En uskalla tehdä lapsia kun pelkään niin h e lvetisti synnytystä!
Mulla on monta synnyttänyttä tuttua.... Kavereita, kavereiden kavereita, työkavereita, sukulaisia, luokkalaisia..... He KAIKKI joiden kanssa asia tullut puheeksi, ovat sanoneet että synnytys on aivan hirveää. Kuulemma niin hirveää ja järkyttävää ettei sitä pysty kukaan synnyttämätön edes kuvittelemaan. Onko herranjumala ihan oikeasti tosiaan näin? Olen kuullut ihan kauheita juttuja. Ja sektio se vasta kauhea onkin, joten turha ehdottaa sitä "helpotuksena". Minä pelkään sektiota vielä ennemmän kuin alatiesynnytystä.
Onko adoptointi ihan mahdollista? Onko se valtavan suuri projekti? Voisin hyvinkin adoptoida lapsen, sillä haluaisin lapsia mutta synnyttää en taida uskaltaa.
Kommentit (1071)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku tuolla jo yrittää saada tätä ketjua poistetuksi. Yllättävää! Faktoistahan ei saisi täällä keskustella vaan pitää hyssytellä ettei vaan kukaan raskaana oleva ala ajatella asiaa enemmän. Sehän olisi katastrofi!
Nytpä tiedän kuka ilmoitti asiattomaksi. Etkö kestä että näkökantaasi kritisoidaan tai muut sanoisivat jonkun poikkeavan mielipiteen? Haluat päällepäsmäröidä ja kontrolloida kaikkea.
Mun mielestä tässä ketjussa vähätellään niitä joille on tullut ongelmia alatiesynnytyksessä. Ja toitotetaan sitä ikuista mantraa alatiesynnytyksen ihanuudesta ja täydellisyydestä. Sinähän tässä kritisoit muiden eriävää mielipidettä. Kun se alatiesynnytys ei vaan ole kaikille sitä ihanaa hattaraa. Kumma ettei sitä saa sanoa ääneen.
Kyllä minustakin tämä ketju on asiaton. Sektio: vauvasta tulee sokeritautinen allergikko eikä tapa ole lapselle se paras, joten äiti on itsekäs, jos jostain syystä sektion haluaa (viis syistä). Alatiesynnytys: perse repeää, seksielämä tuhoutuu, pidätyskyky katoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen raskaana 7.viikolla ja valitettavasti luin tämän ketjun. Ei olisi pitänyt. Haluaisin nähdä, kuka kirjoittaa, että pitäisi pystyä siivoamaan omat sotkunsa tai kuka edes vihjaa että sektion valitseva on millään tapaa huonompi kuin alateitse synnyttävä.
Voi ei, joo todellakin järkyttävää tekstiä täällä, siirry äkkiä jonnekin asiallisten lähteiden pariin. Onnea raskauteesi, keskity siitä nauttimiseen ja pieneen valmistautumiseen. Ihan omista lähtökohdista teet valinnan synnytystavasta, tämän ketjun kertomuksilla tai provoilla ei ole mitään merkitystä sinun tilanteeseesi. Onnea raskaudesta ja tulevasta vauvasta!
Provoilla? Jo on kyllä paksua. Nämä tekstit täällä on olemassa olevien ihmisten oikeita kokemuksia eikä niitå saa vähätellä.
Provoilla en viittaa muiden kokemuksiin, mutta onhan täällä oikeasti aika paljonkin asiattomia provoja tyyliin "kaikki repeävät napaan ja p*rseeseen ja alapäähäsi mahtuu koripallo". Ei todellakaan mitään asiallista saati suositeltavaa luettavaa esikoistaan odottavalle.
Tämä ketju on muuttunut jo sektiota haluavien temmellyskentäksi jossa alatiesynnyttäjiä haukutaan ja peloitellaan vaikka millä repeämillä vaikka Suomessa vakavia tapahtuu 0,6%. olen ilmoittanut ketjun jo asiattomaksi, mutta niin se vaan täällä keikkuu. Joku sektiolainen päivystää täällä melkein 24h ja haukkuu kokoajan.
Kukaan muu kuin tietty alatiesynnyttäjien joukko ei ole keskustelussa haukkunut ketään muuta, kuin sektion "turhamaisista" syistä haluavia. Eli turhamaisena pidetty syy on siis pelko traumaattisesta synnytystapahtumasta ja/tai fyysisistä vaurioista.
Mikä on tässä ketjussa sinusta on se asiaton osuus, josta ei saisi keskustella julkisesti niin halutessaan?
Myen sinä olet lukenut tätä ketjua? Alatiesynnyttäneiden alapäätä on haukuttu haltian viitaksi ja vertattu mustaan aukkoon sekä haukuttu löysäksi pilluksi. Sekä väitetty että seksiä ei enää ole alatiesynnyttäneillä. Mikä tuosta oli asiallista ja oikeaa keskustelua? Ja että pysyttiin asiassa? Ja kun sanoo että keisarinleikkaus on iso leikkaus, niin se on hyssyttelyä ja painostamista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minustakin tämä ketju on asiaton. Sektio: vauvasta tulee sokeritautinen allergikko eikä tapa ole lapselle se paras, joten äiti on itsekäs, jos jostain syystä sektion haluaa (viis syistä). Alatiesynnytys: perse repeää, seksielämä tuhoutuu, pidätyskyky katoaa.
Tämä ketju saisi kadota, ja tilalle saisi tulla parempi, asiallinen jossa ei haukuttaisi toisia. Ja jossa pysyttäisiin tutkimustuloksissa jos meinataan suositella jotain. Kokemuksustaan saa ja pitää kertoa, mutta ne ovat sinun kokemuksiasi, ei välttämättä yleistettävissä. Olen ilmoittanut tämän ketjun asiattomaksi, mutta jollain on agenda pitää asiaton pyörimässä. Tämäkin kommenttini varmaan häviää asiattomana, katsokaa vaan.
Itse ottaisin mieluummin ison leikkauksen mukanaan tuomat riskit kuin pieleen menneen alatiesynnytyksen vaikutukset kehooni. Ennalta ei voi tietää, että menisikö se oma alatiesynnytys hyvin ja palautuisiko siitä hyvin. Minulla on herkästi arpeutuva kudostyyppi, en ole "palautunut" edes murkkuiän mukanaan tuomista reisien ja rintojen kasvusta, niin enpä usko että tuolla alapäässä on sen paremmin palautuvaa kudosta... Kyllä koen myös että minulla on ihmisenä ja naisena oikeus pitää seksistä nauttimista tärkeänä asiana, samoin kuin pidätyskykyä ja muutenkin fyysistä ja henkistä kuntoani. Omalla kohdalla sektio turvaisi paremmin minulle tärkeitä asioita. Toki myös hyvin mennyt alatiesynnytys josta palautuisin täydellisesti, mutta kun en haluaisi ottaa riskiä, että en kuuluisikaan niihin onnekkaisiin.
Suomessa ei näillä perusteilla saa sektiota valita, joten jätän lapset tekemättä.
Mistä ketjun voi ilmoittaa asiattomaksi? :d en löydä, haluaisin osallistua siivoustalkoisiin...
Vierailija kirjoitti:
Mistä ketjun voi ilmoittaa asiattomaksi? :d en löydä, haluaisin osallistua siivoustalkoisiin...
Ensimmäisellä sivulla ap:n tekstin alla on ilmoita asiattomaksi, ja perustele että koko ketju, jos tarkoitat että koko ketju on muuttunut asiattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisellä sivulla ap:n tekstin alla on ilmoita asiattomaksi, ja perustele että koko ketju, jos tarkoitat että koko ketju on muuttunut asiattomaksi.
En ainakaan usko, että taso tästä nousee. Täällä on minullekin oikeasti toivotettu oikein pahaa repeämistä ja kärsimystä synnytykseen ja toisaalta arveltu, että sieltä se lapsi valahtaa esikoisen jo tekemää löysää reittiä, ettei sivistynyttä keskustelua taideta enää saavuttaa. Täyspäinen keskustelu aiheesta kiinnostaisi ehkä, mutta veikkaan että samaa käsialaa kohdattaisiin uudessakin ketjussa :(
Itsekin pelkäsin aikoinaan kovasti synnytystä. Hakeuduin pelkopolille ja pääsin ryhmään jossa me odottavat äidit käsittelimme pelkoja ja synnytystä. Itse en halunnut sektiota koska haaveilin useammasta lapsesta ja ongelma olisi edessä joka kerta.
Halusin kunnon kivunlievitykseen eli epiduraalin. Synnytys eteni hyvin ja oli suht nopea. Epiduraali tehosi hyvin etenkin avautumisvaiheessa, mutta ei enää ponnistusvaiheessa. Paineen tunne oli järkyttävä, mutta onneksi kaikki oli ohi suht nopeasti.
Minulla on neljä lasta ja kaikki olen synnyttänyt alakautta. Mitään pahempia vaurioita ei ole jäänyt. Viimeisin synnykseni oli lähes kivuton, koska olin todella hyvin puudutettu. Tämä tuntui jopa oudolta, koska ponnistamisen tarvetta ei tuntunut ja poika painoi yli 4 kg!
Summa summarum, synnytykset ja etenkin äitiys on voimaannuttanut minua eniten elämässäni.
Olen vahva kuin naarasleijona.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on 4 lasta,4 alatiesynnytystä joista 2 luomuna. Ja jos vielä lapsia teen,toivon suuresti alatiesynnytystä ilman kivunlievitystä.
Kätilöt olivat ammattilaisia ja ystävällisiä,kuuntelivat mitä minä halusin ja sanoin,uskoivat eikä kertaakaan kysenalaistaneet minua.
Miksi jonkun pitäisi passata synnyttänyttä äitiä kaikessa? Kyllä omat sotkut pitää pystyä itse siivoamaan ja itsensä ja vauvansa hoitamaan.
Missä muussa sivistysvaltiossa juuri synnyttänyt äiti joutuu siivoamaan sotkunsa tai vaihtamaan lakanat, kuin Suomessa?
Vielä 90-luvun saakka pidettiin tärkeänä äidin synnytyksestä toipumista ja lapsivuodeajasta, jotta hän jaksaisi hoitaa vauvaa. Ja nykyiset seuraukset näkyvät äitien lisääntyvänä masennuksena ja pahoinvointina.
Ei ihme, jos kotisynnytykset ovat yleistyneet, kun äitien tarpeisiin ei vastata.
Kyllä nainen on toiselle naiselle susi. Koulutus ei näytä lisäävän sivistystä ja ymmärrystä.
Yhä edelleen kipua ja kropassa tapahtuvia muutoksia vähätellään. Ja usein naisen suulla. Ja mottona on, kärsi, kärsi ja kirkkaiman kruunun saat.
Suomessa synnytyksessä on harpattu kymmeniä vuosia taaksepäin, johtuuko rahasta vai asennemuutoksesta
Synnyttävään eläimeenkin panostetasn enemmän ja hoitajat lieväntävät synnytystä ja kipua kaikin keinoin ja menetelmät ovat kehittyneet valtavssti muutamasssa vuosikymmenessä, mutta näin ei näytä olevan, kun kysymys on ihmislapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on 4 lasta,4 alatiesynnytystä joista 2 luomuna. Ja jos vielä lapsia teen,toivon suuresti alatiesynnytystä ilman kivunlievitystä.
Kätilöt olivat ammattilaisia ja ystävällisiä,kuuntelivat mitä minä halusin ja sanoin,uskoivat eikä kertaakaan kysenalaistaneet minua.
Miksi jonkun pitäisi passata synnyttänyttä äitiä kaikessa? Kyllä omat sotkut pitää pystyä itse siivoamaan ja itsensä ja vauvansa hoitamaan.
Missä muussa sivistysvaltiossa juuri synnyttänyt äiti joutuu siivoamaan sotkunsa tai vaihtamaan lakanat, kuin Suomessa?
Vielä 90-luvun saakka pidettiin tärkeänä äidin synnytyksestä toipumista ja lapsivuodeajasta, jotta hän jaksaisi hoitaa vauvaa. Ja nykyiset seuraukset näkyvät äitien lisääntyvänä masennuksena ja pahoinvointina.Ei ihme, jos kotisynnytykset ovat yleistyneet, kun äitien tarpeisiin ei vastata.
Juuri noin. Ennen ihmettelin miten joku voi haluta kotisynnytyksen. Nykyään en enää ihmettele vaam on ihan järkeen käypää että valitsee kärsivänsä kotona ja päättää itse että kivunlievitystä ei ole saatavilla eikä joudu tyytymään siihen että kipuun ei saakaan sairaalassa lievitystä vaikka niin on luvattu. Lisäksi oma kotiympäristö voi auttaa siinä että ei saa osakseen ikävää kohtelua kätilöiltä.
Olen synnyttänyt Ranskassa ja Suomessa, ero on kuin yöllä ja päivällä.
Esikoinen syntyi Ranskassa ja oli todella myönteinen ja hieno kokemus.
Toinen lapsi syntyi Suomessa ja sen kokemuksen jälkeen, en ikinä aukaise Suomen synbytyssairaalan ovia, niin ikävä ja vastenmielinen kokemus. Suomessa äitien kohtelu on aivan lapsenkengissä ja äidit on vain välttämätön paha kätilöille.
Vauva.fi keskustelualueen säännöt
Tämä keskusteluketju ei enää toteuta tätä ja on täynnä asiattomuuksia joten voi hyvin poistaa.
Viisi vinkkiä hyvään
verkkokeskusteluun
Toivotamme kaikki tervetulleiksi keskustelemaan ja kommentoimaan sekä viihtymään sivustollamme. Viihtyvyyden takaavat muun muassa tässä kerrottujen sääntöjen noudattaminen sekä kaikin puolin asiallinen, toisia kirjoittajia ja heidän mielipiteitään arvostava sananvaihto. Pidäthän keskustelun kivana.
1) Muista aihe ja asia. Pysy keskustelupalstan aiheessa ja kirjoita asioista omasta näkökulmastasi, älä keskity muiden kirjoittajien arvosteluun.
2) Ole kiinnostava. Kirjoita napakasti ja mielenkiintoisesti, älä jää inttämään tai jaarittelemaan.
3) Kunnioita muita kirjoittajia. Perustele oma mielipiteesi ja anna muiden kertoa oma mielipiteensä. Älä mene henkilökohtaisuuksiin. Kunnioita ihmisten yksityisyyttä.
4) Muista hyvä maku. Älä kiroile, älä huuda, älä solvaa, älä mässäile onnettomuuksilla tai muiden ongelmilla, älä kirjoita osoitteita tai puhelinnumeroja tai yksityishenkilöiden nimiä.
5) Muista missä olet. Käytä keskustelupalstaan vain siihen, mihin se on tarkoitettu eli keskusteluun ja mielipiteiden vaihtoon. Älä siis esimerkiksi mainosta tai markkinoi. Älä myöskään kopioi pitkiä lainauksia muiden sivustojen sisällöistä. Muista, että viestit jäävät pysyvästi sivustolle.
Viestien poistaminen
Sanoma Media Finland Oy poistaa sivustolta rikoslain vastaiset viestit, viestien osat tai kokonaiset viestiketjut. Sanoma Media Finland Oy voi lisäksi muokata tai poistaa sivustolta selkeästi hyvän tavan vastaisuuksia sisältävän viestin, viestin osan tai kokonaisen viestiketjun taikka järjestelmän toiminnallisuutta haittaavan viestin. Ylläpito voi rajata keskusteluja. Sivustoa ei saa käyttää minkään järjestön tai tahon viestintään ilman ylläpidon lupaa.
Lain vastaisia voivat olla esimerkiksi seuraavanlaiset viestit:
herjaavat, rasistiset tai yksityiselämää loukkaavat viestit,
valheellista tietoa tai vihjauksia yksityishenkilöistä sisältävät viestit,
rikokseen yllyttävät viestit,
siveettömät tai lapsen koskemattomuutta loukkaavat viestit tai
yksityishenkilöiden henkilötietoja (kuten henkilön nimen) sisältävät tiedot ilman asianomaisen suostumusta.
Selvästi hyvän tavan vastaisia voivat olla esimerkiksi seuraavanlaiset viestit:
asiattomuuksia,
väkivaltakuvauksia
vihapuhetta tai
kiroilua sisältävät viestit.
Järjestelmän toiminnallisuutta haittaavia voivat olla esimerkiksi seuraavanlaiset viestit:
viestien monistamista
massapostitusta tai
Trollausta eli esimerkiksi tahallista yliärsyttämistä ja provosointia sisältävät viestit.
Jos huomaat näitä sääntöjä rikottavan, voit ilmoittaa siitä kyseisen viestin kohdalta ”Ilmoita asiaton sisältö” -nappulalla.
Jos sinulla on palautetta ylläpidolle, voit laittaa sitä TÄÄLTÄ.
https://www.vauva.fi/anna-palautetta
[/quote]
Se, että sinä paranit hyvin, ei poista sitä tosiasiaa, ettei kaikilla ole yhtä hyvä tuuri. Ymmärtänet, että se pari prosenttia ovat hekin IHMISIÄ? Eivät tilastomateriaalia. Jos 5 naista sadasta saa pysyviä vaurioita SUKUELIMIINSÄ, luku on minulle liian iso ottaakseni riskiä. Lentäisitkö itse tapaamaan lastasi lentokoneella, jos keskimäärin 5 lentoa sadasta tippuu maahan? Minä en pidä venäläisestä ruletista asiassa, joka on myös vältettävissä.[/quote]
Logiikkasi toisin päin. Se, että SINÄ et parantunut hyvin, ei tarkoita sitä, etteikö joku muu voisi parantua. Entä jos 95 naista sadasta ei saa SUKUELIMIINSÄ pysyviä vaurioita? Jättäisitkö lentämättä lapsesi luokse, jos kuitenkin 95 lentoa sadasta pysyy taivaalla ja tulee sieltä jopa turvallisesti alaskin?
Tätähön tilasto on, riippuu katsontakannasta. Riskeistä tulee totta kai kertoa ja keskustella asiallisesti, jokainen voi sitten päättää haluaako ottaa riskin mahdollisesta repeämästä vai tulla avatuksi sisuskalujaan myöten. Onneksi valinnanvapaus mahdollistaa myös synnyttämättömyyden
Uskomaton ketju, kuinka yhä edelleen halutaan vaieta synnytykseen liittyvistä asioista ja kivut ja kätilöiden epäasiallinen käytös on edelleen tabu, eikä siitä saa puhua.
Mitä muuta se olisi, kun tämäkin keskustelu halutaan poistaa ja laittaa naisten suut tukkoon, alistaa ja vähätellä naisten kokemuksia synnytystilanteessa, eikä niistä saa puhua, vaan alistuttava naisen asemaan, entisajan malliin.
Tai ei edes entisajan malliin, vaan vielä pahempaa, me äidit sentään saatiin keskustella 60-70-luvulla muiden äitien kanssa kun oltiin viikko sairaalsssa toipumassa synnytyksestä, mutta tämän päivän äideiltä ollaan viemässä jopa sananvapaus, jos se liittyy synnytykseen tai sairaalakokemuksern, joka on todella häpeällistä.
Vierailija kirjoitti:
Uskomaton ketju, kuinka yhä edelleen halutaan vaieta synnytykseen liittyvistä asioista ja kivut ja kätilöiden epäasiallinen käytös on edelleen tabu, eikä siitä saa puhua.
Mitä muuta se olisi, kun tämäkin keskustelu halutaan poistaa ja laittaa naisten suut tukkoon, alistaa ja vähätellä naisten kokemuksia synnytystilanteessa, eikä niistä saa puhua, vaan alistuttava naisen asemaan, entisajan malliin.
Tai ei edes entisajan malliin, vaan vielä pahempaa, me äidit sentään saatiin keskustella 60-70-luvulla muiden äitien kanssa kun oltiin viikko sairaalsssa toipumassa synnytyksestä, mutta tämän päivän äideiltä ollaan viemässä jopa sananvapaus, jos se liittyy synnytykseen tai sairaalakokemuksern, joka on todella häpeällistä.
Tässä ketjussa ei ole enää kysymys sananvapaudesta, vaan siitä miten sitä sananvapauttaan käyttää. Ja tässä ketjussa ei ole enää oltu asiallisia vaan haukuttu toisia. Koko ketju on saastunut huonolla ilmapiirillä ja lisää vain synnytyspelkoisten ahdistusta.
Parempi olisi, että uusi ketju terveillä keskustelutavoilla tulisi tilalle.
Luitko nuo jonkun tänne laittamat palstan ohjeet? Miten mielestäsi ne nyt täällä toteutuvat noin yleisesti?
Kukaan muu kuin tietty alatiesynnyttäjien joukko ei ole keskustelussa haukkunut ketään muuta, kuin sektion "turhamaisista" syistä haluavia. Eli turhamaisena pidetty syy on siis pelko traumaattisesta synnytystapahtumasta ja/tai fyysisistä vaurioista.
Mikä on tässä ketjussa sinusta on se asiaton osuus, josta ei saisi keskustella julkisesti niin halutessaan?