21-vuotias tamperelainen kolmen lapsen äiti Crista ei pääse koskaan mihinkään – isä juoksee juhlimassa
Crista on tamperelainen kotiäiti, joka on 21 ikävuoteen mennessä ehtinyt saattaa maailmaan jo kolme tyttölasta. Cristaan päästään tutustumaan tämäniltaisessa Toisenlaiset teiniäidit -jaksossa.
Crista oli vain 17-vuotias, kun hän sai tietää odottavansa esikoistaan Violaa. Hän sairastui odotusaikana raskausajan masennukseen, eikä tilannetta helpottanut se, ettei hänen kumppaninsa Jaakko, 23, osannut lainkaan asettua isän asemaan.
– Mun mies joi ihan koko ajan, kun odotin esikoista. Nyt (hän) pystyy olemaan parikin viikkoa ilman. Surkea suoritus kyllä sekin, Crista kertoo ohjelmassa.
– On mua harmittanut juuri sen takia, kun katsoo toisen menevän. Ei mulla muuten olisi mitään hinkua. Mutta kun toinen sanoo toistuvasti heippa tuosta ovelta, ja itse jää aina kotiin, niin tulee olo, että miksen minäkin joskus pääsisi.
https://www.is.fi/perhe/art-2000005821869.html
Voi hyvänen aika. Tästä syystä täytyisi elää sitä omaa elämää ensin. Hankkia ammatti, saada vähän työkokemusta, opetella yksin asumista sekä asioiden hoitamista. Sekä bilettää ja hengailla kavereiden kanssa, jos siltä tuntuu. Jos on terve ja normaali nainen, niin kyllä lapsia ehtii tekemään vaikka miten paljon vaikka aloittaisi niiden tekemisen "vasta" 25 vuotiaana.
Kommentit (311)
Vierailija kirjoitti:
Jos ekan lapsen kohdalla oli noin kamalaa ko. miehen kanssa, niin pakkohan niitä lapsia oli sitten pukata kolme! Joo, ei juuri sympatiaa heru, jos itse ei osaa itseään auttaa. Ehkäisy.
Parihan palasi yhteen ensimmäisen lapsen ollessa vuoden ikäinen, sittemmin elämä oli parempaa kuten ohjelma antoi ymmärtää, menihän isä liikaakin mutta on kuitenkin rauhoittunut ja toivottavasti pystyy sen viinankin kokonaan jättämään.
Vierailija kirjoitti:
Eräs lapsuudenkaveri tuli raskaaksi 16vuotiaana jollekin tuntematomalle kolmekymppiselle kännipanolle.
Muistan vieläkin kun sanoi että "pidän lapsen, koska sillä on oikeus saada elämä"
Tyttö tupakoi koko raskauden ajan, todennäköisesti myös joi. Mutta ainakin tupakoi. Jaksoi synnytyksen jälkeen olla 2-3kk lapsen kanssa, kunnes sossut puuttui asiaan. Lapsi otettiin huostaan ja se asuu nykyään tämän tytön äidillä, ja kutsuu siis mummua äidikseen. Mummu kasvattaa lapsen omanaan, koska tyttö ei huolehdi mistään, ei edes käy katsomassa tätä lastaan.
Oikeus saada elämä, mutta minkälainen?
Joo näin se usein menee. Ensin ollaan niin äippää, mutta kotia jaksetaan leikkiä se max 3 vuotta, kunnes äipän menojalka alkaa vipattaa sen verran että mummo saakin siitä lähtien huolehtia lapsesta. Tuloksena henkisesti rikkinäinenlapsi, joka pitää mummoaan äitinään. Isä ei yleensä ole kuvioissa mukana ja jos on, niin jaksaa leikkiä kotia sen puoli vuotta. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa fiksulta nuorelta naiselta, ja perheellä asiat nyt kunnossa? Isällä kestänyt vähän kauemmin ilmeisesti kasvaa aikuiseksi mutta äidistä en löydä pahaa sanottavaa. Siitäs saitte.
Oon samaa mieltä, hyvin rakastava ja tasapainoinen äiti, koti näytti olevan kunnossa ja kaikilla siistit vaatteet, ei pahaa sanottavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se miehen luonne, arvomaailma ja mieltymykset automaattisesti iän myötä muutu. Oikeasti harva ihminen kypsyy ja viisastuu kun ikää tulee lisää, suurin osa jatkaa aivan samalla lailla ja osa jopa taantuu, kyynistyy ja luovuttaa.
No kyllä se on tavallisempaa, että ihminen kasvaa vastuulliseksi aikuiseksi kuin että hän jää ikuisiksi ajoiksi teinin tasolle. Kaikilta tämä ei toki onnistu, kuten Cristan "mieheltä". Ja varmaankin siltä nelikymppiseltä miespuoliselta henkilöltä, jonka auton vieressä oma autoni oli parkkipaikalla tänään (auton rekkari oli ORI).
Eihän tuo mittään tarkoita, minullakin on ORI rekkari ja olen nainen, eikä ole itse valittu
Mielestäni kenellekään alaikäisenä raskaaksi tulevalle ei pitäisi maksaa senttiäkään tukia. Ilmainen elämä oikein kannustaa teiniäitiyteen. Vanhemmat kustantakoot lapsensa ja lapsenlapsensa elämän, jos alaikäinen synnyttää. Itse eivät ole osanneet kasvattaa ja valistaa, miksi meidän veronmaksajien pitä kustantaa näiden ilmainen elämä?
Miksi pitää vääntää 3 lasta putkeen 17 v:nä - eikö se 1 riittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitten ensimmäisen jälkeen tullut mieleen alkaa käyttämään ehkäisyä?
Niin ja jälkiehkäisy ja aborttikin on keksitty.
Mies on jo kaljuuntunut pappa ja vielä juoksee baareissa? Oisko jo aika lopettaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuori äiti on aina parempi kuin 40-v mummoäiti. Paremmin sitä nuorena jaksaa.
Mummoäidit ei haikaile bilettämään eikä isältään.
Lapsella monesti jo rauhalliset ja tasapainoiset vanhemmat,
Nuorilla äideillä se jaksaminen mielellään suuntautuu vääriin asioihin ja voi sitä itkun määrää kun ei pääse naulaamaan.Sain kuopuksen 39v. ja kertaakaan en ole kitissyt että en pääse johonkin.
Ei mun mielestä kyllä Cristakaan kitissyt. Toivoi vaan, ettei lapsellinen mieskään olisi halunnut mennä.
Mun mielestä Crista oli läsnäoleva ja hyvä äiti lapsilleen. Mies vaan oli liian lapsellinen. Mutta kun olen tätä palstaa lukenut, niin tuntuu, että niitä lapsellisia miehiä, jotka eivät osallistu perhe-elämään löytyy muistakin kuin teinivanhemmista. Ja pakko myöntää, että vaikka oma mieheni rakasti lapsiaan nuorena niin hänestä löytyi sitä samaa "teini" vikaa kunnes miehistyi ja kasvoi aikuiseksi.
Kiitos Crista kun toitte tarinanne julkisuuteen. Kaltaisiasi "viikonloppu yh" -äitejä on varmasti lukuisia, ja varmasti monet naiset ovat miehensä kanssa jaksonne katsoneet ja ehkä isätkin ovat nähneet nyt asian toiselle puolelle. Ei ole yleisesti hyväksyttävää jättää akkaa kotiin ja lähteä äijien kanssa kaljalle toistuvasti.
Olet hyvä ja rakastava äiti! Muista keskittyä myös omaan hyvinvointiisi ja tarpeisiisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuori äiti on aina parempi kuin 40-v mummoäiti. Paremmin sitä nuorena jaksaa.
Mummoäidit ei haikaile bilettämään eikä isältään.
Lapsella monesti jo rauhalliset ja tasapainoiset vanhemmat,
Nuorilla äideillä se jaksaminen mielellään suuntautuu vääriin asioihin ja voi sitä itkun määrää kun ei pääse naulaamaan.Sain kuopuksen 39v. ja kertaakaan en ole kitissyt että en pääse johonkin.
Ei mun mielestä kyllä Cristakaan kitissyt. Toivoi vaan, ettei lapsellinen mieskään olisi halunnut mennä.
Mun mielestä Crista oli läsnäoleva ja hyvä äiti lapsilleen. Mies vaan oli liian lapsellinen. Mutta kun olen tätä palstaa lukenut, niin tuntuu, että niitä lapsellisia miehiä, jotka eivät osallistu perhe-elämään löytyy muistakin kuin teinivanhemmista. Ja pakko myöntää, että vaikka oma mieheni rakasti lapsiaan nuorena niin hänestä löytyi sitä samaa "teini" vikaa kunnes miehistyi ja kasvoi aikuiseksi.
Totta, että nuo samat virheet olisi ehtinyt tehdä 10-15 vuotta myöhemminkin. Ainakin alkoholi maistuu pitkäänkin ja ihminen pysyy henkisesti kypsymättömänä, kun juo usein. Toisaalta, lapset ovat isoja, kun hän on 40, eli jää sitä omaakin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Crista on tamperelainen kotiäiti, joka on 21 ikävuoteen mennessä ehtinyt saattaa maailmaan jo kolme tyttölasta. Cristaan päästään tutustumaan tämäniltaisessa Toisenlaiset teiniäidit -jaksossa.
Crista oli vain 17-vuotias, kun hän sai tietää odottavansa esikoistaan Violaa. Hän sairastui odotusaikana raskausajan masennukseen, eikä tilannetta helpottanut se, ettei hänen kumppaninsa Jaakko, 23, osannut lainkaan asettua isän asemaan.
– Mun mies joi ihan koko ajan, kun odotin esikoista. Nyt (hän) pystyy olemaan parikin viikkoa ilman. Surkea suoritus kyllä sekin, Crista kertoo ohjelmassa.
– On mua harmittanut juuri sen takia, kun katsoo toisen menevän. Ei mulla muuten olisi mitään hinkua. Mutta kun toinen sanoo toistuvasti heippa tuosta ovelta, ja itse jää aina kotiin, niin tulee olo, että miksen minäkin joskus pääsisi.
https://www.is.fi/perhe/art-2000005821869.html
Voi hyvänen aika. Tästä syystä täytyisi elää sitä omaa elämää ensin. Hankkia ammatti, saada vähän työkokemusta, opetella yksin asumista sekä asioiden hoitamista. Sekä bilettää ja hengailla kavereiden kanssa, jos siltä tuntuu. Jos on terve ja normaali nainen, niin kyllä lapsia ehtii tekemään vaikka miten paljon vaikka aloittaisi niiden tekemisen "vasta" 25 vuotiaana.
Olen itse tullut raskaaksi myös 17-vuotiaana, ja hassu sattuma, myös lapsen isä oli samanikäinen kun tässä, eli 23-vuotias. Yhtäläisyydet tosin loppuvat siihen, sillä meidän lapsemme oli toivottu ja suunniteltu, ei mikään vahinko, ja mies oli vakituisessa työssä ja ostimme oman talon myös noihin aikoihin. Asuimme kaukana suvuistamme, eli hoidimme lapsemme ja muut asiamme itsenäisesti, emmekä olleet mitään bilettäjiä vaan ihan tavallinen perhe.
Bilettämistä tai muuta sen tyyppistä hengailua kavereiden kanssa en ole vieläkään harrastanut, vaikka olen jo kolmekymppinen nykyään. Korkeakoulu ja työkokemusta sen sijaan kyllä löytyy nykyään.
Kaikki eivät tee asioita samassa järjestyksessä, ja minulle valitsemani järjestys oli paras mahdollinen, olen edelleen sitä mieltä. Tällaiset ohjelmat ovat mielestäni todella ikäviä vahvistaessaan ennakkoluuloja joita nuorista äideistä jo muutenkin on.
Olisin toivonut tältä sarjalta jotain muuta, Toisenlaiset äidit kun ei kuitenkaan ole mikään wt-kohusarja, niin miksi tästä piti tehdä sellainen?
Tämä isä oli tällä hetkellä 23v eli pari vuotta lasten äitiä vanhempi. On ollut siis 18-19 kun Crista tuli raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vähän omalta elämältäni, paitsi että olen yli 10-vuotta vanhempi kuin Crista. Ja tuo mies sentään myöntää olevansa epäreilu, omani kuvittelee hoitavansa lapsiamme ja kotiamme siinä missä minäkin.
Epärealistinen kuva omasta osallistumisesta on kyllä vihoviimeinen virhe.
Vierailija kirjoitti:
Mies lässyttää miten perhe on kiva. Kunpa tuokin turhake jätettäisiin. Tosin varmaan vaan joisi viimeisetkin älynrippeet pihalle.
Tilanne ei ole vielä kypsä siihen. Tuskinpa nainen aikuistuessaan jaksaa juoppoa katsella. Juoppo taas ei lähde, koska palvelu pelaa, ja koska kolmen lapsen viikonloppuisinä rahat eivät enää riitä juomiseen.
Herranjee mikä karvaturpa tuo mies, näyttää nelikymppiseltä ! Potkaisisi ulos mokoman suihkussa jumittavan peikon.
Koin tarpeelliseksi korjata tästä asiasta muutaman asian.
Uutiset ja jakso ovat mennyttä aikaa ja niissä on muutettu asioita jotta olisivat mielenkiintoisampia.
Nykyään perheemme arki pyörii normaalisti kun minä hain itse apua näihin ongelmiini. Alkoholia menee nykyään vain tilaisuuksissa ja sielläkin tiedostan että maltillisesti pitää juoda. ADD:hen sain lääkkeet ja tätävarten olen paljon parempi isä ja avopuoliso perheellemme.
Ikävää meidän perheellemme että nämä menneisyyden asiat jotka täällä on jo korjattuja tulevat nyt vasta ihmisille puitaviksi ja he saavat näin minusta ja meistä väärän kuvan.
Elikkä ei hätää! Tilanne täysin hallinnassa vaikka vähän hidasmielinen olenkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttipä helpolta ja siistiltä toi synnytys. Vauva vaan putkahti ulos.
Tuntuu muuten että kaikissa teiniäitiohjelmissa on just näin. Tosi harvalla on mitenkään vaivalloinen synnytys.
Nuorten synnytykset ovatkin keskimäärin helpompia. Tein aikanaan aiheesta kirjallisuuskatsauksen opinnoissani.
Mistähän lähteesi oli peräisin? Tutkimukset kuitenkin osoittavat, että teiniraskauteen liittyy paljon suuremmat riskit niin äidille kuin vauvallekin.
Allekirjoittanut kirjoitti:
Koin tarpeelliseksi korjata tästä asiasta muutaman asian.
Uutiset ja jakso ovat mennyttä aikaa ja niissä on muutettu asioita jotta olisivat mielenkiintoisampia.
Nykyään perheemme arki pyörii normaalisti kun minä hain itse apua näihin ongelmiini. Alkoholia menee nykyään vain tilaisuuksissa ja sielläkin tiedostan että maltillisesti pitää juoda. ADD:hen sain lääkkeet ja tätävarten olen paljon parempi isä ja avopuoliso perheellemme.
Ikävää meidän perheellemme että nämä menneisyyden asiat jotka täällä on jo korjattuja tulevat nyt vasta ihmisille puitaviksi ja he saavat näin minusta ja meistä väärän kuvan.
Elikkä ei hätää! Tilanne täysin hallinnassa vaikka vähän hidasmielinen olenkin!
Hienoa, toivottavasti myös olet vähentänyt pelaamista ja sitä oman ajan ottoa. Äiti tarvitsee apua, koska muuten se uupumus voi iskeä, lapset tarvitsevat aikaa isältään, muuten vaarana on huono isä-lapsisuhde isompana. Itse ei isäni ollut henkisesti läsnä lapsuudessani ja siitä jäi kylmä suhde välillemme sekä tietynlainen katkeruus.
Toivon kaikkea hyvää teille, olette ihana ja rakastava perhe.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeettelen suuresti sarjan nimeä Toisenlaiset teiniäidit. Kun ovat juuri ihan tyypillisiä teiniäitejä. Surullista.
Älä viitsi... Mä olen teiniäidin lapsi ja osa lapsuudenkavereideni äideistä oli myös. Kaikki hyviä äitejä. Jos isä on kelvoton se ei ole äidin syy. Mun vanhemmat oli 17 ja 19 kun saivat minut ja multa ei oo ikinä puuttunut mitään. Äiti lykkäsi opintoja ja hankki töitä ja isä opiskeli ja teki töitä. Äiti kävi lopulta iltalukion aikuisena, kun mä pärjäsin jo yksin kotona tarvittaessa. Nyt hän tekee väitöskirjaa ja opettaa kursseja (joita minä käyn), eli ei teiniäideillä aina mene huonosti.
Ainoa haittapuoli on, että mua välillä hävettää mennä krapulassa ja puoliunessa yliopistolle, kun äiti voi tulla vastaan ja välillä nolottaa palauttaa joku äkkiä kasaan raavittu työ enemmän kuin jollekin random opelle, joka ei edes yhdistä nimeä naamaan.
-N23
Miten voi pettää vahingossa..😂