Tulen saamaan älyttömän pienen eläkkeen. Ei naurata.
Olen ollut kotiäitinä vuosia ja muutenkin työurani on lyhyt. Tulen olemaan erittäin köyhä eläkeläinen.
Kommentit (134)
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten jaksaakin huvittaa nämä väitteet eläkejärjestelmän täydellisestä romuttamisesta.
Ja mua huvittaa että sä et tajua sen olevan pyramidihuijaus. Maksamastasi tyelistä vain 1,5% kartuttaa omaa eläkettäsi, kaikki muu menee nykyisten eläkeläisten eläkkeiden maksamiseen.
Olisiko sinulla jotain linkkiä väitteesi tueksi?
Eikös tuo ole ihan yleistä tietoa?
-eri-
Muakin ottaa päähän. Teen pitkää päivää, työ on raskasta ja palkka on pieni ja eläkkeeni tulee olemaan vain hivenen takuueläkettä isompi. Kylläpä tuntuu turhalta työnteko.
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten jaksaakin huvittaa nämä väitteet eläkejärjestelmän täydellisestä romuttamisesta.
Ja mua huvittaa että sä et tajua sen olevan pyramidihuijaus. Maksamastasi tyelistä vain 1,5% kartuttaa omaa eläkettäsi, kaikki muu menee nykyisten eläkeläisten eläkkeiden maksamiseen.
Olisiko sinulla jotain linkkiä väitteesi tueksi?
Eikös tuo ole ihan yleistä tietoa?
-eri-
Työnantaja maksaa bruttopalkkasummastasi eläkemaksua reilut 25% ja työntekijä noin 7%. Niistä kertyy tulevaa eläkettä 1,5% palkkasummasta. Se on aivan eri asia, kuin että työntekijän maksamasta eläkemaksusta vain 1,5% palautuisi aikanaan työeläkkeelle.
Huvittunut ei siis ymmärtänyt asiasta tuon taivaallista.
Olen tehnyt töitä 15-vuotiaasta lähtien. Olen jo 55-v. eukko. Vasta 23-vuotiaana, alkoi eläkekertymä. 8 vuotta tein töitä, ilman eläkekertymää. 55- vuotiaana jäin työttömäksi, pitkältä uraltani, yt-neuvotteluissa, matalpalkka-alalta. Eläkkeeni on 929€/. Tässä kiitos, työstäni.
Siis kyllähän eläkkeellä kulutuskin vähenee. Tosin asuminen ja ruoka suurimmat menoerät. Ja tietysti jos sairastuu niin huonompi juttu.
Mutta oma isäni on säästänyt ”pahanpäivän varalle”. Rahan säästäminen pakkomielle. Ikinä ei saatu mitään lapsena yms.
Mitä helkuttia 80-vuotias säästää?? Ja mihin?
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt töitä 15-vuotiaasta lähtien. Olen jo 55-v. eukko. Vasta 23-vuotiaana, alkoi eläkekertymä. 8 vuotta tein töitä, ilman eläkekertymää. 55- vuotiaana jäin työttömäksi, pitkältä uraltani, yt-neuvotteluissa, matalpalkka-alalta. Eläkkeeni on 929€/. Tässä kiitos, työstäni.
Jotain tarttis tehdä.
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän tässä koko ajan nuorempien ikäluokkien maksut on kasvaneet ja saatavat eläkkeet pienentyneet. Kiitos tämän pyramidihuijaussysteemin.
Mitenhän tuo lasketaan? Itselle täysi mysteeri, vaikka on hakemus jo sisällä. Olen ollut pitkään sairauslomalla ja psykiatri sanoi, että nyt laitetaan asia eteenpäin. Opiskeluaikoina tein tuntitöitä ja sen jälkeen muutaman vuoden yliopistolla töissä. Olen alle nelikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karkeasti 1/3 eläkemaksuista käytetään nykyisten eläkeläisten eläkkeiden maksuun. 1/3 eläkeyhtiöt sijottavat ja 1/3 tulee sinulle takaisin. Nuoremmat ikäluokat maksavat aina edellusten eläkkeet suurelta osin.
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän tuo lasketaan? Itselle täysi mysteeri, vaikka on hakemus jo sisällä. Olen ollut pitkään sairauslomalla ja psykiatri sanoi, että nyt laitetaan asia eteenpäin. Opiskeluaikoina tein tuntitöitä ja sen jälkeen muutaman vuoden yliopistolla töissä. Olen alle nelikymppinen.
Saat pankkitunnuksillasi työeläkeyhtiöstäsi eläkeotteen, jossa on kertynyt eläkkeesi vuosi vuodelta. Sen jälkeen netistä löytyy taulukko, paljonko sitä täydennetään kansaneläkkeellä, jos kertymä on alle 1300€/kk.
Typerät köyhät ja laiskat ihmiset eivät osaa opiskella ja hankkia työpaikkaa, josta maksettaisi kunnollista palkkaa. Turha valittaa omia päätöksiä. Jokainen voi edetä elämässään ja hankkia sellaisen työn, josta saa edes kohtuu hyvän eläkkeen.
Säästäkää omaa pesämunaa eläkepäiville tai sijoittakaa vaikka kultaan tai osakkeisiin tai asuntoihin.
Ei kaikkea palkkaa tarvitse heti hassata kaljaan ja tupakkaan. Jotain voi myös jättää varalle sitä varten, että joskus ne palkkatulot vähenevät pakostikin dramaattisesti.
Jos ihminen ei tätä kykene itse hahmottamaan niin ei hyvin mene.
Tässä käy kuin Tampereella ainaishautapaikoissa. Valtavat maksut otettiin ja haudat eivät olleetkaan ainaisia. Maksoi jotain asunnon hintaa vastaavan summan mun isomummolta ja isovaarilta.
Vierailija kirjoitti:
Siis kyllähän eläkkeellä kulutuskin vähenee. Tosin asuminen ja ruoka suurimmat menoerät. Ja tietysti jos sairastuu niin huonompi juttu.
Mutta oma isäni on säästänyt ”pahanpäivän varalle”. Rahan säästäminen pakkomielle. Ikinä ei saatu mitään lapsena yms.
Mitä helkuttia 80-vuotias säästää?? Ja mihin?
nykyajan mummot ja papat hurvittelee perinnöt kanarioilla, turuilla ja toreilla.
Olen puhunut parhaan ystäväni kanssa eläkekommuunissa asumisesta, oletuksena että puolisomme lähtevät täältä ajasta iäisyyteen ennen meitä. Kaksi pientä eläkettä kustantaa kivan asunnon ja pidämme toisistamme huolta.
Vierailija kirjoitti:
Eläkerahastoissa on ~ 200 miljardia euroa, eläkevastuita on ~ 600 miljardia euroa ja viime vuonna eläkkeitä maksettiin ~ 27 miljardia euroa. Noista luvuistahan näkee jo otsaluulllakin että yhtälö on mahdoton. Siis ellei nyt aivan tampio ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karkeasti 1/3 eläkemaksuista käytetään nykyisten eläkeläisten eläkkeiden maksuun. 1/3 eläkeyhtiöt sijottavat ja 1/3 tulee sinulle takaisin. Nuoremmat ikäluokat maksavat aina edellusten eläkkeet suurelta osin.
Sulla on jotain 90-luvun lukuja tässä. Kerätyistä eläkemaksuista rahastoidaan nykyään enää alle 5%.
Suuret ikäluokat saavat jokaista systeemiin maksamaansa euroa kohden 3-4 ulos, ja me heidän lapsensa maksamme 3 ja jotkut jopa 4 euroa sisään saadaksemne yhden euron ulos. Katso lisätietoa Eläketurvakeskuksen sivuilta ja valistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkerahastoissa on ~ 200 miljardia euroa, eläkevastuita on ~ 600 miljardia euroa ja viime vuonna eläkkeitä maksettiin ~ 27 miljardia euroa. Noista luvuistahan näkee jo otsaluulllakin että yhtälö on mahdoton. Siis ellei nyt aivan tampio ole.
Suuret ikäluokat tekivät melkoisen puhalluksen ja ahneimmat vielä vaativat lisää. Tosin tilannetta on alettu korjaamaan nostamalla eläkemaksuja ja eläkeikää, pienentämällä karttumaa ja luomalla elinaikakerroin.
Väittäisin, että kyllä tässä hetki menee ennen kuin eläkekassat ovat nollilla.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Takuueläke 775€ + eläkkeensaajan asumistuki 453€ , ja takuueläkkeen saa kunhan on oleskellut Suomessa 3vuotta . Eli kannattiko rikkoa itsensä työllä , kun saman eläkkeen saa ilmankin.
Mutta kiitos Sinulle , muuta et saakaan . Ja jos vanhana ja raihnaisena olet hoitolaitoksessa , niin kunta pakottaa sinut myymään asuntosi , Ja edelleenkin saat vain saman hoidon kuin se 3 vuotta sitten Hölmölään tullut takuueläkeläinen .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se syy miks säästän ja sijoitan.Ja täällä porukat eivät tajua että on pakko säästää ja sijoittaa koska eläkkeet tulevat jäämään pieniksi.
Eläke on pieni, koska on pieni palkka. Tarpeeksi säästöjä ei tule koska... on pieni palkka.
Pienestäkin kasvaa mukava potti kun aloittaa tarpeeksi ajoissa ja unohtaa ne pankin suosittelemat eläkevakuutukset.Ihan turha vedota tuohon että kun ei ole satasta ni ei kannata säästää edes euroa.
Eläke on pieni, koska on pieni palkka. Tarpeeksi säästöjä ei tule koska... on pieni palkka.