saanut päähäsi tällaista? Kai ymmärrät miten paljon ihmisiä tulee kuolemaan, jos eläkkeelle siirtyvät eivät tule saamaan mistään rahaa. Kaikki eivät ole pystyneet säästämään 30 vuotta työiän aikana massia tileilleen.
Ei ne nälkäkuolemat minun ymmärrykseni varassa taida olla. Perehdy tilastoihin, tutki ja laske.
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin, koska epäonnekseni menin syntymään 70-luvulla. Alle 23-vuotiaana eläkettä ei kertynyt. Työurani aloitin 13-vuotiaana. Lohduttaudun sillä että sitten kun olen eläkeiässä, ei ole enää mitään eläkejärjestelmää. Siksi keskityn tekemään vain sellaisia töitä, joista ei peritä eläkemaksua.
Vanhuuden eläke toimii työnteon houkuttimena ainoastaan ennen 60-lukua syntyneillä.
Minäkin olen 70-luvulla syntynyt ja teen juuri samoin. Vältän kaikin keinoin maksamasta senttiäkään ylimääräistä tuohon järjestelmään, joka on minun kannaltani mahdollisimman epäedullinen. Olen tehnyt töitä jo nuoresta pitäen, ja aloittanut sitten 22-vuotiaana opiskelut. Noista töistä ei siis kertynyt eläkettä ollenkaan. Sitten kun taas palasin työelämään, systeemiä oli rukattu niin, että yhdestä maksamastani eurosta saan vain pienen osan takaisin eläkkeellä, toisin kuin nykyiset eläkeläiset jotka saavat enemmän kuin ovat itse maksaneet. Mielestäni tällainen järjestelmä, johon jokaista kansalaista pakotetaan osallistumaan, on suorastaan taloudellista väkivaltaa! Jos jossain lähisuhteessa puoliso ehdottaisi tällaista systeemiä, häntä pidettäisiin uskomattoman itsekkäänä narsistina, mutta eläkejärjestelmä on olevinaan jotenkin järkevä.
Pidän paljon mieluummin ne rahat, jotka menisivät eläkekassaan, itselläni ja sijoitan ne tuottavasti. Näin saan aikuisten oikeasti taattua itselleni vanhuuden turvan. Suomen valtioon kun ei tässä asiassa tosiaankaan voi luottaa. Jos tulevaisuudessa tavat olla osallistumatta eläkejärjestelmän ylläpitämiseen tehdään mahdottomiksi, tulen muuttamaan pois maasta ja vien sitten samalla veroeuronikin ulkomaille. Suomi on ihan kiva paikka asua, mutta on niitä kivoja maita muitakin (tiedän koska olen asunut useammassa maassa ennenkin). Pitäkää tunkkinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne nälkäkuolemat minun ymmärrykseni varassa taida olla. Perehdy tilastoihin, tutki ja laske.
Jos sinä kerran olet kerran jo tutkinut, perehtynyt ja laskenut, niin mikset sano suoraan mitä tarkoitat? Kai tällä maailman parhaalla valtiolla on resursseja sentään edes ruokkia kansalaiset ja jokaisellahan jonkinlainen koppi on, mihin tulee vettä ja sähköä. Eihän siihen mitään rahaa suoraan kouraan tarvita. Hernekeittopurkki pers eeseen ja menoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun eläke tulee olemaan jotain 500€
Olen tehnyt paljon töitä, mutta paskalla palkalla.Saat tuon lisäksi kansaneläkettä kuten jokainen jolla eläke jää hyvin pieneksi. Voitte siis lopettaa itsenne turhan säälimisen ja turhasta mesomisen.
Työkyvyttömyyseläkeläinen
Itse saan työeläkettä reilut 500 euroa, josta ulosotto vie 148 e/kk. Kansaneläkettä saan 320 e. Eli käteen jäävät tulot on alle takuueläkerajan. Joten olisi ollut parempi olla tekemättä töitä, kun on noita velkoja ulosotossa. Silloin saisin takuueläkkeen kokonaisuudessa, eikä uo pääsisi siihen kiinni.
Eläkettä tulee saamaan joka sorkka kun sen aika on. Jos oma eläke on liian pieni, sen lisäksi maksetaan kansaneläkettä, asumistukea ja toimeentulotukea. Paitsi jos nämä korvataan perustulolla.
On ihan yksi lysti mikä on sen tulon nimi, mutta jokainen tulee jotakin tuloa saamaan. Muuten yhteiskunta hajoaa. Jopa tyhmin poliitikko varmasti tajuaa sen. Ei valtion olemassaololle mitään muuta syytä ole kuin se, että se huolehtii asukkaistaan.
Ei eläkejärjestelmä mihinkään häviä. Jokainen saa vuorollaan eläkettä. Siksi sitä ei mitenkään voi sanoa pyramidihuijaukseksi. Kysehän on poliittisista päätöksistä, joihin voi vaikuttaa äänestämällä. Mikä sitten olisi parempi kuin nykyinen eläkejärjestelmä? Se on kuitenkin kohtuullisen tehokas ja turvallinen systeemi, kuten muissakin pohjoismaissa tai esim. Hollannissa. Ei hyvää kannata romuttaa, jos ei ole mitään esittää tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Eläkettä tulee saamaan joka sorkka kun sen aika on. Jos oma eläke on liian pieni, sen lisäksi maksetaan kansaneläkettä, asumistukea ja toimeentulotukea. Paitsi jos nämä korvataan perustulolla.
On ihan yksi lysti mikä on sen tulon nimi, mutta jokainen tulee jotakin tuloa saamaan. Muuten yhteiskunta hajoaa. Jopa tyhmin poliitikko varmasti tajuaa sen. Ei valtion olemassaololle mitään muuta syytä ole kuin se, että se huolehtii asukkaistaan.
Kyllä kyllä, mutta systeemin virhe onkin siinä että vaikka painaisit nyt töitä niska limassa, et saa juuri enempää eläkettä kuin sellainen, joka ei ole maksanut eläkemaksuja ollenkaan. Siis jos olet 70-luvulla syntynyt tai nuorempi. 60-luvulla syntyneiden tilanteesta en ole ihan varma, varmaan heitäkään ei systeemi kovin hyvin kohtele.
Miksi siis kannattaisi osallistua ja maksaa sisään hirveitä summia, kun minimieläkkeen saa muutenkin? Kun yhä useampi ymmärtää tämän, ja alkaa kiertää eläkemaksuja (ne jotka siihen pystyvät - kaikki eivät valitettavasti taida pystyä), niin systeemi romahtaa. En itse ajatellut olla viimeisten joukossa syytämässä pyramidihuijaukseen rahojani. Ne viimeiset kun jäävät aina kaikkein pahiten tappiolle. Ja pyramidihuijauksestahan tässä on kysymys, koska missään ei avoimesti kerrota ihmisille esimerkiksi sitä, että ensimmäisenä mukana olleet (nykyiset eläkeläiset) hyötyvät siitä, kun taas viimeisenä mukaan tulleet (nuoret) joutuvat maksumiehiksi.
No niin, siksi olenkin laittanut lapset äitiysloman jälkeen hoitoon ja mennyt töihin tienaamaan. Jotta saisin palkkaa ja jotta pää ei hajoaisi kotona. Hyvin ovat lapset sijoittuneet elämässä vaikka ovatkin olleet vieraalla hoidossa.
Eläkkeissä pitäisi olla ehdottomasti joku yläraja. Kohtuutonta että satoja tuhansia vuodessa työaikanaan tienanneet saavat vielä järjettömän isoja eläkkeitä. Kyllä heille on sitä omaisuutta kertynyt sen verran että loppuelämänsä selviäisivät ilman ylisuuria eläkkeitä.
Mutta eihän ne päättäjät kavereiltaan mitään pois halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä te asutte kun toi 2500€ on vaivaista? Tuolla palkallahan vetää vaikka pihvin ja viiniä joka ikisenä iltana.
Omassa talossa, mutta pakko myydä ennen eläkettä, koska ei kahdella tonnilla elä kaksi ihmistä ja varmaan ne lapset kinuvat vielä jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kyllä, mutta systeemin virhe onkin siinä että vaikka painaisit nyt töitä niska limassa, et saa juuri enempää eläkettä kuin sellainen, joka ei ole maksanut eläkemaksuja ollenkaan. Siis jos olet 70-luvulla syntynyt tai nuorempi. 60-luvulla syntyneiden tilanteesta en ole ihan varma, varmaan heitäkään ei systeemi kovin hyvin kohtele.
Miksi siis kannattaisi osallistua ja maksaa sisään hirveitä summia, kun minimieläkkeen saa muutenkin? Kun yhä useampi ymmärtää tämän, ja alkaa kiertää eläkemaksuja (ne jotka siihen pystyvät - kaikki eivät valitettavasti taida pystyä), niin systeemi romahtaa. En itse ajatellut olla viimeisten joukossa syytämässä pyramidihuijaukseen rahojani. Ne viimeiset kun jäävät aina kaikkein pahiten tappiolle. Ja pyramidihuijauksestahan tässä on kysymys, koska missään ei avoimesti kerrota ihmisille esimerkiksi sitä, että ensimmäisenä mukana olleet (nykyiset eläkeläiset) hyötyvät siitä, kun taas viimeisenä mukaan tulleet (nuoret) joutuvat maksumiehiksi.
Kun lypsylehmä pelästyy, se lakkaa lypsämästä. Totuus on pakko pitää piilossa tai muuten romahdus tulee nopeutetulla aikataululla.
Vierailija kirjoitti:
Ei eläkejärjestelmä mihinkään häviä. Jokainen saa vuorollaan eläkettä. Siksi sitä ei mitenkään voi sanoa pyramidihuijaukseksi. Kysehän on poliittisista päätöksistä, joihin voi vaikuttaa äänestämällä. Mikä sitten olisi parempi kuin nykyinen eläkejärjestelmä? Se on kuitenkin kohtuullisen tehokas ja turvallinen systeemi, kuten muissakin pohjoismaissa tai esim. Hollannissa. Ei hyvää kannata romuttaa, jos ei ole mitään esittää tilalle.
Järjestelmä ON pyramidihuijaus, koska vähän sinne maksaneet saavat paljon takaisin ja paljon sinne maksavat saavat vähän takaisin. Ei mitenkään tasapuolista tai oikeudenmukaista. Kuten edellä sanottu: taloudellista väkivaltaa nuorempia sukupolvia kohtaan. Itsekästä isoilta ikäluokilta, mutta se ei yllätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lypsylehmä pelästyy, se lakkaa lypsämästä. Totuus on pakko pitää piilossa tai muuten romahdus tulee nopeutetulla aikataululla.
Nykyiset eläkeläiset ja eläkkeelle siirtyvät poliitikot pyrkivät vaikenemaan totuudesta niin kauan, että ehtivät itse nostaa omat eläkkeensä ennen romahdusta.
Minulla on ollut ihan hyvä palkka, mutta suhdanneherkän alan takia on ollut useita lomautus- ja työttömyysjaksoja.
Siksi eläkkeeni on surkea.
Tällä hetkellä saan puolikkaan työkyvyttömyyseläkkeen, sillä työkykyni on alentunut sairaudesta aiheutuneen liikuntavamman ja aivovamman takia.
Se puolikas eläke on hurjat 600 €/kk.
Ei sillä hirveästi juhlita.
Tietysti voisin tehdä töitäkin puolipäiväisesti ja tienata vähän lisärahaa eläkkeen lisäksi. Ongelma vaan on siinä ettei kukaan palkkaa vammaista, varsinkaan aivovammaista kun terveitäkin saa, ja vielä ihan ilmaiseksi.
Työttömyyspäivärahaa toki maksetaan eläkkeen lisäksi, mutta siitä vähennetään eläkkeen määrä.
Ansiosidonnaisella se vielä menee ihan ok, mutta työmarkkinatuesta ei paljon jää maksettavaa.
Parinkymmenen vuoden kuluttua saatan saada sitten sen täyden eläkkeen. Ihanaa ❤️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestelmä ON pyramidihuijaus, koska vähän sinne maksaneet saavat paljon takaisin ja paljon sinne maksavat saavat vähän takaisin. Ei mitenkään tasapuolista tai oikeudenmukaista. Kuten edellä sanottu: taloudellista väkivaltaa nuorempia sukupolvia kohtaan. Itsekästä isoilta ikäluokilta, mutta se ei yllätä.
Aivan, ja lisäksi nämä pienillä maksuilla päässeet suuret ikäluokat maksattivat omille vanhemmilleen minimitason eläkkeet, ja nyt haluavat itselleen suuret eläkkeet, joista meidän nuorempien on turha haaveillakaan. Lisäksi he tekivät liian vähän lapsia, jotta eläkejärjestelmä voisi toimia tasapuolisesti, ja syyttävät siitäkin ongelmasta meitä nuorempia. Synnytystalkoot my ass - oikea aika niille olisi ollut silloin kun Antti Rinne vaimoineen oli itse lapsentekoiässä!
Kuten sanottu, pitäkää paska systeeminne. Minä en ole ihan niin tyhmä että raataisin selkä vääränä teidän eläkkeidenne eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, ja lisäksi nämä pienillä maksuilla päässeet suuret ikäluokat maksattivat omille vanhemmilleen minimitason eläkkeet, ja nyt haluavat itselleen suuret eläkkeet, joista meidän nuorempien on turha haaveillakaan. Lisäksi he tekivät liian vähän lapsia, jotta eläkejärjestelmä voisi toimia tasapuolisesti, ja syyttävät siitäkin ongelmasta meitä nuorempia. Synnytystalkoot my ass - oikea aika niille olisi ollut silloin kun Antti Rinne vaimoineen oli itse lapsentekoiässä!
Kuten sanottu, pitäkää paska systeeminne. Minä en ole ihan niin tyhmä että raataisin selkä vääränä teidän eläkkeidenne eteen.
Jotta en kuulostaisi liian kovalta, lisään vielä tähän perään, että uskon tilanteen johtuvan lähinnä ikäluokkien kokoeroista. Jos me nuoremmat olisimme määräenemmistönä, äänestäisimme meille mieleiset ja meidän etujamme ajavat kansanedustajat valtaan, ihan samalla tavalla kuin suuret ikäluokat tekivät jo nuorina. Siinä sitten vedettäisiin itsekkäästi kotiinpäin niin paljon kuin pystyttäisiin. Emme siis ole vanhempiamme parempia, meitä vain on niin paljon vähemmän ettei meillä ole mahdollisuutta vaikuttaa asioihin.
Minusta olisi äärimmäisen tärkeää alkaa vaaleissa painottaa ääniä siten, että ikäluokkien väliset kokoerot saataisiin kumottua. Siis jos jossain ikäluokassa on ihmisiä 50% siitä mitä toisessa ikäluokassa, heidän ääniään painotettaisiin luvulla 2. Näin jokaisella ikäluokalla olisi Suomessa yhtä paljon valtaa päättää poliittisista kysymyksistä.