21-vuotias tamperelainen kolmen lapsen äiti Crista ei pääse koskaan mihinkään – isä juoksee juhlimassa
Crista on tamperelainen kotiäiti, joka on 21 ikävuoteen mennessä ehtinyt saattaa maailmaan jo kolme tyttölasta. Cristaan päästään tutustumaan tämäniltaisessa Toisenlaiset teiniäidit -jaksossa.
Crista oli vain 17-vuotias, kun hän sai tietää odottavansa esikoistaan Violaa. Hän sairastui odotusaikana raskausajan masennukseen, eikä tilannetta helpottanut se, ettei hänen kumppaninsa Jaakko, 23, osannut lainkaan asettua isän asemaan.
– Mun mies joi ihan koko ajan, kun odotin esikoista. Nyt (hän) pystyy olemaan parikin viikkoa ilman. Surkea suoritus kyllä sekin, Crista kertoo ohjelmassa.
– On mua harmittanut juuri sen takia, kun katsoo toisen menevän. Ei mulla muuten olisi mitään hinkua. Mutta kun toinen sanoo toistuvasti heippa tuosta ovelta, ja itse jää aina kotiin, niin tulee olo, että miksen minäkin joskus pääsisi.
https://www.is.fi/perhe/art-2000005821869.html
Voi hyvänen aika. Tästä syystä täytyisi elää sitä omaa elämää ensin. Hankkia ammatti, saada vähän työkokemusta, opetella yksin asumista sekä asioiden hoitamista. Sekä bilettää ja hengailla kavereiden kanssa, jos siltä tuntuu. Jos on terve ja normaali nainen, niin kyllä lapsia ehtii tekemään vaikka miten paljon vaikka aloittaisi niiden tekemisen "vasta" 25 vuotiaana.
Kommentit (311)
Reilumpinen kirjoitti:
Kukaan ei puhu siitä mitään, että kolme tytärtä saa kotona mallin, että mies saa juosta ja nainen tekee kaiken. Niinpä isona on riski, että tyttäret ottavat samanmoiset rentun miehiksi kuin isänsä oli. Isän pitäis nyt miettiä millaisen miehen mallin haluaa tyttärilleen näyttää. Saa Crista vielä keski-ikäisenä ja mummoiässäkin hoitaa lapsenlapsia jos tyttäret valikoivat omille lapsilleen rentut isät. Tytöt saavat huonot itsetunnot poissaolevan isän takia mikä nostaa riskiä hyväksyä samaa kohtelua mitä ovat nähneet äitinsä hyväksyvän.
Toivottavasti joku käy tästä vakavan keskustelun tuon parin kanssa ja tapahtuu joko aito ryhdistäytyminen tai ero.Meillä kaikki kotityöt ja menemiset tehdään tasan, että lapsi ei ryhdy isona kynnysmatoksi ja että lapsi itsekin tekee osuutensa eikä kuvittele että nainen on kotiorja ja mies saa olla vain.
Täällä keskitytään ilkkumaan, että sitä saa mitä tilaa eikä ajatella lapsia jotka ovat viattomia. Heidän murheensä jää myös yhteiskunnan maksettavaksi jollei mitään kunnon tukitoimia tule perheelle äidin jaksamisen takaamiseksi.
No kuule mun mies ja lapsieni isä oli yrittäjä, joka teki pitkää päivää. Me oltiin koko konkkaronkka nukkumassa kun mies tuli töistä ja aamulla lapset vielä nukkui kun isä lähti. Isä oli töissä jouluna ja juhannuksena ja melkein kaikki viikonloputkin. Lapsista kasvoi kyllä ihan normaaleja, eikä ole vielä lapsiakaan mokomat tehneet vaikka tässä jo odottelen lapsenlapsia kun alkaa olla jo lähempänä kolmeakymppiä molemmat.
Ei voi kuin ihmetellä kuinka tyhmiä ihmiset ovat.
Vuoden päästä varmaan jo neljäs lapsi tulossa. Jospa se mies TÄMÄN lapsen myötä muuttuisi....
Ja hupsis, kun vielä kolmekymppisenäkin ollaan tilanteessa, jossa opinnot ovat samassa pisteessä kuin nyt ja mies yhä vaan liehuaa reissuissaan. Onnea vaan tulevaan näille!
Vierailija kirjoitti:
Reilumpinen kirjoitti:
Kukaan ei puhu siitä mitään, että kolme tytärtä saa kotona mallin, että mies saa juosta ja nainen tekee kaiken. Niinpä isona on riski, että tyttäret ottavat samanmoiset rentun miehiksi kuin isänsä oli. Isän pitäis nyt miettiä millaisen miehen mallin haluaa tyttärilleen näyttää. Saa Crista vielä keski-ikäisenä ja mummoiässäkin hoitaa lapsenlapsia jos tyttäret valikoivat omille lapsilleen rentut isät. Tytöt saavat huonot itsetunnot poissaolevan isän takia mikä nostaa riskiä hyväksyä samaa kohtelua mitä ovat nähneet äitinsä hyväksyvän.
Toivottavasti joku käy tästä vakavan keskustelun tuon parin kanssa ja tapahtuu joko aito ryhdistäytyminen tai ero.Meillä kaikki kotityöt ja menemiset tehdään tasan, että lapsi ei ryhdy isona kynnysmatoksi ja että lapsi itsekin tekee osuutensa eikä kuvittele että nainen on kotiorja ja mies saa olla vain.
Täällä keskitytään ilkkumaan, että sitä saa mitä tilaa eikä ajatella lapsia jotka ovat viattomia. Heidän murheensä jää myös yhteiskunnan maksettavaksi jollei mitään kunnon tukitoimia tule perheelle äidin jaksamisen takaamiseksi.
No kuule mun mies ja lapsieni isä oli yrittäjä, joka teki pitkää päivää. Me oltiin koko konkkaronkka nukkumassa kun mies tuli töistä ja aamulla lapset vielä nukkui kun isä lähti. Isä oli töissä jouluna ja juhannuksena ja melkein kaikki viikonloputkin. Lapsista kasvoi kyllä ihan normaaleja, eikä ole vielä lapsiakaan mokomat tehneet vaikka tässä jo odottelen lapsenlapsia kun alkaa olla jo lähempänä kolmeakymppiä molemmat.
Näin oli meilläkin ja juuri siksi en ole perhettä perustanut. En halua lapsilleni sitä tunnetta, jonka isän jatkuva poissaolo aiheutti minulle. Kenties sinun lapsesi miettivät samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vuoden päästä varmaan jo neljäs lapsi tulossa. Jospa se mies TÄMÄN lapsen myötä muuttuisi....
Ja hupsis, kun vielä kolmekymppisenäkin ollaan tilanteessa, jossa opinnot ovat samassa pisteessä kuin nyt ja mies yhä vaan liehuaa reissuissaan. Onnea vaan tulevaan näille!
Vaikka mies ei kasvaisikaan aikuiseksi niin minusta tämä nainen ei yhtään vaikuta siltä että jäisi laakereilleen lepäilemään. Lapset kun vähän kasvaa niin opinnot pystyy kyllä tekemään niiden kanssa vaikka jäisi yksinkin. Ja jotenkin en kyllä usko että isä on ainakaan kokonaan katoamassa enää kuvasta.
Miten tähän ohjelmaan on saatu kaikki luuserivanhemmat? Missä normaalit teiniäidit ja isät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää itseä näin nuorena äitinä(22v ja lapsi 3v) kuinka tähän sarjaan valitaan tarkoituksella ne äidit joilla on paljon ongelmia. Mutta tavallaan ymmärrän minun kaltaisen äidin elämästä ei saisi "hyvää" tv viihdettä aikaiseksi. Tästä syystä välttelen viimeiseen asti iän kertomista ettei minua leimata samaan porukkaan. Olen vakitusiessa työssä jossa tienaan 40t vuodessa ja lapsen isän kanssa yhdessä.
Nyt kyllä kiinnostaa mistä työstä saa 40 tonnia vuodessa käytännössä ilman koulutusta (koska sinä 22v ja lapsi jo 3v) ? Rikkaan isän menestyvä yritys?
Onhan tossa ehtinyt amiksesta valmistua ja mennä töihin?
Itse tienasin noin 40t vuodessa lähihoitajana. Koulu kesti 1v 10kk, valmistuin 23-vuotiaana aikuiskoulutuksesta, mutta olisin voinut valmistua aiemmin jos en olisi tehnyt lukion ja amiksen välissä lasta. Nykyään tienaan sairaanhoitajana hieman enemmän.
Oikeasti lähihoitajat tienaavat 40t vuodessa?? Ja valittavat vielä pientä palkkaa ja kinuavat palkankorotuksia! Naisaloilla pieni palkka, no ei näköjään ole.
Lähihoitajan lähtöpalkka kokoaikaisessa työssä on pari tonnia kuussa. Ei siis todellakaan likikään 40 000 e vuodessa vaan sellaiset 25 000 e.
2000 on ihan lähtö sopimuksessa mutta kyllä sitä enemmän voi maksaa ja päälle tulee TVA -lisät ja kokemuslisät, lomarahat ja eniten varmaan noi vkl/pyhä/yölisät nostaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka mies ei kasvaisikaan aikuiseksi niin minusta tämä nainen ei yhtään vaikuta siltä että jäisi laakereilleen lepäilemään. Lapset kun vähän kasvaa niin opinnot pystyy kyllä tekemään niiden kanssa vaikka jäisi yksinkin. Ja jotenkin en kyllä usko että isä on ainakaan kokonaan katoamassa enää kuvasta.
No tuossa kuvaillussa skenaariossa se lasten kasvu ei juurikaan auta, kun uutta pukataan liukuhihnalta. Nyt jo vain tyytyi surkuttelemaan, kun opinnot eivät etenekään eikä esim. vaatinut miestä osallistumaan enemmän, jotta ne opinnot etenisivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttipä helpolta ja siistiltä toi synnytys. Vauva vaan putkahti ulos.
Tuntuu muuten että kaikissa teiniäitiohjelmissa on just näin. Tosi harvalla on mitenkään vaivalloinen synnytys.
Nuorten synnytykset ovatkin keskimäärin helpompia. Tein aikanaan aiheesta kirjallisuuskatsauksen opinnoissani.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitten ensimmäisen jälkeen tullut mieleen alkaa käyttämään ehkäisyä?
Toivottuja olivat molemmat jos jakson katsoit..
Vierailija kirjoitti:
Miten tähän ohjelmaan on saatu kaikki luuserivanhemmat? Missä normaalit teiniäidit ja isät?
Ketään ei kiinnosta perusperhe, jossa kaikki on kohdillaan. Nämä "toisenlaiset" perheet herättävät paremmin keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä pentuja pitää tehdä kun on itsekin lapsi vielä eikä kykene vanhemmaksi?
Hyvinhän tuo näytti pärjäävän ja lapset iloisia, koti siisti.
Näin on kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitten ensimmäisen jälkeen tullut mieleen alkaa käyttämään ehkäisyä?
Toivottuja olivat molemmat jos jakson katsoit..
Minulle välittyi kuva, että enemmän kuin lapsia toivoi sitä, että mies muuttuisi lasten myötä. Kun ei ensimmäisen niin ehkä toisen. Kun ei toisen niin ehkä kolmannen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttipä helpolta ja siistiltä toi synnytys. Vauva vaan putkahti ulos.
Tuntuu muuten että kaikissa teiniäitiohjelmissa on just näin. Tosi harvalla on mitenkään vaivalloinen synnytys.
Ehkä just siksi, että parikymppisenä on otollisin hetki tulla raskaaksi ja synnyttää, noin fyysisesti.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä tosi nuoria 3 lapsen vanhemmiksi. Ilmeisesti kummankaan vanhemmat eivät ole paljon tukeneet.
Ei se välttämättä mitään lasten elämää pilaa, jos vanhemmat on nuoria. Täällä on aika ilkeämielistä kirjoittelua. Äiti on varmasti väsynyt, toivoisin voivani auttaa. Asun Tampereella ja omia lapsenlapsia ei vielä ole. Voisin viedä Cristan lapsen/lapsia puistoon ja nukuttaa päiväunille rattaisiin ulkona.
Kyllä se siitä, hän ehtii vielä vaikka mitä. 10 vuoden päästä on jo yläasteelle menevät teinit ja kotona ihan toinen fiilis.
Tsemmpiä ja jaksamista vanhemmille.
Mitä tuota perhettä tiedän niin molempien vanhemmat ovat mukana perheen elämässä niin paljon kuin pystyvät, Cristahan sanoi että asuvat sen verran kaukana ettei lapsia tuosta vaan viedä hoitoon. Käsittääkseni kaikki isovanhemmat ovat vielä työelämässä mukana.
Miksei noi sano miehelle, että mies hoitaa, piste. Menisivät itsekin välillä, jättäisivät isälle. Mikä siinä on niin hankalaa?
Kävisivät salilla ja veisi sinne parkkiin. Kun se äiti tulee käymään niin menisi sinne tupareihin, sanoisi että hänen vuoro valoa ja tanssia, mies menköön päästämään äidin.
Mikä näitä vaivaa? Vuorovaikutustaidot nollassa? Ei odoteta miehiltä mitään.
Mies lässyttää miten perhe on kiva. Kunpa tuokin turhake jätettäisiin. Tosin varmaan vaan joisi viimeisetkin älynrippeet pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää itseä näin nuorena äitinä(22v ja lapsi 3v) kuinka tähän sarjaan valitaan tarkoituksella ne äidit joilla on paljon ongelmia. Mutta tavallaan ymmärrän minun kaltaisen äidin elämästä ei saisi "hyvää" tv viihdettä aikaiseksi. Tästä syystä välttelen viimeiseen asti iän kertomista ettei minua leimata samaan porukkaan. Olen vakitusiessa työssä jossa tienaan 40t vuodessa ja lapsen isän kanssa yhdessä.
Nyt kyllä kiinnostaa mistä työstä saa 40 tonnia vuodessa käytännössä ilman koulutusta (koska sinä 22v ja lapsi jo 3v) ? Rikkaan isän menestyvä yritys?
En tiedä edes miksi alennus vastaamaan mutta erikoissairaanhoidossa töissä ja on koulutus että siinä mielessä oletus pielessä. Ylitöistä tienaa aika mukavasti. Hienosti osasit kyllä yhden stereotypian taas tuoda esiin että jos nuorella on rahaa nii sitä ei ainakaan ole omalla kovalla työllä ansainnut vaan rikkaat vanhemmat ovat taustalla. Hyvää illan jatkoa vaan sinne.
Kuulostaa vähän omalta elämältäni, paitsi että olen yli 10-vuotta vanhempi kuin Crista. Ja tuo mies sentään myöntää olevansa epäreilu, omani kuvittelee hoitavansa lapsiamme ja kotiamme siinä missä minäkin.
Ymmärrän että kaikki eivät tule turvallisesta kodista ja lapsia tehdään monta nuorena koska asioita ei kyetä ajattelemaan pitkälle, mutta ei siitä kuitenkaan pitäisi päätä paijata ja kehua. Tuollainen elämä on rankkaa äidille ja lapsille, kun äiti ei ehdi hankkimaan koulutusta tai ammattia, kulut alkavat kasvaa lasten vanhetessa ja kohta ollaankin taas yksi niistä mammoista jotka voivottelevat iltapäivälehdissä tukien pienuutta eivätkä ota vastuuta omista valinnoistaan. Toivottavasti viimeistään tämän ohjelman myötä perheen tilanteeseen puututaan neuvolassa, ei tuo voi olla normaalia että hankitaan monta lasta lyhyen ajan sisään vaikka nuori äiti ei ole puolisoonsa tyytyväinen.
No eläinmaailma on pikkasen eri juttu. Vai meinaatko sää, että jokainen läski av mamma saa naperoo joiltain hankseilta.. ei tule tapahtumaan. Korjaa jos olen väärässä.